Cecília
3 °C
12 °C

Nem tudják tartani a menetrendet a metrópótló buszok

BSZ 1297
2017.11.09. 08:45 Módosítva: 2017-11-09 08:47:03
A BKV szerint az újpesti buszsávba parkoló autósok a ludasok, az általuk okozott csúszásokat a buszmegállóban megnövekedett utastömeg lassabb beszállása fokozza. Délelőtt 10 órára már félórás késést szednek össze a metrópótló buszok a BKK-Futár GPS-alapú adatai szerint. A BKV, a BKK és a Budapest Közút operatív stábülést hívott össze.

Lapunk és a Közlekedő Tömeg Egyesület a sikeres hétfői indulás után kedd és szerda délelőtt is figyelte és számolta a metrópótló buszokat a 3-as metró felújítás alatt álló szakasza fölött. A helyszíni számlálások, valamint a BKK-Futár GPS-alapú adatai alapján kijelenthető: a helyzet már nem olyan rózsás, mint az első napon volt.

A Futár-rendszer webes megjelenítő oldalán pontosan követhető, hogy adott buszvonal (esetünkben az M3 és az M3A metrópótló) egyes járatai (menetszám alapján) mikor indulnának menetrend szerint, és mikor indulnak valójában a kiválasztott megállóból. Az Árpád hídi megállót nézve látszik, hogy az egyes buszok reggel 7 óra 40 percig nagyjából tartani tudják a 2-3 perces eltérést a menetrendtől.

Ezután viszont elkezdődik a csúcsforgalom, és a buszok 8 óra 15-kor negyedórát, 9 órakor 25 percet, 10 óra felé pedig már 30-40 percet késnek a tervezett induláshoz képest. Ezután 11-12 óra körül „átfordul a vonal”, a busz már annyit késik, mint a teljes menetideje, azaz kimarad egy indulás, a késési idő pedig visszaáll nullára. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy hiába forog mondjuk 60 busz a teljes vonalon, az utas úgy érzékeli a délelőtti időszakban, mintha egy-egy buszt egy körre kivontak volna.

A Közlekedő Tömeg szerda reggeli helyszíni számlálása szerint ez konkrétan azt jelentette, hogy az Árpád híd M megállójába (a városközpont felé) a menetrendben 7 óra 21 és 8 óra 20 perc közé tervezett 77 buszból csak 69 állt be, ami 10,4 százalékos kimaradás. Mivel a késések nem egyenletesen oszlottak el, egyes járatoknál ezt nem, más járatoknál viszont nagyon is meg lehetett érezni, magyarán zsúfoltság volt.

Szedlmajer László, a BKV autóbusz- és trolibusz-üzemeltetési vezérigazgató-helyettese ezt úgy kommentálta, hogy valóban vannak késések, de a helyzet kezelhető. A csúszásokat főleg az okozza, hogy az újpesti végállomásnál az Árpád úton gyakorta beparkolnak a buszsávba a gépkocsik. A csúszás miatt a megállókban több utas akar felszállni, ami megnöveli a megállóban állás idejét is, „a rendszer megúszik, és nem tudja utolérni magát". A Váci út – Károly körút kereszteződésben megsüllyedt útburkolat is okozhatott csúszásokat.

Szedlmajer tájékoztatása szerint szerda délután ült össze a BKV, a BKK és a Budapest Közút operatív vezetői értekezlete, hogy megtárgyalják, milyen forgalomtechnikai megoldásokkal lehet javítani a helyzeten, mik azok a finomhangolások, amikkel csökkenthetők a késések. Hozzátette, hogy most egyelőre inkább a hétvégéktől tartanak, amikor megkezdődik a fővárosi bevásárlói roham az üzletekben.

A Közlekedő Tömeg szerint több alternatív járat is beavatkozásra szorulna. Ilyen pont például a Görgey Artúr utca, ahol a gépkocsik a villamossínre állva magukkal szippantják a dugóba a metrópótló villamosokat is, hosszas veszteglésre kényszerítve őket.

A szintén alternatív járatként funkcionáló 20E-30as buszokat dugó akadályozza az Angyalföld vasútállomásnál, és az 1-es villamos is túlzsúfolt több helyen.

Olvasóink is tapasztalják a zsúfoltságot. Mint Nóra írja: kedden reggel 8 óra 20-kor az ötödik buszra tudta felgyűrni magát, délután javult a helyzet, akkor felfért a harmadikra.

Bence: „Újpest központban délelőtt 9:20 körül már nem olyan gyakori a metrópótló busz, mint reggel. Ez a tömegen látszik is, rögtön megtelt a busz.”

Más helyszíneken is okoz gondokat a metrópótlás, vagy legalábbis az, hogy esetleg buszokat, buszvezetőket „csippentenek le” a metrópótlásra. Viktor azt írja, hogy minden reggel a Ferenciek teréről szeretne átjutni Budára, „de a felújítás óta sokkal többet kell várni a 8-as és 110-es buszokra, és hatalmas tömeg zsúfolódik össze”.

Marcell reggel azt tapasztalta, hogy „a hétköznap alapból csuklós 68-as buszvonalon csak szóló autóbuszok jártak, járnak, és ennek megfelelően elég nagy volt rajtuk a zsúfoltság”.

Borítókép: Index / Fotós: Barakonyi Szabolcs