Máté, Mirella
10 °C
13 °C

Nyárra készül három Combino

2007.05.22. 08:35
Három Combinón különböző szellőztetési és hűtési megoldásokat tesztel a BKV és a Siemens. Erről a két cég állapodott meg, miután nem szeretnék, hogy megismétlődjön a tavalyi "hőhullám" a nagykörúti villamosokon. A VEKE, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint nem jó módszereket próbál ki a BKV.
Közeledik a nyár (ezen a héten már itt is van), és a BKV most megpróbálja megelőzni a tavalyi elégedetlenségeket, amikor az újonnan beszerzett, és folyamatosan meghibásodó Combinókon ráadásul még füllesztő meleg is volt. Emlékezetes, hogy a beszerzéskor a cég korábbi vezetői és a városházi politikusok azzal érveltek, hogy Bécsben sincs légkondi a hasonló járatokon, de azután az Index összehasonlította a két város éghajlatát, és kiderült, hogy Bécsben egy hónappal rövidebb a kánikulai időszak, ha egyáltalán ilyesmiről ott beszélni érdemes.

Rég ismert adatok

Most tehát a BKV új vezetése és a Siemens, a villamosok szállítója megállapodott, hogy "az utasok komfortérzetének javítása érdekében" három Combinón különböző szellőzési és léghűtési rendszereket szerelnek fel.

A BKV közleménye szerint a Nagykörúton közlekedő CombinoPlus szellőztető berendezése óránként harmincszor, azaz kétpercenként kicseréli a levegőt az utastérben, ablakai visszaverik a hő 60 százalékát és a fény 40 százalékát és más Combino-típusokhoz viszonyítva nagyobb az elhúzható ablakok felülete.


Ezek az adatok korábban is ismertek voltak, mégis nagy volt a hőség a villamosokon. ezért most a cég három, kísérleti jellegű újítást vezet be három különböző szerelványen.

Három verzió

Az első tesztjárművön a nyitható ablakok felülete kétszeresére nő, így a levegő keringése és a nagyobb menetszél csökkenti a jármű belsejében képződő hőt és a párát.

A második villamoson a meglévő szellőzőrendszer átalakítása után az utastérben lévő melegebb, párásabb levegőt a berendezés elszívja, a helyére friss, külső levegő áramlik, csökkentve a belső tér felmelegedését.

A harmadik tesztjárműnek a középső kocsiszekrénye fölé légkondicionáló berendezés kerül. A villamos közepére fújt hideg levegő keveredik majd az oldalsó szekrények melegebb levegőjével optimális hőérzetet biztosítva az utazóknak.

Mindhárom villamoson lesz egy kis légkondizás

A tesztelésre kijelölt mindhárom járművön a vezetőfülkékben lévő légkondicionálók az utastér legmelegebb pontjait fogják lehűteni.

A cég közlése szerint elképzelhető, hogy több műszaki megoldás ötvözésével érhető el a legjobb hatás, így a költségek majd a végső döntés függvényében alakulnak ki. Független szakértők bevonásával folyamatosan vizsgálják majd az újonnan kialakított berendezések tényleges hatásait.

A VEKE már eleve légkondival rendelte volna meg a Combinókat

Az ügy kapcsán Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alelnöke az Indexnek elmondta, hogy a BKV-nak már korábban úgy kellett volna beszereznie a Combinókat, hogy azok légkondival legyenek felszerelve. Ezt a VEKE régóta sürgeti. Dorner szerint az idei májusi melegben is kiderült, hogy rosszul szellőznek a Combinók - ezt személyesen is tapasztalta, amikor a Nagykörúton utazott a villamosokkal.

Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője Helsinkiből nyilatkozott az Indexnek, miután éppen az UITP, a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség vásárán vesz részt. Vitézy beszámolt arról, hogy a rendezvényen nagyon sok légkondicionálással foglalkozó cég is megjelent. Ezek a megoldások ma már hétköznapiak Nyugat-Európában.

Három rossz megoldást tesztel a BKV?

Vitézy szerint a BKV most három olyan variációt tesztel a Combinókon, amelyek a nemzetközi példáknak nem felelnek meg, és eleve kudarcra vannak ítélve. Egy-egy kisebb légkondival ugyanis nem lehet lehűteni egy 54 méter hosszú szerelvényt, hanem az egész villamosra kiterjedő hűtőrendszer kéne, ami valóban hatékony és gazdaságos lenne.


Bécsben lamellákkal terelik a levegőt a villamosok belsejébe.
(Fotó: Lindmayer Antal)

Szintén rossz ötlet szerinte a szellőztető berendezés erősítése, hiszen ha ugyanazt a meleg levegőt forgatják meg többször, akkor az ugyanolyan meleg marad továbbra is. A nyitható ablakokat sem eléggé növelik meg, sokkal nagyobb nyitható szerkezetekre lenne szükség szerinte.

Vitézy úgy véli, a mostani kísérletek után a BKV joggal hivatkozhat arra, hogy az ötletek nem váltak be, hiszen ezek a tesztek nem megfelelő módszereket alkalmaznak. Viszont a rossz tesztekre hivatkozva esetleg az egész szerelvények légkondicionálását is meg lehet hiúsítani - aggódott a VEKE szóvivője, aki vagy nagyobb ablakokat szeretne a Combinókra, vagy teljes léghűtési rendszerek felszerelését javasolja.

Cáfol a BKV

A VEKE álláspontjára reagálva Zelenák Tibor, a BKV sajtóosztályának vezetője az Indexnek elmondta: nem egyetlen légkondi lesz majd a kísérleti Combinóban, hanem összesen három, hiszen a két vezetőfülkében meglévő hűtést is kivezetik az utastérbe, és egyet középen szerelnek fel a kocsira.

Zelenák cáfolta azt is, hogy ha a mostani tesztek nem sikerülnek, akkor a BKV nem fog tovább gondolkozni a Combinók teljes légkoncionálásáról. Csupán arról van most szó, hogy különböző módszereket próbálnak ki, és megnézik, melyik a leghatékonyabb.

Az osztályvezető tájékoztatott arról is, hogy nyáron minden Combinóban legalább két légkondi működik majd, hiszen a vezetőfülkékből ezekben is kivezetik a hűtést az utastérbe. A plusz hűtőberendezést azonban egyelőre csak egy járművön próbálják ki.