Luca, Ottilia
2 °C
5 °C

Az élet mulandó, a metróajtóhiba örök

DMOHA20170927004
2017.10.10. 11:32
Kedd reggel, nem sokkal 8 óra után ismét kiszállították az utasokat a 3-as metró egyik felújított orosz szerelvényéből a Deák téren. Az ok, mint már annyiszor az elmúlt fél évben: ajtóhiba.

Az esemény alkalmából összefoglaltuk az elmúlt fél év történéseit, mintegy a metróajtó ablakán át nézve.

2017. március 21. – Alig egy nappal az első felújított orosz szerelvény forgalomba állása után jött a hír: a Gyöngyösi utcai megállónál leszállították az utasokat ajtóhiba miatt.

Március 23. – Az orosz szerelvények már ki se gurultak a járműtelepről: az orosz mérnökök szünnapot kértek, hogy szoftvert frissítsenek a járművön.

Március 29. – Tarlós István kijelentette, hogy normális gyerekbetegségek a felújított 3-as metró hibái. A főpolgármester szerint akkor lesz baj, ha ilyenek még egy hónap múlva is jelentkeznek.

Június 8. – Ugorjuk át a gyermekbetegségek gyógyítására szánt egy hónapot, az időközben megtörtént számos hiba miatt a főpolgármester ismét megszólalt:

Ez valami Murphy-ügy lehet.

Két és fél hónap után a felújított orosz metró a legsúlyosabb – a Metróért Egyesület szerint biztonságkritikus – hibát produkálta: a Kálvin téri állomáson mindkét oldalon kinyílt az ajtósor. A hiba komoly balesethez vezethetett volna, de szerencsére senki nem esett ki a járműből.

Június 19. – A BKV is beszállt a javítgatásba egy csodakapcsolóval, ám az ajtók arra se hallgattak: megint összevissza nyíltak.

Június 21. – A szerelvény az ajtóhibák mellett dadogni is elkezdett.

Június 23. – A közlekedési hatóság megunta a szerencsétlenkedést, és kivonatta a felújított orosz szerelvényeket a forgalomból.

Június 29. – A főpolgármester sajtótájékoztatón bejelentette, hogy húsz orosz mérnök megtalálta a hibát: rosszul dugtak össze két kábelt.

Július 13. - A bejelentés megnyugtatta a hatóságot, visszaengedték a szerelvényeket a forgalomba.

Július 26. – Minden hiába, a metróajtók továbbra is rakoncátlankodtak. Új bűnbakot is találtak egy fakocka „személyében”.

Augusztus 2. – Bár a fakockát karanténba zárták, a metróajtóhibák nem maradtak abba. Rendőrségi nyomozás is indult az ügyben. Tarlós István itt már egyenesen szabotázzsal magyarázta a hibákat. 

Augusztus 3. – Az oroszok is megelégelték a bénázást: kirúgták a metróvonatok felújításának vezetőjét, mindhiába, ismét előjött az ördögi hiba.

Augusztus 25. – A főpolgármester szabotázselmélete tovább kerekedett: „Méretre vágott fakocka, kavics és fémlap, most pedig videó van arról, hogyan manipulálták a vészféket. Nem kell ehhez paranoiásnak lenni, és nem kell politikai idiótaságot vinni a dologba: túl gyakran ismétlődik és túl könnyen állítható elő.”

A háttérben felsejlik a volt amerikai ügyvivő, André Goodfriend alakja

Hiba tehát nincs, szabotázs, az van. Egy Demokrata-interjúból hamarosan ki is derült, honnan érkezett a főpolgármesterhez a szabotázselmélet: saját, külön bejáratú biztonságpolitikai tanácsadójától, Földi László volt hírszerzőtől. Az interjúban pontosan meghatározza, hogy miért és kinek a módszerével szabotálják a metrót:

„Nagyon bosszantó (...) volt a metró ajtóvágatába csúsztatott, méretre vágott fakocka is. Kiszállították az embereket a szerelvényből, jó időre leállt a közlekedés, a legdühösebb utasok már olyanokat mondtak, hogy a városvezetés biztosan összejátszik az oroszokkal, s belekeverték Orbán Viktort és a kormánytagokat is, akik pedig eltűrik ezt, szerintük a nagy Putyin-barátság miatt. Ez így működik.”

„Egy csínyhez képest nagy műgonddal építették fel az akciót. Ez az első lépés valóban akár csínytevésnek tűnhet, amit viszont egy összehangolt ellenzéki sajtóroham követett, jöttek a szakértői vélemények, aztán a politikai elemzések, s már ott tartottunk, hogy miért engedi a kormány, hogy a főpolgármester az oroszokkal mutyizzon. André Goodfriend, az egykori amerikai ügyvivő honosította meg ezeket a módszereket.”