Aba Botond egyhónapos szabadságra ment

2006.09.14. 15:58
Egy hónapos nyaralásra indult szeptember 4-én Aba Botond, a BKV vezérigazgatója. Ugyan a Combinók még mindig nem közlekednek rendszeresen, de a BKV-vezér titkárságvezetője szerint Abának "már nincs operatív irányító szerepe" a felújításban. "Ennyit a felelősségről" - kommentálta Aba szabadságát Demszky.

Bár a Combino-villamosok még mindig csak csökkentett üzemidőben járnak, Aba Botond mégis egy hónapos szabadságra ment. A BKV vezérigazgatója, akit a budapesti városháza egyértelműen a Combino-botrány fő felelősének tart, szeptember 4-től október 1-ig nyaral külföldön.

Intézkedési program, az volt

Demszky Gábor, aki blogjában személyében is támadta Abát, az Indexnek nyilatkozva csak annyit fűzött hozzá a BKV-vezér nyaralásához, "ennyit a felelősségről".

Megkeresésünkre a BKV vezérigazgatójának titkárságvezetője normálisnak minősítette, hogy Aba most, a Combinók sorsának rendezetlensége ellenére ment szabadságra. "Volt egy intézkedési program, 2006. szeptember 3-án éjfélig meg kellett történnie a felső vezeték felújításának".

Nem irányít

Azaz a BKV szerint "szeptember 4-én nulla órától kezdődően műszaki átadás-átvételi eljárás zajlik", ebben pedig Aba Botondnak "nincs operatív irányítói szerepe". Aba titkárságvezetője fontosnak tartotta elmondani, hogy a vezérigazgató "nyári éves szabadságát halasztotta el, hogy jelenlétével segítse" a nyári vészelhárítási munkálatokat.

A Combinók érkezése miatt nemcsak a villamosmegállókat, de az új villamosok nagyobb áramfelvétele és áramvisszatáplálása miatt a felsővezeték-hálózatot is fel kellett újítani. A felújítással elviekben már május végén végeztek, de hamar kiderült, hogy az új, nehezebb felső vezetéket nem bírják el a régi, mint kiderült, korrodált tartóoszlopok.

Kudarcsorozat

A BKV vezetése beismerés helyett megpróbálta elkenni a hibát, volt szó gyorsan hajtó villamosvezetőkről, sőt, "túl jó" felsővezetékről is, mire kiderült, hogy a tartóoszlopok állagfelmérése nélkül szerelték fel az eddigieknél négyszer nehezebb vezetékeket, amit ezek nem bírtak. A botrány két, Margit-hídi tartóoszlop kidőlése után robbant ki.

A villamos-felsővezetéket így a tervezetthez képest három hónapos csúszással, szeptember elejére hozták végül használható állapotba - bár például a Petőfi-híd budai hídfőjénél igencsak barkácsmegoldás-jellegű, karós kifeszítéssel tudták biztosítani a tartóoszlopot. Ettől függetlenül a Combinók a mai napig csak csökkentett üzemmódban közlekednek, legutóbb a graffitizés jelentette veszélyekre hivatkozva vonták ki az új villamosokat az éjszakainál megterhelőbb nappali forgalomból.