Sötét fellegek a 3-as metró felújítása felett

BJASZ20150216027
2015.09.03. 07:46
Nem véletlen, hogy a napokban felerősödött az odamondogatás a főváros és a kormány vezetése között a 3-as metró felújításával kapcsolatban, a projekt több sebből vérzik. Kiderült, hogy az oroszok a legalja munkát végeztetnék Dunakeszin, az alagútfelújítás becsült költsége pedig a becsült 125 milliárd forintról 165-re ugrott. Az unió se lelkesedik a projektért.

Információink szerint Tarlós István főpolgármester már kezd ideges lenni, hogy bár a metrókocsik felújítására vonatkozó szerződést már egy hónapja megkötötték az orosz céggel, a kormánytól még mindig nem érkezett meg a finanszírozáshoz szükséges banki kölcsön garanciavállalása.

Úgy tudjuk, hogy a késlekedésben szerepet játszhat, hogy kiderült: a gyártási folyamat legkellemetlenebb szakaszát kívánják az oroszok Magyarországon (Dunakeszin) elvégezni: a kocsik azbesztmentesítését, a veszélyes hulladék pedig itt is maradna. Ez nyilván presztízsveszteséget okozna a Fidesz egyik új erős emberének, Tuzson Bencének, aki a körzet országgyűlési képviselője.

Tarlós István lapunknak elmondta: ő úgy tudja, hogy a 60 milliárdos kölcsönt nyújtó bankkonzorcium  egyik kisebb tagja még nem szignálta a szerződést, ezért késik a kormányzati jóváhagyás is. Ugyanakkor nem lehet nem észrevenni, hogy a napokban felerősödött a vita arról, ki is akart tulajdonképpen kocsifelújítást új szerelvények vásárlása helyett: a főváros vagy a kormány.

Egyes vélemények szerint a kormányzati kommunikáció azt mutatja, hogy a kormány kifarolhat az egyébként is kellemetlen (az uniónál bepanaszolt) orosz szerződésből és esetleg mégis valamilyen más konstrukciót keres. Mindenesetre, a főpolgármester Lázár János mintájára még heti sajttájékoztatót is tervez tartani, ahol kiigazíthatja az ügyben elhangzó kormányzati véleményeket. Tarlós szerint életszerűtlen a kifarolás, hiszen kormányhatározat van a felújítás támogatásáról.

Az infrastruktúra (alagút, állomások, berendezések) felújításával is csak a gond van. Az első becslések szerint a vonal felújítása még százmilliárd forint körül állt volna meg. Azóta ez az összeg felment a nyilatkozatokban 120, majd 125 milliárd forintra. Információink szerint a vonalfelújítást tervező Főmterv legújabb becslése már 165 milliárd forintnál tart, ami egyes szakértői vélemények szerint a kivitelezésre akár 200 milliárd forintra is felkúszhat.

A költséget információink szerint olyan elemek tolták meg, mint a liftek beépítése, ami a föld alatti polgári védelmi zónát (aminek megtartásához Pintér Sándor belügyminiszter ragaszkodik) megtörik, és megfelelő építésük 1,5 helyett 18 milliárd forintba kerülne. Az unió nem akarja fizetni a buszpótlást sem, mert szerintük a BKV az olcsóbb buszokkal spórol az üzemeltetésen. A BKV most írt ki 150+150 busz beszerzésére tendert, ebből 150-re biztos szükség lesz a pótláskor. A lifteket azzal akarja kiküszöbölni most a főváros, hogy kiadták a Műszaki Egyetemnek: találják fel a kerekesszék- és babakocsibiztos mozgólépcsőt.

Tarlós István lapunknak azt mondta, hogy valóban a katasztrófavédelem és a menekülőutak miatt folyik a vita, de közeledik a kompromisszum. A 165 milliárd forintos tervezői becslést túlzónak tartja, véleménye szerint a tervezők szeretnek belepakolni a költségekbe mindenfélét. Azt is elismerte, hogy a Műegyetemen folyik a kutatás, hogy lehetne költségcsökkentési okokból a lifteket megfelelő mozgólépcsókkel kiváltani, de egyelőre még nincs eredmény.

Tovább nehezíti a helyzetet, hogy bár az infrastruktúra felújítását mind a kormány, mind a fővárosi uniós támogatásból képzelte el, brüsszeli forrásaink szerint erre egyre kisebb (már 50% alatti) az esély. Ennek oka elsősorban a járműtender lapunk által is megírt furcsaságai, valamint a pályázatból kizárt észt cég unióhoz beadott panasza. A főpolgármester óvatosan fogalmazva azt mondta lapunknak: nem biztos, hogy a főváros megkapja az uniós támogatást a vonalfelújításra.

Közben egy BKV-s összefoglalóból kiderült, hogy az elmúlt években több mint négyezer vonathiba történt a 3-as metró vonalán, ebből 36 füstöléssel járt. A metró állapota kritikus, reális veszéllyé vált, hogy bármelyik pillanatban le kell állítani. Ezzel sokkolta a BKV a Közbeszerzési Döntőbizottságot, hogy engedélyezze a mielőbbi szerződéskötést az oroszokkal a metró felújítására.

Update:

Cikkünk megjelenése után sikerült elérnünk Tuzson Bencét, Dunakeszi fideszes képviselőjét, aki azt mondta, tudomása szerint minden rendben van a metrókocsik felújításával. Valóban a dunakeszi üzemben folyna a régi szerelvények azbesztmentesítése is, de az oroszok nem csak ezt a munkát bíznák a magyar partnerükre. Tuzson szerint a 63 milliárdos megbízás 25 százalékát a dunakeszi üzem végezné. A tervek szerint itt szedik szét a régi kocsikat, hogy azok fődarabjait kivihessék Oroszországba, majd a felújított részegységekkel együtt itt fogják összeszerelni is a vagonokat.