Máté, Mirella
10 °C
13 °C

Elkészült az új metrókijáró a Keletinél

2007.05.25. 14:24
Dübörög a négyes metró, nincs hét metróberuházással kapcsolatos avatás és sajtótájékoztató nélkül. Ezúttal a Keletinél, a kettes metró új kijáratánál volt Demszky Gábornak jelenése.

Elkészült a 2-es metró új, Keleti pályaudvari kijárata, az utasok szombat reggeltől már használhatják a Kerepesi út felé vezető mozgólépcsőket, közölte a főpolgármester pénteken, amikor bemutatta a beruházást.

Demszky Gábor elmondta, hogy a régi és az új kijáratot július 10-éig egyaránt használhatják az utasok, de a régit akkor lezárják a "zöld", 4-es metró állomásának építése miatt. A piros és a zöld metró között 2010 után közvetlen összeköttetés lesz a föld alatt; az előzetes számítások szerint a kijáratokat naponta félmillióan használják majd.

Négymilliárd

Az új kijárat a Deák téri állomáshoz hasonlóan kétszintű, így két mozgólépcsőn érhetők el a 2-es metró szerelvényei. A "fordulónál" található az irányítóközpont, valamint itt van a jegypénztár is. A viszonylag tágas belső tereket a korábbi felújításoknál már ismert fehérre festett fémlemezekkel borították be.

Klikk a képre!
Klikk a képre!

Az új kijárat építése négymilliárd forintba került. Az 50 méteres gödörben zajló munkálatokhoz 36 ezer tonna vasbetont használtak fel. Az új metrókijárathoz itt sem készült a mozgáskorlátozottak számára lift. Demszky Gábor kérdésre válaszolva azt mondta, azt majd a régi kijáratnál építik fel. A főpolgármester bejelentette azt is, hogy a metróberuházáshoz kapcsolódóan egy pályázatot írnak ki mélygarázs építésére. Az új, ötszáz férőhelyes mélygarázs a pályaudvar melletti jelenlegi felszíni parkoló helyén állna. Ez a beruházás várhatólag magántőkéből épül meg.

Ősztől gyökeresen megváltozik a Baross tér közlekedése a környező utcákban zajló közműkiváltások, valamint a résfalépítések idejére. Demszky Gábor közölte, nem tud mást ígérni itt sem, ahogy a másutt folyó építkezéseknél sem, minthogy dugókra, piszokra és zajra számíthatnak az erre utazók. Demszky Gábor kitért arra is, hogy az újbudai Etele térnél elindított fúrópajzsok közül az egyik 90, míg a másik 12 méter alagutat fúrt eddig. Az első, a Tétényi úti állomást várhatólag szeptember végére érik el a fúrópajzsok.

Átszállás

Hogy pontosan miképp kapcsolódik majd egymáshoz a kettes és a négyes metró, arról Németh Tibor, a négyes metró szerkezetépítési főmérnöke adott fölvilágosítást. A szakember az Index kérdésére elmondta, hogy a átszálláskor az utasoknak fel kell majd jönniük a mélyből a kettes vonal jelenlegi kijáratainak valamelyikén, majd rövid felszíni (azaz a mostani aluljáró szintjén történő) gyaloglás után a négyes metróhoz vezető mozgólépcsőn jutnak le az új - a felszínhez amúgy közelebb eső - állomáshoz. A kérdésre, hogy nem lehetett-e a terveket úgy alakítani, hogy a két vonal ennél közvetlenebbül, az átszállási időt lerövidítve keresztezze egymást, Németh Tibor kifejtette, hogy erre a kettes metró meglévő állomásának adottságai és költségvetési okok miatt nem volt mód.

Egyrészt a meglévő kijáratot nem lehet teljesen elbontani, többek között a polgári védelmi funkciói miatt sem, másrészt jóval többe kerülne egy olyan megoldás, ami a régi és az új állomás közti átszállást a felszín kihagyásával valósítaná meg. A szakember szerint ráadásul ez utóbbi megoldásban a két állomás közt többet kellene gyalogolni az átszálló utasoknak, így bizonyos szempontból a felszíni kitérő a szerencsésebb változat. A főmérnök ezeken kívül rámutatott arra, hogy a Keleti pályaudvarnál meglehetősen kedvezőtlenek a talajviszonyok, a tervek készítőinek ezt is tekintetbe kellett venni.