Kézikönyvben lehetne tanítani, hogy nem szabad közműfelújítást szervezni és végezni közterületen a VIII. kerületi Karácsony Sándor utca példája alapján. A lakók kiakadtak. Olvasónk, János, a következőképpen háborgott lapunknak:
„A VIII.kerületi Teleki tér és Kálvária tér között, a Karácsony Sándor utcában több,mint fél éve fel van túrva az utca! Tavasszal kezdték, a forgalmat és a 99-es buszt is elterelték hetekig a Lujza utcába. Akkor az a szöveg volt kiírva, hogy nyár elejére elkészül a csatornázási felújítás. Így is volt, majd miután átadták, 1-2 hét múlva újra feltúrták és kezdték elölről! Majd nyár végére másodszor is befejezték-erre pár napja háromszor is feltúrták, ismét káosz van! A buszokat most nem terelték el, de a megállóikat folyamatosan átrakosgatják, ideiglenes megállókat tákolnak össze kavicsos, göröngyös borítással, a járda szintjénél lejjebbre téve. Itt valami nagyon bűzlik!″
Horváth Csaba MSZP-s képviselő javaslatán (a közgyűlés tartson vitanakot a Mahir hirdetőoszlopai ügyében) Tarlós István úgy felhúzta magát, hogy 20 percig oktatta a szocialista politikust, mit tett rosszul főpolgármester-helyettes korában. Közölte: a szocialista képviselő csúsztat, összevissza hazudozik, és önkényesen értelmez, és az egészet nem hozta volna szóba, ha nem peckeskedik itt neki. Horváth erre tömören annyit mondott: 2010 óta
a bunkóság főpolgármesteri kategória lett.
Tarlós ezt azzal intézte el, hogy Horváth ostobaságokat beszél.
Újból a közgyűlés elé kerül a 2024-re tervezett olimpia. Az önkormányzat már döntött a koncepcionális helyszíneket, víziókat tartalmazó, úgynevezett master planról, most a második szakaszban a javaslat időközben felmerült módosításairól, illetve a helyszínhasználati és földhasználati garanciákról kell döntenie. A helyszínmódosításokat az optimálisabb utóhasznosítás miatt kezdeményezték. Ilyen módosítás lenne például, hogy új önálló versenyhelyszínként bekerülne a Bozsik Stadion (foci) és a Hármashatár-hegy (mountain bike), a Dunai Evezősközpont vagy a Tüskecsarnok (öttusa, vívás).
Szavazzon ön is!
Kedden reggel körülbelül egy órára lezárták a Teréz körút mindkét oldalát az Aradi utcánál és a Zichy Jenő utcánál, közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a Facebookon. Eleinte csak annyit lehetett tudni, hogy „hatósági intézkedés” volt, sok rendőrt és tűzszerészt riasztottak a helyszínre.
Az Országos Rendőr-főkapitányság kérdésünkre azt válaszolta, hogy fél nyolc körül egy elhagyott hátizsákot találtak. Robbanóanyagot, robbantásra alkalmas eszközt nem találtak benne a tűzszerészek.
UPDATE: a rend azóta helyreállt.
A 4-es és a 6-os villamos a Jászai Mari tér és a Blaha Lujza tér között nem járt, pótlóbuszt sem tudtak indítani.
Munkatársunk szerint az Aradi utca sarkán lévő bisztró előtti területet rendőségi szalagokkal elkerítették. A forgalmat az Aradi utcába terelték.
Szerződést kötött a Városliget Zrt. a Városliget parkrehabilitációs tervpályázatának nyertesével, a Garten Studio Kft-vel, írja az MTI. „A győztes tájépítészeti terv megvalósítására, a Városliget parki funkcióinak megújítására, a meglévő zöldfelület és növényállomány védelmére, területének és biológiai aktivitásának növelésére 15 milliárd forintot költ a Városliget Zrt. az évtized végéig” – írta a beruházás lebonyolítója, a Városliget Zrt.
Információink szerint a Közbeszerzési Döntőbizottság felfüggesztette a 3-as metró felújítása idejére kiírt metrópótlóbusz-tendert. A lépést megelőzően Seszták Miklós állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter támadta meg a pályázati eljárást a KDB-nél, a szervezet ennek hatására cselekedhetett.
A háttérben az húzódhat meg, hogy a miniszter által támogatott Volánbusz magyar (Mabi Bus által gyártott) buszokkal indult a tenderen, de BKK által meghatározott határidős feltételek (például buszgyártói szállítási kötelezettségvállalás) ellehetetlenítették a szolgáltatásért folyó, egyébként hatalmas érdekharcban.
Így most előállt az a gyönyörűen paradox helyzet, hogy
A BKK-nak ugyanis nem volt kötelező a szolgáltatási tender kiírása. A fővárosi anyagilag is sokkal jobban járt volna, ha a kiszervezés helyett a BKV vesz 150 új buszt. A vásárlásra kiírt pályázat rég lezajlott, a pénz megvolt, jó áron lengyel buszokat kapott volna a cég. Sőt már a szerződést is megkötötték, amikor a kormány nyomására leállították az egészet. Így a BKV-s buszvásárlás helyett nyáron a főváros a buszpótlás teljes kiszervezése mellett döntött, erre írtak ki egy újabb pályázatot.
Természetvédelmi, turisztikai szempontok miatt, valamint az evezős sportok elősegítése érdekében a III. kerületi önkormányzat adóval sújtaná azokat a magánszemélyeket, akik a Duna partjának és folyamának óbudai részét motoros vízi járművel használják. A települési adó hatálya alá az önkormányzat illetékességi területén tárolt, és így jellemzően a Duna kerületi szakaszát is igénybe vevő motoros vízi járművek tartoznának.
Az új rendelettervezet szerint az adó alanya az a természetes személy lenne, aki a negyedév első napján a motoros vízi jármű tulajdonosa. Az a motoros vízi jármű esne adókötelezettség alá, aminek a hajtómotor-teljesítménye a 10 kW-ot meghaladja, és tartósan vagy időszakosan Budapest III. kerületének közigazgatási határain belül tárolják. A rendvédelmi és mentési célú motoros vízi járművek tulajdonosai mentesülnének az adófizetési kötelezettség alól.
Mint ismert, 2017-től az állam az önkormányzatoktól (a közoktatás finanszírozását célzó) szolidaritási adót szed; az önkormányzati bevételek körének tervezett szélesítése tehát ennek ellensúlyozását is szolgálja. A tervezett intézkedés nyomán hozzávetőlegesen 5 millió forint adónövekmény jelentkezhet a kerület költségvetésében.
A javaslatot a képviselő testület szeptember 23-a ülésén első fordulóban tárgyalta. Amennyiben a következő ülésen is zöld utat kap a kezdeményezés, az új adó rendelet 2017. január 1-jén lépne hatályba.
A Bácskai János polgármester vezette ferencvárosi önkormányzat 2016 október 1. határidővel fizetős parkoló övezeté nyilvánított két P+R parkolót, az Ecseri út metróállomás melletti 100 férőhelyest és a Pöttyös utca metróállomás melletti 160 férőhelyes parkolókat. A díjköteles parkolás munkanapokon 8-18 óra között fog tartani, a várakozási díj mértéke 175 forint lesz óránként, írta lapunknak olvasónk, László.
Az átalakítás célja, hogy a területen a ferencvárosi lakosok jobban tudjanak parkolni, és hogy a kerület útjait és tereit P+R parkolónak használó gépjárműveket visszaszorítsák.
Az utóbbi szándék azért is érdekes, mert a Pöttyös utcai metrómegállónál hivatalosan kijelölt P+R parkoló van, amit a BKK, a Főpolgármesteri Hivatal és a Fővárosi Szabályozási Keretterv azért jelölt ki, hogy a külvárosból, agglomerációból érkező autósok letehessék a kocsijukat, és a belvárosi dugót csökkentve tömegközlekedéssel utazhassanak tovább.
A Bocskai úton csak azokat a fákat vágják ki, amelyek már nincsenek jó állapotban, stabilitásuk nem megfelelő, és gyökérzetük sem menthető meg, közölte a Budapesti Közlekedési Központ. A Bocskai úton 115 fát és 1325 cserjét telepítenek.
Mint megírtuk: szombat reggel a Bocskai úton élőket is meglepte, hogy az útfelújítás keretében elkezdték kivágni a fák egy részét. A BKK szerint a fák kivágása előtt egyeztettek az önkormányzattal, a szakmai cégekkel és a civil szervezetekkel is. Ennek eredményeként csökkent a kivágandó fák száma a feltétlenül szükséges mennyiségre, 21-re. Ezekről a fákról tételes, sorszámozott kimutatás készült, majd a fakivágási terv alapján engedélyt adtak ki a fák kivágására.
Bús Balázs, Óbuda-Békásmegyer fideszes polgármestere nem mondott le arról az felvetéséről, hogy módosítani kellene Budapest határait, derül ki a Magyar Hírlap szombati számából.
A lapnak adott interjúban a politikus azt mondta, a főváros külső kerületeivel határos települések szinte rátelepültek Budapest infrastruktúrájára, a külső kerületek pedig lényegében járási központokként működnek az agglomeráció számára.
Bús az interjúban nem mondja el, hogy mik a pontos elképzelései, viszont ezt az ötletet már februárban is felvetette. Akkor azt mondta, a kerület szélein több olyan lakónegyed is kialakult az elmúlt években, amely sokkal inkább kapcsolódik a fővároshoz, mint ahhoz az agglomerációs településhez, amely az egykori külterületet belterületbe vonta, lehetővé téve a beépítését. Ez, valamint az interjúkérdés megfogalmazása, ami a városhatár kiterjesztésére kérdez rá, egyértelműen azt jelenti, hogy nagyobb Budapestet akar a kerületvezető.
Az új negyedekben élők zöme a kerület infrastruktúráját használják, beleértve az utakat, oktatási, egészségügyi és szociális intézményeket, miközben ezek működtetéséhez az agglomerációs települések egyetlen fillérrel sem járulnak hozzá, mondta februárban Bús Balázs.
A közigazgatási határok módosításához parlamenti döntésre van szükség, és helyi népszavazás is indokolt lehet - tette hozzá a mostani interjúban.
Emlékeztetett arra is, hogy az eddigi utolsó határrendezés az ötvenes években történt, akkor csatolták például Békásmegyert és Csillaghegyet Óbudához.
A Normafa és Zugliget több milliárd forintos fejlesztéséről döntött a kormány - írja a Magyar Idők. Megújul és új funkciót kap a Hild-villa, a zugligeti lóvasút-végállomás és az egykori Fácán Nagyvendéglő, útkorrekció és parkolóépítés is lesz a Normafánál.
A Normafa park megvalósításához és működéséhez, a közösségi közlekedés fejlesztéséhez, az Eötvös út új nyomvonalának kialakításához, parkoló kialakításához szükséges állami, illetve önkormányzati vagyonba nem tartozó ingatlanok tulajdonjogának megszerzésével kapcsolatos intézkedéseket is tartalmazza a határozat.
A XII. kerületi egykori Fácán Nagyvendéglő épületének felújítására azonnali átcsoportosítással 950 millió, majd jövőre további 950 millió forintot kell biztosítani. A Hegyvidéki Önkormányzat a Normafa rehabilitációs program keretén belül fogja hasznosítani a Fácán Nagyvendéglőt. A Zugligetben álló, műemléki védettséget élvező, Hild József által tervezett, 1856-ban átadott épület a jövőben természetvédelmi oktató központként születik újjá.
Erről korábban a Hegyvidéki Önkormányzat részéről Pokorni Zoltán polgármester és Füri András, a Duna-Ipoly Nemzeti Park igazgatója egyeztetett. A helyszín ideális lenne erre a célra, hiszen a Zugliget egy olyan részén áll, amit máig őshonos erdő borít, mégis könnyedén elérhető diákcsoportok részére akár tömegközlekedéssel is.
A kerületi Hild-villa felújítására és a hozzá kapcsolódó telek környezetrendezésére is forrást biztosít a kormány. Az ingatlanra 2017-ben 1,660 milliárd forintot, 2018-ban 550 millió forintot fordítanak. A munkálatok már megkezdődtek a Budakeszi úti villánál. Itt lesz a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) tudományos intézetének, a Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetnek (MMKI) az otthona. Ennek felújítására idén már 824 millió forintot költ az akadémián keresztül magyar állam.
A határozat rendelkezik a zugligeti egykori lóvasút-végállomás épületének műemléki felújításáról és funkcióbővítő hasznosítását célzó beruházásáról is, amire jövőre legfeljebb 622,3 millió forint forrást fordítanak. A zugligeti ingatlan felújításához az építési engedélyt már megkapta az önkormányzat. A tervek szerint ide költözhet majd be a hegyvidéki helytörténeti gyűjtemény is. A Hegyvidéki Önkormányzat eredetileg a leromlott állapotban lévő épület eladását tervezte, majd végül úgy döntött, hogy felújítja azt.
A dokumentum szerint az épületfelújítások mellett az Eötvös út új nyomvonalának és az ehhez kapcsolódó parkolónak a kialakítására 2017-ben 980 millió forint jut. A Normafa építési szabályzata szerint az Eötvös út Normafa út és síház közötti szakaszának forgalmát a gyermekvasút nyomvonala melletti új útra helyeznék át, míg a Konkoly-Thege Miklós út felső részén parkolóhelyeket alakítanának ki – ez teszi majd lehetővé, hogy megszüntessék a Normafa Síház melletti parkolót és buszfordulót.
Tarlós István főpolgármester átadta a Nemzeti Nyomozó Irodának a Fővárosi Közterület-fenntartó Nonprofit Zrt.-nél (FKF) a cég közbeszerzési és szerződéskötési gyakorlatának feltárására indított belső vizsgálat iratait, írja a Népszabadság. A főpolgármester azt mondta: derítse ki a rendőrség, hogy mi történt.
Korábban a Mandiner írta meg, hogy korrupciós botrányban érintett az FKF: a szervezet tanácsadójának játszottak ki egy sokmilliós tendert. E gy, a közterület-fenntartónál korábban informatikai tanácsadóként dolgozó, és Csontos István FKF-vezérigazgató közeli ismerősének
számító férfi cége többszörösen is törvényszegő módon jutott sokmilliós megbízáshoz. Ennek értelmében összesen nettó 350 ezer forintos napidíjért adhat tanácsot három szakértő.
Az V. kerület polgármestere kezdeményezte Tarlós Istvánnál, hogy az állagmegóvás érdekében éjszakánként zárják le a Ferenciek terén az aluljárót. A főpolgármester rábólintott, így a rendelet már kedden este hatályba lép.
A Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatóságának közlése szerint a 2014-ben felújított aluljárót kedden az utolsó metró elhaladása után lezárják, és az első metró megérkezésekor nyitják csak ki. Mint közölték, a változás nem okoz fennakadást, hiszen a felszínen is biztosított a zebrás, lámpás átkelés a gyalogosok számára.
A hivatalos indoklás szerint az aluljáró éjszakai lezárását az állagmegóvás érdekében már a felújításkor tervbe vették, de eddig nem történt meg. Könnyen lehet azonban, hogy az V. kerület valójában azt érti állagmegóvás alatt, hogy a hajléktalanok ne maradhassanak az aluljáróban éjszakára.
Szombaton hajnali fél 5 és hétfő hajnali 4 óra között a 4-es és a 6-os villamosok helyett a teljes vonalon pótlóbuszok szállítják az utasokat, közölte a BKK.
Az indoklás szerint
ebben az időszakban az Erzsébet körút és Dob utca kereszteződésben, a József körúton, a Ferenc körúton, a Goldmann György téren, valamint a Karinthy Frigyes út és Budafoki út kereszteződésben az elhasználódott pályaszerkezetek javítását, a Margit hídon pedig a dilatációs készülékek garanciális cseréjét végzik.
A munkák miatt a hétvégén áthelyezik a 91-es, a 191-es és a 291-es buszok megállóhelyeit a Margit hídon. A pótlóbuszok megállóhelyeiért és a részletes tájékoztatásért ide kattintson.
Tarlós, mint mondta, őszintén reméli, hogy magyar buszokkal fogják pótolni a metrót, de erről nem a főváros vagy a BKV dönt, hanem a tenderen nyertes szolgáltató. Közölte, hogy a BKK módosította a szolgáltatóknak előírt buszszállítási határidőket, így már magyar buszokkal is versenybe lehet szállni. (Információink szerint a Volánbusz indulna a magyar Mabi-Bus járműveivel, de az első szállítási határidőket nem tudták volna tartani.)
A metrópótlásra szeptemberben érkeztek meg az első ajánlatok, október közepéig a közbenső, és azt követően pedig a végső ajánlatok futnak be. Tarlós szerint az a lényeg, hogy a buszoknak addig meg kell érkezni, amíg még éppen nem veszélyeztetik a metrófelújítás megkezdését.
A 3-as metró felújításával kapcsolatban az előzetes szerződéseket (kitérők, sínek beszerzése) már megkötötték, a felszíni pótláshoz szükséges forgalomszervezés nyertesével folyamatban van a szerződéskötés. Az automata vezérlőrendszerek és diszpécserrendszerek tenderét azért vonták vissza, mert beépítették egy nagy generálszerződésbe, összevonva például az alagútépítéssel.
Azzal kezdte munkáját Persányi Miklós (volt SZDSZ-es környezetvédelmi miniszter, jelenleg állatkerti igazgató és a Liget projekt tájépítésért felelős, nemrég kinevezett miniszteri biztosa), hogy újraszámolta a zöldfelületi adatokat a Városliget átalakítási terveiben. Az jött ki neki, hogy néhány százalékkal kevesebb lesz a burkolt felület, viszont növekedni fog a zöldfelület az átalakítás után, tudtuk meg a miniszteri biztos bemutatkozó tájékoztatóján.
Persányi azt is kijelentette: nem tudja megígérni, hogy nem fognak kivágni fákat, mert vannak beteg és balesetveszélyes, valamint értéktelen, invazív fajú fák. Arra a kérdésünkre, hogy hány fa van jelenleg a Városligetben, ebből mennyi a beteg és balesetveszélyes, és mennyi az invazív, értéktelen fa, pontos választ nem tudott adni. Felidézte, hogy egy idei fakataszter felmérés szerint körülbelül 7000 darab fa van a Városligetben, de hogy ebből mennyi a beteg és mennyi az értéktelen, azt majd a szakemberek mondják meg. Ugyanúgy, mint azt is, hogy ezeket a fákat mikor és milyen ütemben vágják ki, vagy cserélik le.
A Google önvezető autóit már mindenki ismeri, egy svájci városban elindultak az első menetrend szerinti önvezető kisbuszai, egy amerikai kisvárost Uberville-lé alakít az Uber, a Google a Waze alkalmazással beszáll az autómegosztásos taxibizniszbe: minden közlekedési szakértő egyetért abban, hogy az automatizált közlekedés forradalmának küszöbén állunk. Magyarország egy zalaegerszegi autótesztpálya építéséről döntött nemrég, ahol lehetőség lesz az önvezető járművek tesztelésére. Orbán Viktor szerint ez lesz a legnagyobb ilyen pálya 500 kilométeres sugarú körben a régióban.
Szakmai körökben és konferenciákon egyre többet beszélnek itthon is az önjáró autók elterjedéséről, mint az e-mobilitás következő lépcsőjéről, de konkrétumok nélkül. Szakértők megegyeznek abban, hogy a téma izgalmas, de itthon jelenleg csak kinyilatkozások vannak kutatások, háttérmunka nélkül. Pedig ezekre nagy szükség lenne.
Egy nemrég az Indexen is bemutatott átfogó külföldi kutatás szerint:
A dolgok normális rendje akkor borult fel, amikor a kormány májusban egy határozattal megakadályozta, hogy a főváros a BKV-val karöltve megvegye azt a 150, meglepően jó áron elérhető lengyel (Solaris) és magyar (Mabi-Bus) új buszt, amik nyertek az erre kiírt tenderen. A kormány prominensei ezután többször is kijelentették, hogy a vásárlás azért nem jó, mert inkább magyar buszokat kell venni a célra, a magyar buszgyártást fellendítendő. Ez azért volt meglepő indoklás, mert a határozat miatt a magyar Mabi-Bus buszait sem tudta megvenni a BKV. Ekkor már lehetett sejteni, hogy a kormányzat sem egységes a kérdésben.
Az egész buszügy akkor kezdett érdekessé válni, amikor ezután a kormány bejelentette, hogy igazából kiszervezés, azaz külső szolgáltató bevonásával lehet megoldani legjobban a kérdést. Azaz a BKK írjon ki a metrópótlás elvégzésére egy tendert, és a győztest bízza meg a buszok megvásárlásával és üzemeltetésével. Arra, hogy miért jobb a szolgáltatás kiszervezése, csak az a magyarázat érkezett, hogy így majd fellendül a magyar buszipar. Hogy hogyan, az titok maradt.
A katasztrófavédelem tájékoztatása szerint három autó ütközött össze a Szabadság hídon, a Budáról Pest felé vezető oldalon. Az egyik autó utasához mentőt kértek a helyszínre, a tűzoltók dolgoznak a műszaki mentésen. A katasztrófavédelem azt kéri, hogy aki teheti, válasszon másik útvonalat.
A BKK tájékoztatása szerint a baleset miatt nem jár a 47-es és a 49-es villamos a Deák Ferenc tér és a Szent Gellért tér. A 9-es busz és a 4-es metró használatát ajánlják.
A Synergon 2010 októberében kötött szerződést a BKV-val, hogy 7 milliárd forintért a cég 2295 járművét felszereli Futár-rendszerrel (GPS-alapú fedélzeti vezérlő és utastájékoztató berendezéssel), méghozzá 2012-re. A rendszer átadása két évet csúszott. Tarlós István a Futár átadásakor azt mondta:
az intelligens rendszer jól reprezentálja, hogy kalandfilmekben szeretjük a kiszámíthatatlanságot, de az életben kevésbé.
A Futár nem készült el teljesen 2014-re, a Combino villamosokba 2015 elejére ígérték a beszerelését. A beruházás kiszámíthatóságát mutatja, hogy a Combino "futárosítása", a wifivel és belső kamerarendszerrel együtt ugyanúgy csúszik, mint a fő projekt. Immár másfél évvel.
Sőt, még tovább, mert a kivitelező Synergon felszámolása miatt új közbeszerzési eljárást kell indítani 35 villamos felszerelésére. Egyelőre tehát még kivitelező sincs a munka folytatására, nemhogy határidő.
A Wizz Air Budapest Félmaraton lesz szombaton és vasárnap, ezzel együtt pedig több utat lezárnak az I., V., VI., IX., XI., XIII. és XIV. kerületekben. Már péntek este figyelnie kell, hogy hova parkol, mert a futóverseny alatt több helyen tilos lesz megállni.
Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes felidézte: Recep Tayyip Erdogan elnök magyarországi látogatásán állapodott meg Orbán Viktor miniszterelnökkel, hogy a két fél közösen újítja fel az emlékhelyet és környezetét Budapesten. Ehhez a hátteret a kiváló török–magyar kapcsolatok adják, hiszen „mindketten türk népek vagyunk” – fogalmazott az MTI tudósítása szerint.
Semjén Zsolt elmondása szerint a beruházás terveinek elkészítésekor hasonlóan fontos szempont a történelmi hűség, illetve hogy a környék lakói is kedvüket leljék az emlékhelyben. A felújítást ezért komoly régészeti feltárás előzte meg; a rekonstrukció egyaránt figyelembe veszi a középkori, de a későbbi emlékeket is – számolt be.
Miközben egész nyáron csak a Gellért tér és a Móricz Zsigmond körtér között, valamint a Margitszigeten végeztek felújításokat, a BKK iskolakezdésre időzítette a dél-budai villamosmegállók felújítását, és tíz nap múlva kezdődik a Róbert Károly körút felújítása is.
A társaság közleménye szerint a körutat az Árpád híd és a Vágány utcai felüljáró közötti szakaszon újítják fel, a munkálatok 2017 nyaráig tartanak majd. Ezalatt azonban irányonként két-két sávon biztosítják a forgalmat, és a villamosközlekedés is zavartalan lesz néhány hétvége kivételével.
Eltávolítják a Feneketlen-tóból, majd a Fővárosi Állat- és Növénykertben helyezik el a tóban elterjedt nem őshonos teknősöket - írja az MTI. A tó üzemeltetője, a FŐKERT Nonprofit Zrt. a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület Kétéltű- és Hüllővédelmi Szakosztályával együtt végzi az állatok kifogását.
A főként megunt háziállatként kikerülő, nem őshonos teknősök közül a vörös- és sárgafülű ékszerteknősök áttelelnek és néhol szaporodnak is a magyarországi vizekben.
Halpern Bálint, a projekt vezetője szerint már kihelyezték a teknősök elfogására szolgáló csapdákat, amiket időről időre ellenőriznek. Csónakokból is megpróbálják kifogni a vízben úszó állatokat.
Ezek a fajok a Kárpát-medence egyetlen őshonos teknősének, a mocsári teknősnek táplálék- és napozóhely-konkurenseiként jelentősen rontják azok életfeltételeit, ráadásul egzotikus parazitáik és kórokozóik terjesztésével veszélyeztethetik nemcsak a mocsári teknősöket, hanem más őshonos vízi élőlényeket is.
A vizsgálaton átesett teknősök az állatkert karanténállomására kerülnek, ahonnan a szükséges karanténidőszak leteltét követően az egészséges példányok a Nagy-tóba kerülnek.
A BKV még vizsgálja, mitől robbant be egy ablak az 1-es villamos vonalán közlekedő, tavaly forgalomba állított CAF villamoson. Az esetet egy olvasónk jelezte, aki képet is küldött a csütörtök délelőtti esetről.
Ez a hungarikum, nem a Piros Arany – mondogathatják a csepeli HÉV dolgozói, ahol a világ egyik legöregebb, forgalomban közlekedő járműve szállítja az utasokat. Kevesen tudják, hogy a szerelvény prototípusát magyar mérnökök tervezték és magyar munkások gyártották egy kis budafoki műhelyben, szinte barkácskörülmények között. A legyártott 27 szerelvényből az elmúlt ötven évben húszat leselejteztek, de hét darab még mindig rója a síneket.
Ezek közül a legidősebb, 825-826-os pályaszámú szerelvény, ami egyben a BKV legidősebb forgalomban levő járműve, augusztus 19-én töltötte be forgalomba állásának 50. évét. A motorvonat a rendszeres karbantartásnak és korszerűsítéseknek köszönhetően jó állapotban van, és még tíz évig közlekedhet. Akkor éri el tervezett életkorának kétszeresét, hatvan évet, ami után már tényleg le kell selejtezni.
Döntött a BKV és a HÉV-ek szétválási tervéről a fővárosi közgyűlés szerdán, megalakult a BHÉV (Budapest Helyiérdekű Vasút) Zrt.
A szétválásra azért volt szükség, hogy az állam át tudja venni az agglomerációs közlekedési feladatokat is ellátó HÉV-eket. Tarlós István főpolgármester tájékoztatása szerint az átvételi tárgyalások jelenleg is zajlanak, határidejük 2016 november vége.
Az átvételi folyamat költsége 130-140 millió forint lesz. Azt egyelőre nem tudni, hogy ki fizeti ki ezt az összeget, a Jobbik-frakció minden esetre kezdeményezte, hogy ne a főváros.
A szocialisták azt nehezményezték, hogy a HÉV-üzemág vagyonát mindössze 19 milliárd forintban határozta meg a BKV. Ez szerintük vérlázítóan alacsony összeg, az államhoz átkerülő HÉV-vagyon ennek legalább a tízszerese. A BKV igazgatója kérdésre közölte: az összeget a társaság teljes vagyonának névértékéből képezték.
Elfogadták a képviselők azt a javaslatot, hogy a Duna-parton legyen az új Moszkva tér, azaz Moszkva sétány. Eszerint, mint azt megírtuk, a XIII. kerületben található Dráva utcai csomópont és az Árpád híd között kialakítandó új, eddig névtelen Duna-parti sétányt Oroszország fővárosáról, Moszkváról nevezik el.
Arról is megszületett a döntés, hogy újabb területekről tiltják ki a hajléktalanokat Budapesten. A XI. kerületi önkormányzat ugyanis az eddigieken túl még nyolc olyan közterület kijelölését kéri, ahol tilos az életvitelszerű közterületi tartózkodás. A területeket korábbi cikkünkben soroltuk fel.
Két hete bejárta az internetet annak a taxinak a képe, amin az élelmes taxishiéna egy szigszalag segítségével 280 forintos kilométerdíjból 1280 forintosra módosította a kocsija ajtaján szereplő díjszabást, extraprofittal meglovagolva a Sziget fesztivál alatt fellendülő konjunktúrát.
A BKK akkor lapunk megkeresésére annyit válaszolt, hogy razzián találkoztak a taxissal, de mivel már lejárt két éve a taxiállomás-használati engedélye, nem tudtak mit tenni ellene, se ők, se a Készenléti Rendőrség velük levő munkatárasai se. Közölték ugyanakkor, hogy jelezték a közlekedési hatóságnak az esetet.
A Gellért térnél a napokban felbontották a járdát a szegély mellett, a bontás nyomvonala alapján pedig erősen úgy tűnik, mintha ott leszűkítenék az amúgy is keskeny járdát (kivágva egy fát is). A cél az, hogy az autók végig két sávon közlekedhessenek a Móricz Zsigmond körtértől a Szabadság hídig. Ez az egyik neuralgikus pont, ahol egyszerűen nincs elég hely két közúti sávnak. A másik a következő, Bertalan Lajos utcai villamosmegállónál van.
Mint a BKK-tól megtudtuk, egyelőre még nem dőlt el, hogyan oldják meg a peronfelújítás miatt előállt két szűkület problémáját, a bontás nem ezért történt. A Bartók Béla utat hamarosan a Főtáv szakemberei lepik el, és megkezdődik a távhővezeték felújítása. Mire elkészülnek, a BKK addigra szül megoldást (a cégnél információink szerint csak Tarlós-szorosként emlegetett) szűkületek ügyében.
Olvasónk ijedten számolt be lapunknak arról, hogy amikor fiával nemrég diákigazolványt csináltatott a XVII. kerületi önkormányzatnál, megkérdezték tőlük, hogy szeretne-e a fiú a jövőben is BKK-s diákbérlettel közlekedni. Mert ha igen, akkor jól teszi, ha kitölt egy, a személyiigazolvány-igénylő adatlaphoz hasonlító adatlapot, egyébiránt nehézségek lehetnek januártól.
Ha erről nem tájékoztatnak minket időben, vagy egyáltalán nem, akkor decemberben a két ünnep között tömeges sorok lesznek vagy csak szimplán hoppon maradunk, mert nem szólnak?
– festette az ördögöt a BKK-székház falára olvasónk.
Megkerestük a BKK-t, ahol higgadt hangnemben nyújtották át lapunknak a rejtély kulcsát. A lényeg, hogy a majdani BKK-s elektronikus jegyrendszer is része lesz a Nemzeti Egységes Kártyarendszernek (NEK). A NEK részét képező majdani elektronikus közlekedési kártya chipet tartalmaz majd, amely közhitelesen azonosítja a kártya felhasználóját.
Az elektronikus közlekedési kártyaigényléshez szükséges NEK-adatfelvételre (fényképkészítés és személyes adatok ellenőrzése) jelenleg is van már lehetőség. Az okmányirodában, illetve a kormányablaknál segítő, tájékoztató szándékkal hívják fel a figyelmet az ügyintézők arra, hogy egyéb fényképes okmány igénylésekor praktikus egyúttal a NEK-adatfelvételt is elvégezni, ezáltal nem kell később újra felkeresni a kormányablakot. Hangsúlyozzuk: természetesen elegendő idő áll majd rendelkezésre, hogy az ügyfelek részt vegyenek az adatfelvételen, az, hogy akár már most is megtehetik, egy plusz lehetőség.
Eddig a jó hír, aminek egyébként örülni kell, mert fejlődik az ország, egyszerűsödik az élet az adatlap kitöltése után. Csakhogy. Már négy éve, az első NEK-be integrált diákigazolványok kiadásánál írtunk arról, hogy a tervek szerint 2014-ben induló elektronikus jegy- és bérletrendszer is beilleszthető lesz ide. 2014 jócskán elmúlt, de elektronikus jegyrendszer még mindig nincs.
A BKK szerint nem is kell aggódni, hogy jövő januárban lesz, hatalmas sorokat generálva a pénztáraknál. Elektronikus "díjtermék" a BKK mostani tervei szerint legfeljebb csak az év második felében lesz elérhető.