Egy taxiscég maradhat csak Ferihegyen

2006.04.25. 15:12
Egyetlen céggel akar megállapodni a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA) vezetése, és ez az egyetlen vállalkozás bonyolíthatja majd le a reptéri taxiforgalmat - erről hamarosan pályázatot ír ki a BA. A pályázatot akkor lehet kiírni, ha a Fővárosi Közgyűlés csütörtökön módosítja a vonatkozó rendeletét, derült ki Demszky Gábor főpolgármester és Chris Woodruff BA-vezérigazgató közös keddi sajtótájékoztatóján.

Az Index már korábban is beszámolt a BA terveiről, amelyek kapcsán most Chris Woodruff vezérigazgató elmondta, a pályázatot május elején, közepén kiírhatják a taxisvállalkozás kiválasztására, és júliustól egységes szabályozással, garantált és jobb minőségű szolgáltatást nyújthatnak a repülőtéri utasoknak.

Az új, várhatóan csütörtökön elfogadandó fővárosi rendelet után bizonyos átmeneti időszak azért lesz, amíg a végleges helyzet ki nem alakul, derült ki a keddi sajtótájékoztatón.

Woodruff abban is bízik, hogy a jövőben olcsóbb lesz a Ferihegyről való taxizás a városba, és a reptéri taxisok esetében a jövőben legalább egy nyelv tudását is megkövetelik majd. Szintén fontos, hogy legyenek a mozgáskorlátozottak számára alkalmas taxik a repülőtérnél, tette hozzá a brit érdekeltségű cég vezérigazgatója.

És a maffia?

Arra az újságírói kérdésre, hogy a mostani szabályozás a maffia ellenére, 16 éves hiábavaló próbálkozások után lép életbe, Tiba Zsolt fővárosi főjegyző elmondta: "tudjuk, hogy komoly érdekeket sértünk ezzel, de gyorsan cselekszünk, és két hét alatt, az egyeztetés után rögtön beterjesztettük a javaslatunkat a Fővárosi Közgyűlés elé". Tiba szerint széleskörű támogatás övezi a rendeletmódosítást.

Ennek kapcsán Demszky Gábor kiemelte, hogy a főváros csak a kereteket teremti meg a rendeletmódosítással, a kereskedelmi kamara támogatja elképzeléseiket, de a vállalkozóknak, a cégeknek ezután maguknak kell megteremteniük a rendet. Elhangzott, hogy a Gazdasági Versenyhivatal is egyetért azzal, hogy a jövőben egyetlen taxiscég működjön Ferihegyen.

Demszky elmondta, hogy Ferihegyre évente 8 millió utas érkezik - ezt Woodruff is megerősítette. A főpolgármester szerint tavaly 20-25 százalékkal nőtt a légiforgalom Budapesten. Éppen ezért fontos, hogy az ideérkezők első benyomása kedvező legyen, ezért kell a taxisok helyzetét szabályozni.

Gyorsvasutak egymás hegyén-hátán

Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes arról is beszélt a sajtótájékoztatón, hogy idén ősszel, szeptembertől megindul a gyorsított vasúti közlekedés Ferihegy és a Nyugati pályaudvar között. Ez azt jelenti, hogy a Szemeretelepnél lévő vasúti megállón túl létesítenek egy megállóhelyet a meglévő vonalon, és így a Ferihegy 1-es terminál személyforgalmát közvetlenül vihetik a Nyugatihoz, a Ferihegy 2-re érkezőket pedig a MÁV kisbuszokkal szállítja az 1-es terminálhoz közeli vasúti megállóhoz.

2009-ig pedig egy külön vonalon közlekedő gyorsvasút kiépítését tervezik, tudtuk meg a Budapest Airporttól. Ez szintén a Nyugatit és a Ferihegyi repteret kötné össze, de nem a meglévő MÁV-vonalon.

A BA tervei szerint öt éven belül évi 12 milliós forgalmat bonyolít majd le, és "ezzel Ferihegy a régió első számú repülőterévé fog válni". "Garantálni akarjuk a jobb szolgáltatást, hiszen Budapest számára sem mindegy, milyen a repülőtérre érkező évi mintegy 8 millió utas első és utolsó élménye a városról és Magyarországról" - hívta fel a figyelmet Chris Woodruff, Demszky Gáborhoz hasonlóan.