Ennek semmi értelme nem volt

2017.05.08. 16:26
Csúcsidőben ugyanakkora a dugó az Árpád fejedelem útján, mint a buszsáv megszüntetése előtt, csak most már mind a három sáv beáll. A buszoknak plusz 7-8 perc késést okozott az intézkedés, a végén már inkább felhajtanak a járdára. Bringázni életveszélyes lett a kerékpáros nyomon, inkább felmennek a szűk járdára.

Április 22-én szüntette meg a BKK az egyik legrégebbi buszsávot Budapesten az Árpád fejedelem úton, mondván ezzel enyhítheti az úton a délutáni csúcsidőben kialakuló dugókat. Eltelt két hét, csütörtök délután fél hatkor kivonultunk a helyszínre kamerával, stopperrel és jegyzetfüzettel megnézni, mi változott.

Nagy-Bakró kolléga 17.30-kor foglalta el lőállását a Margit hídon, kamerájával az Üstökös utcai csomópontot célba véve, én pedig a Zsigmond téri buszmegállónál szálltam fel a 17.26-kor induló 109-esre.

A busz legnagyobb meglepetésemre akadálytalanul haladt a Komjádi uszodánál levő megállóig, mintegy 2 perc alatt teljesítve a megállót, ami bőven belefér a menetidőbe. A busz az Üstökös utcai kereszteződésig ugyanilyen lendülettel haladt, szinte üres sávban. Mégis működik a buszsávtalanítás? 

Láthatóan a kereszteződés előtt szinte az össze autó jobbra kanyarodásra használta a sávot, legalábbis csak tízből egy pofátlankodott tovább szabálytalanul, egyenesen. A szabálytalankodók nagy része már a kereszteződés előtt visszatolakodott a külső sávból a belsőbe. Ennek oka pedig a kereszteződésben felszerelt kamera, és a kamerára figyelmeztető tábla lehet.

A probléma a kereszteződés után, a ténylegesen buszsávnak meghagyott, 50 méter hosszú sávban kezdődött. Ugyanis minden jármű besorolt rá, ami a híd felé akart kicsit később felkanyarodni. A busz ezt az 50 métert 3 perc 02 másodperc alatt tette meg, ami csigatempó. 

Mennyi ideig tart a busznak megtenni 500 métert?

A két állomást tehát - amik között megszűnt a buszsáv - összesen 6 perc 13 másodperc alatt tette meg a buszom 17.30 körül. Ez bő 3 perc késés a menetrendhez képest, ami még benne van az elfogadható mértékben. A késést sem a felszedett buszsávban, hanem a meghagyott buszsávban szedte össze a busz. Ekkor tehát még úgy láttam, hogy a rendszer működik. Igaz, a dugó még nem volt nagy.

Elindultam visszafelé, lemérni, hogy gyalog mennyi idő alatt teszem meg a két megállónyi távolságot. 9 perc 8 másodpercig tartott, míg visszaértem Zsigmond téren hagyott biciklimig. A forgalom ezalatt nagyon besűrűsödött.

A kerékpárral elindultam újra a Margit híd felé. Félúton, a Komjádi uszodánál már tele volt a korábbi buszsáv, idáig ért a feltorlódott busz és kocsisor. Kerékpárral életveszélyes volt továbbmenni a felfestett kerékpárnyomon, ezért, mint ahogy a többi bringás, én is felmentem a járdára. Egy kamikaze lány próbált csak meg az úton biciklizni, de kénytelen volt a külső és belső sáv közötti darálóban haladni.

Az álló járművek mellett elértem az Üstökös utcai kereszteződésig. Épp egy előrelopakodó kisbusz tartotta fel a külső sávot, aminek vezetője még kameramentes zónában vissza akart volna térni a kanyarodósávból. Nem engedték vissza. Körülbelül száz járművet számoltam meg a korábbi buszsávban, ami most kötelezően jobbra kanyarodó sáv, és a megszámolt gépkocsik közül csak minden 8.-10. használta szabálytalanul a sávot (azaz ment tovább egyenesen).

A sűrű dugó körülbelül 17.45-től 18.20-ig tartott. Ezalatt a kanyarodóvá alakított volt buszsáv ugyanúgy beállt, mint a másik két párhuzamos közúti sáv. Az autók szinte végig az Árpád fejedelem úton ugyanúgy lépésben (se nagyon) haladtak, mint a buszsáv idején. Azaz a forgalmi csúcsban láthatóan nem hozott nagy könnyebbséget az autósoknak a buszsáv megszüntetése.

De nézzük a buszokat. Lekértem a Futár nyilvános adataiból a csúcs fél órájában itt közlekedő (9-es és 109-es) buszok forgalmi adatait. Eszerint ebben az időszakban az összes busz 9 perc 20 mp és 10 perc 15 mp között tette meg a Zsigmond tér és a Margit híd közötti két megállónyi távot. Azaz a menetrendhez képest 6-7 percet késtek. Gyakorlatilag gyalogosan is meg lehet előzni őket.

Ez a késés azért külön kellemetlen, mert a szakasz előtt és után a szintén nagyon forgalmas és buszsávmentes Lajos utcában és Margit hídon is csúszik a menetidő. De ami korábban az Árpád fejedelem úton behozható volt, most további 6-7 perccel terheli az utazási időt. Ezek a buszok ebben az időszakban így 25-30 perccel megnövekedett menetidővel számolhatnak.

A buszok helyzete annyira kétségbeejtő volt, hogy a Margit hídi buszmegálló előtt többször is kénytelenek voltak a járdára felhajtva kikerülni az előttük álló autósort. 

Összefoglalva: 

  1. a buszsáv megszüntetésének a célját, hogy csúcsforgalomban (17.45 és 18.20 között) az autók gyorsabban haladhassanak, úgy tűnik nem sikerült láthatóan elérni.
  2. azt sikerült elérni viszont, hogy a csúcsban az amúgy is 20 perces késésben járó buszok további 6-7 perc csúszást szedjenek össze a kocsik közé ragadva.
  3. a kerékpárosokat sikerült leűzni az útról, mert a bringázás életveszélyessé vált a telített sávok között tolakodó járművektől.