Natália
-3 °C
7 °C

Újabb Combino állt le, Demszky leállíttatta őket

2006.07.31. 13:55
Hétfőn, akárcsak az elmúlt három nap mindegyikén, leállt egy Combino. Demszky Gábor a sorozatos hibák után leállíttatta a nagykörúti új villamosokat, és válaszokat követel a Siemenstől. A közlekedési társaságnál egyre idegesebbek, ha az új szerelvények hibáiról érdeklődünk. A Fidesz szerint minden Combinót meg kell vizsgálni, erre hétfő késő délután a Siemens ígéretet is tett.

Hétfő délelőtt a HavariaPress értesülései szerint megint hiba történt egy Combino villamoson. A szerelvényt le kellett állítani, az utasokat leszállítani, majd a villamos a Népszínház utcán a kocsiszínbe ment. Mint megtudtuk, ezúttal egy ajtó hibásosodott meg, de ez állítólag nem okozott gondot a forgalomban, a BKV szerint naponta sok ilyen probléma történik. Ugyanakkor Demszky Gábornak ez már sok volt, leállíttatta a Combinók közlekedését, amíg ki nem vizsgálják a hibák okait.

Ezek után a BKV, sőt a gyártó Siemens is módosította álláspontját, és ellenőrzésre visszahívták keddre a Combino-villamosokat. Mindaddig kivonják a forgalomból a járműveket, amíg a Siemens szakemberei teljes körűen fel nem tárják a meghibásodások okát, és garantálható nem lesz a járművek üzembiztos közlekedése.


Felülről is állni látszik a Combino

A hétfőn meghibásodott Combino helyett egyébként rögtön beállt egy másik villamos, így nem történt komoly fennakadás, tájékoztatott a BKV.

Ugyanakkor az elmúlt három napban a hétfői eset a harmadik hiba volt a Combinókkal. A szombaton elromlott 2001-es számú kocsit egy napi javítás után állították forgalomba a hét végén.

A vasáranp bedöglött 2002-es számút 3-5 perces leállás után indították újra, ezt nem kellett szerelni, csak egy "RESET" gombot kellett megnyomni. Információink szerint ugyanis egyszerűen "lefagyott a rendszer".

Hétfőn pedig egy ajtó hibája miatt állt ki a szerelvény. A BKV-nál ugyanakkor nem értik, hogy miért a Combinók hibáit "fújja fel a sajtó", hiszen volt olyan gyártmányuk, amelynél a beüzemeléskor egyszerre nyolc villamosuk hibásodott meg.

A Combinók forgalomba helyezésük óta folyamatosan foglalkoztatják az újságírókat és a közvéleményt. Május 22-én adták át a Nagykörút első olyan szakaszát, amelyen közlekedhettek, majd június 9-én a második, immár teljes szakaszt.

Csakhogy időközben másfél tucatnyi meghibásodás történt a hálózatban: a régi villamosoknak az áramszedői törtek először, mert a Combinók miatt felszerelt új, nehezebb felsővezetékek túlzottan belógtak, aztán jobban meghúzták a vezetékeket, de ekkor azoknak a tartói kezdtek meggyengülni.

Az újabb "meghibásodási ütemben" pedig már a tartóoszlopok kezdtek kidőlni a Margit hídon, és ekkor megint el kellett rendelni a forgalom leállását júliusban (pedig a vágányzár eredetileg csak június elejéig lehetett volna érvényben).

A BKV-hoz várják hétfőn a Combino-villamosok német főtervezőjét a járművek szellőzési rendszerénél tapasztalt problémák miatt, közölte a BKV vezérigazgatója. Aba Botond a Klubrádióban elmondta, hogy a német szakembernek számot kell adnia arról, hogy miért nem működik megfelelően a berendezés.

A Fidesz azonnali vizsgálatot követel

"Demszky Gábor azt ígérte, hogy július 26-ára helyreáll a rend a nagykörúti villamosközlekedésben. Szombat, vasárnap, hétfő. Egymás után három nap, amikor a körúti Combino-villamosok üzemzavart okoztak, amikor meghibásodás miatt az utasok leszállni kényszerültek. Azt látjuk, hogy a körúti villamos közlekedés kálváriájának egy új fejezete kezdődik" - vélekedik Kupper András, a fidesz frakcióvezetője, aki közleményt adott ki az újabb meghibásodások miatt.

Az elmúlt hetek hibasorozata egyértelműen felveti a főpolgármester politikai, személyes és anyagi felelősségét - véli a Fidesz politikusa. "Elég volt abból az álságos gyakorlatból, hogy az első szerelvények megérkezésekor Demszky Gábor sztárvendégeivel parádézik az utastérben, de ha baj van, a BKV vezetésére igyekszik minden felelősséget áthárítani" - írja Kupper.

Demszky se használjon légkondit, amíg a villamosokon nem lesznek

"Mielőtt teljesen elhatalmasodna a káosz a nagykörúton, és további súlyos presztízsveszteség érné a nagy múltú közlekedési vállalatot, valamint a tulajdonos Fővárosi Önkormányzatot, azt javasoljuk, hogy átmenetileg vonják ki a Combino-villamosokat a forgalomból, végezzék el a teljes körű műszaki felülvizsgálatot, és csak a revízió, valamint a hiányzó légkondíciónáló berendezések beszerelése után bocsássák vissza őket a forgalomba.

Ha a Demszky Gábor számára jelent még valamit az a szó, hogy szolidaritás, akkor addig ne kapcsolja be a légkondíciónálót a budapestiek pénzén vett hivatali gépkocsijában, míg az újraépített villamosokat ismét üzembe nem állítják a nagykörúton" - zárul a Fidesz közleménye.

Demszky leállíttatta a Combinókat

Demszky Gábor főpolgármester hétfőn levelet küldött Dr. Beke-Martos Gábor, a Siemens Zrt. elnök-vezérigazgatójének - tudatta az Indexszel a Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája.

Ezzel egy időben Demszky Gábor felkérte a BKV-t, hogy mindaddig vonják ki a forgalomból a Combino-villamosokat, amíg a Siemens szakemberei teljes körűen nem tárják fel a meghibásodások okát, és nem garantálható a járművek üzembiztos közlekedése.

Demszky levelében hangsúlyozza: "kiemelt jelentőséggel bír a Siemens Combino villamosok forgalomba állítása és azok zavartalan üzemeltetése a Nagykörúton". A Siemensnek ebben kulcsszerepe van, hiszen a cég nemcsak a villamosok gyártója, hanem felel azok karbantartásáért is, és fővállalkozóként végzi-végezte a felsővezeték-rendszer korszerűsítését is.

Nyilatkozatstop a Siemensnél?

Demszky szerint az utóbbi időben számos esetben fordultak elő meghibásodások úgy a felsővezeték-rendszerben, mint a járműben is, jelentősen megnehezítve a budapestiek mindennapi közlekedését. A főpolgármester ezek után kijelenti: "A fentiek alapján nyomatékosan kérem, hogy tegyen meg mindent annak érdekében, hogy az üzembiztonság növekedjen és a még hátralévő munkák mielőbb befejeződjenek. Emellett elvárom, hogy a Combino villamosok napi utasforgalmában semmilyen zavar ne forduljon elő.

Az áramellátó-rendszer cseréjével kapcsolatos mulasztásokat független szakértő vizsgálja, itt a felelősség megállapítása még nem időszerű. A járművek meghibásodása azonban nem állhat összefüggésben a felsővezeték vagy a pálya felújításával. Mivel a fenti meghibásodások okkal keltik fel a sajtó fokozott érdeklődését, felszólítom, hogy az Önök által szállított rendszer hibáit a nyilvánosság előtt is vállalják és szakmai érvekkel alátámasztott nyilatkozataikkal minden esetben álljanak a sajtó rendelkezésére.

Megmagyarázhatatlannak tartom, hogy amikor a villamosokkal kapcsolatban immár rendszeresen problémák merülnek fel, az Önök cégénél sajtóinformációk szerint nyilatkozatstop van érvényben. Kérem, hogy tájékoztassák Budapest lakosságát, mikortól számíthatunk az Önök által kiépített, szállított és üzemeltetett rendszerek elvárható működésérére" - zárul Demszky levele.

A Siemens reagálása

A Siemens az Indexet hétfőn délután tájékoztatta arról, hogy "a Combino villamosok tervezése során az egyik legfontosabb szempont volt az utasok biztonságának garantálása, így számos olyan műszaki megoldás került kialakításra és beépítésre, amelyek azt hivatottak szolgálni, hogy a villamosok üzemét befolyásoló hiba ne eredményezhessen az utasok biztonságára nézve veszélyes helyzetet. Ezáltal a legkisebb meghibásodás érzékelése esetén is lezár a vezérlőrendszer és csak a hiba elhárítása után lendülhet ismét mozgásba a jármű".

A cég leszögezi: a "Budapesten elindított Combino villamos egy olyan új konstrukció, mely megfelel az utasok modern közlekedéssel szemben támasztott követelményeinek és hatékonyan működtethető". A villamosok eddigi utasforgalmi üzeme, és a hatóság által előírt és előzetesen teljesített 6000 kilométeres próbaüzeme során a szombat óta tapasztalható meghibásodás nem keletkezett, az elmúlt napokban fellépő hibákat megelőzően a járművek már több mint 10 ezer kilométert teljesítettek hibamentesen.

Valamennyi villamost átvizsgálják

"Általánosan elmondható, hogy új járművek forgalomba állítását követő időszakban kisebb műszaki hibák minden esetben előjönnek, melyek felismerése és gyors elhárítása a karbantartó feladata" - hangsúlyozza a Siemens. A Combino forgalmának üzemzavarát okozó kisebb műszaki problémák elhárítását a gyártó és karbantartó Siemens szerződéses kötelezettségének megfelelően, a felelősséget felvállalva végzi.

A hasonló esetek előfordulásának minimalizálása érdekében, a szakemberek valamennyi villamost átvizsgálják a következő időszakban. A nemzetközi tapasztalatok alapján szeptembertől már az üzemvitelre kedvezőtlen hatással járó kisebb műszaki hibák csökkenése várható. Addig is a Siemens kéri és köszöni "az utazóközönség szíves megértését és türelmét".