Előre megjósolták a helyiek a súlyos balesetet

03
2016.05.06. 16:42
  • Egy balesetveszélyes helyen végzett, irreálisan hosszú ideig húzódó útjavítás szerepet játszhatott abban, hogy szerdán súlyos baleset történt a II. kerületi Máriaremetei úton.
  • Egy helyi lakos majdnem két héttel a baleset előtt könyörgött az útkezelőnek, hogy fejezzék már be a munkát, mert baleset lesz.
  • A közútkezelő úgy tologatta az ügyet, ahogy lapunk felelősséget firtató kérdésére se válaszolt.

Száguldanak itt a kocsik reggel, mint az állat, mindenki siet, de néha így is a kanyarban áll a sor vége.

– jellemezte a helyzetet a Máriaremete úti útfelbontás mellett lakó idős férfi, amikor a helyszínen jártunk a baleset után. Jelenleg (csütörtöki állapot) egy kétszer három méteres lebetonozott, de aszfaltréteg nélküli munkaterület torlaszolja el félpályán a belváros felé tartó forgalmat.

Az útakadálytól kétszáz méterre kanyar, az onnan érkezőket meglepheti az úttestre kitett terelőtábla. Információink szerint így történhetett a baleset is: a kanyarból érkező személyautó vezetője elbambult, majd ahogy észrevette az akadályt, satufékkel megállt. A mögötte haladó kukáskocsi sofőrje nem akarta kilapítani a személyautót, ezért reflexből elrántotta a kormányt, szemből viszont sajnos érkezett az 57-es busz. Heten megsérültek, köztük ketten súlyosan. A súlyos sérültek a buszon utaztak.

A helyiek szerint a gödör február környékén keletkezhetett, kimosta a víz az aszfalt alatti földet. Az első pillantásra látszik, hogy a felbontás rendkívül szerencsétlen helyen van: a Máriaremetei út itt rendesen lejt. Aki felfelé megy nyomja a gázt, aki lefelé, azt pedig a lendület viszi. Negyedóra alatt, amíg a helyszínen találkoztunk hajszál híján történt egy újabb baleset.

Ha a felelős hatóság nem is, de egy környéken lakó férfi észrevette ezt, és április 22-én levélben nehezményezte a kerületnél, hogy csigalassan folyik a helyreállítás, baj lesz ebből. A baleset után felháborodott levelet írt lapunknak:

Ma reggel megtörtént a súlyos baleset szó szerint ott és úgy, ahogy megjósoltam. Ne tudjátok meg, mennyit aggódtam, amíg a feleségem – aki ülhetett volna azon a buszon is – bekapcsolta a telefonját és visszahívott.

Mint felidézte, április 22-i levelében leírta a Hidegkúti Rendészeti Központnak, hogy

  1. hetekkel ezelőtt kisebb vízfolyás miatt az útburkolat alatt üreg keletkezett, amit elkerítettek, aztán sokáig semmi nem történt.
  2. két héttel ezelőtt akadt kivitelező, aki felbontotta az útpályát, majd megint napokig kellett kerülgetni egy nagy gödröt.
  3. nyolc nappal ezelőtt megtörtént az üreg feltöltése és az útpálya lebetonozása. Az aszfaltozás elmaradt, azóta is komplett félpályás útzár van érvényben a nagy forgalmú Máriaremetei úton.
  4. a trehány, nemtörődöm munkaszervezés súlyos balesetveszélyt teremt – torlódások alakulnak ki, konvojok kezdik kikerülni a lezárást, és az autók a meredek úton takarásban is elindulnak kockáztatva a szemből szabályosan érkezőkkel a frontális ütközést.

Az önkormányzati rendészeti központ továbbította a levelet a kerületi polgármesteri hivatal beruházási és városüzemeltetési irodájára, ahol megállapították, hogy nem illetékesek az ügyben, és 25-én tovább küldték a levelet "Kérem szíves intézkedését!" szöveggel a BKK-ból kivált Budapest Közút közútkezelői osztályának. Balaton Balázs, a II. kerületi önkormányzat szóvivője megkeresésünkre elmondta, hogy a szóban forgó út ugyanis a Budapest Közúthoz tartozik.

Ahogy követni lehet a levél útját, a Budapest Közút mérnöke "Sziasztok, továbbítom intézésre" szöveggel továbbította még aznap két munkatársának. Aztán 10 nap néma csend, majd bekövetkezett a baleset.

A Budapest Közútnak a következő kérdéseket küldtem szerda délután:

  • kinek a hatásköre és felelőssége a Máriaremetei úti úthibák (és a konkrét úthiba) elhárítása?
  • ez egy nyilvánvalóan fokozottan balesetveszélyes helyszín, van-e ilyen esetekre gyorsított helyrehozatali terv, menetrend?
  • ha van, mennyi idő alatt kellett volna rendbe hozni az üreget?
  • ha nincs, akkor van-e egyáltalán valamilyen határidő, amire rendbe kell hozni az ilyen úthibákat?
  • benne volt-e a határidőben a kérdéses helyszín?
  • miért húzódott el ennyi ideig a munka?
  • lesz-e valamilyen felelősségre vonás azért, mert a munka elhúzódott, és végül bekövetkezett a súlyos baleset, amire olvasónk jó előre felhívta a figyelmet?

A kérdésekre nem kaptam választ. Más forrásból megtudtam, hogy korábban, amíg a BKK alá tartozott a közútkezelés, létezett egy gyors reagálású, szirénás kocsikkal rendelkező, közúti forgalomfelügyelet nevű egység volt rendőrökből, az ő dolguk volt, hogy felmérjék a balesetveszélyes közúti helyzeteket, és figyelemmel kísérjék azok minél gyorsabb megoldását. A BKK szétdarabolásának ez az egység is áldozatául esett.

A rendőrség jelenleg eljárást folytat a baleset ügyében, ez az eljárás fogja megállapítani, hogy ki és milyen mértékben felelős. A busz sérült utasai a rendőrségi eljárás által meghatározott felelőst perelhetik kártérítésért.

A jogszabályok szerint a közúti hibák elhárításáért a közút kezelője (jelen esetben a Budapest Közút) felel. Az azonban pontosan nincs meghatározva, mi minősül rendkívül balesetveszélyes helyzetnek, és azt mennyi idő alatt kell elhárítani. Annyit lehet tudni a gyakorlatból, hogy a Vízművek rendelkezik olyan csoporttal, ami a közúti csőtöréseket javítja (felbontással, csőszereléssel, visszatemetéssel, aszfaltozással), ennek az ideje általában 24-72 óra.

A Máriaremetei úti gödör két hónapja várja a befejezést.

Ha ön is találkozott olyan útfelbontással, ami rendkívül veszélyes helyen található, és láthatóan nem halad a rendbehozatala, fotózza le, és küldje be nekünk erre az e-mail címre.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport