Késésben a metróállomások is a metrópajzs miatt

2008.10.20. 16:30
Elkészült a legfrissebb metróbiztosi jelentés. Az Index birtokába jutott dokumentum szerint több állomásnál csúszást okozott az alagútépítés szeptemberi leállítása. Jó hír viszont, hogy az elmúlt negyedévben nem nőtt a tervezett összköltség.

A legfrissebb metróbiztosi jelentés szerint az elmúlt 3 hónapban az északi pajzs 493, a déli pajzs 409 métert haladt. Ezzel az északi alagútból összesen 2791, a déliből 3033 méter készült el. Az alagútépítő Bamco Kkt. egy 13 millió eurós követelés miatt néhány hete leállította a munkát, majd miután a DBR Metró projektigazgatóság jogfenntartással kifizette azt, a munka újraindult.

A pajzsok azonban még mindig állnak a Gellért térnél egy megépítendő átkötő alagút előtt, erre az alagútra ugyanis még nincs engedélye a kivitelezőnek. Az engedély máig nem érkezett még meg. Az állomásnál a Műszaki Egyetem CH épületénél a süllyedés meghaladta az 1. riasztási szintet, a probléma azonban a jelentés szerint kezelhető.

A Kelenföldi pályaudvarnál a 27 vasúti vágányból 13 alatt már elkészült a fal és a födém. Az állomás Őrmező felőli oldalán még készülnek a tervek, és nem ismertek a pontos ingatlanfejlesztői szándékok sem. Ennek a résznek az építésére (BKV és Volánbusz pályaudvar, P+R parkoló, autópálya csomópont) kevés a tervezett 12 milliárd forint, a hiányzó 10 milliárdot az ingatlanfejlesztőktől várják.

A járműtelep építésének közbeszerzési eljárása még nem zárult le. Mivel a vágányépítési tender eredményét megtámadták, ezért kérdéses, hogy a tereprendezést, közműépítést határidőre, 2009 február 2-ig be lehet-e fejezni.

Több állomás építése is késik a pajzsok leállása miatt

A Tétényi úti állomásnál 60 százalékban elkészültek a belső bélésfalak. A befejező szerkezetépítési munkák elkezdése azonban csúszott a Bamco szeptemberi leállása miatt (nem tudták átvenni a munkaterületet). A késés befolyásolhatja az év végi befejezést is.

A Bocskai úti állomás építésében is 3-4 hetes késedelem következett be a Bamco-leállás miatt. A megálló mellé tervezett mélygarázs környezetvédelmi engedélyét megtámadták, a hatóság új eljárásra kötelezte az építtetőt. A Móricz Zsigmond téri állomás 75 százalékban készült el.

A Gellért tér mellé, a Műegyetem rakpartra tervezett mélygarázst még tervezik, az építési engedély sincs meg. A tervek szerint a mélygarázs felett villamos megy majd végig a rakparton a Budafoki útig.

Fagyasztják a talajt a Fővám térnél

A Fővám téri állomás legkockázatosabb részét, a Duna alatti peronrészt fagyasztásos módszerrel építik, így a talaj a várakozás szerint nem omlik be. Az engedély a tervmódosításra azonban még nincs meg. A tervek szerint a felszíni munkák során a Kiskörúton biciklisávot alakítanak ki a Szabadság hídtól az Astoriáig.

Az engedély még nem érkezett meg a módosításra, de a jelenleg is tartó vágányátépítést ennek figyelembevételével végzik. A Kiskörúton több villanyoszlopot megerősítenek, hogy elbírják a Múzeum körútra tervezett trolibusz vezetékének súlyát.

A Rákóczi téri állomás 48,5 százalékban készült el. Az állomás építése során néhány hónapja beomlott az úgynevezett folyóshomok, de a problémát megoldották. A jelentés szerint a Nagykörút alatt is ilyen nehéz talaj lesz, ezért az alagútépítésnél a szokásosnál is óvatosabban kell majd haladni. A Rákóczi téri mélygarázs földkitermelése megkezdődött.

A rossz talajviszonyok a Népszínház utcai állomásnál is gondot okoztak. A Baross téri állomás szerkezetépítésének még a 30 százaléka hátra van. A jelentés szerint a közműépítéseknél kockázatot jelent a nagy mennyiségű talajvízszint süllyesztése, ami a rossz állapotú épületeket veszélyezteti.

Most tesztelik az első metrókocsikat

Az új metrószerelvények közül a 2-es metróra érkező nem automata kocsikat jelenleg Franciaországban tesztelik. Az első október végén érkezik Budapestre, utasokat pedig várhatóan jövő februártól szállít a 2-es vonalon. Az utolsó 2009 szeptemberében érkezik a piros metró vonalára.

A 2-es vonalra érkező vonatokkal párhuzamosan készülnek a 4-es vonalra szánt automata szerelvények. Ezek tesztelése 2009 februárban kezdődik Franciaországban, az első közülük 2010 januárjában érkezik Budapestre. Az automata változat hazai minősítése még nem kezdődött el, mert a Nemzeti Közlekedési Hatóság elutasította a vizsgálat megkezdését a típusengedélyben foglalt feltételek problémái miatt.

Jó hír, hogy a megvalósítás összköltsége a jelentés szerint nem nőtt, jelenleg összesen 516,8 milliárd forint. Az ütemtervet megjelenítő táblázaton azonban már a korábban bejelentett 2011 közepe helyett 2011 vége van megjelölve a próbaüzem, utasforgalom indítása rubrikánál.