Zelma, Rajmund
-7 °C
-3 °C

Megvétózta az alsó rakpart kiszélesítését az UNESCO

2005.07.20. 10:31
Nem támogatja az UNESCO a főváros nagyralátó terveit a budai alsó rakpart kiszélesítéséről és parkosításáról, derült ki a nemzetközi szervezet állásfoglalásából. A Csepelre tervezett szennyvíztisztítóhoz gyűjtőcsatornát kellene kialakítani a budai partszakaszon, ehhez épülne a parkosított zöldsáv. Csatorna és víztisztító mindenképp lesz, ha nem is az eredeti nyomvonalon, a fővárost "nem érte készületlenül" az UNESCO-állásfoglalás.

Veszélybe került a budai alsó rakpart kiszélesítéséről és parkosításáról szóló fővárosi terv, miután az UNESCO Világörökség Bizottsága kedden közölte, nem támogatja az ötletet. Ha mégis megvalósul az eredeti tervek szerint, a védett rakparti panoráma a veszélyeztetett világörökségek listájára kerül, írta a Magyar Hírlap.

Az UNESCO küldöttsége civilek megbízásából 2005 elején jött Budapestre, hogy megvizsgálja a rakparton kialakítandó gyűjtőcsatorna tervét, amelyet korábban zöld szervezetek támadtak. A széles csatornát a csepeli szennyvíztisztítóhoz kell megépíteni, amely a fővárosi szennyvíz száz százalékát tisztíthatná, az UNESCO-állásfoglalás után azonban a csepeli projekt is veszélybe kerül, vagy legalábbis elhalasztódik.

A nemzetközi szervezet véleménye egyébként nem kötelező érvényű, de ártana az ország kulturális megítélésének, ha a védett látkép felkerülne a veszélyeztetett világörökségek listájára. A Világörökség Magyar Nemzeti Bizottságának vezetője folyamatosan egyeztet a fővárossal a rakpart ügyében.

A fővárosi önkormányzatot "nem érte teljesen készületlenül ez a döntés", de még semmilyen értesítést nem kapott az UNESCO állásfoglalásáról, mondta Demszky Gábor az MTI-nek szerdán. A főpolgármester közölte, hogy az UNESCO álláspontját tanulmányozni fogják, és alternatív megoldást terjesztenek a helyzet megoldására a fővárosi szakbizottság, majd a közgyűlés elé. De mindenekelőtt szeretnék megismerni az UNESCO-határozatot.

Új nyomvonalon épülhet a csatorna

A budai gyűjtőcsatornát mindenképp meg kell építeni, de felül kell vizsgálni a nyomvonalat az UNESCO javaslatai alapján, mondta a 180 milliárdos szennyvíztisztító-beruházást lebonyolító Enviroduna Kft. projektigazgatója. Ivántsy Gábor elmondta, a szennyvíztisztító a tervek szerint épül, a "Margit híd és az Erzsébet híd közötti út és parkosított zöldsáv vált kérdésessé". Az új nyomvonalat még az idén meghatározzák.

Az eredeti terv szerint a Margit híd és az Erzsébet híd között, a Dunával párhuzamosan a lépcsők helyén építenék a főgyűjtőt, felette pedig 10-15 méter széles zöld sávot alakítanának ki. Demszky szerint az egyik lehetséges megoldás, hogy a jelenlegi rakparti út alá építik a főgyűjtőt, ez esetben viszont le kellene zárni a rakpartot az építés idejére. A másik lehetőség, hogy "egy szinttel feljebb", a rakparti úton húzódó villamospálya alatt helyeznék el a főgyűjtőt.

A főváros százmillió, az állam 94 millió eurós hitelt vesz fel az Európai Beruházási Banktól a szennyvíztisztító és a hozzá tartozó létesítmények megépítésére, közölte Demszky Gábor korábban. Ehhez jön még az EU kohéziós alapjából fizetett, 305 millió eurós vissza nem térítendő támogatás. A városháza legkorábban szeptemberi közgyűlésén tárgyalhat az UNESCO-állásfoglalás miatt kialakult helyzetről. Az eredeti tervekhez képest nagy késéssel, 2010-re valósulhat meg a beruházás.

Demszky Gábor az év elején jelentette be, hogy az Európa Kulturális Fővárosa-pályázattal is összefüggésben grandiózus átalakításokat terveznek Budapesten, amelyeknek része a budai rakpart 6 kilométeres sávjának kiszélesítése és parkosítása is.

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.