Natália
-3 °C
7 °C

VEKE: a metróépítés csak álcázott városrombolás

2006.08.30. 16:17
A VEKE ideiglenes villamosvágányokat követel Dél-Budára, a Fidesz hűtlen kezelésről beszél, amiért újra felbontják a Móricz Zsigmond körteret, Demszky cáfol, a metró projektirodája szerint pedig így kell csinálni mindent, hiszen az elmúlt években aluljárókat építettek, most viszont az aluljárókat csak összekötik a frissen készülő metróállomásokkal.

A 4-es metró állomásainak építése miatt lezárták a Fehérvári utat, októbertől a Kálvin tér, januártól a Fővám tér és a Szabadság híd teljes lezárása következik. Emiatt több mint egy évre megbénul a 47-es, 49-es és a 2-es villamos, valamint a belvárosi buszok és a 83-as troli forgalma is - állapítja meg a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közleménye, amelyet az Indexhez is eljuttatott a szervezet.

"A gödörásást nem a metróépítés teszi szükségessé, hiszen Budapesten már két metróvonalat sikerült úgy megépíteni, hogy a főbb tömegközlekedési eszközök forgalma közben végig fenntartható volt. A Blaha Lujza téri és az Astoria aluljárók építése közben évtizedekkel ezelőtt a villamosok, ideiglenes vágányokon ugyan, de lényegében zavartalanul közlekedtek" - hangsúlyozza a VEKE.

Állítsák vissza a villamoskölekedést!

Éppen ezért a civil szerveződés kéri a városvezetést, hogy a Fehérvári út villamosforgalmát mihamarabb állítsa vissza. Ha ez a kiásott gödör felett már nem is lehetséges, akkor a környező utcákban telepítsenek ideiglenes villamosvágányokat - követelik, amely szerint "ezt Európa bármely normálisan működő városában is" így tennék.

Az egyesület szerint a Kálvin téri és Fővám téri építkezés terveinek átdolgozása szintén elkerülhetetlen: a belvárosi villamosvonalak hosszú hónapokra történő leállítása nem indokolt.

Dilettáns szervezés

A dilettáns szervezésnek a nagy forgalmú 7-es buszok is áldozatul estek: nem tudnak a belső Bartók Béla úton fölhajtani a villamospályán kialakított buszsávjukra, így a dugóban vesztegelnek, állítja az egyesület.

A VEKE szerint a DBR irodától (a négyes metró beruházójától) elvárható volna, hogy legalább a saját honlapját tanulmányozza, ahol ábrákon és szövegesen mutatják be azt a közismert és Európában is alkalmazott módszert, mellyel a metróállomások födémszerkezetét a közúti és a villamosforgalom folyamatos fenntartásával, félpályás útlezárásokkal lehet megépíteni.

Miénk nem ilyen

"A mi állomásaink nem építhetők meg így, az építkezés idején teljes szélességében le kell zárni az utakat" - mondta el a felvetésre az Indexnek a projektiroda vezetője, Gulyás László. Szerinte más utakon a villamosvágányok fizikailag sem helyezhetők el.

Gulyás emlékezett arra, hogy a Blaha Lujza téren a nagykörúti villamosok valóban jártak a metróépítésnél, és arra is emlékeztetett, hogy az Astoriához pedig egy Zagyva-hidat hoztak el, hogy ott bonyolódjon a közlekedés. Ha most kezdenének egyébként ideiglenes villamosvágányokat csinálni, vagy hasonló intézkedéseket tennének, mint egykor az Astoriánál, akkor jelentősen késne a metróberuházás, jegyezte meg Gulyás.

Csak jövőre indul újra a villamosközlekedés a Fehérvári úton

Gulyás egyetért viszont azzal, hogy mihamarabb újra meg kell indítani a villamosközlekedést Dél-Budán. Ez jövő év közepére, július-augusztusra várható szerinte. A Fővám és a Kálvin téren szintén körülbelül egy évig áll a majd a villamosközlekedés, ez várhatóan januártól lesz így (akkortól kell majd körülbelül 12 hónapos forgalomszüneteltetéssel számolni).

Gulyás hangsúlyozta, több száz ember dolgozik, évtizedes tapasztalattal a metróépítésen, annak előkészítésén. A főváros és más hatóságok a terveket elfogadták. Ezek után "nem szakmai véleménynyilvánítás" dilettánsnak és városrombolásnak nevezni mindezt, mondta Gulyás az Indexnek a VEKE minősítése kapcsán.

A Fidesz hűtlen kezelésről beszél

A hűtlen kezelés gyanúját felvető több százmillió forintos közpénzpazarlás mellett a négy éve egyszer már átépített területek újabb feltúrásával "felháborító módon" zajlanak a Móricz Zsigmond körtér térségében a 4-es metró építésének nevezett munkálatok - jelentette ki Kupper András, a Fidesz-KDNP XI. kerületi polgármester-jelöltje, a Fidesz fővárosi elnöke és frakcióvezetője szerdán a helyszínen.

A politikus sajtótájékoztatóján tragikomikusnak nevezte azt a helyzetet, hogy az MSZP-SZDSZ-koalíció ismét a választások előtt túrja fel a kerület központját metróépítés címén. Metróalagút azonban az elmúlt 16 évben még egy centiméter sem épült, tette hozzá.

Magyaráz a Városháza

Demszky Gábor szerdán úgy reagált Kupper kijelentésére, hogy a Móricz Zsigmond körtéren azokat a részeket építik most át, amelyekhez korábban nem nyúltak hozzá. Demszky szerint a választások után folytatódnak a főváros közlekedési fejlesztései, immár Kupper András nélkül, aki a jövőben nem lesz fővárosi képviselő.

Kupper felvetéséről Gulyás elmondta: a Móricz Zsigmond körtéren nem ugyanaz a beruházás zajlik újra, mint pár évvel ezelőtt. Ott éppen azért kellett felszámolni például a hatos vonalán a vágányhurkot, hogy elférjen később a metróállomás. Amikor ezért a térségben ideiglenes végállomást létesítettek, szándékosan olcsóbb anyagokat használtak fel.

A korábbi beruházások egyébként aluljáró-építésre és felszínrendezésre vonatkoztak, köztük villamosmegállók és végállomás elhelyezésére. Most viszont magukat a metróállomásokat építik, tehát az aluljárókat (amelyek korábban készültek el) csak összekötik az állomásokkal, nem változtatnak rajtuk.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!