Demszky-Gyurcsány-megállapodás a fővárosról

2006.03.30. 00:12
Gyurcsány Ferenc és Demszky Gábor olyan fejlesztésekről írtak alá szerződést a kormány és a főváros nevében szerdán, amelyeket a Fidesz szerint már régóta meg kellett volna valósítani.

A kormányfő az aláírás előtt beszédében kiemelte: gondolni kell a holnapra, és programot kell adni a következő 10-15 évre. A miniszterelnök az MTI szerint így fogalmazott: "buta és rövidlátó politika, amely szembefordítja az országot fővárosával, a fővárost a vidékkel, a várost a faluval, mert az ország és-ekből, nem pedig vagy-okból épül fel".

Gyurcsány elmondta: több mint 800 milliárd forintról, és ezernyi programról van szó a kormány és a főváros közös finanszírozásában.

Várostörténeti jelentőségű Demszky szerint az egyezmény

Demszky Gábor várostörténeti jelentőségűnek nevezte a kormány és a főváros közötti megállapodást, amely megfogalmazása szerint "nem az ígéretek, hanem a tettek szövetsége".

Az egyezmény szerint befejezik az M0-ás körgyűrűt, megépítik az aquincumi hídat, a magántőke bevonásával megvalósítandó ferihegyi gyorsvasutat. Szó esik az 5-ös metróról is a dokumentumban. A megállapodás tartalmazza továbbá az óbudai Gázgyár területének fejlesztését és a Moszkva tér rehabilitációját is.

A Fidesz hatalmi alkuról beszél

Hatalmi alku, paktum született a kormány és a főváros között: a megkötött megállapodás nem a fővárosiaknak ígér valamit, hanem Demszky Gábornak hatalma bebetonozását. Így kommentálta a Fidesz alelnöke a miniszterelnök és a főpolgármester által szerdán aláírt szerződést.

A Fidesz alelnöke szerint Gyurcsány Ferenc és Demszky Gábor durván 1.300 milliárd forintot vett el a budapestiektől, mivel a fővárosi közgyűlés által elfogadott Podmaniczky-terv ekkora összeggel több megvalósítandó célt fogalmazott meg ugyanerre az időszakra.

"A Demszky Gábor vezette főváros ma rosszabb állapotban van, mint 1990-ben volt, az eltelt tizenhat év Budapesten a kiábrándulás korszaka volt, félmillió ember hagyta el a fővárost, 40 százalékkal kevesebb gyerek van ma, mint 1990-ben" - hangsúlyozta a fideszes politikus.

A szerződés legfontosabb pontjai
A Demszky-Gyurcsány-megállapodás értelmében a főváros és a kormány harmonizálja fejlesztési programját, és az uniós forrásokat megmozgató NFT II-be beemeli a legfontosabb budapesti fejlesztéseket. A következő ciklusban közigazgatási reformot hajt végre, hogy a 2010-es választásokra már egy egységes, bürokráciától és politikai széthúzástól mentesebb önkormányzati szisztéma jöjjön létre, amelynek kellő forrás áll rendelkezésére ahhoz, hogy törvényben rögzített feladatait végrehajtsa, és a várost az agglomerációval közös fejlődésre serkentse. Az egyezmény aláírói vállalták, hogy felgyorsítják az infrastruktúra-fejlesztést. Végigviszik, és határidőre befejezik a 4-es metró építését - szögezték le az aláírók. (Hogy pontosan mi is ez a határidő, arról a dokumentumban az Index nem talált konkrét utalást.) Közösen építi majd a kormány és a főváros az ötös metrót is. A kormány a megállapodás szerint a régió bevonásával hosszú távon is elkötelezi magát a BKV normatív finanszírozása mellett. A két fél továbbfejleszti a Budapesti Közlekedési Szövetséget, összehangolják a Volán, a MÁV és a BKV járatait. Elkötelezték magunkat az 1+1 Ft-os közös útfelújítási program folytatása mellett, a kormány lehetőség szerint újabb forrásokkal bővíti és az utak mellett a hidakra, aluljárókra is kiterjeszti támogatását. Uniós források segítségével az állam befejezi az M0-ás körgyűrűt, megépíti az Aquincumi hidat és a kapcsolódó úthálózatot, fejleszti az elővárosi vasúthálózatot, magántőke bevonásával kiépíti a ferihegyi gyorsvasutat. Hogy a város belül is átjárhatóbb legyen, meghosszabbítják az 1-es és 3-as villamos vonalát.