Sztrájkra készülnek a BKV-nál

2006.11.02. 15:42
A BKV szakszervezetei sztrájkkal fenyegetőznek, ha Demszky Gábor nyolc napon belül nem reagál követeléseikre. Demszky nem reagál a kérésre, de bejelentette: elfogadható mértékű tarifaemelés kell a BKV-nál. A cég bejelentette: már leadta jövő évi terveit, és nem tervez járatritkításokat. A BKV ismertette a novembertől életbe lépő éjszakai járatbővítéseket is.

A főpolgármestert háromszor is keresték együttműködési megállapodástervezetükkel a BKV-nél működő szakszervezetek, mégsem tárgyalt velük Demszky Gábor. Egy alkalommal személyesen mentek el, és akkor sem fogadta őket - derült ki a tömegközlekedési vállalatnál működő két nagy szakszervezet vezetőinek csütörtöki sajtótájékoztatóján.

A sztrájk sem kizárt

Nemes Gábor (a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének elnöke, aki a héten már beszólt Demszky Gábornak) és Vág Péterné (a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke, a BKV korábbi vezérigazgató-helyettesének, a jelenleg a Combino-projektet irányító Vág Péternek a felesége) szerint végső esetben a sztrájk sem kizárt a cégnél, amelyet elbocsátások, átszervezések, egyes tevékenységek privatizációja fenyeget.

Szerintük más országok példája is mutatja, hogy az integrált tömegközlekedés szétbomlasztása sokkal drágább verzió, így nincs szükség további járatok kiszervezésére. Vág Péterné konkrétan Csepelt említette. A szakszervezetek ezért azt kérik, hogy vonják be őket az egyeztetésekbe, indítsanak kampányt a tömegközlekedés népszerűsítésére, állítsanak fel háromoldalú munkabizottságot a BKV, az érdekképviseletek és a városvezetés részvételével a tömegközlekedési ügyekre.

Hitelekre kényszerül a BKV

A szakszervezetek tartanak attól, hogy miután az állam és az önkormányzat nem finanszírozza a BKV-t, a cég adósságai nőnek, vesztesége fokozódik, s közben folyamatos támadások érik a BKV-t a sajtóban, illetve a politikában.

A szakszervezetek hangsúlyozták, nem Aba Botond vezérigazgató posztját védik, de nem tartják jónak, hogy egy olyan vizsgálati jelentés nyomán, amely a BKV-t nem teszi felelőssé, mégis a céget vádolják sokan. (Ezzel a szakszervezeti vezetők a nagykörúti felsővezetékek cseréjét elemző vizsgálatra utaltak, amelyet a BKV felügyelő bizottsága rendelt meg.)

Demszky nem reagál

A Városházán az Index érdeklődésére elmondták: Demszky egyelőre nem fog nyilatkozni az ügyben, hiszen jelenleg is zajlanak a koalíciós tárgyalások. Ezeken szó esik majd Aba Botond jövőjéről, a tarifákról és más BKV-ügyekről is. Ha ezekben a kérdésekben megoldás lesz, akkor tárgyalnak majd a szakszervezetekkel is. (Aba Botond leváltását pár nappal ezelőtt Demszky Gábor vetette fel újra.

A főpolgármester a köztelevízió csütörtöki Nap-kelte című műsorában egyébként arról beszélt, bízik benne, hogy sikerül a kormánytól megszerezni a BKV működéséhez szükséges pénzt. Hozzátette ugyanakkor, hogy szükség van a jegyek árának emelésére.

Elfogadható mértékű tarifaemelésre készülnek

A főpolgármester az MTI szerint azt mondta, hogy "kijárják" a kormánynál a BKV jövő évi működéséhez szükséges "sok tízmilliárdos" fedezetet. Ez az összeg biztosítja majd a megfelelő munkafeltételeket - fűzte hozzá. Hangsúlyozta azonban, hogy szükségesnek tartja a BKV-jegyek árának "elfogadható mértékű" emelését is.

Bősze Sándor, a BKV főosztályvezetője csütörtöki sajtótájékoztatóján erről elmondta: a BKV a reális költségeinek megtérítését várja a jövőben is, ennek egyik része lehet a tarifabevétel.

Bősze beszélt arról is, szeretnék, ha az 1-es villamost mielőbb átvezetnék Dél-Budaára, a 3-as villamost pedig Csepelre. Ugyancsak jónak tartaná a BKV az ötös metró előkészítésének felgyorsulását.

Átszervezik az éjszakai közlekedést

A BKV főosztályvezetője előzőleg sajtótájékoztatót tartott az új éjszakai járatokról is. A tapasztalatok szerint ezek igen sikeresek, s bár a VEKE, vagyis a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület nevét nem ejtették ki a cégnél, de a civil szervezetek javaslatait többször is hangsúlyozták az intézkedések kapcsán. (Az éjszakai járatok átalakítását és mostani módosítását is a VEKE javasolta először.)

Öt új és négy hosszabb járat, egy viszont megszűnik

Eszerint novembertől öt új járat (930, 937, 963, 996-996A, 999) indul majd, négyet meghosszabbítanak (931, 950, 966, 979), és decembertől sűrítik a Rákóczi úton közlekedő 907-es és a nagykörúti 906-os éjszakai buszokat. Új megállói lesznek a 943-as és a 979-es buszoknak, és csuklós járműveket tesznek a 909-es és a 979-es járatokra is.

Mindeközben megszűnik a 911-es járat, amelyet részben a 921-es és főleg a meghosszabbított 931-es pótol majd.

Egy különleges új járat
A 937-es járat a Közvágóhíd és a Vörösvári út között jár majd. Ennek különlegessége a hozzákapcsolódó "taxi rendszerű kísérleti szolgáltatás", amelyet kísérleti jelleggel vezetnek be. A Közvágóhídtól induló járat egyúttal a 901-es busz 0.51 órai Vörösvári útig közlekedő menetét is teljesíti, ezért a tábláján a 901-937-es jelzés szerepel majd. A kísérlet során az autóbusz csak akkor megy fel az Erdőalja út-Máramarosi út felé Óbudán, ha a Vörösvári úttól valaki tovább akar utazni, vagy valaki betelefonál a szóban forgó "plusz" szakaszról 23 óra és 1 óra 20 között. Ekkor - hasonlóan a taxikhoz - telefonon, a 317-8080-as számon lehet jelezni, hogy jöjjön fel a busz a hegyoldalba.

A változások miatt, a részletek megismeréséhez érdemes böngészni a BKV oldalait, ugyanis számos jelenlegi járat nem áll meg az eddig megszokott helyeken, vagy pluszmegállókat, szakaszokat illesztettek be, vagy egyszerűen csak áthelyezik egyik-másik megállót, így változik a 901-es, a 907-es, a 921-es, a 923-as, a 956-os, a 960-as is némileg.

A BKV hamarosan megjelentet egy jelenleg még nyomdában készülő kiadványt is az átszervezésekről, amelyet a pénztárakban lehet majd megkapni.

Januártól összehangolás

Januártól aztán összehangolják a menetrendeket, és átütemezik majd az éjszakai és a nappali menetrendeket is. Erről az Indexnek Bősze Sándor elmondta: mindez nem azt jelenti, hogy az éjszakai járatokat korábban indítanák, vagyis teljesítménycsökkentésre készülne a BKV. (Korábban Molnár Gyula, az MSZP fővárosi frakcióvezetője nem tartotta kizártnak a járatritkítást, miközben a tarifaemelést elutasította.)

Bősze elmondta, hogy 2006. szeptember 15-éig kellett eljuttatniuk a fővárosi önkormányzathoz a forgalmi tervüket, amely 2007-re vonatkozik. Ebben pedig nem tettek javaslatot semmilyen járatritkításra.

Az éjszakai járatok maximum 70 ezer embert fognak szállítani a jövőben, míg a nappali közlekedésben 3,5 millióan vesznek részt, így ez a két szolgáltatás nem keverendő össze szerinte.

Tények és vélemények az éjszakai járatokról
A korábbi 22-24 ezerhez képest 2005 szeptemberétől 40 ezerre nőtt a hétköznapokon éjszakai buszokon közlekedők száma. Szombatonként pedig a korábbi 30-32 helyett 56 ezren utaznak a 9xx-es járatokkal. A korábbi 220 kilométeres, 19 vonalból álló, 752 megállós hálózat idén 444 kilométerre, 30 vonalra és 1585 megállóra bővült. A novembertől életbe léptetett intézkedések nyomán további harminc kilométerrel gyarapszik a hálózat, öt új vonal lesz, és négyet meghosszabbítanak. A meghosszabbítások miatt egyébként lesz olyan járat, mint például a 911-es, amely megszűnik, de ezt a kibővített útvonalon járó 931-esek és 921-esek pótolják majd.

Míg az éjszakai járatokat a BKV a VEKE, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület nyomására alakította át, most a BKV szakszervezetei is elmondták a véleményüket. Vág Péterné szerint ezek a járatok 150 millióba kerülnek - más adatok ennek a töredékéről szólnak egyébként -, és legfőbb gond az, hogy a BKV dolgozóinak hosszabb idejébe telik, hogy beérjenek munkahelyükre, hiszen ezek a járatok már nem szolgálatiak, mások is utaznak rajtuk. Az sem mindegy a szakszervezeti vezető szerint, hogy egyedül megy-e valaki a szolgálati járaton vagy hajléktalanokkal utazgat együtt egy éjszakai buszon.