Móric
10 °C
18 °C

Tüntetés a Városháza előtt a Római-partért

2017.03.27. 18:55
Mintegy 300 résztvevővel tüntetés kezdődött a budapesti városháza előtt azárt, hogy ne a Duna-part fövenyén, hanem 100 méterrel beljebb, a Nánási úton építsék meg a Római-parti gátat. Az ügyben hamarosan dönt a fővárosi közgyűlés.

Konzultációt, elérhető terveket, dokumentációkat követeltek transzparenseiken a tüntetők. Helyszíni tudósítónk szerint sok a ligetvédős kitűzős résztvevő, és a Greenpeace aktivistái is aktívak.

Az összegyűltek között aláírásokat gyűjtenek egy petícióhoz, aminek az a lényege, hogy ne a közvetlenül Duna-parton, hanem egy utcával beljebb, a Nánási úton legyen megépítve az árvízvédelmi gát-mobilgát. (A tüntetésről beszámoló videónkat hamarosan láthatják.)

Hétfőn a Maradjanak a FÁK a Rómain egyesület közleményt adott ki, ami szerint a fővárosi közgyűlés április elején dönt a csillaghegyi öblözet árvízvédelmének évtizedek óta húzódó megoldásáról. A döntés tétje, hogy a védelmet a főváros törekvései szerint a római-parti mobilfal, vagy a civilek által preferált, a Nánási út - Királyok útján építendő gát szolgálja-e a jövőben. 

A főváros a döntést legitimáló összehasonlító tanulmányt rendelt a BME Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszékétől, amit pár napja honlapján is közzétett. A 22 oldalas tanulmány geotechnikai szakértő szerzőpárosa megállapítja, hogy az árvízi védekezés mindkét nyomvonalon megvalósítható. 

Az egyesület szerint tanulmány szerzője szakmáján túlmutató, társadalmi, környezetvédelmi, urbanisztikai, városfejlesztési kérdések szubjektív gyors-elemzését követően a parti védvonal építése mellett teszi le a voksát. Mindezt a háttéranyagok közzététele nélkül, adatokat többnyire mellőzve, illetve azokat tévesen feltüntetve. A nyilatkozat aláírói szerint a BME által jegyzett egysíkú, szakmaiatlan tanulmány alapján nem hozható felelősségteljes döntés.

Egy ellenegyesület ellenközleménye

Egy másik szervezet, part menti gátért kampányoló az Egyesület a Római-partért is közleményt adott ki. Eszerint "jogszerűen építkezett mindenki a partra engedéllyel és komoly adókat fizetve járulnak hozzá a kerületi és országos adóbevételekhez, ezért nem kellene a megsemmisítésükre törekedni".

Ennek az egyesületnek a tagjai úgy érzik, hogy a parton lévők fizikai megsemmisítésére törekednek egyesek a környezetvédelem leple alatt, ők maguk pedig ki vannal kiáltva csaló, üzérkedő, ügyeskedő bagázsnak, akikért nem kár, vigye őket a víz és a fertőzésveszély.

Tarlós: A Nánási úti gát 7 milliárddal drágább

Tarlós István főpolgármester pénteki sajtótájékoztatóján elmondta: a part menti és a Nánási út-Királyok útja nyomvonalat összehasonlító tanulmány szerint műszakilag valóban mindkét változat alapján megépülhetne a védmű, de nem ez a kérdés, hanem az, hogy melyik mennyibe kerül, van-e arra fedezet, és mekkora felelősséggel járna a Római-parton 70 hektárnyi terület sorsára hagyása.

Tarlós hangsúlyozta: nem igaz, hogy az összehasonlító tanulmány ne foglalna állást a nyomvonal kérdésében. „Semmilyen ésszerű indok, semmilyen műszaki megfontolás nem szól a Nánási út-Királyok útja és a part közötti területnek az árvízvédelemből való kizárása mellett. A fent bemutatott, rendelkezésre álló információk alapján a parti védvonal építése javasolható a megismert műszaki paraméterek mellett” – idézte a tanulmányból a főpolgármester.

Tarlós pénteken közölte, hogy „a kemény mag által követelt” Nánási út-Királyok útjai gát 7 milliárd forinttal többe kerül, főként a szükséges közműkiváltások miatt. Feltette a kérdést, épelméjű döntés lenne-e úgy a drágább változatot megvalósítani, hogy azzal még nagy területen kárt is okoznának.