Ígéretcunami a Moszkva téren

2006.03.02. 15:21
Hihetetlen ígéretcunami zúdult csütörtök délelőtt a Moszkva térre. Kóka János 30 milliárd forintos fejlesztésről beszélt. Szó volt metróleágazásról, föld alá vezetett villamosvonalakról, parkosításról, a konkrétumok azonban homályosak.

Az elmúlt évtizedekben Budapesten nagyon sok városrendezési probléma maradt megoldatlanul, ezek közül az egyik legsúlyosabb a Moszkva tér ügye.

Az idei választási kampányban a kormányoldal éppen 38 nappal a szavazás előtt fedezte fel Buda talán legforgalmasabb közlekedési csomópontját, és anélkül, hogy az összeg pontos forrását megnevezte volna, 30 milliárd forintos fejlesztési projektet ígért ide Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter (SZDSZ), illetve Horváth Csaba II. kerületi polgármester (MSZP) csütörtöki sajtótájékoztatójukon.

Újabb tervek, elképzelések
Az Index információi szerint kétféle verzión dolgoznak az 'illetékesek' a Moszkva tér fejlesztésére: az egyik magánbefektetőket vonna be - hogy pontosan hová, ez még kérdés, de alighanem a tér központi részeit érintenék a projektek, ahol komolyabb beépítések történnének. A másik verzió a zöldfelületek növelését célozná meg, ami viszont több közpénzt emésztene fel. A közlekedési megoldások között jelenleg egy négysávos közúti körforgalmi rendszer kiépítése a legvalószínűbb. Az autóbuszmegállókat egyetlen pontra csoportosítanák, a villamospályák nagy része pedig a föld alá kerülne, kivéve a 4-es és a 6-os vonalát.

Kevés a konkrétum

A dolog szépséghibája - azon kívül hogy még egyetlen konkrét, végleges döntés sem született a tér átépítéséről, áttervezéséről - csak annyi, hogy fogalma sincs senkinek, hogy mi is épül majd a téren. Állítólag van/lesz szabályozási terv, de azt még sok embernek jóvá kell hagynia, illetve nemzetközi építészeti pályázatot írnak ki a metróállomás és környékének rendezésére.

Egyesek elképzelések szerint a Retek utca felé eső épülettömböket bontanák le néhányan, hogy ott üzletileg jobban hasznosítható létesítményeket emeljenek, és erre húzzák rá a "zöld Moszkva tér" elnevezést, de hivatalosan erről senki sem nyilatkozik.

Sőt, Póta Gyula volt szabad demokrata polgármester, jelenlegi II. kerületi frakcióvezető szerint - aki még januárban nyilatkozott erről - az üzleti célok ma már értelmetlenné váltak a "Moszkván", hiszen időközben a szomszédos Széna téren megépült a Mammut.

Horváth Csaba ellentmondásokba keveredett
Horváth Csaba II. kerületi polgármester ellentmondásokba keveredett a sajtótájékoztatón: először azt mondta, hogy a Moszkva tér közigazgatásilag a II. kerülethez tartozik, és így csak a fővárossal és talán a minisztériummal egyeztetnek. Aztán kiderült, határos a térrel a XII. és az I. kerület is. Az itteni (várbéli és hegyvidéki) fideszes polgármesterekről nem sok szó esett a sajtótájékoztatón, de a végén azért mégiscsak nyilvánvalóvá vált: a II. kerületiek igenis egyeztetnek velük, mert nélkülük nem lehet semmit sem csinálni a környéken. Kóka János az I. és a XII. kerületi vezetésről csak annyit mondott, hogy arrafelé nem fejlesztenek komolyan, legfeljebb csak turulszobrokat építenek.

Így aztán marad a találgatás: mit jelenthetett a zöldesítés? Mint a csütörtöki Kóka-Horváth-Demszky-sajtótájékoztatón kiderült, egyelőre a már az elmúlt hetekben megkezdett nagy aszfaltozásból sem lesz park a téren, hanem csak a burkolat újul meg, illetve néhány fát helyeznek ki dézsákban. Ezen kívül legfeljebb még virágtartókat raknak a térre. A főváros pedig állítólag pár zöldterületet befüvesít majd újra.

Homályos pontok

Azt, hogy mihez kell 30 milliárd forint, nem tudni, de Kóka és Horváth ennyi pénzt szán 2007-13 között a térre. Hogy miből? EU, Nemzeti Fejlesztési Terv, Világbank, kormány, stb. Született már döntés akár egy forintról is? Nem. És honnan lesz pénz rá? Idén áprilisban a Gyurcsány-kabinet állítólag dönt majd 30 milliárdról a tér javára.

Kóka János gazdasági miniszter azonban az MTI kérdésére hangsúlyozta, hogy ő nem mint a gazdasági tárca vezetőjeként véli így, hanem az egyes számú választókerület SZDSZ-es parlamenti képviselőjelöltjeként.

Fidesz: választásszédelgők a téren
Demszky Gábor ismét alkalmat keresett arra, hogy tettei helyett újabb ígéretekkel próbálja menteni magát. Ehhez - Kóka János szavait idézve - Budapest szégyenfoltját, a Moszkva teret találta a legalkalmasabb helyszínnek - írja a Fidesz közleménye. Kupper András, a párt fővárosi frakcióvezetője szerint a főváros tulajdonában lévő Moszkva tér rekonstrukciója nem kertészeti, hanem közlekedési és tervezési probléma. Ennek rendezésére 2000-ben különített el először pénzt a II. kerület, de a tulajdonos a felújítást megakadályozta. Azzal, hogy leaszfaltozzák a tér egy részét, még nem lesz újraszabályozva a közlekedés, nem lesz újjáépítve a metrókijáró.

A csütörtöki sajtótájékoztatón jelen volt Demszky Gábor főpolgármester is aki, felvázolt egy metróleágazást a Budagyöngye, pontosabban a remíz felé, de ezt még ő is csak nagyon távlati tervként jegyezte meg.

Már megint egy metróvonal

Konkrétan csak azt ígérte, hogy jönnek az új nagykörúti villamosok, és azok végállomása továbbra is a Moszkva tér lesz, meg hogy felújítják a metróállomást, aztán pedig összekötik az 56-os és a 18-as villamosokat, s így kevesebb BKV-terület éktelenkedik majd a placcon. Ezek egyébként valóban egy éven belül megvalósulhatnak, de a 30 milliárdos fejlesztésekhez semmi közük sincs.

Horváth Csaba azt is elmondta terveikről, hogy a 18-as és az 56-os összekapcsolása után az összevont villamosjárat a föld alá kerülhetne, illetve a közúti forgalmat körforgalomba terelnék, és így nagy területeket nyernének vissza a gyalogosok. Itt aztán Moszkva tér parkot vagy Moszkva tér ligetet kéne elnevezni a létrejövő zöldterületekről.

Horváth Csaba szerint is szükség lenne egy Moszkva téri metró-leágazásra. Ez a János kórház, illetve a Budagyöngye felé kanyarodna. Így ez utóbbi két helyen újabb közlekedési csomópontokat lehetne létrehozni. Felvetődhet ennek kapcsán a polgármester szerint a Volánbusz pályaudvar áthelyezése is a Széna térről.

A Moszkva tér átépítése 30 éve húzódik
A Moszkva tér átépítését mindig is napirenden tartották a főváros vezetői. Ezt a közterületet 1951-ben nevezték el a szovjet (ma: orosz) fővárosról, de 1912 óta fontos közlekedési csomópont. 1972-ben készült el a 2-es metró Deák tér és Déli pályaudvar közötti szakasza, így azóta határozza meg a tér arculatát a mozgólépcső kijárata, a hullámtetős megoldás. Ennek lebontása, átépítése, kereskedelmi funkciók idetelepítése évtizedek óta foglalkoztatja a szakértőket.

Már a hetvenes-nyolcvanas években számos tanulmány született a tér újjáépítésére, a kilencvenes években kezdődtek azonban a kifejezetten "üzleti célú" átépítési tervek. Ezek lényege az volt, hogy a Moszkva téren vagy a környékén önkormányzati/állami tulajdonú ingatlanokat kéne eladni, és a befolyt pénzből pedig rendezték volna a közlekedési csomópontot. Ésszerűsítenék a járatokat, összevonnák a villamosokat és a buszjáratok egy részét. Minthogy azonban a Mammut üzletközpont megépült, az ottani telkek magántulajdonba kerültek, illetve a többi épületet is privatizálták az üzleti hasznosítás efféle verziója ellehetetlenült.

Később felvetődött az is, hogy lebontanák a Retek utcai háztömböket is a Moszkva téren. Ezt Schneller István, Budapest korábbi főpolgármester-helyettese, jelenlegi főépítésze is megpendítette, aztán gyorsan lekerült a napirendről az ügy. Most elképzelhető, hogy újra előkerül ez az ötlet.