Márk
14 °C
17 °C

A Keletibe futhat be a ferihegyi gyorsvasút

2005. 12. 09. 12:04
A szakmai javaslatok alapján a főként a ceglédi vonalon futó, Keleti pályaudvarra érkező Ferihegyi gyorsvasút megépítése lehet a legmegfelelőbb változat az elkészült négy fő nyomvonalterv közül, adta hírül az InfoRádió különböző forrásokra hivatkozva. A hivatalos döntés egy hónapon belül születik meg.
A ferihegyi gyorsvasút négy fő nyomvonaltervéből kettő a Keleti pályaudvart, kettő pedig a Nyugati pályaudvart jelöli meg végállomásként, tudta meg az InfoRádió kormányzati és más forrásokból. Mind a Keletibe, mind a Nyugatiba tartó vonal két-két nyomvonalon haladhat: a reptértől délre eső ceglédi vagy az északra haladó újszászi vonalon. Az InfoRádió úgy értesült, hogy a változatok közül a ceglédi pályán a Keleti pályaudvarig tartó nyomvonal lehet a legmegfelelőbb. Emellett a verzió mellett szól az, hogy rövidebb új vasúti pályát kell építeni a vonal és a repülőtér között, a Keleti pályaudvar pedig azért lehet célszerűbb végállomás, mert 2009-től a 2-es metró mellett a 4-es metró is megáll itt, valamint ide fut be az Intercity járatok többsége is.

Az 53 Intercity járatból ugyanis 36 megy a Keletibe, 12 a Délibe, és mindössze csak 5 a Nyugatiba. Kóka János gazdasági miniszter nemrég jelentette be, hogy 2007-től már gyorsvasúttal lehet eljutni a Ferihegyre. Egyes szakértők szerint a munka a Budapest Airport Rt. sikeres értékesítésével felgyorsulhat.

Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője a napokban az Inforádiónak elmondta, hogy a Ferihegyi gyorsvasútnak nem lesznek közbülső megállói, csak a két végállomáson, a reptéren és a vasúti pályaudvaron áll majd meg: "Ez nem metró, ez kifejezetten a Ferihegyre érkező, vagy Ferihegyről induló légi utasok kiszolgálását hivatott elősegíteni" - mondta.

Kavalecz Imre közölte, hogy a nyomvonaltervek már a vasúttársaság vezetésének asztalán vannak, és várhatóan jövő év januárjában megszületik a döntés a legmegfelelőbb változatról. Hozzátette, hogy a vonal kiépítése több tízmilliárd forintba kerül, amelyet uniós és kormányzati forrásokból, valamint a magántőke bevonásával szeretnének előteremteni.

A Ferihegyi gyorsvasút ötlete több éves. Az elmúlt években Demján Sándor üzletember vetette fel, hogy a Nyugati pályaudvartól induljon gyorsvasút a repülőtérre. Az üzletember hajlandó is lett volna részben finanszírozni a beruházást, ám a javaslat tavaly lekerült a napirendről. A fővárosi önkormányzat a vasútvonal mellett a 3-as metró Ferihegyig tartó meghosszabbítását is lehetségesnek látta. Végül a metróterv sem állta meg a helyét.