Máté, Mirella
10 °C
13 °C

Bajnai nem engedi kimazsolázni a metróprojektet

2007.03.11. 12:07
Tárgyalnak a kormány képviselõi az unióval, hogy miként lehetne finanszíroztatni a 4-es metró építését. Az Index korábban megírta, hogy az EU csak a töredékét adná annak a pénznek, amit Budapest vár a csillagászati összegû beruházáshoz. Bajnai Gordon csak egész programot finanszíroztatna Brüsszellel.
"Jelenleg is folynak az egyeztetések a fõváros szakértõi, a kormány képviselõi és Brüsszel illetékesei között, hogy mekkora összeggel és milyen formában támogatja az EU kohéziós alapja a 4-es metrót. Az EU a 4-es metrót a közösségi közlekedés fenntarthatósága, a kötött pályás közlekedés szolgáltatási színvonalának javítása és a légszennyezettség csökkentése szempontjából szükséges beruházásnak tartja" - írja közleményében Czuk Dorottya, a Fõpolgármesteri Hivatal sajtófõnöke, miután az Index pénteken megírta, hogy bizonytalanná vált a metróprojekt, az Európai Unió ugyanis nem hajlandó olyan formában finanszírozni a beruházást, ahogyan azt a magyar kormány és Budapest elképzelte.

Czuk: a kormány és a fõváros is metrót akar

"A kormány, a fõváros vezetése és a koalíciós pártok egységesen kiállnak a 4-es metró megvalósítása mellett, hiszen az új metróvonal alapjaiban változtatja meg Budapest életét. Becker László metróbiztos jelentése nyomán már készül az elõterjesztés, amelyet még tavasszal megtárgyalhat a Fõvárosi Közgyûlés" - folytatódik Czuk közleménye, anélkül, hogy reagálna az Index cikkében említett részletekre, miszerint az unió a metró projektbõl 100-120 milliárdot finanszírozna, miközben az 470-500 milliárdba kerülne. Az unió cikkünk szerint a Baross és a Bosnyák tér közötti vonalhosszabbítást pedig egyáltalán nem támogatná.

A kormány és a fõváros eredeti elképzelései szerint a közlekedés operatív programban 340 milliárd forinttal szereplõ metrót az EU 70-80 százalékban, 240-270 milliárd forinttal támogatta volna, hangsúlyozzuk még egyszer: a magyar fél reményei szerint. (A magyar kormány egyébként 340 milliárdra becsülte eszerint a metróépítés költségeit.)

Nem érintik a tárgyalások a munkálatokat

Az Európai Unióval folytatott tárgyalások nem érintik a jelenleg is zajló építési munkálatokat. A támogatási szerzõdések megkötése hónapokat vehet igénybe, ám addig a beruházás a kormány és a fõváros által elfogadott, törvényben rögzített feltételek alapján folytatódik - hangsúlyozza Czuk Dorottya.

A fejlesztéspolitikáért felelõs kormánybiztos Bajnai Gordon szintén közleményt adott ki a 4-es metróról szóló brüsszeli tárgyalásokról. Bajnai szerint jelenleg háromoldalú tárgyalások folynak a Budapestre tervezett 4-es metró megvalósításának részben EU-támogatásokból történõ finanszírozásáról, annak lehetõségeirõl a fõváros, az Európai Bizottság és a magyar kormány között.

Közel állnak a véglegesítéshez

A projektgazda fõváros és a kormány közel állnak az új finanszírozás elveinek véglegesítéséhez, amelyekrõl a kormány egyeztetést kezdett az Európai Bizottsággal. Az Európai Bizottság a napokban ismertette tárgyalási pozícióját a projekt finanszírozásával kapcsolatban. Az ebben foglalt észrevételeket a következõ hetekben tárgyalja végig a magyar fél az uniós szakértõkkel, figyelembe véve a fõváros által a projekt megvalósításáról elrendelt vizsgálat eredményeit.

Bajnai szerint a kormányzatnak két fõ célja van a tárgyalások során: az egyik szerint a projekt megvalósítása a magyar költségvetésnek nem kerülhet többe, mint amennyi az errõl hozott eredeti kormánydöntésben szerepel. (Az uniós források bevonása jelentõsen csökkentheti a költségvetési terheket.)

Csak kerek egészet akar finanszíroztatni Bajnai

A kormánybiztos a másik célt így fogalmazta meg: "csak kerek egész projekt megvalósításában vagyunk érdekeltek, meg kívánjuk akadályozni, hogy a program egyes elemeit kimazsolázzák és csak azokat támogassák". E megjegyzésével Bajnai közvetve erõsíti az Index értesülését, miszerint az EU nem - vagy csak alig - támogatná a drága állomásépítéseket és csupán az alagút fúrásának (60-70 milliárd forint), a biztosítóberendezéseknek (40 millirád), illetve a szerelvények beszerzésének (30-40 milliárd) finanszírozását vállalná 80, illetve 50 százalékos mértékben Brüsszel.

"A metróberuházásról, mint egyedi projektrõl folyó brüsszeli egyeztetés nem függ össze és így nem is hátráltatja sem az Új Magyarország Fejlesztési Tervrõl, sem az operatív programokról szóló tárgyalásokat az Európai Bizottság és a magyar kormány között, amelyek az eredeti terveknek megfelelõen, jó ütemben haladnak" - zárja közleményét Bajnai.