A BKV szerint kedden lesz újra villamosforgalom a Nagykörúton

2006.07.15. 07:50
Kidőlt egy Elmű-oszlop péntekről szombatra virradóra a Margit hídon, mert a körúti villamos áramellátó rendszerének felújítása során a korábbinál vastagabb, nehezebb vezetékeket szereltek be. Az elöregedett oszlopok és tartókampók egyszerűen nem bírják a súlyt. A BKV ezért villamospótló járatokat állított üzembe.

Keddig kicserélik azt a két oszlopot a Margit hídon, amelyek annyira elöregedtek, hogy egy rutinellenőrzés alkalmával kidőltek a helyükről, ígérte Donáth Zoltán, a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese szombaton a közlekedési társaság budapesti székházában. A rendkívüli sajtótájékoztatót azért hívták össze, mert a hajnali órákban újabb üzemzavar történt a 4-es és a 6-os villamos vonalán. Az Elektromos Művek kezelésében lévő, a villamosvezeték keresztsodronyát is tartó egyik oszlop megdőlt, emiatt le kellett állítani a villamosforgalmat.

Donáth Zoltán elmondta, hogy a villamosforgalmat hétfőn már a Jászai Mari térig engedik, onnan villamospótló buszok közlekednek a Moszkva térig. Kedd reggelig kijavítják a hibát és lassított forgalom mellett újra elindulhatnak a szerelvények a Margit hídon.

Nem javítható, cserélni kell

Viszoczky Rezső, a lebonyolító mérnöki feladatokkal megbízott szakértő elmondta, hogy szombat hajnalban - az éjszakai üzemszünet alkalmával - statikai elővizsgálatokat tartottak az ominózus szakaszon, vagyis mesterségesen terhelték a kereszttartó sodronyokat, amikor az egyik oszlop kidőlt és magával rántott egy másikat is. Az oszlopokat nem lehet javítani, azokat cserélni kell, tette hozzá a szakértő.

Schulek János, a FŐMTERV műszaki igazgatója szerint nem lehet tovább halogatni a Margit híd felújítását. Az oszlopokat 1978-ban tették a mai helyükre, azóta nem voltak felújítva. Elmondta, hogy ezekben a régi oszlopokban még nincsenek korrózióvédő gyűrűk, amelyek megakadályozhatnák a fém elvékonyodását, vastagságuk így nyolcról egymilliméterre csökkent.

Megnőtt a terhelés

Donáth Zoltán az eset másik okának a megnőtt terhelést nevezte meg, az új Combino villamosok felsővezetői háromszor olyan nehezek, mint a régiek, az elöregedett oszlopok és tartókampók egyszerűen nem bírják a súlyt. A jövőben a teherpróbás vizsgálatokon kívül korszerűbb technikákkal is megpróbálják kiszűrni a vészesen korrodálódott oszlopokat, az egyik ilyen technika az átfúrással való mintavétel lehet. "A BKV szenvedő alanya ennek az ügynek, ezek az oszlopok nem bírják a vezetékek terheit" - hangsúlyozta a vezérigazgató-helyettes.

Az oszlop kidőlése a VEKE, a Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület szerint azzal függ össze, hogy átépítik a felsővezeték-rendszert a hídon is, ám a régi oszlopok esetleg nem bírják a terhelést. Ezek a szerkezetek egyébként az Elműhöz tartoznak a Margit hídon, a BKV felsővezetékeit ilyen lámpaoszlopokra erősítik rá.)

Az Index munkatársa szombat reggel a Margit hídon járt, és látta, hogy egy daruskocsi tartja a megdőlt oszlopot. Információink szerint korábban az oszlop keresztben feküdt a hídon, már csak ezért sem járhattak a villamosok. Most már fogalmi akadály nem nehezíti közvetlenül a közlekedést, de meg kell támasztani a megdőlt oszlopot.

Keresik az okokat, tervezett vágányzár az 1-es villamos vonalán

A BKV fődiszpécsere lapunknak elmondta, hogy vizsgálják az oszlopokat, elsősorban statikailag, de egyelőre nem bizonyított, hogy az új felsővezeték-rendszer miatt dőlt ki az oszlop. Villamosforgalom a vizsgálat befejezéséig nem bonyolódhat az adott szakaszon, ezért pótló buszjáratokat állított be a BKV. A villamosközlekedést határozatlan ideig állították le, a vizsgálat akár napokig is eltarthat információink szerint, de természetesen előbb is befjeződhet.

A fődiszpécser szombaton délután továbbra is arról nyilatkozott, hogy nem járnak a villamosok az Oktogon és a Moszkva tér között, helyettük egész hétvégén buszok közlekednek. A fődiszpécser elmondta, hogy az 1-es villamos vonalon előre tervezett vágányzár van a Kerepesi út és a Lágymányosi híd között.

A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. szóvivője, Szegedi Péter az Indexnek elmondta, hogy megvizsgálták a cég szakértői a kidőlt oszlop miatt a Margit hidat, és abban statikai elváltozás nem történt, a létesítmény továbbra is alkalmas a forgalom lebonyolítására.

Két nappal ezelőtt a BKV vezetése elmondta, hogy eddig tizenegyszer volt leállás a Nagykörúton a felújítás kezdete óta. A VEKE, vagyis a Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy már tizenhat üzemzavar volt a felújítás kezdete óta, de ezek nem mindegyike okozott leállást.

A leghosszabb ideig tartó fennakadás múlt csütörtökön volt, mert eltörött egy csapos felfüggesztőelem, emiatt belengett a felsővezeték, és eltört egy villamos áramszedője a Margit körút és a Török utca találkozásánál, a budai oldalon. Majdnem egy órán át szünetelt a villamosforgalom.

Emlékezetes, hogy Demszky Gábor főpolgármester már kért jelentést a BKV vezetőitől, a tömegközlekedési vállalat vezetői pedig különféle magyarázatokat adtak a meghibásodásokra. A főpolgármester korábban már Aba Botond BKV-vezér prémiumának csökkentését is felvetette. A legutóbbi hírek szerint Demszky Gábor független vizsgálatot kezdeményezett a felsővezeték-szerelés miatt.