2018-ra csúszott a BKK e-jegyrendszerének indulása

BKK eticket 03
2017.01.19. 06:59
2005-ös befejezés helyett 2018-ban induló fokozatos bevezetés: így áll most a BKK elektronikus jegyrendszere. Két tendert már kiírtak: egyet a régi, piros, mechanikus lyukasztók javítására, a másikat a még fel se állított e-jegyrendszer információbiztonsági kontrolljára.

A metró áteresztő kapuit és az elektromos jegyrendszert várhatóan 2005 végén, 2006 elején állítják rendszerbe, írtuk 2004-ben. Ebben már akkor sokan kételkedtek, de azt senki sem gondolta volna, hogy 12 év múlva sem lesz semmi az egészből. A hosszúra nyúlt projekt eddigi állomásai:

A BKK szerint a csúszás most azért van, mert a rendszert jelentősen át kellett tervezni. Az eredeti szerződés ugyanis nem tartalmazta a 2016 januárjától bevezetett elektronikus személyi igazolvány (eSZIG) használatát a közösségi közlekedésben, a HÉV-ek és az agglomerációs autóbuszok állami átadását, valamint a személyszállításról szóló törvény alapvető módosítását a közlekedési kártyák kibocsátásával kapcsolatosan. A változások miatt belső átcsoportosításokat végeztek, amiket át kellett vezetni a vállalkozói szerződésben, és azokat el kellett fogadtatni a finanszírozó EBRD-vel.

Átütemezték a termékstratégiát is, ehhez igazodva telepítik a metrókapukat, valamint az állomásokra és a járművekre szerelt érvényesítő készülékeket. Sőt, a közlekedésszervezési szempontokat, valamint az építészeti átalakítások integrálását is meg kell oldani. A jelenlegi helyzet:

A rendszer indulása 2018 elejétől fokozatosan várható.

A befejezésre ezúttal jó érzékkel nem adott dátumot a BKK.

De így már nem kérdés az sem, hogy a BKV miért írt ki pályázatot 700 darab özönvíz előtti mechanikus jegylyukasztóra.

A cég válasza szerint az elektronikus jegyrendszer bevezetése többütemű. Először az e-bérleteket, utána a jegyeket vezetik be. Ezzel párhuzamosan kivezetik a papíralapú termékeket is, de ennek megszokásához idő kell. Csak a papíralapú jegyek teljes kivezetése után szerelhetők le a régi típusú jegyérvényesítők.

A villamosok egy részén jelenleg amúgy is csak a mechanikus jegykezelő készülékek alkalmazhatók, mert nem alkalmasak az elektronikus jegyrendszerre. Az átalakítások végéig a csattogó vaslyukasztókat kell használni, és a javításukat is biztosítani kell, válaszolta a BKV.