Változó menetrend, új járatok a pesti éjszakai közlekedésben

2006.09.07. 13:28
Novembertől megint átalakul a BKV éjszakai buszhálózata. Minden járat három perccel később indul, így egészkor és félkor találkoznak más buszokkal. A külső kerületekben új járatokat indítanak, de az egyik csak telefonhívásra megy fel a Táborhegyre. Több helyen - a Rózsadombon, a Svábhegyen, a Nagykörúton, Dél-Budán és Zuglóban - sűrítik a meglévő járatokat.

2005 szeptemberében a VEKE javaslatára gyökeresen átalakították Budapest éjszakai tömegközlekedési hálózatát. Mindez a bevont szolgálati járatok miatt nem jelentett teljesítmény-többletet, így a szolgáltatási színvonal növekedése lényegében nem jelentett üzemeltetési többletköltséget a BKV-nak, állítja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, Vitzéy Dávid.

Csaknem megduplázódott az utasszám

Az eddigi hálózatfejlesztés sikerességét mutatja, hogy az utasok száma a BKV mérései szerint hétköznapokon a korábbi 22-24 ezerről 40 ezerre növekedett, szombati napokon pedig a korábbi mintegy 30-32 ezer helyett 56 ezer felszálló utast regisztráltak. Bizonyos útirányokon állandó, immár 150 százalékos utasszám-növekedés mutatható ki.


Nézze meg képeinket!

Az első év tapasztalatai alapján a Fővárosi Önkormányzat Városüzemeltetési Bizottsága legutóbbi ülésén döntött az éjszakai közlekedés továbbfejlesztéséről. A VEKE már az első félév tapasztalatai után összeállította úgynevezett "korrekciós" javaslatcsomagját, amely a hálózat továbbfejlesztését, a tapasztalt hiányosságok pótlását és a zsúfolt járatok sűrítését tűzte ki célul, ezt a törekvést érvényesítette most gyakorlatilag a fővárosi bizottság.

November 3-tól változik a menetrend

Vitézy tájékoztatása szerint a BKV november 3-tól megint módosít az éjszakai közlekedésen.

A hálózatfejlesztés részeként Újpest-Központ és Megyer között a IV. kerületben új járat indul, 930-as számjelzéssel. A III. kerületi Táborhegy kiszolgálására éjjelente egyszer 937-es számjelzéssel új járat közlekedik majd a nappali 137-es autóbusz vonalán, a Bécsi út és a Máramaros út között.

Telefonhívásra megy fel a hegyre a busz

Érdekes új megoldás, hogy a várhatóan viszonylag alacsony utasszám miatt az óbudai busz kísérleti üzemben indul be, az első hat hónapban csak akkor megy majd fel a hegyre, ha lesz rajta utas, a hegyről utazni szándékozóknak pedig be kell telefonálniuk a diszpécserközpontba, hogy akkor is felmenjen értük a busz, ha éppen a Bécsi úttól nem utazik vele senki.

Zugló kertvárosi részének és az Újpalotai lakótelep déli részének hiányzó kiszolgálására a most a Bosnyák téren végződő, Andrássy út felől érkező 979-es járat a Csömöri úton továbbmegy majd az Újpalotai lakótelepig.

Pesti külső kerületek között is indul egy új járat

Hűvösvölgy és Adyliget között új járat indul 963-as számjelzéssel. A 966-os autóbusz nemcsak Soroksár központjáig jár majd, hanem útvonala a Milleniumtelepig hosszabbodik, emellett a járat a jelenlegi 120 perces követés helyett sűrűbben, 60 percenként fog közlekedni.

Új járat indul 996-os számjelzéssel a pesti külső kerületeket összekötve, a Cinkotai autóbuszgarázstól a XVI. kerületen és Újpalotán át Újpestre. Új járat indul 999-es számjelzéssel Kispest, Határ út és Hofherr Albert utca között is, Wekerletelepet és Kispestet a nappali 194-es busz vonalán kiszolgálva.

Járatsűrítések

Az új éjszakai rendszer beindulása előtt kiszolgálatlan budai hegyvidéki területeken (Svábhegy-Normafa, Rózsadomb) jelentős utasszám jelent meg.

A hálózatot átszervezik, mindkét hegyvidék (a II. kerületi rózsadombi-zöldmáli térség és a XII. kerületi Istenhegyi út - Normafa útvonal) is 120 helyett 60 percenként kap járatot, ami azt jelenti, hogy a Rákóczi útról érkező és a Normafára járó 921-es járat kétórás periódus helyett óránként fog járni.

A Rózsadomb a mai 911-es helyett egy új járatot kap: az Árpádföldről érkező és most a Deák téren véget érő 931-es járat megy tovább és a Nyugati téren, illetve a Margit hídon át éri el a Rózsadombot, a jelenlegi, Erzsébet hídon átmenő 911-es járat 120 perces követés helyett rövidebb útvonalon, sűrűbben, óránként jár majd.

A zsúfoltság enyhítése

A Nagykörúton közlekedő 906-os járat pénteken és szombaton este 7-8 helyett 6 percenként indul, az erős zsúfoltság enyhítésére. Éjfél és 1 óra között minden este sűrítik a Dél-Budáról a Rákóczi úton át Zuglóba közlekedő 907-es járatot is.


Klikk!

A Belvárosból Kőbányára közlekedő 909-es, és az egyik irányban a fent említett hálózatfejlesztésnek köszönhetően Újpalotára, míg a másik irányban Csepelre járó 979-es járaton péntek és szombat este csuklós járművek állnak forgalomba.

Minden járat három perccel később indul

A Moszkva tér és Hűvösvölgy között minden este sűrűbben jár majd a 956-os éjszakai járat, a zsúfoltság csökkentése érdekében, és sűrűbben jár majd az Óbudát Dél-Budával összekötő 960-as autóbusz éjjel 1 és 2 óra között.

A fentieken túl változik a 901-es, 908-as, 914-es, 923-as, 938-as, 952-es, 992-es járatok menetrendje is. A VEKE kiemeli, hogy a "hangolási rendszer szimmetriaközéppontját" a BKV eltolja, ez azt jelenti, hogy még a változtatásokban nem érintett járatok menetrendje is plusz 3 perccel eltolódik.

A Magyarországon először a budapesti éjszakai közlekedési rendszer bevezetésekor használt ütemes menetrendi rendszer lényege, hogy a buszok mindig ütemesen közlekednek és óránként ismétlődően azonos időpontban találkoznak az azonos vonal szembejövő járművével. Ez a találkozási szimmetriapont kerül át a 27/57 félóránként ismétlődő időpontokról a megjegyezhetőbb 00/30-as időpontokra, ezért minden járat 3 perccel később indul majd.

Változik néhány nappali járat késő esti és hajnali menetrendje is, az új éjszakai menetrendekkel való jobb illeszkedés érdekében. Ezek a 3-as, 23-as, 50-es, 53-as, 58-as, 69-es, 150-es, 153-as gyors, 159-es, 193-as autóbuszokat, az 1A villamost és a 76-os trolibuszt érintik.

A változtatások részleteiről a VEKE honlapján bővebben is olvashatnak.