Előre megjósolták a helyiek a súlyos balesetet
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
- Egy balesetveszélyes helyen végzett, irreálisan hosszú ideig húzódó útjavítás szerepet játszhatott abban, hogy szerdán súlyos baleset történt a II. kerületi Máriaremetei úton.
- Egy helyi lakos majdnem két héttel a baleset előtt könyörgött az útkezelőnek, hogy fejezzék már be a munkát, mert baleset lesz.
- A közútkezelő úgy tologatta az ügyet, ahogy lapunk felelősséget firtató kérdésére se válaszolt.
Száguldanak itt a kocsik reggel, mint az állat, mindenki siet, de néha így is a kanyarban áll a sor vége.
– jellemezte a helyzetet a Máriaremete úti útfelbontás mellett lakó idős férfi, amikor a helyszínen jártunk a baleset után. Jelenleg (csütörtöki állapot) egy kétszer három méteres lebetonozott, de aszfaltréteg nélküli munkaterület torlaszolja el félpályán a belváros felé tartó forgalmat.
Az útakadálytól kétszáz méterre kanyar, az onnan érkezőket meglepheti az úttestre kitett terelőtábla. Információink szerint így történhetett a baleset is: a kanyarból érkező személyautó vezetője elbambult, majd ahogy észrevette az akadályt, satufékkel megállt. A mögötte haladó kukáskocsi sofőrje nem akarta kilapítani a személyautót, ezért reflexből elrántotta a kormányt, szemből viszont sajnos érkezett az 57-es busz. Heten megsérültek, köztük ketten súlyosan. A súlyos sérültek a buszon utaztak.
A helyiek szerint a gödör február környékén keletkezhetett, kimosta a víz az aszfalt alatti földet. Az első pillantásra látszik, hogy a felbontás rendkívül szerencsétlen helyen van: a Máriaremetei út itt rendesen lejt. Aki felfelé megy nyomja a gázt, aki lefelé, azt pedig a lendület viszi. Negyedóra alatt, amíg a helyszínen találkoztunk hajszál híján történt egy újabb baleset.
Ha a felelős hatóság nem is, de egy környéken lakó férfi észrevette ezt, és április 22-én levélben nehezményezte a kerületnél, hogy csigalassan folyik a helyreállítás, baj lesz ebből. A baleset után felháborodott levelet írt lapunknak:
Ma reggel megtörtént a súlyos baleset szó szerint ott és úgy, ahogy megjósoltam. Ne tudjátok meg, mennyit aggódtam, amíg a feleségem – aki ülhetett volna azon a buszon is – bekapcsolta a telefonját és visszahívott.
Mint felidézte, április 22-i levelében leírta a Hidegkúti Rendészeti Központnak, hogy
- hetekkel ezelőtt kisebb vízfolyás miatt az útburkolat alatt üreg keletkezett, amit elkerítettek, aztán sokáig semmi nem történt.
- két héttel ezelőtt akadt kivitelező, aki felbontotta az útpályát, majd megint napokig kellett kerülgetni egy nagy gödröt.
- nyolc nappal ezelőtt megtörtént az üreg feltöltése és az útpálya lebetonozása. Az aszfaltozás elmaradt, azóta is komplett félpályás útzár van érvényben a nagy forgalmú Máriaremetei úton.
- a trehány, nemtörődöm munkaszervezés súlyos balesetveszélyt teremt – torlódások alakulnak ki, konvojok kezdik kikerülni a lezárást, és az autók a meredek úton takarásban is elindulnak kockáztatva a szemből szabályosan érkezőkkel a frontális ütközést.
Az önkormányzati rendészeti központ továbbította a levelet a kerületi polgármesteri hivatal beruházási és városüzemeltetési irodájára, ahol megállapították, hogy nem illetékesek az ügyben, és 25-én tovább küldték a levelet "Kérem szíves intézkedését!" szöveggel a BKK-ból kivált Budapest Közút közútkezelői osztályának. Balaton Balázs, a II. kerületi önkormányzat szóvivője megkeresésünkre elmondta, hogy a szóban forgó út ugyanis a Budapest Közúthoz tartozik.
Ahogy követni lehet a levél útját, a Budapest Közút mérnöke "Sziasztok, továbbítom intézésre" szöveggel továbbította még aznap két munkatársának. Aztán 10 nap néma csend, majd bekövetkezett a baleset.
A Budapest Közútnak a következő kérdéseket küldtem szerda délután:
- kinek a hatásköre és felelőssége a Máriaremetei úti úthibák (és a konkrét úthiba) elhárítása?
- ez egy nyilvánvalóan fokozottan balesetveszélyes helyszín, van-e ilyen esetekre gyorsított helyrehozatali terv, menetrend?
- ha van, mennyi idő alatt kellett volna rendbe hozni az üreget?
- ha nincs, akkor van-e egyáltalán valamilyen határidő, amire rendbe kell hozni az ilyen úthibákat?
- benne volt-e a határidőben a kérdéses helyszín?
- miért húzódott el ennyi ideig a munka?
- lesz-e valamilyen felelősségre vonás azért, mert a munka elhúzódott, és végül bekövetkezett a súlyos baleset, amire olvasónk jó előre felhívta a figyelmet?
A kérdésekre nem kaptam választ. Más forrásból megtudtam, hogy korábban, amíg a BKK alá tartozott a közútkezelés, létezett egy gyors reagálású, szirénás kocsikkal rendelkező, közúti forgalomfelügyelet nevű egység volt rendőrökből, az ő dolguk volt, hogy felmérjék a balesetveszélyes közúti helyzeteket, és figyelemmel kísérjék azok minél gyorsabb megoldását. A BKK szétdarabolásának ez az egység is áldozatául esett.
A rendőrség jelenleg eljárást folytat a baleset ügyében, ez az eljárás fogja megállapítani, hogy ki és milyen mértékben felelős. A busz sérült utasai a rendőrségi eljárás által meghatározott felelőst perelhetik kártérítésért.
A jogszabályok szerint a közúti hibák elhárításáért a közút kezelője (jelen esetben a Budapest Közút) felel. Az azonban pontosan nincs meghatározva, mi minősül rendkívül balesetveszélyes helyzetnek, és azt mennyi idő alatt kell elhárítani. Annyit lehet tudni a gyakorlatból, hogy a Vízművek rendelkezik olyan csoporttal, ami a közúti csőtöréseket javítja (felbontással, csőszereléssel, visszatemetéssel, aszfaltozással), ennek az ideje általában 24-72 óra.
A Máriaremetei úti gödör két hónapja várja a befejezést.
Ha ön is találkozott olyan útfelbontással, ami rendkívül veszélyes helyen található, és láthatóan nem halad a rendbehozatala, fotózza le, és küldje be nekünk erre az e-mail címre.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.