Bankot alapít a BKV?

2005.01.13. 08:57
Saját hitelintézetet létrehozását tervezi a BKV - írja a Napi Gazdaság. A közlekedési vállalat a chipkártyás jegyrendszer bevezetésénél a jelek szerint nem kíván közös üzletet kötni a magyarországi bankok egyikével sem.

A január 5-i határidõig összesen 39 vállalkozás adott be szándéknyilatkozatot a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) elektronikus jegy- és bérletrendszerének kiépítésében való részvételre a december elején kiírt elõzetes idõszakos hirdetmény nyomán - tájékoztatta a Napi Gazdaságot Kós András projektigazgató. Kós elmondta: a belsõ döntési fórumok február elejére értékelik a beadott - többségében magyar vállalkozásoktól származó - jelentkezéseket, majd ezt követõen nyílik lehetõségük a jelentkezõknek, hogy megvásárolják a részvételi dokumentációkat.

A beadott jelentkezéseknek cégminõsítésen (mûszaki felkészültség, referenciák, pénzügyi helyzet) kell átesniük, majd ezek figyelembevételével a megfelelõ pályázók adhatják be az immár konkrét feladatokra a pályázatot. A tender végsõ ajánlattételi idõpontja május 8. lesz. Ha sikerül tartani az ütemtervet, a rendszer próbaüzeme még az idén év végén megkezdõdhet a kisföldalattin, ahol a tervek szerint elõször vezetik majd be az új rendszert "élesben", 2006 februárjában. Kós András úgy véli, Budapest többi metróvonalán 2006 végére épül ki a rendszer, azt követõen pedig a villamos-, majd a buszhálózatban is megjelennek a chipkártyaolvasók.

A projektigazgató szerint bár több bank is komoly érdeklõdést mutat a chipes jegyrendszer iránt, a legvalószínûbb, hogy a BKV saját maga hoz létre egy szakosított hitelintézetet a chipkártyák kibocsátására, illetve az elszámolási feladatok bonyolítására. Miután a chipkártya a tervek szerint elektronikuspénztárca-funkciókat is ellát majd (a tervek szerint nagyjából 25 ezer forintig lenne feltölthetõ), a fõvárosi közgyûlés szeretné elérni, hogy a budapesti közlekedési kártya alkalmas legyen a chipkártyaolvasóval egyébként már ellátott parkolóautomatáknál is a fizetésre. A szakemberek szerint ugyanakkor ennek a tervnek a megvalósítását nehezíti a parkolási társulások ellenérdekeltsége. A külön pénzügyi vállalkozás létrehozása pedig azt jelenti, hogy rövid távon nem várható, hogy a budapesti közlekedési kártya valódi bankkártyává válik, s valamely nemzetközi kártyatársaság logója alatt egyéb fizetések végzésére is alkalmas lesz.