Eldőlt: lesz BKV-sztrájk pénteken

2008.04.17. 07:09
Nem teljesítette, nem teljesíthette a BKV a szakszervezetek követeléseit, ezért a dolgozók megtartják az egész napos munkabeszüntetést pénteken. Hajnaltól éjszakáig nem járnak a BKV-járművei, de az éjszakai járatok éjszaka fognak közlekedni. Lehet, hogy a MÁV is leáll, noha ez Gaskó egy korábbi ígéretének megszegése lenne, elképzelhető, hogy szakszervezete újrakezdi a munkabeszüntetést.

Könnyen lehet, hogy ismét dupla sztrájkkal kell megküzdeniük a főváros lakóinak holnap. A BKV-s szakszervezetek biztosan megtartják tervezett munkabeszüntetésüket, és a Népszabadság értesülése szerint elképzelhető, hogy ismét lesz vasutassztrájk is.

Bárány Balázs, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének alelnöke a napilapnak azt mondta: célszerű, ha minél többen vesznek részt egy sztrájkban, ezért nem elképzelhetetlen, hogy holnap ők is beszüntetik a munkát. Ma, legkésőbb koradélután döntenek az ügyben.

Ha ez így lesz, a VDSZSZ megszegi egy korábbi ígéretét. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke korábban a Klub rádióban azt ígérte, nem fognak a BKV-val együtt sztrájkolni. Gaskó most helyettesénél némileg óvatosabban nyilatkozott a Magyar Hírlapnak, de ő se zárta ki a dupla sztrájk lehetőségét, vagyis korábbi ígéretének megszegését. A BKV-s szakszervezetek korábban jelezték: nem tartják túlzottan szerencsésnek, ha a VDSZSZ "rájuk szervez", azaz velük együtt szünteti be a munkát.

Megtartják pénteken egész napos munkabeszüntetésüket a BKV-szakszervezetek, miután szerdán sem sikerült megegyezni a közlekedési társaság vezetőségével.

Napközben felmerült, hogy a korábban bejelentett 24 órás munkabeszüntetés esetleg elmarad, mert a főváros városüzemeltetési bizottsága elutasította a paraméterkönyvet, de visszavonni nem vonta vissza, csupán újabb egy hónapot adott a kidolgozásra. A sztrájk egyik fő követelése a paraméterkönyv visszavonása.

Nemes Gábor a szakszervezeteket tömörítő sztrájkbizottság tagja az Indexnek elmondta, a BKV által eléjük terjesztett 6 pontos megállapodás-tervezet csupán általánosságokat fogalmaz meg, és nem tud garanciát vállalni a szakszervezetek követeléseinek teljesítésére.

A szakszervezetek azt követelik, vonják vissza a paraméterkönyv tervezetét, hosszú távon garantálják, hogy nem terveznek további csoportos létszámleépítést a cégnél; rendezzék a BKV-dolgozók munkakörülményeit, illetve találjanak megoldást a rossz műszaki állapotú járműpark feljavítására; végül pedig találjanak hosszú távú megoldást a BKV finanszírozására, ugyanis a létszámleépítés és a járatritkítás kérdése alapvetően ettől függ.

A BKV-menedzsmentjével "kompetencia hiányában" a tárgyalásokban nem tudtak előbbre lépni, a fővárosi önkormányzat és a kormányzat beavatkozására, együttműködésére van szükség, amire Nemes szerint a munka törvénykönyve kötelezettséget is ró a felekre.

A szakszervezető elmondta, továbbra sem biztosított közép- és hosszútávon a BKV finanaszírozásának megoldása. Erre a BKV vezetése nem tudott garanciát vállalni, és ahogy a kormány, úgy a fővárosi önkormányzat sem tudott előállni hasonló garanciával.

Demszky Gábor korábbi közlései szerint a fővárosi önkormányzat mindent megtett a BKV finanszírozásának rendbetétele érdekében, ezért végül többlettámogatást kért a kormnányzattól, amely azonban ezt visszautasította.

Ehhez képest a szerda estébe nyúló tárgyalásokon a főváros egyetlen vezetője sem volt jelen: sem a BKV működéséért felelős polgármester-helyettes, Hagyó Miklós, sem a gazdálkodásért felelős Ikvai-Szabó Imre. A szakszervezetekkel csak a BKV-menedzsmentje, konkrétan Balogh Zsolt (ideiglenes vezérig.), Tóth Norbert (gazdasági), Regőczi Miklós (értékesítési) és Somodi László (közlekedési) vezérigazgató-helyettesek tárgyaltak.

A BKV vezetői 2008. elején ismerték be, járatritkításra és -megszüntetésekre készülnek, aminek mértéke akár a 10 százalékot is elérheti. A BKV szeptembertől mindent megtett, hogy a járatritkítás tényét és mértékét elfogadtassa a közvéleménnyel, ám ebben kudarcot vallottak.

Nemes Gábor elmondta, a 2007-es decemberi figyelmeztető sztrájk idején Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes és az akkor még Antal Attila vezette menedzsment megállapodott velük, hogy nem lesz létszámleépítés és járatritkítás, ám ezt a megállapodást egyoldalúan felrúgták.