Drágább a felújított orosz metró, mint az új

2017.11.06. 18:38
  1. Nyizsnij-Novgorod városa a Metro Report szaklap szerint a napokban írt alá egy szerződést az orosz Metrovagonmassal, 23 darab új metrókocsi vásárlására 1,3 milliárd rubelért, ami egy kocsira vetítve fajlagosan 56,5 millió rubelt jelent. A város a mintegy 40 éves Metrovagonmas metrókocsijait cseréli le rájuk.
  2. Budapest városa 2015-ben írt alá egy szerződést az orosz Metrovagonmassal, 222 darab felújított metrókocsi vásárlására 69 milliárd forintért, azaz 15 milliárd rubelért, ami egy kocsira vetítve fajlagosan 67,5 millió rubelt jelent. A város a mintegy 40 éves Metrovagonmas metrókocsijait cseréli le rájuk.
Az új nyizsnij-novgorodi metró (forrás: Metro Report)
Az új nyizsnij-novgorodi metró (forrás: Metro Report)
Hány lényeges különbséget lát a két mondatban?

Kettő nagyot mindenképpen: egy felújított Metrovagonmas metrókocsi Budapestnek 67,5 millió rubelbe kerül, míg egy új Metrovangonmas metrókocsi Nyizsnij-Novgorodnak 17%-kal kevesebbe, mindössze 56,5 millió rubelbe.

A két metrókocsi (a budapesti felújított és a novgorodi új) típusa látszatra nagyon hasonló. Miért a nagy árkülönbség? – kérdeztük Bíró Endrét, a Metróért Egyesület vezetőjét.

Bíró Endre elmondta, hogy a képen látható új novgorodi metró típusa: 81717.6, ami korszerűség tekintetében sokkal közelebb van a nálunk és Novgorodban is leváltott öreg Metrovagonmas kocsikhoz, mint a nálunk forgalomba állt felújított Metrovagonmas kocsikhoz.

A felújított budapesti metró
A felújított budapesti metró
Fotó: Bődey János

Míg a novgorodi új kocsikban elavult orosz hajtás van, régi szerkezetű forgóvázzal, egyéb orosz főegységekkel, addig a budapesti Hitachi hajtással, Knorr fékrendszerrel, CAF kerékpárral büszkélkedhet.

Végkövetkeztetés: a régi vita, miszerint új, vagy felújított metrót vettünk, végérvényesen eldőlt, 

hiszen a budapesti orosz metró újabb az újnál is.