Ilona
16 °C
33 °C

Előjött a régi hiba a felújított orosz metrón

DSC 3357
2017.07.26. 08:38 Módosítva: 2017-07-26 12:47:15

UPDATE: pár órával az eset után kiderült, hogy egy fakocka okozta a hibát, itt olvashatja a fejleményeket. 

Reggel fél nyolckor ismét kiszállították az utasokat az Újpest felé tartó felújított orosz szerelvényből a Pöttyös utcai állomáson, majd a vonatot a telephelyre vitték. Az ok: nem működött az ajtóvisszajelző lámpa.

Megkerestük Bolla Tibort, a BKV vezérigazgatóját, aki közölte: az ajtók működtek, de a visszajelző lámpa nem jelzett a vezetőnek. Ezért biztonsági okokból beszállították a vonatot a telephelyre, ahol orosz mérnökök vizsgálják: letöltik a szoftvert, megnézik, mi a baj, lehet, hogy csak egy LED égett ki. Bolla hozzátette: a hat szerelvényből öt közlekedik. 

Hozzá kell tenni, hogy az ajtóvisszajelző lámpa nem egy jelentéktelen lámpácska, hanem egy ilyen hosszú vonaton az egyik legfontosabb biztonsági funkció. Azt mutatja, nincs-e egy láb vagy táska beszorulva, ott, ahol a vezető nem látja. Hogy az olyan balesetek elkerülhetőek legyenek, mint amilyen nemrég a római metróban történt (igaz, ott a metróvezető komoly hibája is kellett).

A felújított orosz metróval sok probléma volt az üzembeállításuk után. A leggyakoribb az ajtóvisszajelzés hibája, de előfordult, hogy egyáltalán nem nyílt ki az ajtó, még a vésznyitóra sem, ezért benn ragadtak az utasok. A metrókat ezért a hatóság kivonta a forgalomból egy időre.

A javításra Budapestre érkezett a Metrovagonmas teljes mérnöki csapata. Nemrég kijelentették, hogy a hibákat kijavították, a felújított orosz metró újra forgalomba állhatott. 

Június végén azt írtuk, napi 23 ezer euró kárátalányt, átszámítva 7,1 millió forintot követelhet a BKV szerelvényenként az orosz Metrovagonmastól a forgalomból kivont járművek után. A 2015 nyarán aláírt szállítói szerződés szerint ha a szerelvényt a jótállási körbe tartozó hiba miatt két napnál több időre ki kell vonni az üzemeltetésből, akkor járműállási kárátalány illeti meg a főváros közlekedési cégét. 

Július középéig összesen másfél milliárd forint kötbérigényt közöltek hivatalos formában a Metrovagonmassal a hibák miatt.

Egy héttel előtte aBKV már bekeményített, és azt közölték, hogy a legsúlyosabb szankciókat helyezte kilátásba a Metrovagonmassal szemben. Ha Metrovagonmas rövid időn belül nem ér el jelentős javulást a szerelvények megbízhatóságában, további radikális lépések megtételét tervezik, aminek minden következményét az orosz gyár viseli majd. Ezzel akkor szerződésbontásra utaltak.  A BKV szerint a helyzet súlyosságát az orosz fél megértette. 

Július 18-án, egy hete írtuk meg, hogy a Metrovagonmas felújított szerelvényei átmentek a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, mint elsőfokú vasúti közlekedési hatóság műszaki vizsgáin, és elnyerték az utasforgalomra alkalmas címet. Ezért a már üzembe helyezési engedéllyel rendelkező 6 felújított szerelvényt fokozatosan forgalomba állítják.

A felújított metrószerelvényeket június 26-án vonták ki a forgalomból a sorozatos ajtóhibák miatt.

Borítókép: az új metrókocsik az átadás napján, 2017. tavaszán. Fotó: Index / Bődey János