A kormány kivonulna a metrófinanszírozásból?

2006.06.12. 17:04
Meglepő ötletről volt kénytelen tárgyalni a főpolgármesteri kabinet hétfői ülésén: kiderült ugyanis, hogy a kormány változtatna a négyes metró finanszírozási rendszerén, és az eredetileg az ötös metrónál bevetendő EU-forrásokat már ennél a vonalnál is igénybe vennék.

A négyes metró építésekor már számos finanszírozási konstrukcióról lehetett hallani. Eredetileg a világkiállításra épült volna, majd Demszky Gábor külön beruházásként sürgette, a kormánnyal kötögetett egyezményeket, amelyet a különböző kabinetek hol elutasítottak, hol hallgatólagosan támogattak.

Most a Gyurcsány-kormány készül változtatni az irdatlan összegbe, több mint 300 milliárd forintba kerülő metrófinanszírozáson: a kormány javaslata szerint nem az Európai Beruházási Bank (EIB) viszonylag drága hiteléből kéne megépíteni a földalattit, hanem más európai uniós pénzekből, az úgynevezett kohéziós alapból kéne 250 milliárd forintot szerezni. Ez a beruházás nyolcvan százalékát, nagyrészt a kormányzati eszközöket, illetve garanciavállalást válthatná ki.

Gyanú

Az Index információi szerint a Városházán némi gyanakvással fogadták az ötletet: a Főpolgármesteri Hivatalban attól tartanak, hogy ha sikerülne támogatássá átalakítani az európai pénzeket, akkor Budapest elesne attól a jogosultságtól, hogy más projektekre pályázzon az uniónál, legalábbis a kohéziós alapnál minimálisra csökkenne a főváros esélye.

Éppen ezért a Főpolgármesteri Hivatal úgy döntött, hogy csak akkor hajlandó módosítani a finanszírozás feltételein, ha a kormány garantálja, hogy a kohéziós alapból kieső pénzeket pótolná a fővárosnak, ha netán sikerülne a Gyurcsány-kormány ötlete.

Az ötös metrót akarták EU-támogatásból építeni

A főváros eredetileg ugyanis a kohéziós alapból, meg az úgynevezett strukturális alapokból számos más infrastrukturális beruházást tervezett. Így például átvezetnék Budára az 1-es és a 3-as villamosokat, megépítenék az ötös metrót, vagyis összekötnék a csepeli és a szentendrei HÉV-eket. Ezek közül több projektet fenyegetne, ha a kohéziós alapból elnyerhető pénzeket "elszívná" a négyes metró.

Mint megtudtuk a fővárosban vannak olyan projektek is, amelyeket EU-pénzekből finanszíroznának, de egyelőre még nincs meg a magyar önrészük sem. Ilyen az aquincumi híd megépítése (68 milliárd forintba kerülne, a hiányzó önrész 14 milliárd körüli), a városligeti műjégpálya rekonstrukciója és a Moszkva tér átépítése.