Menesztik Aba Botondot

2006.12.15. 18:50
Január elsejével leváltják Aba Botondot, a BKV Zrt. vezérigazgatóját - jelentette be az InfoRádió szerint Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes. Antal Attila az esélyes utódjelölt, aki korábban a Főtaxi és a Nógrád Volán cégeket irányította. Antalt lehet, hogy a Fidesz és az MDF is támogatja. Veszélybe került a 4-es metró projektigazgatójának pozíciója is.

Hagyó Miklós városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes bejelentette: január elsejétől új vezérigazgató vezeti Budapest legnagyobb közszolgáltató cégét, a BKV Zrt-t.

Aba tudomásul vette a döntést

Aba a menesztésével
anyagilag jól járhat
November végén az SZDSZ azzal az érvvel próbálta elkerülni Aba Botond menesztését, hogy idő előtti eltávolítása többmillió forintos végkielégítéssel jár együtt. Mivel a BKV-nál Aba Botond az egyetlen, aki a fővárostól kapja a cég felső vezetőihez képest jóval szerényebb fizetését, az évről-évre megszavazott éves prémiumok tulajdonképpen ezt kompenzálták.
Aba Botond és a BKV 13 éve
A műszaki egyetem közlekedésmérnöki karán végző Aba Botond 1980-ban került a BKV-hoz, 1990-től műszaki főtanácsos, három évvel később sikerrel pályázta meg a részvénytársasággá alakult cég vezérigazgatói posztját. Kinevezését Atkári János így jellemezte: "Nem volt jobb jelölt, az igazi menedzser átlátta, hogy ez reménytelen". Miközben az aránytalanul nagy tömegközlekedési rendszert üzemeltető, alig-alig racionalizált cég finanszírozása máig megoldatlan és az állam kisegítésén múlik, monopolhelyzete miatt a BKV versenyre sem volt kényszerítve. A legutóbb két év alatt 60 milliárdos adósságot felhalmozó cég szolgáltatási színvonala alig-alig javult, az utasok elpártoltak a cégtől. A "kompromisszumok embere" Aba Botond eközben az óvatos duhaj szerepét játszotta: miközben jelentős szerkezetátalakítást nem hajtott végre, első 10 évében nagyobb balhé és botrány nélkül tudta menedzselni a céget kiszolgálva a politikát, a közlekedés ugyanis mindig kampánytéma. A BKV-t alulról, felülről ért kritikák és botrányok az utóbbi években hangosodtak fel a civil szféra megerősödésével: közlekedésbarátok és a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) számos, a BKV addig láthatatlan baklövését tárta nyilvánosságra, míg a Combino villamosok miatti beruházások folyton botrány kísérte.
A 13 évről bővebben >>
A BKV nagyobb balhéi
  • 405-ös Ikarusok hibái, 412-es buszok meggyulladtak
  • Rázó régi troli, megfeneklett trolivásárlás
  • Siemens Combinók visszahívása, műszaki hibák a vonal felújítása során
  • 2-es metró felújításának silány minősége
  • Eltusolt járatrikítás
A BKV zűrös ügyeiről bővebben >>

A politikus elmondta: reggel tárgyalt erről Aba Botonddal, és a BKV szakszervezeti vezetőivel is. Aba Botond és a cég szakszervezete is tudomásul vette a városvezetés szándékát - írja az InfoRádió.

A vezérigazgató leváltásáról szerdán rendkívüli ülésen dönt a fővárosi közgyűlés. Az új vezető nevét Hagyó Miklós nem kívánta elárulni, mert nem szeretné, ha az illetékes közgyűlési bizottságok a sajtóból értesülnének róla.

Antal Attila lesz az utód?

A távirati iroda úgy tudja, hogy a BKV vezérigazgatói posztjára Antal Attilát javasolják, aki régebben a Főtaxit, majd a Nógrád Volánt irányította. Hagyó Miklós az InfoRádió kérdésére elmondta: más közműcégek vezetőinek leváltása eddig még nem került szóba. Antal Attiláról tudni érdemes azt is, hogy igazgató volt a korábban csődbe ment Est Taxi nevű vállalkozásnál is. (Antal Attila telefonjait nem veszi fel, így egyelőre nem tudtuk reagáltatni, korábban úgy nyilatkozott a Népszabadságnak, hogy szereti a nagy kihívásokat, de konkrétan nem beszélt arról, hogy elvállalná-e a BKV irányítását.

Tarlós támogatná az új jelöltet?

Tarlós István az MTI-nek elmondta, hogy a BKV jelenlegi helyzete miatt "Demszky Gábor politikai felelőssége legalább akkora, mint Aba Botond szakmai felelőssége, őt azonban - úgy tűnik - senki nem kéri számon". A politikus emlékeztetett rá, hogy a Fidesz-frakció már többször szóvá tette, hogy a BKV-nál az ígéretek ellenére "nem történik semmi". Hozzátette, hogy az átalakulást viszont nem kívánják megakadályozni, "ezért erősen feltételezhető", hogy az új vezérigazgató megkaphatja a bizalmukat.

A cégvezető pályáztatás nélküli cseréje kapcsán leszögezte: "ez annak a kettős mércének a természetes része, amit én Demszky Gábortól megszoktam".

Az MDF is támogatná Antalt?

Bagdy Gábor, a KDNP frakcióvezetője közölte: ahhoz, hogy érdemben állást tudjanak foglalni, ismerniük kellene "az új embert, annak koncepcióját és azt, hogy mi történik Aba Botond felmentése után". Tudni kell azt, hogy milyen költségekkel és kötelmekkel jár egy ilyen vezetőcsere - tette hozzá.

Hock Zoltán, az MDF frakcióvezetője is úgy vélte, hogy érdemben csak azután tudnak nyilatkozni, ha megismerik a konkrét javaslatot. A politikus ismeretei szerint a városvezetés a jövő hét elején tájékoztatja a frakciókat a vezetőváltás indokairól és az új vezérigazgató-jelöltről. A frakcióvezető azért tartja megfontolandónak ezt a javaslatot, mert a cég az idei 60 milliárd forint körüli vesztesége után jövőre is 50 milliárd forintos üzemi veszteséggel számol. Ha ez a vezetőcsere összefüggésben van ezzel a helyzettel, illetve, ha ez kilábalást jelent, akkor nyilvánvalóan megfontoljuk a cserét - jegyezte meg.

Aba Botond nem nyilatkozik

A BKV jelenlegi első embere, Aba Botond az Indexnek nem kívánt nyilatkozni a leváltási szándék bejelentése nyomán. Sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta azt a hírt, hogy érkezett-e már a BKV-hoz hivatalos értesítés az ügyben. Az Index úgy tudja, hogy a Gazdasági Társaságokról szóló tövény szerint a tulajdonos bármikor felmentheti a menedzsment tagjait.

Hagyót óriási többséggel választották meg

Hagyó Miklóst csütörtökön elsöprő fölénnyel, 56 igen szavazattal választották meg városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettesnek. Hagyó az MSZP tagja, de a Fidesz egy része és az SZDSZ is biztosan támogatta, ez a szavazási arányokból is kitűnik. (A Fővárosi Közgyűlésnek 66 tagja van, Hagyóról 65-en szavaztak titkosan, így mindössze 9 ember nem támogatta őt, márpedig a testületben 34 balliberális, 30 fideszes és 3 MDF-es városatya ül.)

Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes a városüzemeltetési, a vagyongazdálkodási, a városfejlesztési, a környezetgazdálkodási, a sport, a közép-magyarországi regionális feladatokért és az uniós ügyekért felel mostantól. Ezen kívül a területéhez tartozó közszolgáltató és közmű cégek - többek között a Budapesti Közlekedési Zrt., a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt., a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt., a Fővárosi Vízművek Zrt. és a Temetkezési Intézet Rt. - szakmai felügyeletét is ellátja majd.

Először a BKV helyzetét akarja rendezni

Hagyó Miklós az Index információi szerint mindenekelőtt a főváros legnagyobb cége, a Budapesti Közlekedési Zrt. helyzetét kívánja rendezni. Előzetes szakmai tájékozódás után talált egy megfelelő jelöltet a közlekedési vállalat élére, akit hamarosan személyesen fog bemutatni a fővárosi frakcióknak, valamint a cég érdekvédelmi képviselőinek is. Fontosnak tartja, hogy a BKV problémáira egy új tömegközlekedési programmal és egy szakmailag felkészült vezetővel mihamarabb megnyugtató megoldást találjon.


Aba Botond (Fotó: Nagy Attila)

Ezen kívül a főpolgármester-helyettes a város vagyongazdálkodásának és üzemeltetésének részletes elemzését, átvilágítását, auditálását kívánja minél előbb elvégezni - tudtuk meg.

Régóta támadják Aba Botondot

Aba Botond leváltását nyár óta követeli Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere. Korábban úgy tűnt, a szocialisták megvédik a BKV-vezért, most azonban, Hagyó Miklós biztos többséggel való megválasztása után megpecsételődött a tömegközlekedési vállalatot 13 éve irányító menedzser sorsa.

Demszky elsősorban a nagykörúti felsővezeték-építés zűrjei, az új Combinók üzembeállítása körüli zavarok miatt támadta a főváros cégét irányító Abát. A vezérigazgató azonban nem érezte magát felelősnek az említett ügyekért, illetve általánosságban tett megjegyzéseket, hogy a BKV-nál mindenért ő a felelős, de konkrétan nem tehet a felsővezetékek meglazulásáról, szakadásáról, a villamosok áramszedőinek töréséről, a Margit hídi oszlopok kidőléséről vagy éppen a Siemens villamosok ajtóhibáiról.

A VEKE támogatja az új vezért, ha ő nem árt az utasoknak

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője szerint ők támogatják az új BKV-vezért, ha az nem árt az utasoknak, vagyis nem fogja ritkítani, megszüntetni a BKV jelenlegi járatait. Az egyesület feltétlenül szükségesnek tartja ugyanakkor a közlekedési vállalat átalakítását, azzal, hogy a BKV szervezetét egyszerűsíteni kell, meg kell szüntetni a pazarlást.

Vitézy úgy tudja, a Nógrád Volán élén Antal Attila rendbe tette a korábban veszteséges céget, és oly módon avatkozott be a vállalat életébe, hogy a racionalizálás nem okozott elfogadhatatlan járatmegszüntetéseket. A VEKE szerint ha ezt sikerülne Antalnak a BKV élén is megcsinálnia, azt támogatná az egyesület.

Távozik a metró projektigazgatója is?

Az MTI önkormányzati forrásokból úgy értesült, hogy a vezérigazgató-váltás más posztokat, így a 4-es metró projektigazgatójának posztját is érintheti. A metró építése ugyanis több mintegy nyolchónapos csúszásban van.

Demszky Gábor eredményeket vár az új városüzemeltetési helyettesétől
A koalíciós szerződést még nem írták ugyan alá, az MSZP és az SZDSZ azonban ennek ellenére tartja magát annak tartalmához - jelentette ki Demszky Gábor azon a pénteki tájékoztatón, amelyen bemutatta új főpolgármester-helyettesét. Demszky Gábor elmondta, hogy az ellenzéki vádakkal ellentétben a főváros az elmúlt két és fél hónapban is működött, attól függetlenül, hogy nem voltak bizottságok, illetve helyettesei. A szabad demokrata politikus nem reagált arra a kérdésre, hogy miként kívánják feloldani a koalíciós pártok között Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettesi jelölése kapcsán kialakult feszültséget. Hangsúlyozva, hogy megegyezésre törekednek, leszögezte, hogy Ikvai-Szabó Imrét mindenképpen főpolgármester-helyettesnek jelöli. Hozzátette, addig is szakértőként, tanácsadóként számít rá a korábbi főpolgármester-helyettesi tevékenységi területén. A főpolgármester kifejtette, hogy amíg nem lesznek további helyettesei, Hagyó Miklós a városüzemeltetés mellett más feladatokat is kap majd tőle.

Hagyó ismeri Leisztingert

Demszky Gábor közölte, hogy új, fiatal, de tapasztalt vezetőtársától határozott, reformoktól meg nem riadó, hatékony és szakszerű intézkedéseket vár. Egyebek közt a város átjárhatóságának, a BKV megújításának a terén - tette hozzá. Hagyó Miklós rámutatott, az, hogy a 67 képviselő közül 56-an rá szavaztak, számára azt jelzi, hogy a főváros működőképessége és fejlődése nem pártpolitikai kérdés. Az országgyűlési képviselőként tevékenykedő főpolgármester-helyettes érdemben nem reagált a Népszabadság című lapban pénteken hosszasan taglaltak alapján feltett kérdésre, hogy milyen kapcsolatban van Leisztinger Tamás MSZP-közeli milliárdos nagyvállalkozóval. Hagyó Miklós utalva arra, hogy nem tudja értelmezni a kérdést, csupán annyit közölt, hogy ismeri Leisztinger Tamást "ennyit tudok a dologról mondani" - tette hozzá.

Hagyó Miklós pályafutása

Jászberényben született 1967-ben. Tizennégy éves koráig a Jászságban élt a szüleivel. A gazdálkodó családból egyenes út vezetett egy Sopron melletti élelmiszeripari szakközépiskolába, majd Szegedre, ahol 1989-ben üzemmérnöki diplomát szerzett a Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem Élelmiszeripari Főiskolai Karán. A százhúsz hallgatóból tanulmányi eredményei alapján tizedmagával átvette a budapesti Kertészeti Egyetem Élelmiszeripari Kara, és itt szerzett menedzseri szak-irányon élelmiszeripari mérnök másoddiplomát. Egy gyermek édesapja, minden szabadidejét kislányával Dorinával és családjával tölti. 1989 óta él Budapesten, a XII. kerületben.