János, Pál
17 °C
32 °C

A BKV-buszok néha inkább fűtenek mint hűtenek

2006.06.20. 20:25
Az új budapesti BKV-buszokban és trolikban be kell kapcsolni a légkondicionálót, ha kint 25 foknál melegebb van. A járművek azonban akkor is elindulhatnak a 60 fokos aszfalton, ha a klíma nem működik bennük. A BKV szerint a sofőröknek nem kell takarékoskodniuk a hűtéssel, egy civil szervezet szerint azonban így magasabb prémiumot kaphatnak. Sőt, némelyik busznak jobb, ha a melegben a fűtést kapcsolják be.

A múlt héten az Index fogyasztóvédelmi rovatában, a Tékozló Homárban írta le szörnyű élményeit egy olvasó, aki a fulladásos halál közelébe jutott az egyik fővárosban közlekedő BKV-buszon.

Az olvasó szerint a zsúfolt járművön nem működött a légkondi, az ablakokat sem lehetett kinyitni és hiába szólt a sofőrnek, nem történt semmit.

Budapesten 150 buszban és 6 troliban van légkondicionáló. Ha 25 foknál melegebb van, a központi forgalomirányító diszpécser utasítására be kell kapcsolni a hűtést a járművekben - közölte az Index kérdésére a BKV sajtóirodája.

Van, de nincs klíma?

Lehet panaszkodni

Ha valaki elégedetlen a buszon a hőmérséklettel, vagy a vezető az utasok kérésére sem akarja bekapcsolni a klímát, panaszt tehet a BKV Zrt. Ügyfélszolgálatán (1980 Bp. Pf. 11, bkvrt@bkv.hu, ugyfelszolgalat@bkv.hu), a BKV zöld számán (06-80-40-66-88) vagy személyesen a VII. ker. Akácfa utca 18. szám alatt. A BKV minden bejelentéssel csak akkor tud érdemben foglalkozni, ha a jármű azonosítható (helyszín, időpont, rendszám).

A légkondicionálók újrafeltöltését anyagi okokra hivatkozva nem végzi el a BKV, ezért van az, hogy néhány buszban még ha van is klíma, akkor sem tudják bekapcsolni azt – állította az Indexnek Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője.

A főváros által 2004-ben vásárolt új Volvo 7700A buszokban még nem volt légkondicionáló. Utólag bebizonyosodott, hogy ez súlyosan felelőtlen döntés volt, a hűtést ugyanis utólag kellett beszereltetni, buszonként több millió forintért – jegyezte meg a VEKE szóvivője. A 2005-ben vett 50 buszban már gyárilag van klíma, ha azonban ezekből tavaly nyáron kifogyott a gáz, azt feltehetően nem mindegyikben pótolták – tette hozzá.

Vitézy Dávid ezzel kapcsolatban megjegyezte: felhívták már a figyelmet arra, hogy az új nagykörúti villamosokba is kellene légkondicionáló, azok ugyanis a nagy üvegfelületek miatt nagyon fel fognak melegedni a nyáron (a Combinokat légkondi nélkül szállítja a Siemens).

Nyitható-e az ablak?

Kérdésünkre, hogy elindulhat-e a forgalomba a kánikula idején olyan Volvo busz, amelyben nem működik a légkondicionáló, azt a választ kaptuk, hogy „a légkondicionáló működése nem feltétele a jármű forgalomba adásának”.

A sofőrfülkében egyébként nincs olyan műszer, amely jelezné, hogy az utastérben elviselhetetlen a meleg és a pára. Ha kiderül, hogy a rossz a klíma, a BKV azonnal kijavíttatja azt a karbantartóval – állította a cég. A sajtóiroda közlése szerint ha nem működik a légkondicionáló, az ablakoknak nyithatóknak kell lenniük, és ilyenkor működik a ventilátoros szellőztetés is.

A klíma használata átlagosan 10 százalékkal növeli a buszok fogyasztását. A BKV sajtóirodája ugyanakkor határozottan cáfolta azt a feltételezést, hogy a sofőröknek - az utasok kárára - takarékoskodnia kellene a légkondicionáló használatával.

A fűtés óvintézkedés

A VEKE szóvivője szerint azonban van egy furcsa érdekeltségi rendszer: a buszvezetők ugyanis prémiumot kapnak, ha üzemanyagot takarítanak meg – állította a Vitézy Dávid.

Ha a napi jelentésben azt írják, hogy bekapcsolták a légkondicionálót (amikor valójában nem kapcsolták be), akkor nagyobb megtakarítást érhetnek el és nagyobb prémiumot kapnak –mondta a VEKE szóvivője. Vitézy Dávid szerint az is furcsa, hogy bár a budapesti tömegközlekedést több belső ellenőri csoport vizsgálja, a klímaberendezések használatát nem kell figyelniük.

Ennél már csak az jobb, ha – s ezt a cikk írója személyesen tapasztalta - a nyári melegben nem a hűtés, hanem a fűtés megy a buszon (igaz, a fűtés kevesebbet fogyaszt, mint a klíma).

Vitézy Dávid szerint ennek is megvan az oka: bizonyos típusoknál ugyanis csak úgy kerülhető el, hogy a hűtővíz felforrjon, ha megy a fűtés. Az utasok tehát választhatnak: vagy nem jön a busz, vagy jön, de fűt és 35 fok van.