Ráfeküdtek a metrós szavazásra

2006.07.25. 20:04
Augusztus közepéig lehet szavazni a budapest.hu-n a kettes és négyes metró új szerelvényeinek arculatára, a főpolgármester hétfői bejentése szerint az internetezők szavazatai alapján dől el, hogy miképp néznek majd ki a következő évtizedekben a két metróvonal járművei. A jelek szerint a netezők szavaznak, ahogy a csövön kifér.

Augusztus közepéig lehet elvileg szavazni a www.budapest.hu-n a hétfőn bemutatott metrószerelvények dizájnjára. Demszky Gábor bejentése szerint ez a szavazás dönti el, hogy miképp nézzenek ki a Budapestre tervezett Alstom metrószerelvények.

Túl azon, hogy az oldal elérhetősége nem mindig 100 százalékos (cikkünk írásakor sem tudtuk mindig az aktuális állást megtekinteni), más gondok is vannak a szavazással. Mint arra több olvasói levél is felhívta a figyelmünket, gyakorlatilag nincs semmiféle korlátozás a szavazatok leadásában, azaz bárki tetszőleges számú szavazatot leadhat a neki tetsző modellre.

Klikk a képre!
Találja meg az eltéréseket! (Klikk a képre!)

Kedden délig (ekkor épp működött a szavazóoldal) már több mint négyszázezer szavazatot adtak le a szívüknek kedves verziókra az internetezők. Mivel egy IP-címről elvileg végtelen számú klikkelés érkezhet, elképzelhető, hogy következő három hétben milliós nagyságrendűvé szavazat érkezik. Például a mániákus rajongók a Ctrl+R oldalfrissítéssel pörgethetik a nekik tetsző verzió népszerűségét, vagy lustább, de programozásban jártasabb társaik egyszerűbb script megírásával tehetik ugyanezt.

Felnőttek

Az oldal stabilitásán még dolgoznak a fővárosi önkormányzat informatikusai, a szavazógép működésén azonban nem kívánnak változtatni, tájékoztatta az Indexet a Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája. "Több lehetőség közül választottuk végül azt a megoldást, hogy nem korlátozzuk a leadható szavazatok számát, nem állítunk be szigorú szűrőket" - válaszolta kérdésünkre Nyáry Krisztián, kommunikációs igazgató, majd hozzátette: "felnőttnek tekintjük az internetezőket".

A városházi sajtós szerint tény, hogy rendkívül aktívak a fővárosi közlekedés iránt érdeklődők, többek között az Index fórumain is gyorsan pörgő eszmecsere zajlik a négyes metróval kapcsolatos beruházásokról, sokan vitatkoznak például azon is, hogy melyik látványterv a szebb. "A szavazásunk természetesen nem reprezentatív, ez nem népszavazás, sokkal inkább a Megasztárhoz hasonló vetélkedő, amiben kellő energiaráfordítással bárki előnyhöz juttatthatja kedvencét" - magyarázta Nyáry Krisztián.

Elemzik az eredményt

"Egy IP-cím alapú szűrővel kizártuk volna az azonos IP-címről szavazó több száz fős irodák munkatársait, ráadásul egy intelligens szavazórobot egy ilyen rendszert is képes átverni. Úgy gondoltuk, hogy inkább többen férjenek hozzá, mert a másik lehetőség az lett volna, hogy nincs szavazás és egy bizottság dönt a tervekről" - tette hozzá a kommunikációs igazgató, aki elárulta, hogy lesz offline szavazás is: különböző fórumokat szerveznek, ahol szavazólapokon lehet véleményt nyilvánítani a tervekről.

Jelenleg nincs nagyságrendi különbség az egyes tervekre leadott voksok között, de a szavazás lezárása után azért elemezni fogják a kapott adatokat és ha kirívó eltéréseket tapasztalnak, akkor korrigálják azt, válaszolt Nyáry Krisztián arra a felvetésünkre, hogy nem válhat-e komolytalanná a szavazás, ha például egymillió szavazat érkezik az egyik verzióra. A másodpercenként több ezer szavazattal változó állásról nem könnyű pontosan beszámolni, pillanatnyilag legyen annyi elég, hogy a cikk befejezésekor 187 997 szavazattal a 3. verzió vezetett.

Formatervezői megjegyzések a verziókhoz
1. Csapatunk - a budapesti tradíciókra utalva - ebbe a designba próbálta beilleszteni a kisföldalattira jellemző központi ikerfényszórós külső burkolatot. A külső burkolat úgy ereszkedik az orr mentén, mint valami védőszalag.
2. Ehhez a verzióhoz egy Franciaországban rendkívül népszerű villamos, a Valenciennes-i alakjából merítettünk ihletet; ezt különösen jól tükrözi a fényszórók beépítése.
3. Ez a változat idézi fel a legegyértelműbben a kisföldalatti fényszóróit. A metró orra grafikus kiképzésű, a fényszórók külső burkolatai szemhéjra emlékeztetnek. A vörös lámpák fölső-oldalsó elhelyezése szemhéjakat képez a fehér fényszóróknak.