Nyugati pályaudvar, Közép-Afrika, végállomás

2007.01.17. 08:38
Soha nem szállított utasokat a Nyugati pályaudvar West Endhez közel eső végéhez az ezredfordulón beszerelt lift.

A metrólifteket hiányoló hétfői cikkünk írásakor el se tudtuk képzelni, hogy az is baj, ha egy pályaudvaron van lift.

Egyik olvasónk hívta fel a figyelmünket arra, hogy a Nyugati pályaudvar West End felé eső oldalán - ide jönnek be a vonatok például Vácról vagy Esztergomból - úgy hét-nyolc éve áll egy "ex-hipermodern hidraulikus OTIS-lift", de működni még senki sem látta.

"Ahhoz, hogy most egy kerekesszékes vagy babakocsis a peronról »kényelmesen« lejusson az aluljáróba - írja olvasónk -, be kell mennie a Westend City Centerbe, keresnie kell egy liftet, ott lemennie az aluljárószintre, átverekednie magát az emberek és boltok tömegén (lehet, hogy ez a cél?) és az aluljárószint ajtajánál megkérnie valakit, hogy ugyan már, segítsen neki kinyitni az ajtót. Eközben az ezt kiváltó eszköz ott rohad egy vasbeton-üveg csőben már évek óta."

A levélből még olyan kulisszatitkokat is megtudunk, hogy a lift kabinját körülbelül egy éve küldték be a két szint közé. Az ezredforduló környékén beszerelt lift utast soha nem szállított, csak a beszerelés után lehetett látni a két szint között liftező szerelőket, akiket mozgáskorlátozottak és babakocsis szülők figyeltek nyálcsorgatva.

Az olvasónk leírása stimmelt, a pályaudvarra vonattal érkezőt ez a látvány fogadja:


Táblákkal védik (Fotók: Barakonyi Szabolcs)

A lift úgy fest, mintha egy boldogabb korból maradt volna itt, aminek egy polgárháború vagy atomtámadás vetett véget, és a Mad Max-korszak különös figurái már nem tudnak mit kezdeni egy ilyen finom szerkezettel. Takarítva az ezredforduló óta nem volt, a vasutasok diszkréten körbevették a vonatok érkezési és indulási idejét hirdető táblákkal, hátha nem szúr szemet.

Az aluljárói szinten bármelyik pillanatban várhatjuk Toecutter és bandája támadását:


Az utasoknak a liftből a cumi jut

Gyanús termékeket áruló kereskedők, tömény húgyszag, harmadik világbeli hangulat. Egy jelenetet megérne a régóta halogatott Mad Max IV-ben. Most értjük meg, hogy miért is zárta olvasónk így a levelét: "Nem hiába hívják az arra járók ezt a részét az aluljárónak Közép-Afrikának".

Az első kilenc vágány befedése a West End-beruházás része volt, a lift is így pottyant a MÁV ölébe. Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője elismeri, hogy a lift tényleg soha, egyetlen percig sem üzemelt, de most már minden másképp lesz, legalábbis ígérete szerint. Hamarosan üzembehelyezési engedélyért folyamodnak - hogy miért tartott mindez nyolc évig, az nem derült ki -, és ha minden jól megy, akkor már "2007 első felében" liftezhetnek a mozgáskorlátozottak és babakocsis gyerekeikkel a szülők.

Valami azt súgja, hogy július elején azért nem árt egy pillantást vetni erre a liftre.