Eufrozina, Kende
8 °C
19 °C

Ombudsman vizsgálja az égbe szökő HÉV-tarifákat

2007.01.10. 15:14
Az ombudsman is vizsgálódik információnk szerint a drasztikusan megemelt HÉV-tarifák miatt. Demszky Gábor válaszolt ugyan Gémesi György gödöllői polgármester korábbi levelére, de érdemi lépést nem tett a főváros. A szakértő szerint regionális szinten kellene rendezni a kérdést.

Az Index információi szerint az ombudsmanhoz, vagyis az állampolgári jogok országgyűlési biztosához is érkeztek kifogások a HÉV-tarifák drasztikus emelése miatt. A kérdésről a Fővárosi Közgyűlés döntött, de hatásai a Pest megyei agglomerációs települések egy részét érinti súlyosan.

Az ombudsman hivatalában nem válaszoltak az Index kérdésére, mert folyamatban lévő ügyről nem adnak információt, ez azonban azt jelenti, hogy a hivatal vizsgálódik a kérdésben. Időközben Demszky Gábor válaszolt Gémesi György gödöllői polgármesternek HÉV-ügyben.

Nincs újdonság

Demszky leveléből semmilyen újdonság nem derül ki. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a főváros egyelőre nem hajlandó változtatni álláspontján, nem vonja vissza a döntést.

Demszky ugyanakkor azt sugallja, hogy a Pest környéki településeknek, esetleg Pest megyének, vagy a magyar államnak kell átvállalnia a Pest megyeiek közlekedési költségeit a BKV-tól, mert Budapest nem vállalhatja az agglomerációban élők közlekedtetésének terheit, miután az állam csökkentette a támogatásait.

Demszky szerint a HÉV-tarifák emelésével 300 milliós veszteséget csökkentett a BKV, ez százmillióval kisebb összeg, mint amennyiről előző nap Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes beszélt. Demszky egyébként már korábban felkérte Hagyót, hogy egyeztessen az érintett önkormányzatokkal és a gazdasági minisztériummal a HÉV-tarifák ügyében.

A szakértő szerint a rendszert kell átalakítani

A HÉV-vitáról az Index megkérdezte Lövétei István közigazgatási szakértő, a Corvinus Egyetem docensének véleményét is. Lövétei elmondta, hogy sajátos helyzet állt elő, miután rendszerszinten nincs megoldva a Pest környéki településeken élők közlekedése.

Minden szereplő a saját szempontjából racionálisan jár el, de az egész ügyben mégis hiba van - tette hozzá. Nyilvánvaló, hogy a főváros nem akarja a vidékiek utazását megfizetni, a viékiek viszont úgy nem akarnak pénzt kiadni, hogy a jogok a fővárosnál maradnak. (Jelenleg a BKV és a HÉV tarifáit csak és kizárólag a Fővárosi Közgyűlés szabályozza.)

A régiók szerepét kéne erősíteni a szakértő szerint

Születtek ugyan egyedi megállapodások Lövétei szerint egyes Budapest környéki önkormányzatok és a főváros között, így bizonyos kékbuszok közlekedéséhez hozzájárulnak pénzzel a szomszédos települések, de a HÉV esetében ez eddig nem történt meg.

Lövétei szerint többféle megoldás is szóba jöhet a mostani helyzetben: egyrészt a régiók szerepének erősítésével, a közlekedés regionális szintű szabályozásával megfelelő döntési hatásköröket állapíthatnának meg, és a finanszírozást is rendezhetnék. A régiók határainak megállapítása azonban különösen a központi térségben igencsak vitatott. Pest megyének például erősen kérdéses, hogy kedvező-e, ha azonos régióban van Budapesttel.

Egy másik lehetőség lehetne, ha az állam és a fővárosi önkormányzat, illetve a Pest megyei önkormányzat fogna össze az agglomerációs közlekedés szabályozására, elvileg erre jött létre a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ). Valójában azonban a BKSZ-nek nincsenek megfelelő hatáskörei, ezért nem tudja betölteni valódi funkcióját. (E szervezet a BKV, a MÁV és a Volán tevékenységeit hangolná össze elvileg.)

Az állam mondhatja ki a végső szót

A HÉV-tarifák esetében Lövétei szerint az is bonyolítja a helyzetet, hogy az állam vonta meg, illetve csökkentette a támogatásokat, amit a Fővárosi Közgyűlés a budapestieknek "tompítva adagolt", a Pest megyeiekre viszont egyből áthárította.

A szakértő és a politikusok nyilatkozataiból kiderül: az önkormányzatok egyedileg nem tudják megoldani a problémákat: az egyik fizetni nem akar, a másik a döntési jogot nem adná át szívesen. Kérdés, hogy az állam meddig tűri, hogy a HÉV-en utazó diákok az eddigiekhez képest csak többszörös áron vehetnek bérletet.