Vilma
-7 °C
4 °C

A BKV-buszok néha inkább fűtenek mint hűtenek

2006.06.20. 20:25
Az új budapesti BKV-buszokban és trolikban be kell kapcsolni a légkondicionálót, ha kint 25 foknál melegebb van. A járművek azonban akkor is elindulhatnak a 60 fokos aszfalton, ha a klíma nem működik bennük. A BKV szerint a sofőröknek nem kell takarékoskodniuk a hűtéssel, egy civil szervezet szerint azonban így magasabb prémiumot kaphatnak. Sőt, némelyik busznak jobb, ha a melegben a fűtést kapcsolják be.

A múlt héten az Index fogyasztóvédelmi rovatában, a Tékozló Homárban írta le szörnyű élményeit egy olvasó, aki a fulladásos halál közelébe jutott az egyik fővárosban közlekedő BKV-buszon.

Az olvasó szerint a zsúfolt járművön nem működött a légkondi, az ablakokat sem lehetett kinyitni és hiába szólt a sofőrnek, nem történt semmit.

Budapesten 150 buszban és 6 troliban van légkondicionáló. Ha 25 foknál melegebb van, a központi forgalomirányító diszpécser utasítására be kell kapcsolni a hűtést a járművekben - közölte az Index kérdésére a BKV sajtóirodája.

Van, de nincs klíma?

Lehet panaszkodni

Ha valaki elégedetlen a buszon a hőmérséklettel, vagy a vezető az utasok kérésére sem akarja bekapcsolni a klímát, panaszt tehet a BKV Zrt. Ügyfélszolgálatán (1980 Bp. Pf. 11, bkvrt@bkv.hu, ugyfelszolgalat@bkv.hu), a BKV zöld számán (06-80-40-66-88) vagy személyesen a VII. ker. Akácfa utca 18. szám alatt. A BKV minden bejelentéssel csak akkor tud érdemben foglalkozni, ha a jármű azonosítható (helyszín, időpont, rendszám).

A légkondicionálók újrafeltöltését anyagi okokra hivatkozva nem végzi el a BKV, ezért van az, hogy néhány buszban még ha van is klíma, akkor sem tudják bekapcsolni azt – állította az Indexnek Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője.

A főváros által 2004-ben vásárolt új Volvo 7700A buszokban még nem volt légkondicionáló. Utólag bebizonyosodott, hogy ez súlyosan felelőtlen döntés volt, a hűtést ugyanis utólag kellett beszereltetni, buszonként több millió forintért – jegyezte meg a VEKE szóvivője. A 2005-ben vett 50 buszban már gyárilag van klíma, ha azonban ezekből tavaly nyáron kifogyott a gáz, azt feltehetően nem mindegyikben pótolták – tette hozzá.

Vitézy Dávid ezzel kapcsolatban megjegyezte: felhívták már a figyelmet arra, hogy az új nagykörúti villamosokba is kellene légkondicionáló, azok ugyanis a nagy üvegfelületek miatt nagyon fel fognak melegedni a nyáron (a Combinokat légkondi nélkül szállítja a Siemens).

Nyitható-e az ablak?

Kérdésünkre, hogy elindulhat-e a forgalomba a kánikula idején olyan Volvo busz, amelyben nem működik a légkondicionáló, azt a választ kaptuk, hogy „a légkondicionáló működése nem feltétele a jármű forgalomba adásának”.

A sofőrfülkében egyébként nincs olyan műszer, amely jelezné, hogy az utastérben elviselhetetlen a meleg és a pára. Ha kiderül, hogy a rossz a klíma, a BKV azonnal kijavíttatja azt a karbantartóval – állította a cég. A sajtóiroda közlése szerint ha nem működik a légkondicionáló, az ablakoknak nyithatóknak kell lenniük, és ilyenkor működik a ventilátoros szellőztetés is.

A klíma használata átlagosan 10 százalékkal növeli a buszok fogyasztását. A BKV sajtóirodája ugyanakkor határozottan cáfolta azt a feltételezést, hogy a sofőröknek - az utasok kárára - takarékoskodnia kellene a légkondicionáló használatával.

A fűtés óvintézkedés

A VEKE szóvivője szerint azonban van egy furcsa érdekeltségi rendszer: a buszvezetők ugyanis prémiumot kapnak, ha üzemanyagot takarítanak meg – állította a Vitézy Dávid.

Ha a napi jelentésben azt írják, hogy bekapcsolták a légkondicionálót (amikor valójában nem kapcsolták be), akkor nagyobb megtakarítást érhetnek el és nagyobb prémiumot kapnak –mondta a VEKE szóvivője. Vitézy Dávid szerint az is furcsa, hogy bár a budapesti tömegközlekedést több belső ellenőri csoport vizsgálja, a klímaberendezések használatát nem kell figyelniük.

Ennél már csak az jobb, ha – s ezt a cikk írója személyesen tapasztalta - a nyári melegben nem a hűtés, hanem a fűtés megy a buszon (igaz, a fűtés kevesebbet fogyaszt, mint a klíma).

Vitézy Dávid szerint ennek is megvan az oka: bizonyos típusoknál ugyanis csak úgy kerülhető el, hogy a hűtővíz felforrjon, ha megy a fűtés. Az utasok tehát választhatnak: vagy nem jön a busz, vagy jön, de fűt és 35 fok van.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.