István, Vajk
17 °C
22 °C

Nápolyi szemétválság jöhet a fővárosban?

D KOS20120225008
2015.12.09. 07:53 Módosítva: 2015-12-09 07:54:51
A napokban jelent meg a parlament honlapján a hulladéktörvény módosításáról szóló tervezet, mely szerint egy állami holding szedné be az egész országban a szemétdíjat, és maga határozna az elosztásáról is. Ez Budapest számára katasztrofális lehet, mert több mint tízmilliárd forinttal kevesebb jutna vissza a nagy kalapból, ami gyorsan nehézségeket okozna mind a szemétszállításban, mind akár a hóeltakarításban. A fővárosi önkormányzat egyelőre nem tart attól, hogy cégét vagy díjbevételének jelentős részét lenyúlná az állam, a törvénytervezetet jegyző agrártárca nem válaszol.

Míg a vidéki szemétgyűjtő cégek tartósan veszteségesek, a budapesti FKF úgy nyereséges, hogy jóval több pénzt szed be egy kuka kiürítéséért. A többletpénz pont akörül van, ami vidékről hiányzik – egy törvénytervezet most kaput nyitna az eddig megvalósíthatatlan tízmilliárdos átcsoportosításnak.

Az agrártárca törvényjavaslatából kiolvasható a centralizálási szándék, ami egy központi koordináló szerv létrehozásában testesülne meg, ami átvenné mind a szemétdíjak beszedését (a hátralékosok adataival együtt), valamint határozna az önkormányzatok hulladékgyűjtő cégeinek működésére visszajuttatott összegekről is. Információink szerint a vidéki városok jelentős része üdvözli az elképzelést, mert cégeik veszteségesek. Az új rend nagy vesztese a fővárosi FKF lenne.

A javaslat abból a logikából indul ki, hogy egy 110 literes kuka begyűjtése mintegy 350 forintba kerül egy szemetescégnek, a főváros viszont mintegy 530 forintot szed be érte a lakosságtól. Egy, a törvényjavaslat előterjesztőjének szándékát ismerő forrásunk szerint ezt a többletpénzt osztanák szét a vidéki szemetescégek között, hogy finanszírozzák a veszteségüket.

Jól megy a nonprofit FKF-nek

Kukánként nagyobb díjért még kevesebb költsége is van fővárosi FKF-nek. Ugyanis sokkal kisebb területen kell elszállítaniuk a hulladékot, mint mondjuk egy száz vidéki települést lefedő cégnek. Arról pedig nincs szó, hogy bármi differencia lenne a visszagyűjtésért az államtól jövő kilónkénti díjazásban, mindenki ugyanazt kapja, az is, aki 15 kilométert megy hulladékért, meg az is, aki 150-et.

Az FKF versenytársait emellett 2013-ban a szabályozás kizárta a lakossági szelektív hulladékgyűjtésből, azaz monopóliummá tették őket Budapesten. Az FKF Nonprofit Zrt. egyébként az elmúlt években 35-29 milliárdos árbevétel mellett évente 1-2,8 milliárd közti adózás előtti eredményt produkált.

Csakhogy az FKF egy sor olyan feladatot lát el, ami más településeken nem merül fel, sokkal kevesebbe kerül, vagy nem a szemetescég látja el. A fővárosi cég egy komplett hulladékégetőt üzemeltet, finanszírozza a házhoz menő szelektív gyűjtést, a szelektív hulladékgyűjtő szigeteket, a karácsony utáni fenyőfabegyűjtést, a fővárosi utak, hidak takarítását.

Belső információk szerint az állami holdinghoz kerülne a beszedett szemétdíj, majd abból 30 ezer forint tonnánkénti díjat osztanának vissza a szolgáltató önkormányzati szemetescégeknek. Az FKF esetében ez 18 milliárd forint bevételt jelentene a jelenlegi 28 milliárdos bevétel helyett. A jogszabálytervezet ugyan konkrét számokat nem tartalmaz, de megteremti a fenti újraosztás lehetőségét, és arra is kitér, hogy egy később megjelenő – még nem publikus – miniszteri rendelet fogja szabályozni a szolgáltatóknak fizetendő díjakat.

Nápoly réme fenyeget

Ha a fővárosi cégtől megvonják ezt a 10 milliárd forintot, azaz a bevételének mintegy 40 százalékát, akkor az – szakági információink szerint – hamar szolgáltatási problémákat okozna az FKF-nél. Telente például nem jutna pénz a hóeltakarításra, nyárra pedig már a szemét elszállításával is gondok lehetnek, akár úgy, mint Nápolyban, ahol a visszatérő szemétválságok idején hulladékhegyek lepik el az utcákat.

A helyzetet ismerő informátorunk szerint a kormány már régóta feni a fogát a sokáig fővárosi politikai kifizetőhelynek számító FKF-re. A zsíros falathoz viszont csak az önkormányzati törvény módosításával lehetne hozzájutni, ami a kétharmados többség elvesztése óta nem járható út. Ezért hoznák olyan helyzetbe a fővárosi önkormányzatot az új jogszabályokkal, hogy az immár veszteségessé tett szemétgyűjtő céget önként és dalolva adja át az új állami holdingnak.

Tarkón vágta őket a rezsicsökkentés, és más is

A Budapest környéki közszolgáltatóknak nem jött be a kézi irányítás a piaci helyett. A rezsicsökkentéshez kapcsolódó áremelési tilalommal veszteségbe hajszolta az állam a közszolgáltatók jelentős részét, miközben az újrahasznosítás is visszaesett. Legutóbb például itt írtunk bővebben a csőd szélén táncoló, Gödöllő környéki kukáscégről.  

Az FKF Zrt. mindig is zűrös ügyeiről volt ismert. Többször írtunk kamutanulmányokról, útszórósó-manipulációkról, sósátor-mutyikról, gyanús beszerzésekről. Nem csoda, hogy a cégen belül is nagy a korrupció, a szemétdíj egy része az ügyeskedő szemetesek zsebében köt ki. Mint megtudtuk, több olyan vendéglátóhelyet is találtak az elmúlt évek ellenőrzései, ahol heti egy kukát fizetnek ki, de hetente háromszor 15 kukát szállítanak el. A lebukások miatt nagy a fluktuáció a cégnél, de a csalásoknak nehéz elejét venni.

Információink szerint az FKF azt tervezi, hogy csipekkel látja el a kukákat, a szemeteskocsi hátuljába épített lézerfüggöny pedig nem engedi majd a csippel nem rendelkező kukák kiürítését. Így jobban ellenőrizhet a cég a neki dolgozó körülbelül ezer kukást. (A csip beszereléséért a lakosságnak nem kell majd fizetnie.)

A belső problémákon túl gondot okoz az is, hogy a cég szerint szervezett bűnözői csoportok lopják a szelektíven gyűjtött hulladékot. A házhoz menő szelektív gyűjtés bevezetése óta ugyanis a lakók esténként az utcára helyezik a kukákat, amiket a szemeteskocsit megelőzve éjszaka sorra teherautókra ürítenek. A hulladékmaffia főleg a PET-palackokra utazik: kukánként 200-300 forintot kapnak érte, ami egy több száz kukás éjszakai műszak során meghaladhatja a 100 ezer forintot is.

Más piaci források szerint viszont ez utóbbi túlzás lehet: ahhoz ugyanis, hogy valaki több száz kukányi PET-palackot vigyen el az FKF orra elől, saját, több többtonnás kukásautóval kéne menniük. Az pedig kizárt, hogy ne bukna le nagyon hamar. 

A Városháza nem fél az einstandtól

A fővárosi önkormányzat egyelőre nem tart attól, hogy cégét vagy díjbevételének jelentős részét lenyúlná az állam. Mint lapunk kérdéseire elmondták, a módosítás alapján csupán „elhatárolásra kerülnek az önkormányzati, valamint az állami hulladékgazdálkodási közfeladatok”.

A törvénymódosítás a válasz szerint nem tartalmaz hátrányos intézkedést a főváros számára, a főváros területén a hulladékgazdálkodási feladatokat továbbra is az önkormányzatának kell ellátnia, és ezt megteheti saját cége, az FKF útján. A főváros nem tervezi az FKF átadását, Tarlós István legalábbis azt nyilatkozta, hogy 2019-ig fővárosi tulajdonban maradnak a főváros jelenlegi cégei.

Lapunk megkereste a jogszabálytervezetet jegyző Földművelésügyi Minisztériumot is, ahonnan egy hét alatt nem jött válasz kérdéseinkre.