Budapest

Kifakult a BKK hőpapíros bérlete

2014. június 25., 17:14 Módosítva: 2014.06.26 13:19
738

Olvasónk érdekes fakulást tapasztalt újonnan vett, hőpapírra nyomtatott bérletén.

bérlet



Megkérdeztük a BKK-t, hogy halványodhatott el így a felirat az új típusú bérleten. A válasz szerint
ilyen rövid idő alatt csak extrém külső hatások eredményezhetik az adatok olvashatóságának ilyen mértékű romlását.

Az extrém hatások pedig a következők:

  1. bőrrel való folyamatos érintkezés
  1. egyes PVC lágyítószerek


A BKK szerint továbbá a thermopapíros nyomtatási eljárás esetében természetes folyamat a nyomatok szürkülése, elhalványodása, ami rendeltetésszerű használat esetén több év alatt következik be. Fel is tüntették a jegyek, bérletek hátoldalán, hogy hőtől, nedvességtől, napsugárzástól távol kell tartani őket.

A bérletszelvények kopásállóságát jelenleg is vizsgálják, amit a jegypapírokat szállító nyomdákkal együttműködve kezdeményezett a BKK. A vizsgálatok azokra a külső behatásokra terjednek ki, amelyek a több éves kopási folyamatot rendkívüli módon lerövidíthetik.

A megkopott, de még beazonosítható bérletet díjmentesen kicseréli a BKK.

Frissítés:

Olvasónk a cikk megjelenése után közölte: a bérletet a diákigazolvány tokjában tartotta, de mivel a szelvény annál nagyobb, kilógott belőle. A kilógó rész kopott el teljesen, de a tokban levő is rendesen elhalványult.

Mégse Csepelen lesz a szegénytemető

2014. június 25., 13:41 Módosítva: 2014.07.04 14:45
187

A Fővárosi Közgyűlés jövő heti ülésén téma lesz az úgynevezett szociális temetés, amelyet 2015-től vezetnének be, és aminek az a lényege, hogy a gyászoló rokon ingyen kap sírhelyet és koporsót vagy urnát, de vállalja, hogy maga oldja meg a sír kiásását.

Budapesten a Fővárosi Önkormányzatnak kell eldöntenie, hova kerüljenek a szociális parcellák, ahol az ilyen temetések lesznek. Tavaly a Budapesti Temetkezési Intézet a Csepeli temető tartalék területét javasolta erre a célra. A közgyűlés tavaly decemberben, amikor még úgy volt, hogy már 2014. január elsejétől jönnek a szociális temetések, ki is jelölte a Csepeli temetőt. Csakhogy pár nappal később, még decemberben az Országgyűlés úgy döntött, hogy csak egy év múlva, 2015. január elsejétől lesznek szociális temetések.



A Városüzemeltetési Főosztály előterjesztése szerint azóta kiderült, hogy mégse Csepel az ideális helyszín, a temetkezési intézet ugyanis több problémával szembesült. Az egyik gond az volt, hogy a Csepeli Önkormányzattól, a szóban forgó terület részbeni tulajdonosától nem kaptak tulajdonosi hozzájárulást. Másrészt megtudták, hogy a területnek csak egy részét lehet koporsós temetkezésre használni, így maximum csak egy évig lehetett volna itt temetkezni.

Miután eldőlt, hogy új helyszínt kell keresni, a Budapesti Városüzemeltetési Központ vezérigazgatója, Szarvas Ferenc felkérte a temetkezési intézetet, hogy készítsenek költségbecslést az Új köztemető több évtizede használaton kívüli területéről, nézzék meg, mennyibe kerülne ott kialakítani a szociális parcellákat. A költségbecslés elkészült.

Az előterjesztés felsorolja, milyen gondok vannak az Új köztemetővel. Az egyik az, hogy a terület már betemetett, így:

feltétlenül szükséges a teljes és nagyon alapos rekultiváció, hiszen megengedhetetlen az, hogy a szociális temetések sírnyitásai során a múltban eltemetett maradványait találják meg hozzá nem értő, és a csontok látványán felháborodott családtagok.

Ezenkívül a vízellátást valahogy távolról kell biztosítani, és jelentős fa-és bozótirtásra is szükség lesz. Viszont sorfásítás és kerítés miatt ezen a helyszínen nem kell aggódni. Azt is meg kell oldani azonban, hogy a ravatalozó és a szociális parcellák közti 2 kilométeres utat ne kelljen gyalog megtenni a koporsót vagy az urnát cipelve.  Az előterjesztés azt ígéri, hogy ennek a problémának a kezelésére a temetkezési intézet kiemelt figyelmet fordít a parcella átadásáig.

A projektre bruttó 189 164 000 forint keretösszeget szavazhat meg hétfőn a közgyűlés.

Húszmilliárdos hitelt vesz fel Budapest

2014. június 24., 10:21 Módosítva: 2014.06.24 12:48
13

Összesen 20 milliárd forint fejlesztési hitelt vesz fel a fővárosi önkormányzat az OTP Banktól a hiányos költségvetés miatt - írja a Napi.hu.

A hitelfelvételre  karácsony előtt - az idei fővárosi költségvetés elfogadása előtt - írt ki Budapest önkormányzata közbeszerzést hat részben: három 5 milliárdos, egy 3 milliárdos és két egymilliárdos hitelkeret biztosítására. A főváros végül mindegyik részben az OTP-t hirdette ki győztesnek április végén. A 20 milliárdos hitelfelvétel költsége a kamattal együtt nettó 6,6 milliárd forintba kerül az önkormányzatnak. 

A főváros június 5-én már aláírta a hitelszerződéseket, azonban a hatályba lépésükhöz a kormány hozzájárulása szükséges.

A 20 milliárdos hitelfelvétel persze nem hangzik túl jól, de ha abból indulunk ki, hogy ez egy fejlesztési hitel, továbbá azzal folytatjuk, hogy amikor 2010-ben átvettük a fővárost, akkor a fejlesztési forráshiány éppen 60 milliárd volt, akkor már másképp néz ki a dolog

- nyilatkozta a hitelfelvételről Tarlós István a vs.hu-nak márciusban.

Péntekig szólhat bele a Liget beépítésébe

2014. június 23., 15:58 Módosítva: 2016.11.29 19:27
214

A budapest.hu-n társadalmi egyeztetésre bocsátották a Városligeti építési szabályzatról szóló önkormányzati rendelet tervezetét. A VÉSZ-nek rövidített tervezetet a Városépítési Főosztály készítette elő, június 19-én tették közzé, és nagyjából egy hetet hagytak a véleményezésre, június 27-ig, péntekig lehet észrevételeket küldeni.

A rendelet megalkotására a tavaly decemberben megszavazott városligeti törvény kötelezi a fővárost. A Városliget megújításáról és fejlesztéséről szóló törvény határidőt is szabott: az önkormányzatnak június 30-ig muszáj megállapítania az építési szabályzatot. A kormány májusi határozata alapján 2018-ig kell befejezni a múzeumnegyedet és a hozzá kapcsolódó fejlesztéseket, a projekt kiemelt fejlesztési célnak számít.

A projektnek sokan nem örülnek. A terv ellen korábban petícióval tiltakozott az építész szakma egy része többek között a közparki funkció háttérbe szorulása miatt. Civilek legutóbb június közepén tiltakoztak piknikkel a Városligetben.

A városligeti törvény elég nagy szabadságot adott a fővárosnak. Kimondta, hogy a VÉSZ készítése és jóváhagyása során nem kell figyelembe venni Budapest hosszú távú városfejlesztési koncepcióját, a fővárosi integrált településfejlesztési stratégiát, sem a mindenkori hatályos fővárosi településrendezési eszközök szabályait. Nem kell alkalmazni a zöldterületre vonatkozó kormányrendeleti előírásokat sem.

A VÉSZ-tervezet indoklása is kitér erre, azt írja, épp emiatt "különös gondot kellett fordítani arra", hogy a rendelet "a tervezési terület épített örökségének, városképének védelmére, a zöldfelület megújítására, ökológiai egyensúlyának megtartására, valamint a terület közlekedési kiszolgálásának biztosítására is garanciát nyújtson".

A VÉSZ-tervezet lelke az 1. melléklet, amely egy részletes térkép az övezetekről (itt jelölik azokat a kiemelten értékes fákat is, amelyek a rendelet szerint csak ökológiai kockázatelemzés alapján vághatók ki), valamint a 2. melléklet, amely felsorolja az egyes övezeteket meghatározó számokat. Ebből derül ki, hogy hol mennyi a minimum zöldfelület, mekkora a beépítés legnagyobb megengedett mértéke, és hol milyen magasak lehetnek az épületek.

terkep
Fotó: VÉSZ

A maximum a 30 méteres párkánymagasság, de a rendelettervezet szerint a Városligetben épülhetne olyan épület, amelynek a legmagasabb pontja 40 méter, csak ez a legmagasabb pont nem lehet túl nagy kiterjedésű. (Pontosabban: 25 méteres párkánymagasság felett egyetlen vízszintes metszet sem lehet nagyobb az alapterület 10 százalékánál.)

A rendelettervezethez tartozik egy kétoldalas előzetes hatásvizsgálat is. Eszerint a rendelettől ezeket a társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásokat várják:

  • megteremti az alapját az új nemzeti közgyűjtemény együttes megvalósításának (múzeumi negyed), az állatkert fejlesztésének, a nagycirkusz felújításának, a zöldfelület megújításának
  • lehetőséget teremt a közlekedési infrastruktúra és a parkolási rendszer megújítására
  • jelentősen nőhet a terület turisztikai vonzereje
  • teret kapnak az állami és esetleg magánerős beruházások, új munkahelyek jöhetnek létre

A hatásvizsgálati lap csupa jót ígér környezetvédelem-ügyben is, például csökkenő zaj-és levegőszennyezést, a meglévő faállomány fokozott védelmét, a rendezvényeken letaposott fű rehabilitációját. Megemlíti, hogy tervben benne van a Városligeti-tó vízfelületének a helyreállítása is úgy, hogy a Vajdahunyad Várát újra körbe lehessen csónakázni.

Hivatkozik arra is, hogy a szabályzatban benne van a  Kós Károly sétányon áthaladó gépjárműforgalom megszüntetésének lehetősége. Itt tényleg csak lehetőségről van szó, a rendelet nem mondja ki, hogy le fogják zárni a forgalom elől a Kós Károly sétányt. Csak felsorolja, milyen feltételeknek kell teljesülnie ehhez. (Például az egyik feltétel: az M3 autópálya bevezető szakaszán legalább 600 P+R parkolóhely létesítése.)

A hatásvizsgálat másik hivatkozási pontja a Ligeten belüli parkolás megszüntetése, azt írják, hogy azt majd a park szélein és az Állatkert területén - a volt Vidámpark szélén - építendő parkolóház és mélygarázsok váltják ki. A tervezetben szó egy legalább két kilométer hosszú, rugalmas burkolatú futókör létesítéséről is.

"A rendelet előírásai alapján a Városliget zöldfelületét a mai alig több mint 60%-ról 65%-ra kell növelni" - írják a hatásvizsgálati lapon. Itt nem a Városliget egészéről van szó, hanem az úgynevezett Városligeti Park övezetről. A zöldfelületbe beleszámítják az épületek tetején kötelezően kialakítandó tetőkerteket is.

Újra a magyaroké a Táncsics-börtön

2014. június 20., 14:07 Módosítva: 2014.06.20 19:49
13

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő és az amerikai nagykövetség aláírta több budapesti ingatlan kölcsönös átruházásáról szóló egyezményt, melynek értelmében újra a magyar állam tulajdonába került:

  • a budai Várban található Táncsics-börtön
  • egy XII. kerületi épület és
  • egy másik ingatlan a Széchenyi rakparton.

Cserébe Magyarország Amerikának átadja

  • a Szabadság téri budapesti amerikai nagykövetség melletti két épületet, amelyeket a magyar állam saját költségén újított fel.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára szerint az ingatlancserével fontos magyar történelmi emlékhely került vissza a magyar állam tulajdonába, hiszen a Táncsics-börtönben raboskodott többek között Táncsics Mihály, Wesselényi Miklós, Batthyány Lajos és Kossuth Lajos is.

Az egyezkedés 8 éve, George W. Bush amerikai elnök 2006-os budapesti látogatásakor kezdődött meg az ingatlancsere folyamata. A visszakapott ingatlanok részben középületté válnak, részben pedig látogathatóvá teszik a nagyközönség számára.

Az ünnepségen Szalay-Bobrovniczky Vince nagykövet képviselte a Külügyminisztériumot, aki azt mondta, hogy szimbolikusnak tartja, hogy az Egyesült Államok kormányával jött létre ez az ingatlancsere. „Az a nép, amelyik talán a legtöbbet teszi más népek és nemzetek szabadságának, prosperitásának a megteremtéséért, egy, a szabadság eszményéhez köthető épületet adott vissza a magyaroknak, miközben a szintén szimbolikus Szabadság tér, Ronald Reagan elnök szobra után, egy újabb szelet Amerikával bővül” – írta az USA budapesti nagykövetségének közleménye.

Kiégett egy BKV-busz a XI. kerületben

2014. június 19., 22:08 Módosítva: 2014.06.20 11:00
130

Kiégett egy BKV-busz csütörtök este Budapesten a XI. kerületi Neumann János utcánál - közölte a Fővárosi Katasztrófavédelem. A 153-as busz teljes terjedelmében kiégett. A buszon a vezetőn kívül egy utas tartózkodott, ők leszálltak. Senki nem sérült meg. Olvasónk a helyszínen levideózta ahogy ég a busz. 

Megszűnt az üreg az 1-es villamos alatt

2014. június 19., 18:05 Módosítva: 2014.06.20 11:00
5

A Róbert Károly körúton, a Honvédkórháznál a villamospálya alatt talált üreget betömték, így június 20-án, pénteken délelőtt 10 órától ismét a Lehel utca/Róbert Károly körút megállóig közlekedhet az 1-es villamos - közölte a BKK. A sebességkorlátozás megszűnik, újra akár 50 kilométer/órás sebességgel járhatnak a szerelvények. A múlt héten felfedezett gödröt - az úgynevezett barlangot - a kórház üzemeltetője által végzett energiakorszerűsítési munkák idézhették elő - véli a társaság.

A gödröt speciális technológiával, habcementtel töltötték ki. A szilárdulási-kötési idő letelte és a talajradaros utóellenőrzések után indul újra a forgalom.

Rubik, Psota és Csoóri is díszpolgári címet kapott Tarlóstól

2014. június 19., 13:39 Módosítva: 2014.06.19 19:54
1

Átadták Budapest díszpolgári címeit csütörtökön a Fővárosi Közgyűlés ünnepi ülésén, írja az MTI.

Ők 13-an az idei díjazottak:

  • Kovács Ágnes olimpiai bajnok úszó
  • Psota Irén színművész (a kitüntetést unokahúga, Réti Szandra vette át)
  • Rost Andrea operaénekes
  • Csoóri Sándor költő, esszéíró, politikus
  • Faragó Tamás olimpiai bajnok vízilabdázó
  • Jelenits István piarista szerzetes, teológus
  • Kocsis Zoltán karmester (aki a kitüntetés egy későbbi időpontban veszi át)
  • Ránki Dezső zongoraművész (a kitüntetést felesége, Klukon Edit vette át)
  • Rubik Ernő építész, játéktervező, a Rubik-kocka feltalálója (a kitüntetést a Rubik Stúdió korábbi ügyvezető igazgatója, Kiss Sándor vette át)
  • Taróczy Balázs teniszező, Tóth József válogatott labdarúgó, az Aranycsapat tagja.

Posztumusz kitüntetésben részesült:

  • Czibor Zoltán, az Aranycsapat csatára (a kitüntetést testvére, Mester Emilné Czibor Zsuzsanna vette át)
  • Rónay György költő, volt országgyűlési képviselő (a kitüntetést unokája, Rónay Tamás vette át).
Tovább

Karambol miatt bedugult az újpesti Árpád út

2014. június 19., 07:43 Módosítva: 2014.06.19 09:56
7

Összeütközött egy autó és egy kisteherautó Budapest IV. kerületében, az Árpád út és a Rózsa utca sarkán reggel. A környéken dugó van, közölte a katasztrófavédelem. A műszaki mentést a tűzoltók végzik. A balesetnek két sérültje van, állapotukról a mentőszolgálat későbbre ígért tájékoztatást.

Fegyverrel fenyegették a trolibuszvezetőt

2014. június 18., 22:48 Módosítva: 2014.06.19 11:49
323

Szóváltás után fegyverrel vagy annak utánzatával fenyegette meg szerda délután egy autós a 75-ös trolibusz vezetőjét - közölte a BKV az MTI-vel. A Benczúr utcai megállóban egy gépkocsi a trolibusz elé vágott, majd a sofőr az autóból kiszállva megfenyegette a troli vezetőjét. Ezután az autós elhajtott. A Stefánia úton, a Thököly úti megállóban a vezető leállította a trolibuszt, és rendőrségi intézkedést kért. Senki nem sérült meg.

Tömegkarambol, gigadugó a belvárosban

2014. június 18., 17:31 Módosítva: 2014.06.18 22:51
16

Öt személyautó és egy motoros ütközött össze szerda délután Budapesten az V. kerületi Bajcsy-Zsilinszky úton, a környéken nagy torlódásra kell számítani - közölte az Országos Rendőr-főkapitányság. A járművek egyelőre ismeretlen körülmények között ütköztek össze, a balesetben senki nem sérült meg.

A környéken nagy torlódásra kell számítani, mert a járművek két sávot elfoglalnak, a forgalmat rendőrök irányítják.

Bejött a BKK-nak a tarifacsökkentés

2014. június 18., 14:26 Módosítva: 2014.06.18 21:44
489

Megéri tarifát csökkenteni: május végéig 31,7 milliárd forint jegy- és bérletár-bevételt ért el a BKK, ami a tavalyi év hasonló időszakában mértnél egymilliárd forinttal, a tervezettnél pedig 1,1 milliárd forinttal magasabb, tudtuk meg a közlekedési cégtől. Az idén eladott bérletek száma közel 8, a jegyeké pedig 2,2 százalékkal magasabb a tavalyi számoknál. 

A jegy- és bérletár-bevétel 2010 óta évi mintegy 7 milliárd forinttal nőtt, miközben egyáltalán nem volt tarifaemelés, sőt, az idei év elején még csökkent is 10 százalékkal a bérletek ára. Hasonló trendről sem a vidéki városokban, sem a térség más fővárosaiban nem tudni. 

A bevételnövekedés a BKK szerint több okra vezethető vissza. Az idei bérletár-csökkentés miatt többen vettek bérletet, és egyre több helyen található 24 órán keresztül működő jegy- és bérletautomata és új ügyfélközpont.

Utasokat hozott a 4-es metró, vonzóbbak lettek az agglomerációs vonalakon elindult új autóbuszok, valamint az egész városban közlekedő 150 új Mercedes Citaro autóbusz is. Az ellenőrzés is hatékonyabb a BKK szerint, és nem elhanyagolható a több buszjáraton bevezetett első ajtós felszállási rendszer hatása sem.

A tarifacsökkentés igaz története

Dorner Lajos, a VEKE elnöke lapunknak leírta, hogy sikerült tavaly elérniük a tarifák csökkentését: 

A 2013. november 14-i közgyűlés tárgyalta a 2014. évi közösségi közlekedési tarifák kérdését. Ekkoriban jött ki a hír hogy Bécsben mennyire bejött a tarifacsökkentés, milyen sokan vesznek éves bérletet, amely már olcsóbb is, mint a budapesti. Pedig a két város között van némi minőségi különbség a szolgáltatásban.

Hogyan érjük el, hogy az előző évben brutális áremelést végrehajtó főváros észhez térjen? Húzzuk őket be a csőbe. Készítsünk egy előterjesztést amely csak szerény célokat tűz ki (vigyük le az éves bérletek árát a bécsi szintre), a javasolt intézkedés nem fájdalmas viszont ami benne van az védhetetlen. Juttassuk el ezt az illetékeseknek - közvetítéssel - azzal a megjegyzéssel, hogy ez milyen jól illik a rezsicsökkentésbe, viszont ha nem terjesztik be, akkor kiállunk a közgyűlés kezdete elé, amikor az összes tévéstáb kamerája ott áll és ott helyben követeljük a tárgyalását.

Biztosak lehetünk benne, hogy a hiúságuk nem engedi az előterjesztést napirendre venni, de mivel negligálni nem tudják, és rettenetesen félnek a nyilvánosság előtti leégéstől, kénytelenek lesznek valami nagyobbat szólót beterjeszteni. Mondjuk nem csak az éves bérlethez fognak hozzányúlni és nem csak ennyit csökkentenek.

Pontosan ez történt, 13-án éjszaka a BKK-ban a vezetőség a tarifacsökkentéses előterjesztést szövegezte hajnali háromig. Aztán persze nem említik meg, ki volt a kezdeményező, holott a VEKE fennállása óta az indokolatlan tarifaemelések ellen harcolt mindig is, többször bebizonyítva, hogy a túlárazott bérletek miatt végül kevesebb marad a kasszában, és az egyenlet visszafelé is igaz, ha megfizethetőbb a termék, többet vesznek belőle, több lesz a bevétel. Nyilván nem lehet vérmes reményeket táplálni a kommunikációval kapcsolatban, természetesen siker esetén jönni fog a melldöngetés. Ennyire kiismerhetőek.

Lényeg viszont a lényeg, a tarifák csökkentek, a bevételek nőttek, és mi ennek örülünk, akkor is, ha az intézkedések mögött semmilyen közgazdasági számítás nem volt.

Taxishiénák mozgássérült-igazolvánnyal

2014. június 18., 13:42 Módosítva: 2014.06.19 09:27
167

A lenti fotót meglepett olvasónk küldte be egy hétvégén az Örs vezér téri bevásárlóközpont mellett álló taxiról, aminek a szélvédője mögött egy mozgássérült-igazolvány hevert. A nagydarab sofőr egyáltalán nem látszott mozgássérültnek, sőt.

Nem is lehetett az, mert a taxisokat felügyelő BKK-tól származó információink szerint minden taxisnak PÁV2 alkalmassági vizsgát kell letennie, ami kizárja, hogy mozgássérült legyen. A kártya használatát egy kormányrendelet-tervezet is tiltaná, ami jelenleg egyeztetés alatt van.

Tovább

Felújítás felújítás hátán, mégsem lesz dugó a BKK szerint

2014. június 18., 08:33 Módosítva: 2014.06.18 14:11
32

A Bors összeszedte, hogy mivel kell számolnia a budapesti autósoknak a nyáron. Rengeteg felújítás lesz, a lapnak a BKK mégis úgy nyilatkozott, hogy nem lesz nagyobb dugó a szokásosnál.

  • Az 1-es villamos felújítási munkálatai szeptember óta tartanak, és januárig nem is lesz vége. Nyáron a Könyves Kálmán körúti szakaszon dolgoznak, novembertől pedig a Hungária körúton számíthatunk fennakadásokra.
  • Február vége óta szívnak az autósok a Százlábú híd felújítása miatt. Először a pályaudvar, majd a Hungária körút felé vezető szakaszt építik át, ráadásul 2015 októberében várható az átadás.
  • A Jászberényi úton az Éles sarok és a Maglódi út között 450 méteren kicserélik a burkolatot, félpályás sávlezárás van.
  • A Várkert Bazár újjáépítését kiegészítő munkálatok miatt teljes hosszában lezárták az Apród és a Lánchíd utcát. Itt nyár végéig kell türelemmel lenni.
  • A 19. kerületben az Ady Endre út felújítása és teljes pályaszerkezetének cseréje augusztus végéig tart.
Tovább

Petíció a Klauzál utca leaszfaltozása ellen

2014. június 17., 13:36 Módosítva: 2014.06.17 17:46
153

Petícióval tiltakoznak városvédők a Klauzál utca macskaköveinek elbontása ellen. A petíció írói szerint a VII. kerületi önkormányzat az ENSZ műemlékvédelmi szervezete, az UNESCO határozott tiltása ellenére akarja megváltoztatni az utcaképet, noha a Klauzál utca egyike az utolsó macskaköves utcáknak a környéken.

Tovább

VEKE: Kell az uniós pénz, de nem a 3-as metróra

2014. június 17., 12:46 Módosítva: 2014.06.18 00:23
115

A közlekedési nagyberuházások a Kohéziós Alapból mennek, amiben nincs olyan kitétel, hogy egy fejlett régió nem kaphat belőle, mivel ez a közlekedési korridorokra és kiemelt infrastruktúrákra koncentrál, írja a VEKE annak kapcsán, hogy a kormány Brüsszelre hivatkozva állította le a fővárosi uniós beruházásokat. A korlátozó szabály a Regionális Fejlesztési Alapokra áll, de ott sem teljes a tiltás, lesz is VEKOP néven régiós program, amiből a szokásos közlekedésfejlesztési célokra lehet költeni: esélyegyenlőség, utastájékoztatás, megállóhelyek, kerékpáros infrastruktúra.

A főváros ugyan letett egy 1000 oldalas anyagot a kormány asztalára az M3 metró rekonstrukciója kapcsán, de azt a BKV állította össze, és nem engedélyes vagy kiviteli tervek gyűjteménye, amikre uniós projekt kapcsán szükség lenne. Az ezek elkészítésére vonatkozó közbeszerzést még le sem folytatta a főváros. 

A Bizottság képviselői értetlenül látják az előzetes magyar terveket, de nem tehetnek semmit, amíg a kormány azokat nem küldi el véleményezésre. Informálisan azonban jelezték, hogy a városi közlekedés fejlesztésének teljes törlése elfogadhatatlan, mivel az unió két legfontosabb támogatandó területe a közlekedési szektorban a Kohéziós Alapból a vasút, és a városi és elővárosi közösségi közlekedés, közölte a civil közlekedési szervezet.

A VEKE véleménye szerint a 3-as metró állapota annyira gáz, hogy nem biztos, hogy megvárja az összedőlést, mire uniós projekt lehetne belőle. Éppen ezért helyes, ha nem erre fordítjuk az uniós forrásokat Budapesten, hanem más, új infrastruktúra építésére, mint pl. a villamos- és trolihálózat hiányosságainak felszámolása, az M2–gödöllői HÉV összekötés projekt indítása, P+R parkolórendszer kiépítése. A 3-as metróra más, gyorsabban használható forrást kell találni, méghozzá azonnal. A megoldás egyébként adott, ajánlatok vannak.

A háború állása tehát egyelőre döntetlen, a háborúzó felek egyikének sincs igaza, a vesztesek pedig az utasok és az ország, szögezi le a VEKE.

Módszeres szúnyogmészárlás lesz Pesten

2014. június 16., 13:57 Módosítva: 2014.06.16 17:34
19

Az elmúlt időszak csapadékos időjárása és a hőség miatt rengeteg szúnyog kínozza a Duna menti települések lakóit, ezért ezeken a területeken az utóbbi időben légi és földi irtás is zajlott. A folyamatos szúnyogutánpótlás miatt azonban további irtásra van szükség, a fővárosban legalább kétszer, de az is lehet, hogy nyolcszor lesz légi és földi irtás. Előbbi 18 órától napnyugtáig, utóbbi 22 órától hajnal 3-ig tart.

Tovább

Horváth Csaba: Van egy jó hírem, Budapest!

2014. június 16., 10:37 Módosítva: 2014.06.16 16:17
175

Nem akar főpolgármester-jelölt lenni Horváth Csaba, mondta maga az érintett az ATV Start című műsorában hétfőn. Az MSZP fővárosi frakcióvezetője jelenleg is a párt hivatalos jelöltje, ám mint kifejtette, tud magánál esélyesebb jelölteket is, és kész is támogatni egy olyan személyt, aki hozzá képest szélesebb támogatást képes szerezni.  

Az biztos, hogy Budapestért dolgozó várospolitikus lesz, de azon dolgozik, hogy egy közös jelöltet találjanak, fogalmazott kissé talányosan Horváth, mire Rónai Egon megkérdezte: ez tehát azt jelenti, hogy nem Horváth ez a bizonyos közös jelölt? A politikus igennel felelt.

Azt is elmondta, hogy saját maga helyett több jó ötlete is van, konkrét nevet azonban nem említett, mert „nem castingolunk”. Annyit azért elárult, hogy olyan civil jelöltje is van, aki az LMP és a PM számára is vonzó lehet.

Ló Béla és Zöld Piroska

Horváth Csaba legutóbb még árnyaltabban fogalmazott, sőt, mondott konkrét neveket is. Közölte, szerinte győzni csak közös baloldali főpolgármester-jelölttel lehet, ezért ő elkötelezett a közös jelöltben. Ez a jelölt majd az lesz, aki a legszélesebb támogatottságot élvezi a baloldali pártok körében, és meg tudja szólítani a szavazók széles rétegeit. Ő magát ilyen jelöltnek tartja. Mint mondta, lehet más is a közös jelölt, de fantomokat, Ló Bélákat és Zöld Piroskákat nem tud kezelni.

Tarlós: a főváros előkészítette a 3-as metró felújítását

2014. június 14., 17:42 Módosítva: 2017.10.19 17:11
17

Tarlós István főpolgármester kiadott egy közleményt az MTI-n keresztül, amiben azt írja, a budapesti önkormányzat előkészítette a hármas metró felújítását. Szerinte a főváros 

még az előző ciklusban meg is küldte a Miniszterelnökségnek a részletes, mintegy ezeroldalas előkészítő anyagot.

Lázár János kancelláriaminiszter pénteken azt mondta, hogy a 3-as metró felújítása pont a főváros miatt késik, mert az önkormányzat

a mai napig nem tudta elkészíteni az ehhez szükséges anyagokat.

A tanulmányban Tarlós szerint költségbecslés is volt. Eszerint a 3-as metró teljes felújítása legfeljebb 190 milliárd forintba kerülne. Ebből a szerelvények cseréje tenne ki 60-90, az infrastruktúra további felújítása pedig 100 milliárd forintot.

A nézeteltérések ellenére a főpolgármester biztos benne, hogy a kormány és a budapesti városvezetés még ebben az évben megtalálja, és együtt biztosítja a forrást a 3-as metró felújításának kivitelezésére. Tarlós szerint a metró biztonságos működése nem kizárólagos budapesti érdek, hanem annál lényegesen több.

Ez a közlekedési viszonylat nagyobb személyforgalmat bonyolít le, mint a MÁV.

– írja.

Szerinte a metró felújítása műszaki okokból már nem halasztható tovább. Ennek ellenére 1981 óta semmit nem tettek az illetékesek azért, hogy ez megvalósulhasson. Amióta megválasztották Tarlóst főpolgármesternek, a főváros, a BKK és a BKV is folyamatosan azon dolgozik, hogy fel lehessen újítani a 3-as metrót.

Több kerületben megvan a Fidesz polgármester jelöltje

2014. június 13., 21:22 Módosítva: 2014.06.14 12:22
214

A napokban zajlik a budapesti kerületi polgármesterjelöltek kiválasztása a Fideszben, és jövő szerdára össze is állhat a teljes névsor.  Több kerületben a jól bevált embereknél maradnak, az V.-ben az országgyűlési képviselőség mellett döntő Rogán Antal helyett Szentgyörgyvölgyi Pétert, a kerület városüzemeltetőjének vezetőjét indítják.

Tovább

A Határ útnál át kell szállni a metróról

2014. június 13., 08:58 Módosítva: 2014.06.13 14:59
23

Péntek este 10 órától vasárnap 18 óráig lezárják a ferihegyi gyorsforgalmi út egy szakaszát, a munka érinti a 3-as metrót és több buszt is. Szombaton és vasárnap a 3-as metró menetrend szerint közlekedik ugyan, de a Határ úti állomáson másik szerelvényre kell átszállni reggel 6 és este fél 11 között. Ugyanebben az időszakban a 200E reptéri busz terelt útvonalon közlekedik.

A BKK tájékoztatása szerint a Sibrik Miklós úti felüljáró felújításának újabb ütemében elbontják az elhasználódott tartóelemeket. Emiatt a Ferihegyi repülőtérre vezető útnak a Lehel utca és a buszterminál közötti szakaszát 22 órától vasárnap 18 óráig teljesen lezárják, a forgalmat pedig elterelik.

Hétfőre, azaz június 16-ára, valamint 19-ére és 22-ére virradóra a Sibrik Miklós úti felüljárót zárják majd le teljes szélességében. A munkálatok miatt vasárnap, június 18-án és 21-én este 10 órától üzemzárásig módosított útvonalon közlekedik a 68-as, a 85-ös, a 98-as, a 151-es, a 202E, valamint éjszaka a 909-es és a 968-as busz. A felüljáró felújítását áprilisban kezdték, és várhatóan 2016 első feléig tart, írja az MTI.

Bezárják a BKK-jegypénztárakat

2014. június 12., 07:46 Módosítva: 2014.06.13 08:53
700

A jövő év elejére mind a háromszáz jegyértékesítő automatát üzembe helyezi a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), amivel kiváltja az árusítóhelyeket. A Napi Gazdaság szerint az ott foglalkoztatott több mint kétszáz alkalmazott nem kerül utcára, a társaság más területen ad nekik munkát.

Folyamatosan telepítik a BKK háromszáz, új automatáját, az utolsót legkésőbb 2015 elejére helyezik üzembe. Bővül az ügyfélcentrumok és ügyfélpontok száma is – mondták a Napi Gazdaságnak a fővárosi közlekedésszervező társaságnál.

Tovább

Barlang az 1-es villamos alatt

2014. június 11., 17:05 Módosítva: 2014.06.12 12:26
230

Az üregről nemrég szereztünk tudomást, írta lapunknak a BKK. Az üreg külső nyoma a villamospályán nem látszott, és a mai napig sem látszik. A vállalkozó a villamospálya és a közút között végzett növénytelepítés földmunkái során fedezte azt fel, amelyet vélhetően a Honvédkórház üzemeltetője által – az 1-es villamos felújításától teljesen függetlenül – végzett energiakorszerűsítési munkák okoztak. Kézikamerás vizsgálat készült, illetve készül az üreg feltárására, amely alapján a BKV 10 kilométer/órás sebességkorlátozást rendelt el az adott vonalszakaszon.

Az üreg a villamospálya betonlemeze, valamint a betonlemez alatti cementkötésű teherbíró réteg alatt keletkezett. Az energiakorszerűsítési munkák során a villamospálya alatt húzódó főgyűjtő szennyvízcsatornára kötött rá új csatornát a Honvédkórház. A BKK felvette a kapcsolatot a kórházat üzemeltető, és a csatornázást beruházó HM EI Zrt.-vel, és vizsgálja annak a módját, hogy az üreg betömésére és megszüntetésére hogy lehetne mielőbb sort keríteni.

az a bizonyos "üregesedés" az 1-es villamos pályája alatt nem ám valami kis lukacska, aki fotózta, legalább 20 köbméteresre becsli. Az egy dolog hogy a vasbeton lemez elbírja de azért ez mégsem hídnak készült. Hamarosan jön az eső és akkor egyből tavasbarlang is lesz belőle.

Felújított 1-es: 60 helyett 30 km/óra

2014. június 10., 18:33 Módosítva: 2014.06.11 10:46
737

A BKK nekilát az 1-es villamos következő szakaszának, a felújított részekre pedig már ki is kerültek a lassújelek, írta Facebook-oldalán a VEKE. A BKK szerint kivitelezői hiba történt, ami garanciálisan ki lesz javítva.

Remek a minőség, nyilván átvették és kifizették... Kiváló, hogy a frissen felújított Árpád hídon 30-cal kell végigdöcögni, miközben 60-at ígértek. Az autók meg 70-nel húzhatnak el a villamosok mellett. Hihetetlenül kiváló reklám a közösségi közlekedésnek.

áll a VEKE közösségi oldalán.

A BKK közleményt adott ki megkeresésünkre. Eszerint az 1-es villamos május elején forgalomba helyezett, óbudai szakaszán rövidesen lezárul a próbaüzem és elkezdődhet a műszaki átadás-átvétel. Ám egy ekkora kivitelezési munkánál több kisebb hiba is előfordul. 

A BKK a Bécsi út/Vörösvári út és a Puskás Ferenc Stadion M közötti szakasz teljes körű átadás-átvétele előtt javíttat minden olyan problémát, ami a felújított vonalszakaszon keletkezett. A felújítást végző vállalkozó a hibákat elismerte, azokat határidőre, még a kifizetést megelőzően, garanciálisan javítani fogja. 

Az 1-es villamos vonalának felújítását végző Városi Vasútépítő Konzorciumnak 14-ből összesen 12 úgynevezett síndilatáció – azaz a sín hőváltozás okozta mozgásait felfogó, azt áthidaló anyagmegszakítás – környékén található hibát kell garanciálisan javítania még a szakasz átadás-átvétele előtt. Az érintett vonalszakaszon továbbra is biztonságosan lehet közlekedni, de ezen a szakaszon 30 km/h sebességkorlátozást kellett bevezetni átmenetileg.

Canossát járt a T-Systems a Bubi miatt

2014. június 10., 16:16 Módosítva: 2014.06.10 22:26
60

Ott néztük be a projekttervet, hogy hogy bár a rendszer elemei működnek már több városban is, de ezeknek az elemeknek az integrációszintjét alábecsültük.

– mondta Horváth Gábor, a T-Systems Magyarország közigazgatásért és állami nagyvállalatokért felelős értékesítési ágazatigazgatója a fővárosi önkormányzat és a BKK által összerántott keddi sajtótájékoztatón.

Hogy még egyértelműbb legyen a kép, Horváth az egyik tévé kérésére még egyszer összefoglalta: a bérbringarendszer elemeinek integrációjára fordított időt becsülték alá. Elhangzott, hogy ez napi 1,8 millió forint kötbérkiadást jelent a T-Systemsnek április 7. óta, a cég tehát 120 millió forintnál jár. (Április 7-én járt le a kivitelezési határidő.)

A kötbérösszeg július 16-án éri el a maximumot, azaz a szerződésben rögzített (a Bubi teljes összegéhez képest) 20 százalékos arányt. Ezen a napon a főváros és a BKK felmondhatja a szerződést, ha a projekt nem áll biztatóan – ezt már Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója mondta. Hozzátette azonban, hogy a szerződés felmondása veszélyes, újra kellene indítani például a pályázatot, ezért bíznak a T-Systemsben, hogy sikerül úrrá lennie a problémákon.

Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes Vitézynél még egy fokkal optimistábban hozzátette, hogy

Abban a hiszemben állok itt, hogy a Bubit júliusban már használni lehet.

A menetrend, ha minden jól megy:

  1. Még két hét belső teszt a BKK 100 és a T-Systems 500 emberével.
  2. Két hét nyilvános teszt 1000 önkéntes budapestivel.
  3. A Bubi átadása egy hónap múlva a nagyközönségnek, fanfárok, finálé.

Az önkéntesek akkor jelentkezhetnek a tesztelésre, amikor a BKK élesíti a regisztrációs weboldalt. A tesztelőkkel szerződést íratnak alá, hogy használják a Bubit, és értékelik a végén. A tesztelők féléves Bubi-bérletet kapnak a teszt lezárulta után.

A rendszer használatához az éves bérlet 12 ezer forintba kerül majd a tesztelés utáni normál időszak első ezer fogyasztójának, az utánuk következők már 18 900 forintért juthatnak hozzá az éves bérlethez. Ezzel a bérlettel bárhol fél óráig ingyen lehet használni a bérbringát, ahányszor csak a tulajdonosa akarja. (Akár úgy is, hogy a 30. percben leteszi, a 31.-ben átül egy másikra, és így tovább.)

Fegyvert rántott egy audis a 12-es villamos vezetőjére

2014. június 7., 23:49 Módosítva: 2014.06.08 11:30
96

A Budapesti Közlekedési Központ sajtóosztálya szombaton este a BKV-Figyelő blognak megerősítette azt az olvasójuktól származó értesülést, hogy fegyvert fogott valaki pénteken a 12-es villamos vezetőjére.

A sajtóosztály tájékoztatása szerint a következő történt:

A 12-es villamos egyik utasa bejelentést tett a BRFK ügyeletére, hogy pénteken 15 óra 37 perckor egy Audi nagy sebességgel közeledett az Angyalföld felé tartó villamos Sződliget utcai megállójához, veszélyeztetve az utasok testi épségét. A villamos vezetője szóvá tette a dolgot, mire szóváltás alakult ki közte és az audis között.

A villamos elindult, de a következő kereszteződésben, a pirosnál újrakezdődött a veszekedés. Ekkor a kocsi vezetője kiszállt, és egy fegyvernek látszó tárggyal megfenyegette a villamosvezetőt. A zöld jelzésnél mindkét jármű továbbment, így tettlegesség nem volt, nem sérült meg senki. A rendőrség vizsgálja az esetet.

Zuglóban is kezdődik a közlekedési káosz

2014. június 6., 19:00 Módosítva: 2014.06.07 09:45
45

Kedden elkezdik az 1-es villamos felújításának új ütemét. A tanítási szünet végéig tartó munkavégzés során megújul a felújításból eddig kimaradt, rossz állapotú zuglói szakasz is.

Az Árpád híd és a Népliget az 1-es villamospótló-busz, illetve az Árpád híd és a  Kelenföld vasútállomás között a meghosszabbított útvonalon közlekedő 103-as busz  viszi az utasokat. 

Tovább

500 t-systemses teszteli a Bubit

2014. június 6., 14:14 Módosítva: 2014.06.06 21:30
117

A T-Systems Magyarország Zrt. −   a Budapesti Közlekedési Központtal együttműködésben −   megindítja a Mol Bubi közbringarendszer belső, ötnapos, tömeges tesztelését, amely a rendszer fejlesztésének egyik utolsó állomása. 

A T-Systems munkatársai bevonásával június 11. és 15. között bekapcsolódik a Mol Bubi közbringarendszer zárt- és teljes körű tesztelésébe, amelyet a Budapesti Közlekedési Központ már korábban elkezdett. A résztvevők a tesztelés tapasztalatait folyamatosan csatolják vissza a T-Systems és a Csepel Kerékpárgyártó Zrt. konzorciuma által alapított projektcégnek, a Közbringa Kft.-nek. A Budapest utcáin több mint 500 tesztelő munkatárs részvételével zajló, összehangolt tesztet 24 órában működő helpdesk támogatja.

A T-Systems a Mol Bubi működéséhez kapcsolódó, összes lehetséges helyzetet szimulálja. A zártkörű, tömeges tesztelésre azért is van szükség, mert a kerékpárokon elhelyezett fedélzeti számítógép akkumulátora a kerékpár tekerésével tölthető és csak rendszeres használat mellett tartható a megfelelő töltöttségi szinten.

A belső tesztelést követően kerülhet sor az 1000 önkéntes budapesti érdeklődő bevonásával a nyilvános próbaüzemre, amely a Mol Bubi megvalósításának utolsó fázisa lesz.

Mint arról beszámoltunk, a június eleji belső teszten 50-80 százalékos működési arányt produkált a Bubi rendszer, ezért tovább csúszik a fővárosi bérbiciklis átadás. A BKK kilátásba helyezte a szerződés felmondását a rendszert szállító T-Systemsszel és a Csepel kerékpárgyárral. A T-Systemsszel szembeni kötbérigény már túllépte a százmillió forintot.

Vesztesekből lesznek nyertesek a fővárosban

2014. június 5., 07:50 Módosítva: 2014.06.05 13:02
37

A tervezett új választási rendszer mellékhatása, hogy máris feltűnt néhány olyan politikus, aki nem nyerésre, hanem a kompenzációs listára való bejutásra hajtana. A Fidesz javaslata szerint ugyanis a fővárosi közgyűlés 23 polgármesterből és a 9 kompenzációs listás, választást vesztett polgármester-jelöltből áll majd. Mivel kerületi polgármester nem lehet főpolgármester-helyettes, a rendszer folyománya, hogy utóbbiak – a külsős menedzser főpolgármester-helyettes kivételével – a kompenzációs listás, tehát a kerületi polgármesteri versenyek veszteseiből verbuválódó közgyűlési tagokból kerülhet ki.

Tovább

BKK: Mindenképpen lesz Bubi

2014. június 4., 19:46 Módosítva: 2014.06.07 23:40
12

Reagált a BKK a Bubi csúszásáról szóló hírekre, közleményükben elsimerik, a rendszer még nincs átadható állapotban így a T-Systems jelentős kötbért fizet. Bíznak abban, hogy július 16-ig sikerül orvosolni a problémákat, ekkor ugyanis a kötbérplafon miatt már tényleg csak a szerződésbontás lesz az egyetlen lehetőségük.

Tovább