Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

A BKV szerint kedden lesz újra villamosforgalom a Nagykörúton

2006.07.15. 07:50
Kidőlt egy Elmű-oszlop péntekről szombatra virradóra a Margit hídon, mert a körúti villamos áramellátó rendszerének felújítása során a korábbinál vastagabb, nehezebb vezetékeket szereltek be. Az elöregedett oszlopok és tartókampók egyszerűen nem bírják a súlyt. A BKV ezért villamospótló járatokat állított üzembe.

Keddig kicserélik azt a két oszlopot a Margit hídon, amelyek annyira elöregedtek, hogy egy rutinellenőrzés alkalmával kidőltek a helyükről, ígérte Donáth Zoltán, a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese szombaton a közlekedési társaság budapesti székházában. A rendkívüli sajtótájékoztatót azért hívták össze, mert a hajnali órákban újabb üzemzavar történt a 4-es és a 6-os villamos vonalán. Az Elektromos Művek kezelésében lévő, a villamosvezeték keresztsodronyát is tartó egyik oszlop megdőlt, emiatt le kellett állítani a villamosforgalmat.

Donáth Zoltán elmondta, hogy a villamosforgalmat hétfőn már a Jászai Mari térig engedik, onnan villamospótló buszok közlekednek a Moszkva térig. Kedd reggelig kijavítják a hibát és lassított forgalom mellett újra elindulhatnak a szerelvények a Margit hídon.

Nem javítható, cserélni kell

Viszoczky Rezső, a lebonyolító mérnöki feladatokkal megbízott szakértő elmondta, hogy szombat hajnalban - az éjszakai üzemszünet alkalmával - statikai elővizsgálatokat tartottak az ominózus szakaszon, vagyis mesterségesen terhelték a kereszttartó sodronyokat, amikor az egyik oszlop kidőlt és magával rántott egy másikat is. Az oszlopokat nem lehet javítani, azokat cserélni kell, tette hozzá a szakértő.

Schulek János, a FŐMTERV műszaki igazgatója szerint nem lehet tovább halogatni a Margit híd felújítását. Az oszlopokat 1978-ban tették a mai helyükre, azóta nem voltak felújítva. Elmondta, hogy ezekben a régi oszlopokban még nincsenek korrózióvédő gyűrűk, amelyek megakadályozhatnák a fém elvékonyodását, vastagságuk így nyolcról egymilliméterre csökkent.

Megnőtt a terhelés

Donáth Zoltán az eset másik okának a megnőtt terhelést nevezte meg, az új Combino villamosok felsővezetői háromszor olyan nehezek, mint a régiek, az elöregedett oszlopok és tartókampók egyszerűen nem bírják a súlyt. A jövőben a teherpróbás vizsgálatokon kívül korszerűbb technikákkal is megpróbálják kiszűrni a vészesen korrodálódott oszlopokat, az egyik ilyen technika az átfúrással való mintavétel lehet. "A BKV szenvedő alanya ennek az ügynek, ezek az oszlopok nem bírják a vezetékek terheit" - hangsúlyozta a vezérigazgató-helyettes.

Az oszlop kidőlése a VEKE, a Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület szerint azzal függ össze, hogy átépítik a felsővezeték-rendszert a hídon is, ám a régi oszlopok esetleg nem bírják a terhelést. Ezek a szerkezetek egyébként az Elműhöz tartoznak a Margit hídon, a BKV felsővezetékeit ilyen lámpaoszlopokra erősítik rá.)

Az Index munkatársa szombat reggel a Margit hídon járt, és látta, hogy egy daruskocsi tartja a megdőlt oszlopot. Információink szerint korábban az oszlop keresztben feküdt a hídon, már csak ezért sem járhattak a villamosok. Most már fogalmi akadály nem nehezíti közvetlenül a közlekedést, de meg kell támasztani a megdőlt oszlopot.

Keresik az okokat, tervezett vágányzár az 1-es villamos vonalán

A BKV fődiszpécsere lapunknak elmondta, hogy vizsgálják az oszlopokat, elsősorban statikailag, de egyelőre nem bizonyított, hogy az új felsővezeték-rendszer miatt dőlt ki az oszlop. Villamosforgalom a vizsgálat befejezéséig nem bonyolódhat az adott szakaszon, ezért pótló buszjáratokat állított be a BKV. A villamosközlekedést határozatlan ideig állították le, a vizsgálat akár napokig is eltarthat információink szerint, de természetesen előbb is befjeződhet.

A fődiszpécser szombaton délután továbbra is arról nyilatkozott, hogy nem járnak a villamosok az Oktogon és a Moszkva tér között, helyettük egész hétvégén buszok közlekednek. A fődiszpécser elmondta, hogy az 1-es villamos vonalon előre tervezett vágányzár van a Kerepesi út és a Lágymányosi híd között.

A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. szóvivője, Szegedi Péter az Indexnek elmondta, hogy megvizsgálták a cég szakértői a kidőlt oszlop miatt a Margit hidat, és abban statikai elváltozás nem történt, a létesítmény továbbra is alkalmas a forgalom lebonyolítására.

Két nappal ezelőtt a BKV vezetése elmondta, hogy eddig tizenegyszer volt leállás a Nagykörúton a felújítás kezdete óta. A VEKE, vagyis a Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy már tizenhat üzemzavar volt a felújítás kezdete óta, de ezek nem mindegyike okozott leállást.

A leghosszabb ideig tartó fennakadás múlt csütörtökön volt, mert eltörött egy csapos felfüggesztőelem, emiatt belengett a felsővezeték, és eltört egy villamos áramszedője a Margit körút és a Török utca találkozásánál, a budai oldalon. Majdnem egy órán át szünetelt a villamosforgalom.

Emlékezetes, hogy Demszky Gábor főpolgármester már kért jelentést a BKV vezetőitől, a tömegközlekedési vállalat vezetői pedig különféle magyarázatokat adtak a meghibásodásokra. A főpolgármester korábban már Aba Botond BKV-vezér prémiumának csökkentését is felvetette. A legutóbbi hírek szerint Demszky Gábor független vizsgálatot kezdeményezett a felsővezeték-szerelés miatt.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.