További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A szigorú intézkedésekre a hétfőn elfogadott előterjesztés szerint a főváros levegőjének erős szennyezettsége miatt van szükség. Az InfoRádió közlése szerint különösen jelentős az úgynevezett PM10 szálló por napi egészségügyi határértékének átlépése (a PM10 jelzés a részecske méretére vonatkozik). Az intézkedési program az APHEIS nevű uniós felmérést idézi, mely szerint a szálló por átlagkoncentrációja 2000-ben 284 napon haladta meg a határértéket, ami 146 rövid idő alatt bekövetkező halálesettel is összefüggésbe hozható. A tanulmány szerint a szálló por éves koncentrációjának csökkentésével a halálesetek száma jelentősen mérsékelhető lenne.
Útdíj a belvárosban
Az intézkedési program hosszan részletezi, hogy milyen lépéseket kell meghoznia a fővárosnak. Első helyen említi, hogy a gépjárműveket ki kell szorítani Budapest belső területeiről. Ennek egyik eszköze lesz az úgynevezett útdíj, vagy behajtási díj bevezetése. Ez utóbbi már működik a Várnegyedben, ahol mintegy 400 forintot kell fizetni a behajtásért.
Az útdíj bevezetésére kétféle elképzelés létezik: az egyik szerint a Nagykörúttal és Budai körúttal határolt belvároson belül szednék, a másik szerint pedig már a közigazgatási határnál felállíthatók a sorompók. Szakértők az utóbbi tervbe vételét valószínűsítik, ugyanis az agglomeráció lakosai az önkormányzati választásokon nem Budapesten szavaznak.
Sávszűkítés a főútvonalakon
További fontos eleme a programnak, hogy a belvárosi főútvonalakon sávszűkítéssel csillapítanák a forgalmat. A tervezett helyszínek a Fő utca, a Döbrentei utca, a Bécsi út, a Baross utca és az Üllői út. A kiszorított járműveknek a külső kerületekben P+R parkolók épülnének, rövid távon négy helyszínen, összesen 1400 férőhellyel. A parkolási tarifák megváltoztatásáról is szó van, ám azt nem említi a tervezet, hogy mennyivel emelkednének a díjak.
Szűkebb lesz az út az autósoknak a Szentendrei úton, a Fehér úton, a Kőbányai úton, az M1-M7 bevezető szakaszán, a Thököly úton és a Kerepesi úton is, ezeken az utakon ugyanis buszsávot tervez a főváros. A teherautók mozgását a behajtási díjon túl még azzal is szigorítanák, hogy a sűrűn beépített lakóterületekre csak behajtási engedéllyel mehetnének be.
5-6 éven belül még nem lehetséges
Pápai Zsolt közlekedési szakértő szerint 5-6 éven belül semmiképpen sem lehet bevezetni Budapesten az útdíjat, ennek ugyanis alapfeltétele lenne egy olyan úthálózat, amely elkerülhetővé tenné a korlátozni kívánt belső városrészt. "Budapesten még van egy kis hiányosság e tekintetben" - mondta a szakértő az InfoRádiónak. A városhatároknál történő bevezetés ilyen szempontból egyszerűbbnek tűnik, ott viszont csak az elővárosi vasúthálózat fejlesztése után lehetne szó bármilyen forgalomkorlátozásról.
Kritikus kérdés a társadalmi elfogadtatás is. A rendszer csak akkor működne, ha nem látványosan a gépkocsitulajdonosok újabb megadóztatásáról lenne szó, vagyis emellett csökkenteni lehetne az autósokat terhelő egyéb adókat, tette hozzá a szakértő.
Az előterjesztést május végi ülésén tárgyalja a fővárosi közgyűlés.