Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Kimaradt a lift a felújított kettes metróból

2004.09.20. 21:21
Az akadálymentes tömegközlekedésért és közintézményekért tüntettek hétfő délután a Blaha Lujza téren a babakocsival járó-kelő anyák és a mozgáskorlátozottak képviselői. A kétszáz fő részvételével zajló megmozduláson petíciót adtak volna át Demszky Gábornak, aki nem volt jelen. A BKV vezérigazgatója elmondta, ha a felújított metróállomásokra liftet is építettek volna, egy évvel csúszott volna a rekonstrukció. A vonatkozó jogszabály a közintézményeknek 2005-ig, a közlekedési vállalatoknak 2010-ig ad haladékot a teljes akadálymentesítésig.
Az akadálymentes csomópontokért tüntetett hétfő délután a Tenni Akarunk a Világért - Anyák Szövetsége (TAVASZ) és a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) a Blaha Lujza téren, ahol a metrófelújítás után semmivel sem lettek kedvezőbbek a körülmények a számukra.

Tekintse meg képeinket!
"Két felnőtt mozgássérült gyerekem van, magyarázza meg nekem, hogy miért nincs lift a felújított kettes metróállomásoknál!" - szegezi Aba Botondnak a kérdést egy erőteljes, idős nő. A BKV vezérigazgatója elmagyarázza, válaszút előtt álltak: ha lifteket is építenek, egy évvel elcsúszott volna a felújítás. "A lift körülbelül itt lesz, ahol állunk" - mondja Aba az aluljáróba vezető lépcső mellett. Pénz egyelőre még nincs a liftre.

Aba Botondnak öt gyermeke van, annak idején ők is "így cipelték őket a lépcsőn". A téren összegyűlt, húsz-huszonöt, babakocsival és transzparensekkel (Lépcsőzni csak a konditeremben jó) tüntető, kisgyermekes anyuka nem veszi ezt ilyen természetesen; ahogy az Index tesztjéből is kiderült, a magyar viszonyok szinte lehetetlenné teszik a gyerekkocsival közlekedők életét.

A Blaha Lujza téri demonstráción megkérdezett kismamák szerint elkeserítő a helyzet: "Próbáljanak meg eljutni babakocsival a Keletitől a Visegrádi utcáig. Először meg kell várni az alacsony padlós trolit,utána a Bajcsy-Zsilinszky úttól hosszan gyalogolni." Az utastársak egyik kismama szerint sem segítőkészek, "még így sem, hogy már látszik a pocakom" - teszi hozzá egyikük.

2005-ös határidő

Az akadálymentesítésben még inkább érdekelt mozgáskorlátozottak és családtagjaik összesen kétmillióan vannak Magyarországon. Szervezetük, a MEOSZ a TAVASZ felkérésére csatlakozott a demonstrációhoz. A "fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról" szóló 1998-as törvény végső határidőként 2005 január 1-ét adja meg: addigra kell elvégezni a már meglévő közhasználatú intézmények akadálymentesítését. Eddig a középületek 20 százalékával készültek el.

"A határidő lejárta után sok-sok pert indíthatnánk, de nem tesszük, mert nagyon megterhelnénk a bíróságokat" - mondja felszólalása után Hegedűs Lajos, a MEOSZ elnöke. Mint mondja, a törvény által megszabott időkorlát valamivel enyhébb a tömegközlekedés tekintetében: itt 2010-ig kell megoldani az akadálymentesítést. A MEOSZ-elnök szerint Demszky Gábor főpolgármester azt ígérte, három év múlva ez is megvalósul. "Nagyon örülünk neki" - mondja Hegedűs.

Demszkyt, akárcsak a BKV vezérigazgatóját, meghívták a hétfői megmozdulásra, hogy személyesen neki nyújtsák át petíciójukat, de a főpolgármester nem jött el. A beadványban a demonstráló szervezetek felszólítják Demszkyt, hogy érvényesítse a jogszabályokat és hívjon össze szakértői bizottságot az akadálymentesítés érdekében. Követelik, hogy oldják meg a tömegközlekedési eszközök járhatóvá tételét is.

2007-ig akadálymentes lesz a kettes vonal

Klikk a képre!
"Amikor én elkezdtem dolgozni, ez még nem volt kérdés. Amikor azzá vált, hoztak egy törvényt róla" - mutat rá Aba Botond a problémára. A kettes metró felújításáról elmondja, a beruházás eredeti, 2002 decemberi költségvetésében még nem szerepelt az akadálymentesítő lift mint tétel. Egy 2003 eleji közgyűlési döntés ugyan már előírta a liftépítést, de a kettes metró esetében ez a beruházás csúszását okozta volna. "2007-ig az Örs vezér tere kivételével mindenhol lesz lift a kettes metró vonalán" - ígéri Aba. Ez a pluszberuházás, bár nem kell felbontani a már megszépült állomásokat, másfél milliárd forintba fog kerülni a metróvonalon.

Egy újságíró azt kérdezi tőle, miért nem telepítenek mozgólépcsőt a felszínre vezető lépcsők mellé, mint a Batthyány téren vagy a Nyugatinál, az olyan olcsónak tűnik. Kiderül, a BKV kompetenciájába csak a metró: a peron és az alagút tartozik, az aluljárók akadálymentesítéséért már a Fővárost illeti a felelősség. "Azt nem tudom, hogy az aluljáró szintjére hogyan jutnak majd le" - mondja a BKV vezérigazgatója.

"Aba Botond úrnak üzenem..."

A demonstrációt szervező egyesületek szerint nem mindig az anyagiakról van szó, sokat számít a szemlélet is: az új beruházásoknál a törvényi előírások ellenére sem tartják be a hatályos szabályokat. Reinitz Andrea, a TAVASZ munkatársa sárga, "szervező" feliratú pólóban tevékenykedik a tüntetésen. Elmondja, kimondottan a csomópontok akadálymentesítéséért küzdenek, és a Blaha csak egy a lehetséges ezer helyszín közül. A BKV által emlegetett lift szerinte nem megoldás, rámpa kell, mégpedig legfeljebb 8 százalékos dőlésszögű.

Egy kerekesszékkel tüntető hölgy inkább a liftet pártolja. Ő szerencsés, egy alapítványtól jött, és általában az erre rendszeresített mikrobusszal közlekedik. Pozitív példaként a felújított Szabó Ervin Könyvtárat említi, ahol annyira figyeltek a részletekre, hogy "még a lift kezelőgombjai is megfelelő magasságban vannak". Hozzáteszi: "Aba Botond úrnak üzenem, hogyha bármit építenek, tegyék akadálymentessé!"