Mária
-7 °C
3 °C

Egyelőre nem lesz chipkártya a metrón

2006.07.31. 16:09
Nem lesz egyelőre elektronikus jegyrendszer, illetve díjfizetés a BKV-nál. A rendszert eredetileg már tavaly év végére ki kellett volna építeni a kisföldalattin, idén pedig a metrókon. A projekt költsége a kezdetben tervezett tízmilliárd forint körüli összegnek ma már a többszörösébe kerül majd.

A tervezett fővárosi elektronikus díjbeszedési rendszer (Elektra) kiépítésére kiírt közbeszerzési eljárást eredménytelennek, a benyújtott pályázatokat pedig érvénytelennek nyilvánította a BKV vezérigazgatósága, erősítette meg az MTI-nek a Világgazdaság című napilap információját Bóna Eszter, a közlekedési társaság sajtómunkatársa hétfőn.

Július végén döntöttek

"Az ajánlatokban csatolt szerződéstervezetek egyes pontjai nem feleltek meg a dokumentáció részét képező Lényeges Szerződéses Feltételeknek, azok rendelkezéseivel ellentétes, illetve azokat korlátozó kikötéseik miatt" - olvasható a BKV korábban az MTI-hez eljuttatott közleményben.

A közlekedési társaság igazgatósága július 25-én döntött a pályázat érvénytelenítéséről.

A tárgyalásokat május 29-én fejezték be, az egyeztetések végén két közös ajánlattevő csoport nyújtotta be ajánlatát: az EDS Magyarország Kft. és a T-Systems Hungary Kft. vezette konzorciumok. A közbeszerzési tender elnyerőjének egyebek mellett az Elektra elektronikus díjbeszedési rendszer tervezése, elkészítése, telepítése, beüzemeltetése és működtetése lenne a feladata.

London, Párizs, Madrid és egyzer majd Budapest

A rendszer lényege, hogy az eddig használt papírjegyeket elektronikus csipkártyák váltanák fel, a metróban és a kisföldalattin pedig beléptetőkapukat állítanának fel. Ilyen elven működik a tömegközlekedés egyebek mellett Londonban, Párizsban és Madridban is.

A BKV többször módosított elképzelései szerint jövőre kezdenék telepíteni az új rendszert a kisföldalatti mellett a metrókban is. A beléptető kapuk üzembe helyezése után már csak elektronikus jeggyel lehetne a metrókba bejutni. A felszínen a tervek szerint még néhány évig megmaradnak a jelenlegi papírból készült jegyek, miközben velük párhuzamosan már a plasztikkártyák is használhatóak lesznek majd.

Tavaly kellett volna kiépíteni a rendszert a kisföldalattin

A rendszert eredetileg már tavaly év végére ki kellett volna építeni a kisföldalattin, idén pedig a metrókon. A projekt költsége a kezdetben tervezett tízmilliárd forint körüli összegnek most már a többszörösébe kerülne.

Vajda Pál 2003 októberében tett nyilatkozata szerint a befektető költségei hat és fél év alatt térültek volna meg. A főpolgármester-helyettes ekkor közölte azt is, hogy a 2-es metró felújításakor már kiépítik a peronzáró kapukat is. Egy évvel később, 2004 decemberében a főpolgármester és a BKV-vezérigazgató közös tájékoztatóján már azt jelentették be, hogy a 20 milliárd forint körüli beruházási költséget a közbeszerzéssel kiválasztott nyertes finanszírozza, s egyúttal 10-15 évig működteti is a rendszert.

Nem lesz drágább a chipkártya

A vezérigazgató akkor azt is közölte, hogy a teljesítményalapú elektronikus jegyrendszerrel nem lesz drágább az utazás azok számára, akik hosszabb távolságokat tesznek meg. Jelezte, hogy a csipkártyás díjfizetés esetén a 2-es és a 3-as metrón az utasoknak már csak az általuk érintett megállók száma alapján kell fizetniük.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!