Judit
3 °C
6 °C

Sokasodó budapesti gyaloghídtervek

2005.10.04. 00:56
Kapcsolódó cikkek (1)
Egyre több a gyalogoshídterv a fővárosban. Pénz ugyan még egyikre sincs, de mindenki más helyen verné le a pilléreket.

A Duna fölötti első gyaloghíd, egyben a főváros tizedik hídjának megépítésére hirdetett összefogást négy budapesti egyetem, a Magyar Tudományos Akadémia és a Bay Zoltán Tudomány és Technikatörténeti Alapítvány hétfőn a fővárosban. A programot az ELTE, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Semmelweis Egyetem és a Budapesti Corvinus Egyetem hirdette meg az Akadémia és az alapítvány mellett, közölték a kezdeményezés elindítói sajtótájékoztatón.

"A két partot, s egyben a tudományt és a kultúrát összekötő gyaloghíd - a Petőfi és a Lágymányosi híd közötti részen - a tervek szerint 2010-re készülhetne el, szélessége 30, hosszúsága 300 méter lenne. Egyik partján lenne a tudomány, másik oldalon a kultúra" - mondta Klinghammer István, az ELTE rektora. Az erre vonatkozó pályázatot a közeljövőben írják ki a rektor szerint.

Molnár Károly, a BME rektora kezdeményezésére az Akadémia és a négy egyetem szándéknyilatkozatot juttat el tervükről még októberben a miniszterelnöknek és a négy parlamenti párt frakcióvezetőjének. Finta József építész, akadémikus szerint a híd otthont adhatna galériáknak, egyetemi kluboknak, kávéházaknak, étteremnek, s egyben tudományos, információs központ is lenne. Helyt kaphatna rajta még levéltár, könyvtár is. Emellett mozgójárdákkal gyors gyalogos utat is biztosítana a közlekedéshez.

Építőipari érdeklődés

A tervek között szerepel a Nobel-díjasok múzeuma is. Pakucs János, a Magyar Gyáriparosok Országos Szövetségének alelnöke a pályázat mielőbbi kiírását szorgalmazta. Mint mondta, a gazdasági szféra részéről bizton vállalható a kezdeményezés támogatása.

Pakucs kijelentésével egybecseng az Index információja is, miszerint a lágymányosi és a dél-pesti térség összekapcsolása több építőipari vállalkozás figyelmét is felkeltette. Az egyik érdeklődő a gyaloghíd megépítésekor a Demján Sándor nevével fémjelzett cégcsoport, amely a dél-pesti térségben, a Duna-parton már több ingatlanfejlesztést is végrehajtott.

Az Index megkereste a gyaloghíd tervével kapcsolatban Bojár Iván András művészettörténészt, az Octogon építészetkritikai folyóirat főszerkesztőjét, annak a szakmai műhelynek a vezetőjét, amelyik Budapest pályázatát készíti elő az Európa kulturális fővárosi címre.

Bojár hosszú évek óta javasolja, hogy gyaloghíd létesüljön Budapesten, de ő a Lánchíd és az Erzsébet híd közötti területen, a Várkert bazár és a Vigadó tér között képzelne el egy ilyen létesítményt. Esetleg a Szabadság-híd és a Petőfi-híd között is megvalósíthatónak tartaná a biciklisek és a gyalogosok számára egyaránt használható hidat - amely ott szerinte létező kapcsolatot erősítene meg az egymással szemben lévő egyetemi épületek, illetve a pesti és a lágymányosi síkság között -, amely az ő eredeti elképzelései szerint is fedett lenne. Ezek az elképzelések szerepelnek Budapest pályázati anyagában is, amelyet az Európa kulturális fővárosa címért folyó versenyben nyújtottak be.

Bojár szerint inkább a város középső területein lenne indokolt egy gyalogoshíd építése, hiszen Dél-Buda és Dél-Pest egymással szemben lévő városrészei között nincs funkcionális kapcsolat, amelyet egy gyalogoshíd megerősíthetne. Megjegyezte azt is, hogy az Octogon című lapban éppen most ismertették ezzel kapcsolatos terveiket, s bemutatták például Finta József korábbi vázlatait is. Finta egyébként a kilencvenes évek elején pályázott a világkiállításhoz kapcsolódó gyalogoshíd megtervezésére.

Bojár megjegyezte: minthogy egyelőre egyik híd megépítésére sem teremtették elő a szükséges pénzt, inkább össze kéne fogniuk azoknak, akik ilyen elképzeléseket valósítanának meg, nem egymással versengő terveket kéne kidolgozniuk.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.