Péter, Pál
14 °C
30 °C

Budapest

Infórádió

Tarlós: A Kopaszi-gát alkalmas hely egy felhőkarcolónak

tegnap, 11:24 Módosítva: 2016-06-29 07:30:50
635

Nem rajong a túl magas házakért, de meg lehet találni a helyüket Budapesten, mondta lapunk kérdésére Tarlós István főpolgármester egy sajtótájékoztatón. Közölte, hallott a Kopaszi-gátra tervezett 120 méter magas felhőkarcolóról, a látványterveket is látta, szubjektív véleménye szerint a helyszín alkalmas az építkezésre, ugyanúgy mint a Róbert Károly út - Váci út sarka, ahova a legutóbbi hírek szerint egy 90 méter magas irodaházat terveznek.

Frissítés: A Dombovári út végére épülne a felhőkarcoló

Mint azt az ingatlanfejlesztőtől megtudtuk, a Kopaszi-gátra 120 méter magas épület építését javasolta a beépítési koncepciót készítő, dán Adept építésziroda. A magasház javasolt helye a Dombóvári úton, az Infoparktól átvezető gyalogos alagút kijáratánál van, a rakpart nyúlványaként, zárásaként a városközpontból is jól látható és a Duna vonalára is jól illeszkedik. A magasépület fő funkciója iroda lenne.

A magasház építésének gazdaságossági-műszaki vizsgálata zajlik, a fejlesztő párbeszédet folytat a szabályozó fővárosi és kerületi önkormányzatokkal. Ilyen magasságú épületek építését a jelenleg hatályos fővárosi szabályok már lehetővé teszik Budapest más területén, a Kopaszi gáttól nem messze, Észak-Csepelen.

A cég egyelőre nem választott tervezőirodát. A projekt jelenleg a „Master Plan” fázisban van. Ez egy olyan beépítési koncepciót jelent, ami az épületek fő paramétereit, a beépítés módját, a funkciókat, a telkeket , a közlekedési kapcsolatokat jelöli ki egy projekten belül. A látványtervek ebben a fázisban alapvetően illusztrációk.

A fejlesztő cég szerint az irodapiac általánosan kedvező helyzete, ezen belül Dél-Buda népszerűsége, és a magasház különleges adottságai alapján az irodaház várható bérlői fogadtatása kedvező lesz.

Tovább

Vitézyt üti a Mabusz

június 27., 21:57 Módosítva: 2016-06-28 10:27:11
5

A Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke szerint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) előző vezetése jelezte, nem bíznak a magyar buszokban, egyebek mellett ezért nem fut több magyar gyártású busz az utakon - erről Vincze-Pap Sándor hétfő este az M1 aktuális csatornán beszélt.

Hozzátette: a közösségi tulajdonban, BKV-nál, Volánnál lévő mintegy 6 és félezer autóbusz több mint fele túlfutott, átlagéletkoruk 18, illetve 13 év. Mint mondta, lenne helye az új magyar autóbuszoknak, ennek ellenére az elmúlt években beszerzett járművek több mint 80 százaléka külföldi gyártású volt.

A magyar autóbuszokat műszakilag a BKV és a Volán igényeire fejlesztették, olcsóbbak, mint a külföldiek, és a magyarországi hozzáadott értékük akár 80 százalék felett is lehet - jelentette ki.

Szerinte a mostani magyarországi autóbuszgyártást évi 150-200 darabra tervezték, ezt öt év alatt akár ezerre is lehetne növelni, és külföldi piacokra is lehetne gyártani. Évente ütemezetten növekvő autóbuszgyártásban kell gondolkodni a Mabusz elnöke szerint, aki úgy vélte, az első 3-5 évben hazai piacon, majd később külföldre lehetne értékesíteni a buszokat.

Vitézy Dávid a Facebookján válaszolt a kritikára. A BKK volt vezetője szerint „Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének vezetője nem mondott ma igazat - valószínűleg a magyar buszokat nem igazán kedvelő budapesti főpolgármesternél akar jó pontokat szerezni ezzel az amúgy teljesen értelmetlen támadással.″ Vitézy arról ír, hogy sok idő után az első magyar gyártású alacsonypadlós Ikarus-buszok (később Evopro) BKV-val közös összeszerelése 2013-ban, az "előző vezetés" alatt indult el.

„Mára 37 db, rövidesen 59 db ilyen magyar busz jár Budapesten, ami 2013-ban a BKK és a BKV akkori magyar buszok iránti elkötelezettsége nélkül nem indult volna el. Mindemellett a Kormány korábbi nemzeti buszstratégiája szerinti Rába-Volvo együttműködés jegyében is a BKK korábbi vezetése rendelte a legtöbb buszt - többet, mint a vidéki Volán-cégek együttvéve, összesen 134 darabot.″ - reagált Vitézy.

Tovább

Városnéző buszok: nem akarnak monopóliumot

június 27., 15:39 Módosítva: 2016-06-27 19:17:43
42

Nem szeretnék, ha a városnéző buszok piaca jövő évtől egyszereplős monopólium lenne, ahogyan az egy fővárosi tervezetben áll, derült ki a piacon dolgozó cégek sajtótájékoztatóján.

Mint elhangzott, a három jelenlevő cég (Programcentrum Kft., Mr. Nilsz Kft., City Sightseeng Kft.) vezetőitől, abban bíznak, hogy a főváros speciális szolgáltatói pályázata még nem jelent meg, ezért még tárgyalhatnak róla a fővárossal. A cégek panaszkodtak az előzetes egyeztetés hiányára is.

Tovább

Buszvonatot tesztel a BKV Budapest utcáin

június 23., 10:49 Módosítva: 2016-06-24 08:53:45
846

Duplacsuklós, extrahosszú autóbuszt tesztel a BKV Budapesten, „a járműflotta fejlesztési lehetőségeinek vizsgálata céljából”, áll a cég Facebook-oldalán.

A 25 méter hosszú VanHool AGG300 buszt egy 356 lóerő teljesítményű és 1450 Nm csúcsnyomatékú dízelmotor hajtja; 52 ülőhelyével akár 160 fő befogadására is képes. Egy normál csuklós busz 18 méter hosszú, ez a jármű tehát 7 méterrel hosszabb. A busz a tesztidőszakban sajnos nem szállít utasokat.

A kérdésre, hol tudná leginkább hasznosítani ezeket a hernyókat a BKV, logikusan adódik a válasz: a 3-as metró felújítása idején, metrópótlóként. Információink szerint véletlenül épp van is egy eladó flotta a buszokból, méghozzá használtan és nem is drágán. Mivel már benne vannak a korban, a pótlás idejére, négy évre pont jók lennének, aztán le is lehetne selejtezni őket. Úgy tudjuk, a buszok darabja állítólag 10 millió forint alatt megkapható, és összesen 20 darab van belőlük eladó.

Frissítés: Megnéztük a cég honlapját, amin hivatalosan 155 ezer euróért kínálják a buszt, ami inkább 48 millió forintos árnak felel meg. A járművek 6 évesek, és 400 ezer km van bennük.

Megkerestük a BKV-t, ahol azt a hivatalos választ adták, hogy a metrópótló buszokról érvényes közgyűlési döntés van, annak a végrehajtására várnak. Mint arról beszámoltunk, a főváros június 5-ig adott határidőt a kormánynak arra, hogy a kormány által erőltetett metrópótlás-kiszervezés többletköltségeit magára vállalja. Ha addig nem jelenik meg a Magyar Közlönyben határozat, akkor vesznek 110 új Solarist. Mivel a pótláshoz azonban 150 busz kell, a belga buszvonatok tökéletesen kiegészíthetnék a flottát.

A kilencvenes években épült az első kettő prototípus, mindkettő máig szállítja az utasokat: az egyik Liége-ben, a másik Angolában. 2002-ben Utrecht városa rendelt 15 darabot a két zsúfolt vonalra, 2003-ban pedig további tucatnyit.

Tovább

Csütörtöktől ön is metróvezetőset játszhat a 4-es metrón

június 22., 23:40 Módosítva: 2016-06-23 07:46:53
370

Csütörtökön indul az első vezetőfülke nélküli metró a 4-es vonalon, ezt jelentette be szerda este a BKV Zrt. Innentől fogva a metró legeleje is az utastér része lesz, a szélvédőn keresztül pedig bárki nézheti, ahogyzakatol a metró az alagútban.

Tovább

Városnéző buszok: egynek hopp, többnek kopp

június 18., 10:43 Módosítva: 2016-06-18 21:40:59
63
A főváros már több mint 10 éve birkózik azzal a feladattal, hogy szabályozza a budapesti városnéző buszok piacát. Az erről készült 2012-es BKK-s koncepció óta viszont nem történt semmi, egészen a múlt hét szerdai fővárosi közgyűlésig, akkor viszont olyan hirtelen, hogy megijesztette a piaci szereplőket. Van is miért megijedniük: a hat szereplőből csak egy maradhat a placcon. Sokan attól tartanak, hogy már meg is van a cég, amelyiket helyzetbe hoznák a milliárdos bizniszben.

Azt már 2009 előtt is tudták a főváros vezetői, hogy a budapesti városnéző buszok sokkal több kellemetlenséget okoznak a fővárosiaknak, mint amennyi hasznot hajtanak. Erről egymás után több tanulmány is született, ezeket foglalta egybe egy 2012-es BKK-s koncepció. A koncepcióban megállapítják, hogy a városnéző buszok

  • korszerűtlenek, szennyezik a levegőt,
  • lassúak, ezért akadályozzák a forgalmat a belvárosban,
  • használják a buszsávot, beállnak a BKV-megállókba, akadályozzák a tömegközlekedési járatokat,
  • parkolásuk állandó problémákat okoz,
  • sokszor agresszív marketingjük rossz benyomást tesz a turistákra,
  • mindössze évi 64-66 millió forintot fizetnek a fővárosnak és a kerületeknek.

Ezért a koncepció, végigvizsgálva a lehetőségeket, javaslatot tett a piac szabályozására. Első lépcsőben egy gyorsan bevezethető, az alapvető szolgáltatási feltételeket meghatározó, azok ellenőrzését egyszerű módon biztosító, a kontrollált piaci működést előíró szabályozás bevezetését javasolták.

Egy második, opcionális lépcsőben a szabályozott verseny tapasztalatain alapuló, széleskörű egyeztetések eredményeként kialakított koncessziós konstrukció kialakítását látták indokoltnak.

Tovább

Rosszul táblázták ki a lezárt Szabadság hidat

június 16., 21:54 Módosítva: 2016-06-17 12:08:48
63

"Nagyon jó, hogy mindenki azt írja, hogy át lehet tekerni a Szabadság hídon, de a valóságban tiltó táblákat raktak ki, amik fizikailag is akadályozzák a szabályos közlekedést. Ráadásul a bringás jelzőlámpát is kitakarja az egyik" - vette észre szemfüles olvasónk, Eszter, aki szerint a Lánchíd utcában a déli irány kitáblázása is tilt, és szintén fizikailag akadályoz. 

szabihid
Fotó: Olvasónk, Eszter / Index

A képen az első két táblán még kivételként szerepel a BKV, ami magában foglalja a kerékpárosokat is, de a második kettőn már nem szerepel - írta.

Ahogy megírtuk, június 16-tól augusztus végéig teljesen lezárták a Szabadság hidat. Nemcsak a villamosok, de az autók, buszok elől is, gyalog vagy kerékpárral viszont át lehet jutni a Duna másik partjára.

Eszter felvetését átküldtük a Budapest Közút Zrt.-nek, akik emiatt részletesen ellenőrizték a dél-budai korlátozások kiépítését, és kiderült, jogos volt az észrevétel. Azt tapasztalták, hogy a kerékpárosok hídra való behajtását engedélyező kiegészítő jelzések hiányoznak, a pótlásra felszólították a kivitelezőket.

Fontosnak tartották megjegyezni, hogy a híd budai hídfőjében a Duna mentén vezettet kerékpárútig szabad csak használni a hidat biciklivel, a hídról a Gellért téri csomópontba nem szabad bemenni.

A Lánchíd utca esetén az Öntőház lépcső csomópontban a Clark Ádám tér felől az Apród utca felé kizárólag a kerékpárosoknak engedélyezett az áthaladás az egyirányú forgalommal szemben a kerékpársávon.

A hidat a biciklisek a közúti sávokon tekerve használhatják - tudtuk meg a Budapest Közúttól.

Tovább

Mától ne számoljon a Szabadság híddal

június 16., 06:45 Módosítva: 2016-06-16 11:51:37
50

Mától egészen augusztus végéig teljesen lezárják a Szabadság hidat. A BKK azt javasolja, hogy aki teheti, a sűrítve indított 4-es metróval utazzon. Vagy gyalogoljon.

 A Szabadság hidat nemcsak a villamosok, de az autók, buszok elől is teljesen lezárják, gyalog vagy kerékpárral viszont át lehet jutni a Duna másik partjára. Megkezdik a Bartók Béla úti és a Fehérvári úti 35 peron felújítását, és átépül a villamospálya is a Szent Gellért tér és a Móricz Zsigmond körtér között.  Emiatt forgalmi változások lesznek a Szent Gellért téren, a Bartók Béla úton, a Móricz Zsigmond körtéren és a Fehérvári úton is.

Tovább

Megvan, miért zárják le a Szabadság hidat

június 14., 07:41 Módosítva: 2016-06-15 06:23:11
657
Csütörtöktől több mint két hónapra lezárják a Szabadság hidat a dél-budai villamosok akadálymentesítése miatt a gépjárművek előtt, de gyalog és kerékpárral használható marad a híd. A bringások viszont elveszthetik a Bartók Béla úti és a Fehérvári úti kerékpársávokat.

2016. június 16-án kezdődik 55 dél-budai villamosmegálló akadálymentesítése és korszerűsítése. Augusztus 28-ig 35 dél-budai peront építenek át szélesebbre és magasabbra, ezért a Bartók Béla úton a Gellért tértől és a Fehérvári úton a Móricz Zsigmond körtértől kifelé nem közlekedhetnek a villamosok. Helyettük buszok járnak majd az Erzsébet híd és a Petőfi híd felé kerülve.

A Szabadság hídra azért nem lehet majd kocsival felhajtani, mert budai hídfőjénél a hídra kanyarodó vágányokat is átépítik, a Gellért tér és a Móricz Zsigmond tér közötti vágányszakasszal egyetemben. A Szabadság hídon ezért augusztus végéig csak gyalog vagy kerékpárral (a forgalmi sávokon tekerve) lehet átkelni.

Tovább

A Pók utcában is útfelújítások kezdődtek

június 13., 18:35 Módosítva: 2016-06-13 18:35:13
1

Hétfőn kezdték el a III. kerületi Pók utca felújítását, írja az MTI. A Szentendrei út és a Gázgyár utcai átjáró közti szakaszt 800 méter hosszan, több mint 5 ezer négyzetméteren újítják fel.

Tovább

Hétfőtől egyirányú a Lánchíd utca

június 13., 16:37 Módosítva: 2016-06-13 22:07:46
6

Hétfő délutántól ideiglenesen egyirányúsították az I .kerületi Lánchíd utcát, tájékoztatott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A közlemény szerint a változtatásra a Lánchíd utcában várakozó turistabuszok és a mellettük elhaladó forgalom segítése miatt volt szükség. Az intézkedés az Öntőház lépcső és az Ybl Miklós tér közötti szakaszon, a Clark Ádám tér felé tette egyirányúvá az eddig csökkentett forgalmú utcát és ez előreláthatóan október végéig lesz érvényben. 

Tovább

Egész nyárra lezárják a Szabadság hidat

június 11., 11:07 Módosítva: 2016-06-12 12:05:10
540

Június 16-ától augusztus 28-ig a Szabadság híd a közösségi közlekedés és a közúti forgalom előtt is zárva lesz a dél-budai villamoshálózat fejlesztése miatt - áll a BKK által az MTI-hez szombaton eljuttatott közleményben.

Tovább

Értéknövekedési adót vetnek ki a Római-parton

június 10., 12:16 Módosítva: 2016-06-11 00:24:03
355

Helyi értéknövekedési adót vetnek ki a római-parti hullámtérben élőkre a mobilgát megépítése után, kivéve azt a 40 házat, ami még a világháború előtt épült, jelentette be a főpolgármester. Ennek az az oka, hogy fel se merülhessen az ingatlanspekuláció vádja a védműépítés miatt.

Az adó mértékére vonatkozó kérdésre Tarlós István azt válaszolta, hogy azt az adószakemberek majd kiszámolják, a fővárosnak joga van ilyen adót kivetni.

A gát nyomvonal-módosítása miatt várhatóan 500 fával kevesebbet kell majd kivágni a Duna mellett. A főváros beruház egy faátültető gépre, ami 38 cm átmérőig 93%-os hatékonysággal ülteti át a fákat.

Tarlós közölte, hogy a Duna-parti védmű nyomvonala elkészült, nyárra befejeződik az engedélyeztetés. Az építésnek négy szakasza lesz: az első kettő az Aranyhegyi-patak és a Barát-patak védelme, a harmadik a pünkösdfürdői gát magasságának megemelése, a negyedik pedig a római-parti mobilgát megépítése.

Tovább

Újabb fél évet csúszhat a 3-as metró felújítás befejezése

június 8., 11:22 Módosítva: 2016-06-08 14:36:48
16
A fővárosi közgyűlés ismét nem tudott dönteni a metrópótláshoz szükséges buszok vásárlásáról, a határidőt kitolták július 5-ig. A metrópótló buszok miatti huzavona újabb féél éves csúszást okoz a 3-as metró felújításának befejezésében.

„Lépjünk tovább, 3-as metró” - így konferálta fel a 6-os számú napirendi pontot Tarlós István főpolgármester a fővárosi közgyűlés szerdai ülésén. Az előterjesztés azt tartalmazta, hogy a főváros a kormányzati hitelengedély hiányában saját forrásból vesz 110 Solaris buszt a metrópótlásra.

Ahogy Tarlós a fenti mondatot kiejtette a száján, valaki odaszaladt a pulpitushoz, és egy papírt tett le elé.

„Van módosító javaslat”, konstatálta a főpolgármester az ellenzék derültsége közepette, a képviselők ugyanis már számítottak rá, hogy megint nem lesz döntés a régóta húzódó ügyben. A Kocsis Máté képviselő által jegyzett módosító szerint a főváros várjon még egy kicsit (pontosabban július 5-ig) a döntéssel, mert a kormány dönthet úgy, hogy kifizeti a többletköltségét egy másik metrópótlási változatnak.

A másik változatot hónapok óta nyomja a kormány. Ez arról szól, hogy a magyar buszgyártás feltámasztása érdekében a főváros szervezze ki a teljes metrópótlási szolgáltatást, és az erre kiírandó pályázaton győztes vállalkozó majd magyar buszokat vesz (várhatóan). Ennek esetlegességét és bizonytalanságait az ellenzék jelezte az ülésen, ám Tarlós István kijelentette: neki mindegy milyen megoldás lesz, csak a főváros anyagilag ne járjon rosszul.

A módosítást elfogadta a közgyűlés, így még egy hónapig nem fogjuk tudni, milyen buszokkal jár majd több tízezer utas a metrófelújítás idején. Azt viszont lehet tudni, hogy az egész rekonstrukció az eddigi huza-vona miatt fél évet csúszhat.

Tarlós István ugyanis kijelentette: ezek után már biztos abban, hogy a felújítás nem fejeződhet be 2019 nyarára, csak 2019 végére. A főpolgármester tavaly ősszel arról beszélt, hogy a 3-as metró infrastruktúrájának felújítási határideje 2018. december 31, de megjegyezte ugyanakkor, hogy ez a hivatalos határidő, de - csúszás esetén is - legkésőbb 2019 közepéig be kell fejeződniük a munkálatoknak. Most ez a határidő tolódott el újabb fél évvel.

Az, hogy kinek jó a mai döntés, kiderült abból egy közjátékból, ami a közgyűlési terem egyik félreeső zugában történt. A módosító javaslatot szinte a képviselőkkel egy időben megkapta a terem oldalfolyosóján álló Mészáros Csaba, a Mabi Busz Kft. résztulajdonosa is, és széles mosollyal az arcán lefotózta a mobiljával. A papírt végül az odasiető Pető György, a főváros főrendésze vette ki a kezéből, de ez nem csökkentette a buszgyáros jókedvét.

Frissítés:

Lapunkat megkereste Mészáros Csaba, és elmondta, hogy a mosoly ellenére nála csalódottabb ember nincs ma Magyarországon. Aki ma nem bírja megérteni, hogy kiszervezéssel nem lesz magyar busz, az gyengeelméjű vagy rosszindulatú, vagy félrevezetik, tette hozzá.

Tovább

Busz volt az óvóhelye 45 embernek Kamaraerdőben

június 7., 20:41 Módosítva: 2016-06-08 09:07:10
26

Elszállítják, és később megsemmisítik a főváros XI. kerületében, a Kamaraerdőben kedden talált második világháborús bombát - tájékoztatta a Magyar Honvédség tűzszerész ezredének kommunikációs tisztje az MTI-t.

Várkonyi Melinda elmondta: a GP 2000 típusú bomba egytonnás, lakossági bejelentés alapján találták meg a Hold utca végéhez közeli erdős, üdülőövezeti területen. A honvédség központi gyűjtőhelyére szállítják, ott semmisítik meg.

A területet 500 méteres sugarú körben kellett lezárni, ez háromszáz ingatlant érintett - közölte.

A budaörsi repülőtér légterének korlátozását feloldották, valamint újra járható a Balatoni út érintett szakasza is, amelyet a tűzszerészi munkák kezdetekor zárták le.

A bombához vezető utat a Pilisi Parkerdő Zrt. munkatársai tisztították meg - tette hozzá.

Kisdi Máté, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője az MTI-nek elmondta: száz embernek kellett átmenetileg elhagynia otthonát, közülük negyvenöten a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által biztosított buszban várták meg a hatástalanítást.

Tovább

Orczy-park: harminccal kevesebb fát vágnak ki

június 7., 20:01 Módosítva: 2016-06-07 22:53:11
169

A hétfői civil megmozdulás és a jövő nemzedékek szószólójának aggodalma meghozta gyümölcsét, 30 fa várhatóan megmenekül az Orczy-parkban kivágásra ítélt 145 fából.

Értetlenül áll Patyi András, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) rektora az előtt, hogya jövő nemzedékek szószólója is aggódik az Orczy-park fáiért, mert ezzel kapcsolatban egyetlen egyszer nem kereste meg az intézményt, áll az NKE közleményében. 

A közlemény szerint az NKE mindig messzemenőkig szem előtt tartotta és tartja a természeti értékek megóvását, tiszteletben tartja a történeti park adottságait és igyekszik a jogerős engedélyek birtokában végzett beruházási tevékenységét az értékek védelmével összhangba hozni. 

Tovább

Az ombudsman is aggódik az Orczy-park fáiért

június 7., 14:57 Módosítva: 2016-06-07 20:30:26
59

A jövő nemzedékek szószólója aggodalommal értesült arról, hogy az ígéretesen induló szakmai-társadalmi párbeszéd ellenére, annak eredményeit meg sem várva váratlanul és egyoldalúan ismét megkezdődtek a fakivágások az Orczy-kert területén, áll Szabó Marcel közleményében.

Történt ez annak ellenére, hogy a tervezett fakivágások által érintett - nemzetgazdasági szempontból kiemelt - beruházás megrendelője, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) főtitkára korábban tárgyalási szándékáról biztosította a tiltakozókat. Ezt a szándékot hitelesíteni látszott, hogy meghirdettek egy lakossági közmeghallgatást is, ami a beruházás több éves története során valódi áttörésnek minősíthető. 

A fakivágások ráadásul éppen a védett madarak fészkelési idejének csúcspontján történtek, ami még az elkerülhetetlen kivágásokra is a lehető legelőnytelenebb időszak. 

A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület éppen a közelmúltban, és konkrétan az Orczy-kertre is utalva hívta fel nyomatékosan a beruházók és a közvélemény figyelmét arra, hogy a késő tavaszi hetekben végzett fakivágásoknak számos védett madár esett áldozatául. 

A szószóló minden érintett felet, az NKE fenntarthatósági kabinetjét pedig külön is felkéri, használják ki az előttünk álló napokat olyan megnyugtató szakmai megoldás kidolgozására, amely minimalizálja a jövőt szolgáló beruházásokkal járó természeti veszteségeket. 

Tovább

Ismét felbőg a láncfűrész

június 7., 10:44 Módosítva: 2016-06-07 15:08:47
925
Bár szigorú szabályok vonatkoznak Budapesten a fakivágásra és a fapótlásra, a fővárosi fák nyilvántartásában középkori állapotok uralkodnak. Mindössze Rákospalotán tudják pontosan, hány fa él a kerületben. Az elmúlt öt évben hivatalosan majdnem 15 ezer fát vágtak ki Budapesten, és 40 ezret ültettek – azonban főleg a külvárosban. A belvárosban a legrosszabb a helyzet, pedig ott minden egyes fát védeni kellene.

Most, hogy a közeljövőben ismét felbőg a láncfűrész és több ezer fát készülnek kivágni (Városliget, Római-part, Orczy-kert), úgy gondoltuk, kikérjük a fővárostól, mi történt az elmúlt öt évben Budapesten fafronton. Azaz hány fát vágtak ki és hányat ültettek. Nagyon gyorsan

kiderült, a fővárosi önkormányzatnak nincsenek adatai a fakivágásokról- és ültetésekről.

A Főkertnél vannak ugyan valamilyen adatok, de csak a kiemelt fasorokról és a kiemelt parkokról. Eszerint az elmúlt tíz évben (itt tíz évre visszamenőleg kaptunk adatokat) 1486 fát vágtak ki a kiemelt fasorokban, és 1479-et ültettek el. 

A nyolc leggyakoribb fasori és parkfa

A Főkert 26 807 darab fasori fát és 96 469 darab parkfát gondoz. A budapesti fasorok fafaj-összetételéről 2009-ben készítettek utoljára tételes felmérést. Eszerint a fasorokat 39 fafaj, több mint 100 különböző alfaja és fajtája alkotja. Az állomány 80 százaléka 8 fafajból kerül ki. A leggyakoribb fajok: az akác, a gesztenye, a hárs, a juhar, a kőris, a platán, a nyár, a díszkörte, a csörgőfa, az ostorfa és a japánakác.

Tovább

Egymásnak feszültek a favágók és az aktivisták az Orczy parkban

június 6., 15:44 Módosítva: 2016-06-07 08:08:15
452

Délelőtt 11 óra körül az Orczy park területén az építkezés mellett a munkások elkezdték vágni a fákat annak ellenére, hogy a környezetvédők korábban ígéretet kaptak arra, hogy nem lesz fakivágás. Antonovics Bence, a Ligetvédők egyik aktivistája a helyszínen lapunknak elmondta, hogy körülbelül húszan jutottak be az építési területre, hogy tiltakozzanak a favágás ellen, aminek hatására ideiglenesen leállították a fűrészeket. Addig már négy, egészséges, vastag törzsű fát döntöttek ki.

A tüntetésre hamarosan megérkeztek a rendőrök is, akik igazoltatták az aktivistákat. Innen Antonovics elmondása szerint rendőri közvetítéssel folytatódott a vita a favédők és az építésvezető között. Előbbiek azt akarják, hogy ne vágjanak ki több fát, főleg nem fészkelési időszakban, utóbbi azzal érvel, hogy vágási engedélyük van.

Elhangzott egy olyan ígéret is, hogy most már nem vágnak ki több fát a jövő hét keddre tervezett közmeghallgatásig, de az aktivisták nem bíznak ebben, mert már korábban is volt ígéret arra, hogy nem nyúlnak a fákhoz. Az aktivisták most is az építési területen tartózkodnak, és várják az építkezés megrendelőjének, a közszolgálati egyetemnek a főtitkárát.

Frissítés:

Négy óra körül megérkezett az egyetem főtitkára, és kamerák előtt megismételte azt az ígéretet, hogy nem vágnak ki több fát a jövő hét keddre tervezett közmeghallgatásig. A tiltakozás ezt követően feloszlott.

Frissítés 2:

Az NKE hétfőn az MTI megkeresésére azt közölte: hétfőn halaszthatatlan közműfektetés miatt kellett kivágni a parkban négy fát. Közleményükben kiemelték, civil kezdeményezésre most az egyetem felülvizsgálta korábbi álláspontját és az eredetileg kivágásra ítélt 145 fa közül a tervek szerint több mint 30-at megpróbál mégis megtartani a beruházás területén.

A fakivágásra - mint írták - az NKE-nek érvényes hatósági engedélye van. Az intézmény azonban keresi azokat a műszaki megoldásokat, amellyel csökkenthető a kivágandó fák számra, így például kész akár a közmű nyomvonalának átterveztetésére is. Ugyanakkor több olyan fa is található, amely gátolja a sportközpont építését, ezeknek az eltávolítása már megkezdődött. A kivágással érintett fákat a Duna-Ipoly Nemzeti Park természetvédelmi őre is megvizsgálta, és engedélyezte kivágást - emelte ki az NKE.

Tovább

Kínzó kérdés: új vagy régi a Moszkvából jött metrókocsi?

június 2., 16:10 Módosítva: 2016-06-03 11:14:50
641

Fellángolt a vita a nol.hu cikke után, hogy a főváros és a BKV, karöltve az oroszokkal átverte a népet, és kijátszotta a versenyjogi szabályozást azzal, hogy új metrókat vett a régiek felújítása helyett, vagy sem. Az tény, hogy az oroszok nem bajlódtak a fődarabok (motor, fék, kerekek) szétszedésével és klasszikus felújításával, hanem egyszerűen újakat szereltek be a régi típusú kocsiszekrény alá, méghozzá korszerű, nyugati gyártmányúakat. Sőt, a prototípuson az egész kocsiszekrény egy új darab. Azt azonban mégse lehet mondani, hogy új metró született. Leginkább az MTV Europe nagysikerű sorozatára, a Pimp My Ride-ra emlékeztető a helyzet, amikor egy roncsautót elvisznek a tulajdonosától, majd alaposan átépítve és feltuningolva visszaadják neki.

A napokban megérkezett az első felújított metrószerelvény Moszkvából Budapestre. Az új metrókocsit bemutató videónkon látszik, amit már számos szakember konstatált, hogy a vonaton szinte minden alkatrész új. A kocsiszekrény homlokfalát átalakították (vagyis inkább megkapta egy másik Metrovagonmas típus homlokfalát), a vezetőfülke új, az utastér új, az ajtók új (pneumatikus helyett elektromos) rendszerben működnek, új, modern a motor (Hitachi), új a kerékpár (CAF), újak a fékek (Knorr alapúak).

A Kőér utcai telephelyen feltett kérdésünkre az orosz mérnök azt válaszolta, hogy a prototípuson a régi kocsiból tulajdonképpen csak a vezetőfülke ajtaja maradt meg. Később lehet, hogy egészségesebb alváz- vagy karosszéria-elemeket meghagynak, de az első darabon nem akartak kockáztatni semmit.

Azt már a felújításra kiírt pályázat idején tudni lehetett, hogy a BKV olyan teljes rekonstrukciót szeretne, ami 100%-ban megújítja a 30-40 éves kocsikat, akkoriban keletkezett a szállóige, hogy a pályaszámon kívül mindent lecserélnek a szerelvényen. Azt is lehetett tudni, hogy bárki nyeri a tendert, nem fog bajmolódni a fődarabok reszelgetésével, hanem egyszerűen újakra cseréli azokat. A kocsiszekrényt is egyszerűbb és olcsóbb elemenként vagy még egyszerűbb teljes egészében kicserélni, mint kivágni az elrozsdásodott darabokat, és visszafoltozgatni. Így is lett.

Két kérdés merül fel:

Megvolt-e már így, egy az egyben ez a szerelvény, és erre írták ki a tendert, valamint hogy megérte-e a ravaszkodás?

Az első esetben csak találgatni lehet. Mindenesetre a feltevést gyengíti, hogy ilyen kocsiszekrény alatti fődarab-összeállításban nincs hasonló típusú metró, még a legközelebbi rokonnak számító kijevi metrón sem ugyanezek a berendezések, legalábbis Bíró Endre, a Metróért Egyesület vezetője szerint. Az is gyengíti ezt a teóriát, hogy menet közben módosítottak a BKV elvárásain, így épült be például az eredetileg tervezettnél jóval modernebb, aszinkronos Hitachi motor. A garantált élettartamot is 30 évre emelték az eredeti 25 évről, ami azt mutatja, hogy jobban bíznak a szerelvényben.

Tovább

Szombattól jelentős változások Dél-Buda tömegközlekedésében

június 2., 14:28 Módosítva: 2016-06-03 10:36:53
871

Június 4-étől, azaz e hét szombattól lépnek életbe a BKK által már korábban bejelentett változtatások a dél-budai és a Rákóczi úti tömegközlekedésben. Az átszervezés hivatalos oka a négyes metró növekvő népszerűsége, de egyes vélemények szerint inkább arról van szó, hogy így akarnak még több embert átterelni a földalattira.

A korábbi tervekkel ellentétben megmarad és változatlan vonalon jár az 5-ös, a 7E, a 33-as és a 178-as autóbusz, de nagyon sok másik helyen nagy átszervezés jön.

A BKK közleménye szerint a következő változások lesznek:

  • Megszűnik, illetve átalakul a 8-as, a 107-es, a 239-es, a 101-es, a 233-as, a 252-es, a 253-as és a 258-as buszjárat.
  • Zuglóból és Újpalotáról továbbra a 7E járat mellett a Gazdagrét felé közlekedő 8E és 108E, valamint a Budafok-Tétény felé közlekedő 133E biztosítja a belvárosi kapcsolatot.
  • A 133E megáll ezentúl a Miskolci utca / Csömöri út megállóban is, biztosítva a Csömöri út gyorsjárati kiszolgálását. A belváros vonzáskörzetében, a Blaha Lujza tér és a Március 15. tér között a gyorsjáratok minden megállót kiszolgálnak.
  •  Gazdagrétről a kizárólag légkondicionált, akadálymentes járművekkel gyorsjáratként Újpalotáig közlekedő 8E járat (a jelenlegi 8-as), valamint a jelenlegi 239-es busz vonalán a 108E járat biztosítja az M4-es metró és a belváros közvetlen elérését. A 108E járat révén a továbbiakban is megmarad a Budaörsi út belső szakaszának közvetlen belvárosi kapcsolata. A Gazdagréti út felől a továbbiakban a Nagyszőlős utca felé is közlekedik autóbusz 154-es jelzéssel.
  • Kelenföldön a Móricz Zsigmond körtérig meghosszabbított 114-es, 213-as és 214-es buszjáratok javítják a kerületen belüli utazási lehetőségeket, fejlesztve a Kondorosi út térségének kiszolgálását is.
  • A belváros felé közlekedő 7-es és 107-es járatokat összevonják, így a jövőben a sűrűbben induló 7-es busszal lehet utazni.
  • Budatétényből bővül a metró gyors elérhetősége, a bővülő 101-es járatcsaláddal a Dózsa György út környezetéből is el lehet jutni Kelenföld vasútállomáshoz, ráadásul a 101-es járatcsalád már napközben és kora este is közlekedik.
  • A 133-as és a 233-as járatokat összevonják, a Nagytétényi úti és a Budafoki úti szakaszon az új, kizárólag légkondicionált, akadálymentes járművekkel közlekedő 133E járat közlekedik majd, amely több megállóban áll meg, ezzel a gyorsjárati kiszolgálás több megállóban válik elérhetővé.
  • Budafok-Felsővárosban egyszerűsödik a buszhálózat, mivel csúcsidőszakban a 258-as busz helyett az új 250B járat közlekedik Kelenföld vasútállomás és Budafok belvárosa között, valamint javul a Savoya Park elérhetősége, a lakossági kéréseknek eleget téve a 158-as busz hétköznap napközben is közlekedik.
  • Kelenvölgyből egyszerűbben lehet megközelíteni a metrót és a kerületközpontot a Bikás parkon át meghosszabbított 58-as és a Kelenvölgybe betérő 153-as járattal. Az M4-es metrót ezentúl ezzel a két járattal, a Bikás parknál lehet könnyen elérni. Őrmezőre és a Sasadi úthoz szintén a 153-as busszal lehet utazni.
Tovább

Eltűnnek a vezetőfülkék a 4-es metró szerelvényein

május 31., 15:58 Módosítva: 2016-06-24 20:55:48
41

Kollégáink megkezdték az M4 vonalon közlekedő metrókocsik ideiglenes vezetőfülkéinek elbontását, melynek köszönhetően nemsokára a fővárosban egyedülálló utazási élményben lehet részünk: a vonat szélvédőjén keresztül különleges rálátásunk lesz a metróalagútra

- olvasható a BKV Facebook-oldalán.

A bontást követően a vezetőfülkét az utastértől elválasztó válaszfal és a vezetőülés eltűnik, így a vonat befogadóképessége is megnövekszik. A vezetőpult és az azon található kezelőszervek megmaradnak, azonban egy zárható fedéllel lesznek leburkolva, írja a BKV. Mint ismert, a 4-es metró vonalán teljesen automata szerelvények közlekednek.

Tovább

Csúszik a Müpa mellé tervezett konferencia-központ építése

május 30., 09:42 Módosítva: 2016-05-30 11:48:50
4

Bár tavaly nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű projektté nyilvánították, még mindig csak tervezés alatt áll a Művészetek Palotája melletti területre megálmodott konferencia-központ, amelyet eredetileg 2018-ban akartak átadni, írja a Népszabadság.

A 20-25 milliárd forintos állami beruházásnak egyelőre csak a koncepcióterve készült el. A tervezői pályázaton nyertes Finta stúdió eddig időben teljesítette a rábízott feladatokat, azonban hozzájárulási nyilatkozat hiányában nem tudnak továbblépni, ugyanis a projektgazdának minden egyes tervezési fázist engedélyeznie kell.

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-től a lap megtudta, hogy jelenleg a koncepcióterv véleményezése zajlik, amelyhez nemzetközi szakértőket vonnak be, hogy a központot a legmagasabb szakmai elvárásoknak megfelelően építhessék meg. Az idei költségvetésben 1,8 milliárd, a jövő éviben 5 milliárd forintot szánnak a projektre.

A jelenlegi ütemezés szerint 2019 végére elkészülő konferencia-központban lesz egy 4-5 ezer fős nagyterem, két 1200-1500 fős szekcióterem, több kisebb tárgyaló és egy 6-8 ezer négyzetméteres kiállítótér is. A mélygarázsban 450 autó fér majd el.

Tovább

Fényes nappal raboltak ki egy 16 éves lányt a Margit hídnál

május 28., 21:00 Módosítva: 2016-05-29 16:27:12
68

Még május 24-én, 12 óra körül történt, hogy Budapest II. kerületében a Margit híd budai hídfőjénél F. Ildikó 32 éves, budapesti lakos arra szólított fel egy 16 éves lányt, hogy a nála lévő értékeket adja át. Amikor a lány ennek nem tett eleget, a nő társával, a 41 éves T. Attiláné nyírbogdányi lakossal együtt lefogta őt, a falhoz szorították és táskájából kivették a pénzét. Cs. János eközben a környéket figyelte, így segítve a rablókat.

A rablás után mindhárman elhagyták a helyszínt. A lány utánuk ment és visszakérte értékeit, mire F. Ildikó megfenyegette, hogy előveszi a nála lévő kést. A lány ekkor elfutott és értesítette a rendőröket.

A kiérkező járőrök F. Ildikót, az élettársát,  valamint a nőismerősüket még aznap 12 óra 35 perckor a helyszínen elfogták. Ruházatuk átvizsgálásakor a rendőrök az ellopott pénzt a férfinál megtalálták. Előállításuk után gyanúsítottként hallgatták ki, majd őrizetbe vették őket, F. Ildikó és T. Attiláné előzetes letartóztatását el is rendelte a bíróság.

Tovább

Életveszélyes, ezért bezárják a Salgótarján utcai zsidó temetőt

május 26., 14:38 Módosítva: 2016-05-26 20:37:35
28

Ideiglenesen bezárják Budapesten a Salgótarjáni utcai zsidó temetőt, mert baleset- és életveszélyes - jelentette be Radnainé Fogarasi Katalin, a Nemzeti Örökség Intézetének (Nöri) főigazgatója csütörtökön a helyszínen. A sírkert csak addig lesz zárva, amíg sikerül legalább a fő útvonalakat biztonságossá tenniük.

A Nöri elnöke az MTI híradása szerint közölte, a hathektáros temető teljes egészében műemlék, 24 sír pedig a Nemzeti Sírkert részeként is oltalom alatt áll. Heisler András, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének (Mazsihisz) elnöke elmondta, az intézettel közös céljuk - és erről csütörtökön egy megállapodást is aláírtak -, hogy a temető a világörökség része legyen. A temető rendbetételében pedig a Mazsihisz szakmai partnere szeretne lenni a Nörinek, hogy a felújítás során biztosítsák a zsidó vallás törvényeinek betartását.

Heisler András szerint a Salgótarjáni utcai temető szimbolizálja a magyar zsidóság aranykorát Magyarországon. A sírok és műemlékek által kijelölt úton a zsidó emancipáció és a magyar polgárosodás útját is végig lehet járni.

Tovább

Itt vannak a római-parti mobilgát tervei

május 26., 10:23 Módosítva: 2016-05-26 23:19:43
1019
Befejezéshez közeledik a csillaghegyi öblözet védelmét szolgáló védmű, azaz árvízvédelmi gátrendszer tervezése, a belső munkaközi változat szerint 500 méterrel hosszabb lesz, magasabb lesz, több elemből áll majd, és többe fog kerülni, mint eredetileg tervezték.

Több önálló szakaszból áll majd a csillaghegyi öblözet védelmét szolgáló védmű építése a nemrég elkészült munkaközi változat szerint, mondta az Indexnek Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes. 

A római part veszélyeztetett területei.
A római part veszélyeztetett területei.
Fotó: index.hu

Az első szakasz egy 1,2 méter átmérőjű (SENTAB típusú) parti vízvezeték cseréje, egy gömbgrafitos öntöttvas csövet tesznek be helyette. A cserének két oka is van: a cső egyrészt régi, másrészt túl sekélyen van a föld alatt, és nem bírná az építési forgalmat. (A helyenként 30-40 cm mélységről 150 cm mélyre helyezik.) A terv szerint a csőcserét idén be is fejezik.

Tovább

Balesetveszélyes a Széll Kálmán tér különleges burkolata

május 26., 10:00 Módosítva: 2016-05-27 00:37:26
53

Kollégánknak már az átadás első napján feltűnt, hogy nedves időben akár korcsolyázni is lehet a Széll Kálmán tér speciális, piros színű burkolatán, mert annyira csúszik. Most a Budapesti Közlekedési Központnak is feltűnt. Megkérték a kivitelezőt, hogy a balesetveszély elhárítása érdekében érdesítse a felületet.

A munkálatok csütörtökön kezdődnek, szombatra már kész lehet az új burkolat, írja a BKK a Facebookra feltöltött közleményében.

Tovább

Magyarországra tart az első 3-as metró, a graffitisek már el is kapták

május 23., 13:06 Módosítva: 2016-05-24 10:00:11
1309

Információink szerint a lengyel–szlovák határon álldogál az első, Moszkvában felújított metrószerelvény. A hatkocsis vonat saját kerekein, de külső mozdonyvontatással indult el múlt hét közepén az oroszországi Mityiscsinszkij üzemből, ahol teljes rekonstrukción esett át. (A pályaszámon kívül szinte mindent lecseréltek rajta.)

A metró a fenti videón még büszkén robog Lengyelországban. A szerelvény ablakai és ajtajai le vannak ragasztva, nehogy menet közben megsérüljenek. A vonaton nem látszik külsérelmi nyom, pedig, mint megtudtuk, Lengyelországban graffitisek vették kezelésbe. A graffitiket azóta lemosták, a vonat elindult, de – egyelőre nem tudni, milyen okból – a határon újra megállt. Úgy tudjuk, hogy a hét közepén érkezik Budapestre.

Az első felújított metrószerelvényt információink szerint Tarlós István főpolgármester és Szergej Szobjanyin moszkvai főpolgármester közösen adja majd át három hét múlva, amikor Szobjanyin Budapestre látogat. (Ekkor dőlhet majd el az is, hol lesz Budapesten az új Moszkva tér.)

Tovább

Lemondhat a kormány a dugódíj bevezetéséről

május 23., 08:59 Módosítva: 2016-05-23 21:56:53
286

Az Origo úgy értesült, hogy a 2018-as országgyűlési választások előtt szinte biztosan nem vezetik be Budapesten a dugódíjat, mivel a kormánypártok attól tartanak, hogy súlyos politikai károkat okozna, Budapesten tovább csökkenne a támogatottságuk. A lap szerint a kormány azt is vállalná az Európai Bizottság felé, hogy a díj bevezetésének elmaradása miatti büntetést befizesse az uniós testületnek - ez nagyjából 15-20 milliárd forintos költséget jelentene.

Mint ismert, a dugódíjat már 2013-ban be kellett volna vezetni, de az egyezkedéseknek köszönhetően sikerült néhány évvel későbbre halasztani, legutóbb 2017-es indulásról volt szó. A tervek szerint kétzónás behajtási díj lenne, egy a Budapest közigazgatási határán belépőknek, egy pedig azoknak, akik a Hungária körúton belüli szakaszra akarnának autóval behajtani.

Tarlós István főpolgármester az Origo értesülésével szemben néhány napja még úgy nyilatkozott, hogy a dugódíj bevezetése elkerülhetetlen. "Ha 2017 végéig nem vezetjük be ezt a behajtási díjat, akkor abból baj lesz" - mondta csütörtökön az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) rendezvényén.  

Hiába a plázastop, hipermarket épülhet Budán

május 20., 08:59 Módosítva: 2016-05-20 22:22:30
247

A plázastop ellenére Lidl hipermarket épülhet a Széll Kálmán térhez közel, a Csalogány utcában, írja a Népszabadság. A lap szerint az 5500 négyzetméteres foghíjtelket még 2009-ben adta el az önkormányzat a Lidlnek, amin az OTP Ingatlan Zrt.-vel közösen kétszintes mélygarázst, a földszintre egy 1960 négyzetméteres áruházat, az emeletekre irodát, valamint 99 lakást kíván építeni.

A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal abeadott kérelmeket tavaly még visszadobta, idén viszont jóváhagyta, és a II. kerületi önkormányzat is kiadta az építési engedélyt. A kerületi tervtanács ugyanakkor nem volt felhőtlenül boldog a látványtervektől, mint tavaly írták, a tervezett épület hangulata és karaktere "tengerparti miliőt feltételez".

A lapot megkereső környékbeli lakók attól félnek, hogy a hatalmas épülettömb leárnyékolja majd a környéket, illetve a megnövekedő autóforgalom jelentős légszennyezéssel és zajjal jár majd. Szeretnék megtámadni az építkezést, azonban a hivatalok meglátásuk szerint akadályozzák ügyféllé válásukat az engedélyezési eljárás során. Az ügyben indított eljárások még nem zárultak le hivatalosan, így a kerület által kiadott építési engedély még nem jogerős.

Tovább