Strasbourgig is elmehetnek a négyes metró ellenzői

2004.06.30. 09:00
Fontolgatják a Fővárosi Bíróság keddi, a metróépítés környezetvédelmi engedélyét jogerőre emelő ítéletének megtámadását a környezetvédők és az érintett területek lakóinak képviselői - írja a szerdai Magyar Hírlap. A lakószervezetek már az Alkotmánybíróságot is megkeresték, és akár az Emberi Jogok Európai Bíróságáig is elmennének. Előtte azonban lehetőségük van a metró még ki nem adott építési engedélyének megtámadására is.
A négyes metró környezetvédelmi engedélyének keddi jogerőre emelkedése után is folytatják bírósági harcukat a környezetvédők és a metróépítésben érintett lakók civil szervezetei. Miután a Fővárosi Bíróság szerint a környezetvédelmi felügyelőség jogosan adta ki a négyes metró engedélyét, a Levegő Munkacsoport, az ETKE és a LAKSZ az építkezés építési engedélyét tervezi megtámadni.

Az építési engedélyt is megtámadhatják

A jogerős engedélyt várhatóan a napokban adja ki a Közlekedési Főfelügyelet, a vasúthatósági engedély alapján. Az engedélyben a Magyar Hírlap értesülései szerint megkövetelik az építkezés során érintett házak folyamatos megfigyelését, a süllyedések megakadályozását.

Az építési engedély megtámadásán kívül a civil szervezetek fontolgatják, hogy megfellebbezik a Fővárosi Bíróság keddi döntését is. A lakókat képviselő szervezetek az Alkotmánybíróságot is megkeresték az építkezés ügyében, mondván az nyolc ponton is megsérti alapjogaikat. A Hírlap értesülései szerint elképzelhető, hogy az építkezés ellenzői az Emberi Jogok Európai Bíróságához apellálnak, amennyiben itthon már valamennyi jogorvoslati lehetőséget kimerítettek.

Egy évet már biztosan késik

A környezetvédelmi engedély jogerőre emelkedése tehát elvileg megnyitotta az utat a metróberuházás pályázatainak kiírása előtt, azonban újabb jogorvoslati kérelmeikkel a civilek és a környezetvédők elodázhatják az építkezés megkezdését. A környezetvédelmi engedély és a vasúthatósági építési engedély birtokában a főváros leghamarabb szeptemberben írhatja ki a metróépítkezéshez kapcsolódó pályázatokat, így az alagútfúrást leghamarabb jövőre kezdhetik meg. Ezzel a remélt 2008-as időpont helyett leghamarabb 2009-re adhatják át a negyedik metróvonalat.