Budapest

Egyirányú utakkal nehezítik a közlekedést Budapesten

2016. július 21., 16:50 Módosítva: 2016.07.21 18:18

Ideiglenesen déli irányban egyirányúsítják Budapesten a pesti alsó rakpartot szerdától várhatóan 2017 tavaszáig a Margit hídtól északi irányban - közölte az MTI.

A Dráva utca Népfürdő utca és Kárpát utca közötti szakaszának felújítása, a Pesti alsó rakpart Dráva utcai felhajtójának átépítése, valamint csatornázási munkák miatt rendelik el a forgalmi rend módosítását.

A Margit híd és a rakpart északi vége között az északi irányú forgalmat a Jászai Mari téren keresztül az Újpesti rakpart-Bessenyei utca-Kárpát utca-Révész utca útvonalra terelik. A Dráva utca felől a rakpart közvetlenül nem, csak a Kárpát utca-Révész utca útvonalon át lesz elérhető. Újlipótvárosból a Margit hidat csak a Pannónia utca-Szent István körút útvonalon, az alsó rakpartot déli irányban pedig csak a Szent István parki lehajtón keresztül lehet majd megközelíteni.

A rakpart forgalmi rendjének változása a tehergépjárművek és az autóbuszok forgalmára is kihatással lesz, mivel északi irányban a Jászai Mari tér felső rakparti részén, a Margit híd alatt 3,5 méteres magasságkorlátozás van érvényben. Ezért az ezen magasságot meghaladó, a Pesti alsó rakparton dél felől érkező járműveknek kerülő úton kell közlekedniük.

A változás érinti a BKK 15-ös és 115-ös buszjáratát is, ami a Népfürdő utca forgalmának változása miatt mindkét irányban módosított útvonalon közlekedik, az északi irányba haladó buszok nem érintik a Dráva utca megállóját, helyette a 79-es troli Kárpát utca megállóhelyén lehet a buszra fel-, vagy arról leszállni.

A Petőfi hídnál is

A BKK azt is közölte, hogy közműfelújítás miatt hétfőn lezárják a Petőfi híd budai hídfőjének északi lehajtóját, ezért várhatóan augusztus 7-éig a híd felől nem lesz elérhető sem a budai felső, sem a budai alsó rakpart.

Aki észak felé tart, annak ebben az időszakban Pesten a Közraktár utca-Pesti alsó rakpart, Budán az Irinyi József utca-Budafoki út-Szent Gellért rakpart útvonal használata ajánlott. A budai rakpartok felől pedig az Irinyi József utca-Október huszonharmadika utca útvonalat a Műegyetem rakparton, a Bertalan Lajos utcán és a Budafoki úton haladva lehet legkönnyebben megközelíteni - közölték.

Az északi fel- és lehajtó lezárása miatt módosul a 153-as autóbusz útvonala: nem érinti az Egyetemváros-A38 hajóállomás és a Petőfi híd, budai hídfő megállóhelyet. A megváltozott vonalszakaszon a buszra a 33-as és a 133A megállóiban lehet felszállni.

Hétfőtől figyeljen, ha a Petőfi hídon megy át

2016. július 21., 11:34 Módosítva: 2016.07.21 12:55

Közműfelújítás miatt hétfőn lezárják a Petőfi híd budai hídfőjének északi lehajtóját, ezért várhatóan augusztus 7-éig a híd felől nem lesz elérhető sem a budai felső, sem a budai alsó rakpart - közölte a BKK csütörtökön az MTI-vel.

Aki észak felé tart, annak Pesten a Közraktár utca-Pesti alsó rakpart, Budán az Irinyi József utca-Budafoki út-Szent Gellért rakpart útvonal használata ajánlott. A budai rakpartok felől pedig az Irinyi József utca-Október huszonharmadika utca útvonalat a Műegyetem rakparton, a Bertalan Lajos utcán és a Budafoki úton haladva lehet legkönnyebben megközelíteni.

Augusztus 3-ától várhatóan 14-éig egyirányúsítják a Petőfi híd déli fel- és lehajtóját a rakpartok irányába. A rakpart felől ebben az időszakban a Petőfi híd a Bertalan Lajos utca-Stoczek utca-Egry József utca-Karinthy Frigyes út-Irinyi József utca vagy a Magyar tudósok körútja-Warga László út-Bogdánfy út útvonalon közelíthető meg. A Buda felé közlekedőknek a Rákóczi híd használatát javasolják.

Mégis pusztulnak az átültetett fák

2016. július 21., 10:51 Módosítva: 2016.07.22 11:48
607

A napokban arról kérdeztük a Főkertet, hogy a 2007 májusában az épülő 4-es metró Köztársaság (most II. János Pál pápa) téri megállójánál nagy csinnadrattával átültetett tizenegy fából mennyi maradt. Kíváncsiak voltunk a gépi átültetés hatékonyságára, Tarlós István főpolgármester ugyanis bejelentette, hogy a főváros beruház egy ilyen gépezetre. A Főkert szakembere a helyszínen mutatta meg a fákat, amik a cég állítása szerint mind megmaradtak.

Cikkünk után után érkezett egy levél Visnyovszky Andrástól, aki az átültetés idején a főpolgármesteri hivatal környezetvédelmi ügyosztályán dolgozott, és részt vett az átültetés megszervezésében. A következőt írta benne:

Az igazság az, hogy az átültetett 11 db fából csak 3 db maradt meg. A Főkert tehát hazudik.

Ezért újra megkértük a Főkertet, mutassa meg a tizenegy megmaradt fát a János Pál pápa téren, le szeretnénk egyenként fotózni, mert vannak, akik kételkednek benne, hogy tényleg mind túlélték az elmúlt éveket.

Tovább

Új Széll Kálmán tér: bezárt vécé, kiégett fények, csikk és szemét

2016. július 18., 10:21 Módosítva: 2016.07.19 00:32
2808

Eltelt egy hónap azóta, hogy Tarlós István főpolgármester átadta az 5,3 milliárd forintért felújított Széll Kálmán teret. Nemrég írtuk meg, hogy az új téren nem a legjobban sikerült a faültetés, mert sorban száradnak ki a fák. A cikk után még sok olvasónk írt ezt vagy azt kifogásolva a téren, ezért úgy határoztunk, hogy az egy hónap próbaidő leteltével leellenőrizzük, mi működik és mi nem a főváros egyik legfontosabb főterén.

Kezdjük a legszembeötlőbbel: a tér közepén elhelyezett szökőkút-vízjáték telitalálat, főleg kánikula idején. Amíg a téren voltunk, végig kisgatyás/pelenkás/fürdőruhás gyerekek ugrándoztak benne felhőtlen boldogan.

Tovább

Eldöntheti, mi legyen a Gellértheggyel

2016. július 15., 16:13 Módosítva: 2016.07.16 17:19
1149

Nyílt, kreatív ötletpályázatot hirdetett a Miniszterelnökség a Gellérthegy megújítására - tudatta az MTI.  A 40 millió forintos összdíjazású ötletpályázat célja "olyan alternatíva kidolgozása a Gellérthegy revitalizációjára, ami építészeti, tájépítészeti, közlekedési, képzőművészeti eszközök használatával új tartalommal tölti meg a helyszínt, az épített és természeti környezet értékeinek megőrzése, a világörökségi cím, a műemléki védelem és a szellemi, szakrális tartalom figyelembe vétele mellett" - írja az ismertető. 

A széles körű alkotói szabadságot biztosító ötletpályázat fő célja, hogy kitalálják, hogyan hasznosítsáák a Citadellát. A pályázóktól olyan megoldásokat várnak, amik "megvalósítható, fenntartható módon válaszolnak a Gellérthegy jelenlegi rendezetlen körülményeire, hogy a helyszín vonzó környezetalakítással, releváns területhasználattal képes legyen nemcsak a turisták, hanem a város lakóinak igényeit is kielégíteni" - írják.

A pályaművek postára adásának határideje október 3. A legnagyobb elérhető díjösszeg 8 millió forint; minden pályázó csupán egy munkával vehet részt.

A teljes pályázati anyag ezen honlapon ingyenes regisztrációt követően minden érdeklődő számára elérhető.

Ön szerint mi legyen a Gellérthegyen?

A Citadella és környékének újragondolása nem először merült fel. 2008-ban írtunk arról, hogy  Makovecz-Imre Kossuth-díjas építész látványtervet készített egy Gellérthegyen megépítendő magyar panteonról.

A Falanszter Blog összeszedte, hogy milyen elképesztő tervek készültek már, többek közt piramist is akartak ide építeni.

Korábban több kiváló építész álmodott már hasonló létesítményt a hegyre. A kiegyezést követően először Széchenyi István fia, Ödön épített volna a Citadella helyére egy panteont az ezredéves évfordulóra. Egy pályázatra Feszl Frigyes is beadott tervet, ami hasonló volt a Hősök terén felállított oszlopos szoborcsoporthoz.

1902-03-ban, az akkor még egyetemi hallgató Medgyasszay István tervezett emlékcsarnokot a Gellérthegy tetejére. A terv központi eleme egy, a hegytetőn elhelyezkedő, monumentális, több csarnokból álló, kupolás épület volt, mely alakjával a Szent Koronát idézte.

A Koronakilátó megvalósítására nemrég mozgalmat is indítottak. 

(Borítókép: szarvas / Index)

Tarlós: Az EU örömmel részt vesz a metrófelújításban

2016. július 15., 14:23 Módosítva: 2016.07.15 20:28
2

Az Európai Unió részt vesz a 3-as metró infrastrukturális felújításának részfinanszírozásában - közölte Tarlós István főpolgármester. Azokra sajtóhírekre reagálva, amik szerint az unió nem finanszírozza a beruházást, a főpolgármester azt mondta: az EU csütörtök este kilenckor azt válaszolta, örömmel vesz részt a projekt részfinanszírozásában. 

Tarlós egyeztetett a szakminiszterekkel is arról, hogy mi legyen a helyzet az unió által nyújtott támogatás és a tényleges bekerülési költség közötti résszel. Informális számok alapján most, a szaktárcával egyetértésben 60 százalékosnál kevesebb uniós támogatásra nem számítanak - mondta.

Elmondta, az unió az 3-as metró - szerelvény- és infrastruktúra - felújítását "egy kompakt egységként" kezeli. A szerelvények felújítását hitelből finanszírozzák - jegyezte meg.

A teljes projekt elszámolható költsége várhatóan 205,5 milliárd forint. Ebből az infrastruktúra felújításra eső rész 137,5 milliárd, amire elvileg az EU 85 százalékos támogatást adhat - magyarázta Tarlós István.

Tarlós arról egyeztetett a szakminiszterekkel, hogy a hiányzó rész pótlására van mód a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által biztosítható kamatmentes hitellel. A pesszimista prognózisok szerint is körülbelül 40-50 milliárd forintnyi hitelállományt kell majd visszafizetni, és nem 137,5 milliárdot, mint ahogy azt a Népszabadság állította - mondta el.

Az MSZP úgy reagált a sajtótájékoztatóra, hogy az zavaros magyarázkodásba torkollott, és Tarlós először ismerte be, hogy az EU nem finanszírozza teljesen a metrófelújítást. Szerintük a főpolgármester kamatmentes támogatásról is beszélt, "ilyen állat márpedig nincs."

Orbántól kértek segítséget a városnéző buszokat üzemeltető cégek

2016. július 14., 14:39 Módosítva: 2017.11.09 08:16
7

Nyílt levélben fordult Orbán Viktor miniszterelnökhöz a fővárosi városnéző buszokat –ezek a Hop on Hop off feliratú nyitott járművek – üzemeltető négy cégből három, arra kérve a miniszterelnököt, hogy a jövőben ne egyetlen cég monopóliuma legyen a turistabuszok üzemeltetése. - írta csütörtökön a nol.hu.

Tovább

A ligetvédőknek nem elég a faátültetés, teljes visszalépést követelnek

2016. július 14., 12:18 Módosítva: 2017.03.22 14:32
765
Sághi Attila, a Liget Zrt. műszaki igazgatója egy interjúban megígérte, hogy nem vágnak ki fákat, inkább áthelyezik azokat. A ligetvédőknek több bajuk is van a nyilatkozattal, az alapvető problémájuk az, hogy nem áll le a Liget-projekt. Pedig van rá példa, hogy az átültetés működik, például a vidámparki részen az állatkert is ezt választotta, nem is tiltakoztak náluk környezetvédők. Igaz, ez akár több százmillióba kerülhet.

Körülbelül 300-400 millió forint többletköltséget okozhat majd a Városliget Zrt.-nek az a szemléletváltás, miszerint az építkezési területen található fákat inkább átültetik, mint kivágják. Az ötlet nem új, pár száz méterrel odébb, a Fővárosi Állat- és Növénykert már eleve úgy futott neki a volt vidámparki területen megkezdett építkezésnek, hogy nincs fakivágás, csak átültetés.

A ligetvédőket viszont nem hatotta meg az új hozzáállás.

„Nem tudjuk, sírjunk vagy nevessünk” – kommentálta Csák Gergely, a ligetvédők szóvivője az Indexnek a bejelentést. Azt mondta, több problémájuk is van Sághi szavaival. Egyrészt szerintük ez egy kommunikációs trükk, ugyanis a Liget Zrt. háromhavonta lenyilatkozza, hogy nem bántják majd a fákat. „A nyilatkozattal csak arról akarják meggyőzni a budapestieket, hogy hiábavaló, felesleges a tiltakozásunk, miközben meg megy a hülyítés, hogy drogos hippik vagyunk” – véli Csák.

Másrészt szakmailag nem tartják megalapozottnak az átültetésről szóló terveket. Csák Gergely azt mondta, délelőtt tartottak egy gyors egyeztetést szakértőkkel, kertészekkel, mérnökökkel, és arra jutottak, hogy az átültetés után nagyjából 1 százalék az esélye, hogy megmaradnak a fák. „Ezek fél év, egy év után meg fognak halni” – mondta. Arra, hogy történt már sikeres átültetés, például a Köztársaság téren, azt mondta, a szakemberek álláspontja ennek ellenére is az, hogy ez itt nem fog működni. Ha közben egy lakótelepnyi betont öntünk a ligetbe, akkor műszakilag kivitelezhetetlen az egész.”

Tovább

Nem ad pénzt Brüsszel a 3-as metróra

2016. július 14., 07:01 Módosítva: 2016.07.14 14:38
149

139 milliárd forintos forintos hitel felvételére kényszerül Budapest, mivel Brüsszel nem támogatja az M3 metróvonal felújítását – értesült a Népszabadság. Az EU már korábban jelezte, hogy felújításra korlátozódó beruházásra nem adnak pénzt. A vonalat ugyanis az eredeti tervekkel szemben nem hosszabbítják meg Káposztásmegyerig, de az unió döntését erősítette a teljes akadálymentesítés részlegessé alakítása, illetve a több szempontból is aggályosnak tartott metrókocsitender is erősítette.

Tovább

Bagóért adta a főváros a közterületet a Red Bull Air Race-re

2016. július 14., 06:54 Módosítva: 2017.06.30 12:50
653

A fővárosi önkormányzat közterület-hasznosítási bizottsága vonatkozó ülésén úgy döntött, hogy a Red Bull Air Race: Budapest – Légi Show és bemutató ingyenes lakossági kulturális és sportrendezvény 7 584624 forintos közterület-használati díjának 90%-át elengedi a szervezők kérésére. Így a mintegy 100 ezer négyzetméter közterület túlnyomórészt 3 napos használatáért mindössze 752446 forintot kell fizetnie a rendező Hungaroring Sport Zrt.-nek.

Tavaly nem volt ennyire bőkezű a főváros: a közterület-hasznosítási bizottság a díj  10 %-ának megfizetéséről döntött a rendezvényterületek esetében, míg a kereskedelem, vendéglátás, reklámfelületek közterület-használatáról a rendelet szerinti díj 100 %-ának megfizetéséről határozott. Így akkor  3 840 124 forintot fizetett a Hungaroring Sport Zrt.

2010 és 2014 között nem rendeztek Budapesten Red Bull Air Race-t. 

Tovább

A Liget projekt lebonyolítója felcsapott természetvédőnek

2016. július 14., 06:31 Módosítva: 2016.11.30 09:22
272

Egyetlen egészséges fát sem vágnak ki a jövőben a Liget Budapest Projekt építkezései miatt a Városliget területén, az érintett fákat át fogják ültetni – nyilatkozta a Városliget Zrt. műszaki igazgatója a Lokálnak. Sághi Attila szerint a Liget-projekt a Városliget több mint 7000 fája közül 150-200-at érint. Mivel ezek szerinte javarészt sem nem öreg, sem nem értékes fák, úgy tervezték, hogy kivágják őket. De a tiltakozások hatására úgy döntöttek, hogy mostantól a problémás helyen álló egészséges fák mindegyikét átültetik a Ligeten belül.

Sághi szerint ha a tüntetések mögött valóban a fakivágások elleni tiltakozás állt, akkor „a tiltakozók győztek: úgy lett, ahogy akarták”. Mint mondta, emögött nincs szakmai érv, sokkal többe kerül, és sokkal több idő is”, de ha erre van igény, hajlandóak ennek megfelelni.

A vita szerinte „parttalan, mert a Városliget mindenképpen jól jár: a Liget-projekttel a teljes értékű zöldfelület 57,1 százalékról 61-re nő, míg a zöldfelület 60-ról 65 százalékra”. Teljes értékű zöldfelületnek az minősül, amikor a talaj és a kőzetréteg között nincs mesterséges építmény.

Sághi a biztonsági emberek szerepéről úgy fogalmazott, hogy  a projekttől idegennek és szükségtelennek  tartják ezt a fokú őrzést, de  a tiltakozás minősége ezt kívánta meg . Szavai szerint voltak hibák, de az őrző-védők  alapvetően nem jártak el jogszerűtlenül . Közölte azt is: a biztonsági őrök tömeges jelenléte a napokban megszűnik.

Az Air Race miatt lezárják fél Budapestet

2016. július 13., 20:02 Módosítva: 2017.06.30 12:50
65

Csütörtöktől vasárnapig Budapesten több, a budai és a pesti rakpart közelében futó fő közlekedési útvonalat is lezárnak, ezért az érintett járatok útvonala is módosul, a hét második felében rendezik ugyanis Budapesten a Red Bull Air Race repülősversenyt - derül ki a BKK közleményéből.

Csütörtökön kora délután és pénteken reggeltől délutánig lezárják a Budai és a Pesti alsó rakpart egy-egy szakaszát, a Lánchidat, valamint a Lánchíd utcát. Hétvégén ehhez képest viszont még több korlátozásra kell számítani, mert  a rakpartok hosszabb szakaszán, valamint Budán a Fő utcán, az Alagútban, Pesten pedig a Széchenyi István téren sem lehet majd autóval közlekedni.

Tovább

BKK: Nem fogja megütni az utasokat a hőguta

2016. július 11., 15:42 Módosítva: 2016.07.11 20:37
208

A BKK megrendelésére a BKV 20 vadonatúj, alacsonypadlós, légkondicionált Volvo autóbuszt állít forgalomba a főváros útjain ott, ahol eddig a – napokban kirúgott – T&J Busz Kft. hibridbuszai jártak. Ezért a BKK szerint nem igaz a Blikknek Az utasokat megüti a guta! című cikke, amiben azt állította, hogy eltüntette a legújabb, klímás és környezetkímélő buszokat a budapesti utakról a BKK.

1465922 770603239664833 7112195593046003234 o
Fotó: Nyitrai David / Facebook / BKK - Budapesti Közlekedési Központ

A BKK június végén bontott szerződést a T&J Busz Kft-vel, ugyanis a korábbi szolgáltató nem tudta igazolni azt, hogy a tulajdonosi szerkezete megfelelt a közbeszerzésekről szóló törvény előírásainak. Egy felülvizsgálat során fény derült arra ugyanis, hogy  a T&J Busz Projekt Kft. tulajdonosi szerkezetében be nem jelentett változás következett be, és az új tulajdonosról feltételezhető, hogy offshore cég.

Tovább

A sok víz miatt pusztulnak a fák a Széll Kálmán téren, kicserélik

2016. július 9., 08:26 Módosítva: 2016.07.10 08:33
1377

Pusztulnak a frissen átadott Széll Kálmán tér fái. 

Tegnap kilenc haldokló fát számoltam össze, számuk naponta növekszik.

– írta olvasónk, és magunk is rengeteg kipusztult fát találtunk a téren.

Megkerestük a fákért felelős BKK-t, hogy mi a száradás oka, és hogy oldják meg a helyzetet.

Annyit lehet tudni, hogy a faültető cég a fákra 3 éves garanciát vállalt, ezért várhatóan hamarosan kicserélik az elszáradt fákat.

Tovább

Tarlós bekeményít

2016. július 8., 11:41 Módosítva: 2016.07.08 16:59
6

A nyári szünet előtt ez az utolsó főpolgármesteri sajtótájékoztató – jelentette be Tarlós István szokásos heti sajtórendezvényén. A következőt az új szezon első közgyűlése után, várhatóan szeptember elején tartják majd.

3-as metró felújítása, pótlóbuszok

A 3-as metró felújításával kapcsolatban Tarlós kijelentette, nem érti, miért volt szükség a több hónapos hercehurcára. Ezzel a pótlóbuszok beszerzése körül kialakult polémiára utalt. A miniszterelnök viszont, mint mondta, végre lépett. Nem igaz, hogy a kormány átvállalja a buszszolgáltatás fedezetét: eleve a kormány akarta, nem a főváros, hogy ezt külön szolgáltatás keretében oldják meg. "Mindig azt mondtuk, hogy Budapest akkor tudja ezt vállalni, ha az állam átvállalja különbséget a legolcsóbb és a kiválasztott buszszolgáltatás ára között, és ez most megtörtént."

Tarlós reméli, hogy találnak magyar buszokat, ugyanakkor nem érti, hogy ha van olyan szolgáltató, amelyik magyar buszokkal akarja a feladatot ellátni, az miért nem indult a BKK őszi tenderén. Az Unió részéről felmerült, hogy megtérülő beruházásként tartsák nyilván a metróberuházást, és ezért ne EU-támogatásból, hanem az Európai Befektetési Bank (EIB) hiteléből, állami garancia mellett valósuljon meg. Nyitott kérdés, hogy a rendelkezésre álló 137,5 milliárdot mire költik, de Tarlós ragaszkodik hozzá, hogy ezt a vissza nem térítendő támogatást Budapest kapja.

A 3-as metró biztos, hogy kész lesz, mert az állapota miatt nem tűr halasztást, de hogy mikor, azzal "érdemes megvárni a valóságot".

Tovább

A 3-as metró állomásait is három szakaszban újítják fel

2016. július 8., 07:11 Módosítva: 2017.10.19 17:24
7

Közzétette a 3-as metró vonalszakaszán lévő állomások felújítására kiírt pályázatokat a BKV Zrt. - írta pénteki számában a Világgazdaság és a Magyar Idők. Mindkét lap kiemeli, hogy a teljes infrastruktúra-rekonstrukcióhoz hasonlóan az állomások felújítását is három szakaszra bontották.

Tovább

Elmeszelték a Belvárost Csipak szerződésének felmondása miatt

2016. július 7., 10:55 Módosítva: 2016.07.07 16:43
2

Első fokon a Fashion Street üzemeltetőjének adott igazat a bíróság a cég 50 éves szerződésének felbontása miatt indult perben. Az ítélet szerint az üzemeltető, a Csipak Péter milliárdos vállalkozó érdekeltségébe tartozó Immobilia Zrt. minden szerződéses feltételt betartott, ezért a belvárosi önkormányzat jogtalanul bontotta fel a Deák Ferenc utcára vonatkozó közterület-használati megállapodást – írta a Hvg.hu. 

A szerződést még márciusban bontotta fel az V. kerületi önkormányzat a fideszes alpolgármester, Böröcz László javaslatára. 

Az Immobilia Zrt.-vel 2008-ban − Rogán Antal polgármesterségének ideje alatt − kötött 50 évre szerződést a belvárosi önkormányzat, ám a megállapodás végül csak 8 évet ért meg. Az önkormányzat arra hivatkozva bontotta fel a szerződést, hogy a cég által vállalt vásárok, vendéglátós teraszok színvonala nem ért fel a Fashion Street színvonalához.

Tovább

Pótlóbuszok járnak majd egy szakaszon a HÉV helyett

2016. július 7., 10:51 Módosítva: 2016.07.07 11:59
2

Július 19-től július 24-éig, keddtől vasárnapig a H6-os HÉV helyett pótlóbuszok közlekednek Soroksár és Szigetszentmiklós között, tájékoztatott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

Tovább

Tarlós nekiment a Habony–Rogán-óriásbiznisznek

2016. július 7., 10:32 Módosítva: 2016.07.07 19:14
1052

Tarlós István főpolgármester megtiltotta a főváros központi közbeszerzési cégének, hogy együtt dolgozzon a Habony Árpád és Rogán Antal köréhez tartozó Kosik Ügyvédi Irodával. Tarlós nem látja indokoltnak, hogy a cég bármilyen ügyvédi irodával szerződést kössön – közölte a Fővárosi Önkormányzat. 

Egy  hete írtuk meg, hogy  lázonganak a fővárosi önkormányzat közműcégeinek vezetői, mert a most alapított Fővárosi Közbeszerzési Kft. hátrányos szerződésbe kényszerítené őket. Többen attól tartanak, hogy az egyik legerősebb kormányközeli gazdasági érdekcsoport a kft.-n keresztül ráteheti a kezét az évi 300 milliárdos közbeszerzési keretre.

A Válasz ennek kapcsán úgy értesült, hogy ez a csoport nem más, mint a Habony–Rogán-érdekkör: „Azt a kft.-t, amelybe a főváros összes(!) közbeszerzését kiszervezték, a cégbíróság előtt Habony Árpád és Rogán Antal ügyvédi holdudvara képviseli" – írta a Válasz.hu szerdán. A lap információi szerint Tarlós csütörtökön ennek a cikknek a hatására tiltotta el az ügyvédi irodától a közbeszerzési céget.

Tovább

Füstölt a hármas metró

2016. július 6., 14:17 Módosítva: 2016.12.16 20:17
12

Füstölt egy szerelvény a hármas metró Újpest-Városkapu állomásánál szerdán délután, írja a katasztrófavédelem. A forgalmat leállították, négyszáz embernek kellett elhagynia a területet. Az Árpád híd és Újpest között pótlóbuszokkal vitték az utasokat. A tűzoltók áramtalanították a hibás kocsit, majd hőkamerával átvizsgálták a szerelvényt. Senki sem sérült meg. A Népligetnél korábban elromlott műszaki hibás kocsit kivontatták, így a metró forgalma újra megindult.

Tovább

A budapestiek támogatják a Városliget felújítását, de a beépítését nem

2016. július 4., 08:42 Módosítva: 2016.11.29 20:46
1027

A budapestiek 81 százaléka támogatná a Városliget mint közpark megújítását, de új épületeket, múzeumokat nem építene oda, derül ki a Medián reprezentatív közvélemény-kutatásából, amely a Greenpeace megbízásából készült.  A felmérésre a Városliget Zrt. egy másik felméréssel válaszolt: eszerint a többség támogatja a liget felújítását és új épületek építését.

A felmérés szerint csak 13 százalék azok aránya, akik a Városliget megújítását az új épületek építésével is elfogadhatónak tartanák. 

A fővárosban élők 86 százaléka ért egyet abban, hogy a tervezett múzeumok ne a Városligetben, hanem a zöldterületeket nem veszélyeztető helyszíneken kapjanak helyet.

Tovább

Teljesen kiégett egy BKV-busz a II. kerületben

2016. július 4., 07:45 Módosítva: 2016.07.04 17:39
584

Teljesen kiégett egy BKV-busz a II. kerületi Törökvész út és Pusztaszeri út kereszteződésében hétfő reggel. A buszon nem voltak utasok, amikor kigyulladt, senki sem sérült meg, mondta az MTI-nek Kisdi Máté a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője. Egy olvasónk azt írta: a tűz miatt óriási füst volt a környéken, ami a közeli házakat is beborította.

Odébb állt Pápa téri fák: köszönik az érdeklődést

2016. július 2., 07:32 Módosítva: 2016.07.03 08:07
255

A fővárosi önkormányzat beruház egy faátültető gépre, ami 38 cm átmérőig 93%-os hatékonysággal ülteti át a fákat, nyilatkozta a napokban Tarlós István főpolgármester. Mivel ilyen gépet egyszer már használt a főváros, méghozzá 9 éve a 4-es metró János Pál pápa téri állomásának építésekor, felkerekedtünk megnézni, hogy bírták a költöztetést.

Az átültetésre akkor egy speciális német gépjárműt bérelt a DBR Metróigazgatóság, információink szerint egy napra, több millió forintért. A tér sarkában levő építési területen 12 darab, közepes méretű fa került veszélybe, ezeket kellett a tér mintegy száz méterrel arrébb levő sarkába áthelyezni.

Mint a Főkerttől megtudtuk, a fák hosszas előkezelést kaptak (például több vizet locsoltak rájuk, visszavágták a koronájukat). Az átültetés nagy sajtócsinnadrattával történt, kint volt az eseményen az összes újság, híradó. A fákat átültetés után komoly tartószerkezettel támasztották meg, törzsüket jutaszövettel tekerték be, hogy ne érje a napfény, és folyamatosan locsolták.

Tovább

Metrópótló buszok: plusz pénzt kap a főváros

2016. július 1., 20:51 Módosítva: 2016.07.01 22:47
8

Megszületett a kormánygarancia a fővárosi buszbeszerzés ügyében, a 3-as metróvonal felújítása miatt szükséges járműpótlást kiszervezéssel oldhatja meg a főváros. A főpolgármester azt mondta: "jobb későn, mint soha".

A Magyar Közlöny legfrissebb, pénteki számában jelent meg a kormányhatározat a 3-as metró pótlását szolgáló autóbuszokról. A határozat szerint a kormány fontosnak tartja, hogy a 3-as metró pótlását szolgáló autóbuszok gyártásánál, illetve az erre vonatkozó szolgáltatásvásárlásnál a nemzetgazdasági, iparpolitikai szempontok kiemelten érvényesüljenek. Ezért aztán a 150 járműre a szolgáltatás megrendelésével járó esetleges többletköltségek fedezetét a központi költségvetésből fizetik.

A Fővárosi Közgyűlés június 8-ai ülésén döntött arról, hogy szolgáltatásmegrendeléssel oldják meg a 3-as metróvonal felújítási munkái miatt szükségessé váló járműpótlást, ha a kormány ezt támogatja, és a konstrukcióval felmerülő teljes többletköltség fedezetét biztosítja. Ennek feltételéül szabták, hogy az erről szóló kormányzati döntés július 5-éig megjelenjen a Magyar Közlönyben.

Az akkori határozat szerint ellenkező esetben új buszokat vettek volna. A metrószerelvények kiváltása érdekében mintegy 150 csuklós autóbusz forgalomba állítása szükséges. Várhatóan a jövő héten tárgyal a részletekről Varga Mihály nemzetgazdasági és Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterrel - tette hozzá.

Óriásmutyitól paráznak a fővárosi cégvezetők

2016. június 30., 10:49 Módosítva: 2016.07.01 20:51
266
Lázonganak a fővárosi önkormányzat közműcégeinek vezetői, mert a most alapított Fővárosi Közbeszerzési Kft. hátrányos szerződésbe kényszerítené őket. Többen attól tartanak, hogy az egyik legerősebb kormányközeli gazdasági érdekcsoport a kft.-n keresztül ráteheti a kezét az évi 300 milliárdos közbeszerzési keretre.

A napokban érkezett meg a fővárosi közműcégekhez az újonnan alapított Fővárosi Közbeszerzési Kft. (Közbesz) szerződéstervezete, ám annak tartalmán információink szerint eléggé kiakadtak a cégvezetők. Az új kft. nemcsak a pályázatok bonyolítását vinné el a cégektől, mint az az erről szóló közgyűlési rendeletben szerepelt, hanem már az ajánlatkérési szakaszban is beszállna. Ezzel tehát a komplett eljárást magához venné, az esetleges hibákért viszont a közműcégek vezetőinél maradna a felelősség.

Mindezért cserébe a közműcégek költségtérítési díjat fizethetnének a kft.-nek, méghozzá éves közbeszerzési keretük 3 százalékát. Ezzel egyrészt az a baj, hogy a terv az elhúzódó eljárások miatt mindig más (nagyobb összegű), mint a valós költés, így a fix százalék sem lenne valós díj. Másrészt pedig, mint ahogy a cégeknél kiszámolták, a legtöbb esetben többszörös lenne a díj összege, mint az eddig előkészítésre-lebonyolításra költött összeg, a BKV-nál például az előzetes kalkulációk szerint 100 millió helyett mintegy 500 millió forint.

Tovább

Motoros halt meg egy balesetben a Blahán

2016. június 30., 09:38 Módosítva: 2016.06.30 17:43
81

Meghalt egy robogós a Blaha Lujza tér közelében csütörtök reggel, közölte a rendőrség a Police.hu-n. A baleset miatt nagy dugó alakult ki.

A bordó színű robogó reggel negyed kilenckor egy teherautóval ütközött össze a Rákóczi út és az Erzsébet körút kereszteződésében. A motoros olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette. Amíg a helyszínelés tart, torlódás várható. A rendőrség a forgalmat a Rákóczi úton az Astoria irányába a belső sávba tereli. 

Tarlós: A Kopaszi-gát alkalmas hely egy felhőkarcolónak

2016. június 28., 11:24 Módosítva: 2016.06.29 07:30
691

Nem rajong a túl magas házakért, de meg lehet találni a helyüket Budapesten, mondta lapunk kérdésére Tarlós István főpolgármester egy sajtótájékoztatón. Közölte, hallott a Kopaszi-gátra tervezett 120 méter magas felhőkarcolóról, a látványterveket is látta, szubjektív véleménye szerint a helyszín alkalmas az építkezésre, ugyanúgy mint a Róbert Károly út - Váci út sarka, ahova a legutóbbi hírek szerint egy 90 méter magas irodaházat terveznek.

Frissítés: A Dombovári út végére épülne a felhőkarcoló

Mint azt az ingatlanfejlesztőtől megtudtuk, a Kopaszi-gátra 120 méter magas épület építését javasolta a beépítési koncepciót készítő, dán Adept építésziroda. A magasház javasolt helye a Dombóvári úton, az Infoparktól átvezető gyalogos alagút kijáratánál van, a rakpart nyúlványaként, zárásaként a városközpontból is jól látható és a Duna vonalára is jól illeszkedik. A magasépület fő funkciója iroda lenne.

A magasház építésének gazdaságossági-műszaki vizsgálata zajlik, a fejlesztő párbeszédet folytat a szabályozó fővárosi és kerületi önkormányzatokkal. Ilyen magasságú épületek építését a jelenleg hatályos fővárosi szabályok már lehetővé teszik Budapest más területén, a Kopaszi gáttól nem messze, Észak-Csepelen.

A cég egyelőre nem választott tervezőirodát. A projekt jelenleg a „Master Plan” fázisban van. Ez egy olyan beépítési koncepciót jelent, ami az épületek fő paramétereit, a beépítés módját, a funkciókat, a telkeket , a közlekedési kapcsolatokat jelöli ki egy projekten belül. A látványtervek ebben a fázisban alapvetően illusztrációk.

A fejlesztő cég szerint az irodapiac általánosan kedvező helyzete, ezen belül Dél-Buda népszerűsége, és a magasház különleges adottságai alapján az irodaház várható bérlői fogadtatása kedvező lesz.

Tovább

Vitézyt üti a Mabusz

2016. június 27., 21:57 Módosítva: 2016.06.28 10:27
5

A Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke szerint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) előző vezetése jelezte, nem bíznak a magyar buszokban, egyebek mellett ezért nem fut több magyar gyártású busz az utakon - erről Vincze-Pap Sándor hétfő este az M1 aktuális csatornán beszélt.

Hozzátette: a közösségi tulajdonban, BKV-nál, Volánnál lévő mintegy 6 és félezer autóbusz több mint fele túlfutott, átlagéletkoruk 18, illetve 13 év. Mint mondta, lenne helye az új magyar autóbuszoknak, ennek ellenére az elmúlt években beszerzett járművek több mint 80 százaléka külföldi gyártású volt.

A magyar autóbuszokat műszakilag a BKV és a Volán igényeire fejlesztették, olcsóbbak, mint a külföldiek, és a magyarországi hozzáadott értékük akár 80 százalék felett is lehet - jelentette ki.

Szerinte a mostani magyarországi autóbuszgyártást évi 150-200 darabra tervezték, ezt öt év alatt akár ezerre is lehetne növelni, és külföldi piacokra is lehetne gyártani. Évente ütemezetten növekvő autóbuszgyártásban kell gondolkodni a Mabusz elnöke szerint, aki úgy vélte, az első 3-5 évben hazai piacon, majd később külföldre lehetne értékesíteni a buszokat.

Vitézy Dávid a Facebookján válaszolt a kritikára. A BKK volt vezetője szerint „Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének vezetője nem mondott ma igazat - valószínűleg a magyar buszokat nem igazán kedvelő budapesti főpolgármesternél akar jó pontokat szerezni ezzel az amúgy teljesen értelmetlen támadással.″ Vitézy arról ír, hogy sok idő után az első magyar gyártású alacsonypadlós Ikarus-buszok (később Evopro) BKV-val közös összeszerelése 2013-ban, az "előző vezetés" alatt indult el.

„Mára 37 db, rövidesen 59 db ilyen magyar busz jár Budapesten, ami 2013-ban a BKK és a BKV akkori magyar buszok iránti elkötelezettsége nélkül nem indult volna el. Mindemellett a Kormány korábbi nemzeti buszstratégiája szerinti Rába-Volvo együttműködés jegyében is a BKK korábbi vezetése rendelte a legtöbb buszt - többet, mint a vidéki Volán-cégek együttvéve, összesen 134 darabot.″ - reagált Vitézy.

Városnéző buszok: nem akarnak monopóliumot

2016. június 27., 15:39 Módosítva: 2016.06.27 19:17
44

Nem szeretnék, ha a városnéző buszok piaca jövő évtől egyszereplős monopólium lenne, ahogyan az egy fővárosi tervezetben áll, derült ki a piacon dolgozó cégek sajtótájékoztatóján.

Mint elhangzott, a három jelenlevő cég (Programcentrum Kft., Mr. Nilsz Kft., City Sightseeng Kft.) vezetőitől, abban bíznak, hogy a főváros speciális szolgáltatói pályázata még nem jelent meg, ezért még tárgyalhatnak róla a fővárossal. A cégek panaszkodtak az előzetes egyeztetés hiányára is.

Tovább

Buszvonatot tesztel a BKV Budapest utcáin

2016. június 23., 10:49 Módosítva: 2016.07.01 20:51
849

Duplacsuklós, extrahosszú autóbuszt tesztel a BKV Budapesten, „a járműflotta fejlesztési lehetőségeinek vizsgálata céljából”, áll a cég Facebook-oldalán.

A 25 méter hosszú VanHool AGG300 buszt egy 356 lóerő teljesítményű és 1450 Nm csúcsnyomatékú dízelmotor hajtja; 52 ülőhelyével akár 160 fő befogadására is képes. Egy normál csuklós busz 18 méter hosszú, ez a jármű tehát 7 méterrel hosszabb. A busz a tesztidőszakban sajnos nem szállít utasokat.

A kérdésre, hol tudná leginkább hasznosítani ezeket a hernyókat a BKV, logikusan adódik a válasz: a 3-as metró felújítása idején, metrópótlóként. Információink szerint véletlenül épp van is egy eladó flotta a buszokból, méghozzá használtan és nem is drágán. Mivel már benne vannak a korban, a pótlás idejére, négy évre pont jók lennének, aztán le is lehetne selejtezni őket. Úgy tudjuk, a buszok darabja állítólag 10 millió forint alatt megkapható, és összesen 20 darab van belőlük eladó.

Frissítés: Megnéztük a cég honlapját, amin hivatalosan 155 ezer euróért kínálják a buszt, ami inkább 48 millió forintos árnak felel meg. A járművek 6 évesek, és 400 ezer km van bennük.

Megkerestük a BKV-t, ahol azt a hivatalos választ adták, hogy a metrópótló buszokról érvényes közgyűlési döntés van, annak a végrehajtására várnak. Mint arról beszámoltunk, a főváros június 5-ig adott határidőt a kormánynak arra, hogy a kormány által erőltetett metrópótlás-kiszervezés többletköltségeit magára vállalja. Ha addig nem jelenik meg a Magyar Közlönyben határozat, akkor vesznek 110 új Solarist. Mivel a pótláshoz azonban 150 busz kell, a belga buszvonatok tökéletesen kiegészíthetnék a flottát.

A kilencvenes években épült az első kettő prototípus, mindkettő máig szállítja az utasokat: az egyik Liége-ben, a másik Angolában. 2002-ben Utrecht városa rendelt 15 darabot a két zsúfolt vonalra, 2003-ban pedig további tucatnyit.