Mária
-6 °C
-2 °C

Pályáztatás nélkül maradnak a belvárosban a Mahír oszlopok

Tíz évre, indoklás nélkül hosszabbította meg a Fidesz-közeli Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahir Cityposter hirdetőoszlopainak közterület-használati jogát az V. kerületi önkormányzat jobboldali többségű testülete, holott - a kerület nagyobb nyeresége érdekében - meg is pályáztathatta volna. A döntést a közigazgatási hivatal még vizsgálhatja.

Pályáztatás nélkül hosszabbította meg tíz évvel a Mahir Cityposzter Kft. hirdetőoszlopainak közterület-használati jogát Belváros-Lipótváros önkormányzatának képviselő-testülete. Ilyen ügyekben egyébként elvileg elegendő a tulajdonosi bizottság határozata, azért került most mégis a testület elé a kérdés, mert a polgármester felfüggesztette a bizottsági döntés végrehajtását. A jobboldali többségű tulajdonosi bizottság indoklás nélkül hosszabbította meg a Mahír szerződését, ami viszont ellentmond a kerület saját rendeletének.

Fidesz: Pályázat kiírása lehetetlen

Az ugyanis előírja, hogy pályáztatás nélkül legfeljebb egy évvel lehet meghosszabbítani a közterület-használati jogot, ennél hosszabb idő csak kivételes döntéssel hozható, amit kötelező indokolni is. A bizottság ülésén ugyanakkor az Index birtokába került jegyzőkönyv szerint a fideszes Puskás András azt mondta, "a pályázat kiírását lehetetlennek tartom ... értelmét nem látom ...", párttársa, a testület elnöke Pásztor Lajos pedig azt közölte indokolás helyett,. hogy "nagyon komoly beruházásuk volt ..."

A Mahir és a Mahir Cityposter 11 éve

A Mahir (Magyar Hirdető) Rt-ben 1994-ben lett igazgatótanácsi tag Simicska Lajos nem sokkal privatizációja után (250 millió forintért 88 százalék). A fideszes pártkönyvelő mellett az MDF-es gazdasági vezető, Kollár K. Attila és Tóth Béla lett tulajdonos a cégben, nem sokkal az 1993-as pártszékház-eladási botrány után.

1995-ben a Mahirhoz került három lap, a Magyar Nemzet, az Expressz és az Esti Hírlap kiadói joga a Hírlapkiadó Rt-től. A feltételezések szerint a jobboldal a Horn-kormány alól akarta kimenteni a lapokat, de az év végére visszakerülnek. Kollár és Tóth kiszáll, Gansperger Gyula és Győri Tibor beszáll. A Mahirhoz egyre több vállalkozás kerül.

1998-ban, az Orbán-kormány magalakulása után Simicska Lajos lesz az APEH elnöke, kiszáll a Mahirból, és csak 2001-ben tér vissza, a cég vezérigazgatója Győri Tibor.

2003-ban áramvonalasítják a céget, nyereséget csak két leányvállalata, a Mahir Cityposter Kft, illetve a Szerencsejáték Rt. televíziós show-műsorainak otthont adó stúdióként alapított HI Kft. termel, 105 és 122 millió forintos mérleg szerinti eredménnyel. A Schlecht Csaba által vezetett vidéki fióktelepek megszűnnek.

Orbán Viktor feltételen bizalmasaként ismert Simicska Lajos tulajdonában álló Mahir Cityposter neve legutóbb, 2004-ben a főváros utcabútortenderében került elő: a cég - cserébe az utcabútornak számító hirdetőoszlopok finanszírozásáért - 25 évig ingyen, közterület-használati díj nélkül adhatta volna ki reklámfelületeit, ám a tendert egyelőre - a felháborodás miatt - jegelik.

A Mahir Cityposter egy időben a fővárosi telefonfülkék hirdetési felületei felett is rendelkezett, ám 2005-ben mégsem ők, hanem a Mediacontact nevű cég nyerte el - ingyen - a fülkék hirdetési felületeinek használatát, így felzárkózott a Mahir Cityposter és az Intermedia, a nagy fővárosi hirdetőcégek mellé. A fővárosi döntés miatt - feltehetően mahiros nyomásra - két fideszes képviselőnek is távoznia kellett.

Steiner Pál polgármester a bizottsági döntés végrehajtásának felfüggesztését azzal indokolta, hogy pályáztatás esetén jóval nagyobb árat harcolhatna ki magának az önkormányzat. Álláspontját ugyanakkor a belváros jobboldali többsége nem hagyta jóvá és a Jobbik, illetve a MIÉP képviselőivel együtt szavazva tíz évre meghosszabbították a Mahir Cityposter Kft. szerződését. A társaságnak Budapest V. kerületében negyvenkilenc oszlopa van, ezekért havonta 4-10 000 forintot kell fizetniük, attól függően, hogy az oszlop mennyire található frekventált helyen.

A közigazgatási hivatal még közbeszólhat

A képviselőtestület ülésén információink szerint a szocialista Pásztor Tibor azzal érvelt, ilyen hosszú távú döntést hozni magyarázat nélkül nem indokolt, Puskásék viszont megerősítették: értelmetlennek tartják a pályáztatást, mert ehhez először el kellene bontani az oszlopokat. Pásztor szerint viszont ezt semmi sem indokolná, hiszen nem mondható meg előre ki nyer, csak épp több pénzre lehetne szert tenni ugyanabból. A Fővárosi Közigazgatási Hivatal egyébként még felhívhatja a figyelmet a rendelet megszegésére, hiszen az érdemi indoklás a testületi ülésen is elmaradt, viszont a határozatot csak a bíróság semmisítheti meg.

Puskás András, a kerület fideszes frakcióvezetője, a tulajdonosi bizottság tagja az Indexnek nyilatkozva leszögezte, hogy nemcsak a Mahir szerződését hosszabbították meg, hanem például az Esma Kft-jét is. A cég nem oszlopokkal rendelkezik, hanem utcai órákkal, ezeken vannak reklámok. Puskás szerint olyan közterületeket kellene pályáztatni, ahol jelenleg még nincsenek reklámhordozók és ott valóban érvényesülhetne a verseny. Puskás elismételte párttársa állítását, miszerint el kéne bontani az oszlopokat és órákat, ahhoz, hogy megpályáztathassák, valamint hangoztatta, hogy jelentős beruházásokat hajtottak végre a cégek. Arra a felvetésünkre, hogy tíz év alatt megtérülhetett-e az oszlopok ára, Puskás úgy reagált: minden bizonnyal igen, ám nem ez a kérdés. Rámutatott: nem az önkormányzat tulajdona egyik oszlop és egyik óra sem, a városrész mindössze az oszlopok alatti közterülettel rendelkezik.

MSZP: Nem kell több reklámfelület

Pásztor Tibor, a belvárosi MSZP-frakció vezetője leszögezte, koncepcionális kérdés számukra, hogy pályáztatással döntsenek a közterületek használatáról, nem csak a Mahír, de az Esma esetében is, hiszen versenyhelyzet esetén az önkormányzat jár jobban, nem egy gazdasági társaság. A szocialista politikus nem zárta ki, hogy az ügyben állásfoglalást kérjenek a közigazgatási hivataltól, mint az önkormányzat törvényes működését ellenőrző szervtől. Azt pedig indokolatlannak tartaná, hogy további reklámfelületeket alakítsanak ki a kerületben, amikor így is épp elég közterületi reklámmal találkoznak a városlakók.

Havi 300 ezret fizet a Mahír

Steiner Pál polgármester is megszólalt az ügyben. A távirati irodának a Mahír Cityposzterről elmondta: "Ez Fidesz-közeli cég, Simicska Lajos tulajdonában van, idáig 8 évig rendkívül kedvező körülmények között már biztosították, hogy csak a Mahir Cityposter állíthasson oszlopot az ország egyik legértékesebb közterületein, a belvárosban". Hozzáfűzte: a döntés értelmében, pályázat nélkül újabb tíz évig kizárólag a Mahir Cityposter használhatja valamennyi belvárosi hirdetőoszlopot. Elmondta: az önkormányzat havi bevétele a 49 oszlopból 300 ezer forint.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.