Gábor, Karina, Ders
8 °C
20 °C

Elindult az első felújított orosz metrókocsi Budapesten

DSC 3841
2017.03.20. 14:28 Módosítva: 2017-03-20 14:34:25
Tarlós István főpolgármester hétfő délelőtt útnak indította az első felújított orosz metrószerelvényt a 3-as metró vonalán. Mi is elmentünk, kipróbáltuk.

Figyelj már, ez tök ugyanolyan, mint a régi, csak le van festve!

– kommentálta első blikkre egy tévés kolléganő a felújított metrókocsikat a BKV Kőér utcai telephelyén, ahol a főpolgármester hétfő délelőtt útnak indította az első régi-új orosz szerelvényt.

Az első hatkocsis szerelvény 2017 januárjában kapta meg a típusengedélyt a magyar hatóságoktól, mára pedig lefutotta a próbaköreit. Nem dobják egyből a mély vízbe: hétfőn csak hat kört megy délután, aztán visszamegy a remízbe. Két héten belül a következő két szerelvény is forgalomba áll. 

Hétfőig összesen öt metrószerelvény érkezett meg Moszkva melletti Mityiscsiből, ahol korábbi helyszíni riportunk szerint komótosan, oroszos tempóval folyik a felújítás. Az utolsó, 222. felújított metrókocsi várhatóan 2018. tavasz végére érkezik meg Budapestre.

A régi kérdés, hogy új kocsikat kap-e Budapest, vagy felújítottakat, az átadón is előkerült. Egy nézelődő azzal érvelt, hogy a kocsi oldala tiszta hepehupa, ezért csak felújított lehet. Egy másik azzal riposztozott, hogy ez egy igazi orosz darab, „van benne anyag, de kicsit darabosan rakták össze”. 

Bíró Endre, a Metróért Egyesület szakértője 1-2 százalékra tette a szerelvényben az eredeti alkotórészek arányát az újhoz képest. Tavaly májusban, amikor kameránkkal kívül-belül körbejártuk az elkészült prototípust, az orosz mérnök azt mondta, hogy a vezetőfülke ajtaja az egyetlen darab, ami megmaradt a régi metrókocsiból.

A többi 36 szerelvénynél is valószínűleg hasonló lehet a megmaradt alkatrészek aránya, hiszen a kasztni szétrohadt, a váz repedezett, a fődarabokat (motor, fék, kerekek, forgóváz) pedig láthatóan új, nyugati típusú fődarabokra cserélték.

Miközben kipiszkáltam nyelvemmel a fogadósátorban felszolgált Moszkauer süti (BKV-s humor!) utolsó darabját a fogaim közül, véget is ért a tájékoztató. A sajtó munkatársai felszállhattak egy Köki–Határ út próbakörre a metróra, hogy menet közben is teszteljék az új kocsikat.

A fenti videóban bemutatottakon túl most hallhattuk először a ventilátort, ami a klímát hivatott helyettesíteni. Teljes fordulaton egy csendesebb porszívó hangján zúgott, de rendesen nyomta befelé a friss levegőt. Miután visszavettek fordulatból, a szellőző hangja belesimult a metró kissé érdes menethangjába.

Lehet, hogy a felújítatlan pálya teszi, de az új szerelvény közel sem úgy suhan, mint az Alstom szerelvények a 4-es metró vonalán. Inkább kissé nyikorogva, enyhén imbolyogva nyeli a kilométereket. Utazási élményben ez kábé olyasmi érzés, mint amikor az ember átül egy új Hondából a nagypapa tetőtől talpig felújított, korszerűsített és kissé megpimpelt Moszkvicsába.

Értékelje Ön is a régi-új orosz metrót!

Beérkeztek az első olvasói reakciók a szerkesztőségbe a felújított orosz metrókocsikról, de szeretnénk egy szélesebb merítést az utasoktól. Ezért arra kérjük olvasóinkat, írják meg tapasztalataikat, véleményüket a tenczer@mail.index.hu email-címre, hogy összefoglalhassuk egy újabb cikkben. Köszönjük!

A nagy pesti metrótender

A budapesti 3-as metró negyvenéves orosz szerelvényeivel az elmúlt években több probléma is volt: rendszeresen füstöltek, vészesen elkoptak a főbb alkatrészek, az egyik kocsi egyszer totálisan ki is égett. Ezért a főváros le akarta cserélni a kocsikat, de mint kiderült, csak a felújításukra van pénz. A 222 metrókocsi felújítására kiírt tendert gyártójuk, a Metrovagonmas nyerte el, 69 milliárd forintos ajánlatával. Az utasok már nagyon várják a felújított szerelvényeket, a metró vonalán csak 2016-ban 74 üzemzavar volt, ami késéseket okozott.

Belföldi ajánlatok

Rengeteg gyönyörű helyet talál belföldi ajánlataink között.

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, London, Párizs, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.