Timót, Xénia
-10 °C
-1 °C

Fejlesztik a budapesti vízibuszvonalakat

2005.10.30. 11:12
Jövőre két cég is szeretné bővíteni Budapesten a menetrend szerinti hajózást. A Duna fővárosi szakaszán az idei szezonban két olyan hajójárat is működött, amellyel a Csillaghegy-Boráros tér, valamint a Vigadó tér-Margitsziget között lehetett utazni. Bár az üzemeltetők saját bevallásuk szerint jó évet zártak, a járatokat továbbra is viszonylag kevesen ismerik. A vízibuszozás népszerűbbé tételéhez Budapesten megfelelő kikötők és várótermek kellenének, s lehetővé kellene tenni, hogy a Dunát egyáltalán meg lehessen közelíteni autóval, busszal vagy gyalog.

A nyolcvanas évek elején még több mint tíz menetrend szerinti vízibusz közlekedett Budapesten. A 25-30 perces időközönként járó hajókkal viszonylag gyorsan el lehetett jutni A pontból B-be, s megvoltak a megfelelő buszcsatlakozások is. A „boldog békediőkben” ráadásul egyszerű BKV-jeggyel is fel lehetett szállni ezekre a járatokra.

Ma a hajózási idényben mindössze kettő olyan járat közlekedett, amely alkalmas a városon belüli utazásra, de ezekről a budapestiek jelentős része valószínűleg nem is tud. A dunai vízibuszozás népszerűsítésére felesküdött Index annak járt utána, milyen lehetőségeink vannak, ha tömegközlekedésre akarjuk használni a dunai hajókat.

Bicikli a fedélzeten

Budapest lényegileg egyetlen menetrend szerinti járata a Csillaghegy és a Boráros tér között közlekedik. Bár az idei idény statisztikái még nem véglegesek, idén több mint 20 ezren utaztak így. A hajó nem csak a turistákra specializálódott, iskolai csoportok, nyugdíjasok mellett utaznak rajta nagycsaládosok, de munkába vagy bevásárlásba igyekvők is.

A BKV megbízásából 1996 óta működtetjük a járatot, 2004 óta májustól szeptember elejéig naponta óránként járnak a hajók – mondta az Indexnek Kozma Tibor, a Sailor Kft ügyvezető igazgatója. A 8.30-tól 18.30-ig közlekedő hajó útvonala a Boráros tértől a Petőfi, a Batthyányi téren, a Margitszigeten át az Óbudai szigetig, a Rómaifürdőig és Csillaghegyig tart.

Arra azonban nincs lehetőség, hogy ehhez BKV jegyet vagy bérletet használjunk. A teljes szakasz így 600 forintba (gyermekeknek 300-ba kerül), s nem elhanyagolható, hogy külön díjért (500 forint) biciklit is lehet szállítani. Aki csak a Boráros tér - Jászai Mari tér között közlekedik, annak 500 (250) forintot kell kiadni, az egyszerű vonaljárat 200 forintba kerül.

Folyásiránnyal szemben

A cég eredetileg két hajó működtetésére kapott mandátumot a közlekedési vállalattól, de idén saját erőből egy harmadikat is üzemeltetnek. Ennek köszönhetően sikerült sűríteni a járatokat, így az idényben óránként közlekedtek a hajók – mondta Kozma Tibor.

A mostani járművek 15 km/óra sebességgel haladnak. Ha az ember a folyásirány szerint a Boráros tér felé halad, másfél óra alatt teheti meg az utat (ez ellenkező irányban két óra). A Jászai Mari térről a Boráros térig tartó utat huszonöt perc alatt meg lehet tenni.

Kozma Tibor szerint ugyan be lehetne szerezni a mainál kétszer gyorsabb hajókat is, ahhoz azonban jóval több dolog szükséges, hogy Budapesten ismét elterjedjen a menetrend szerinti hajózás. Sokkal nagyobb problémát jelent ugyanis, hogy a Dunán kevés a kikötésre alkalmas hely, s Budapesten sok helyütt sem autóval, sem tömegközlekedéssel, de még gyalog se lehet megközelíteni a folyót. Ha jobban fel akarnák futtatni a menetrend szerinti közlekedést, szükség volna megfelelő várótermekre is, hogy az utasoknak ne hidegben vagy esőben kelljen ácsorogniuk a Duna parton.

Margitszigeti nosztalgia

Idén kísérleti jellegel működött egy hajójárat a Vigadó tér és a Margitsziget között is. A Passnave Kft. által üzemeltetett hajók naponta négyszer jártak és a belvárosból 30 perc alatt érték el a margitszigeti sportuszodát (az út visszafelé 15 perc). A járat korábban elsősorban turistáknak szánt városnéző hajó volt, így a jegyár is ennek a szolgáltatásnak megfelelő volt. A felnőtteknek 800 forint, a 12 év alatt 400 forintba került, mondta az Indexnek Kautz István, a Passnave Kft. kereskedelmi- és marketingvezetője. Az előzetes adatok szerint idén 6-8 ezer utas választotta ezt a lehetőséget.

A cég a budapestiekre szeretné "áthangszerelni" a járatot, ezért jövőre jelentősen csökkentik a jegyárat és újabb megállókat alakítanak ki (Batthyányi tér, margitszigeti bringó kikötő). Szeretnék ugyanakkor megőrizni a nosztalgia jelleget is, hiszen ezen a szakaszon az egyik legrégebbi, 1911-ben épült Csillag nevű hajó jár. Kautz István lát lehetőséget arra, hogy a hajózás később a tömegközlekedés részévé váljon, hiszen, mint mondta, "a belvárosban mégiscsak ez az egyik leggyorsabb közlekedési mód".

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!

Kezdje az évet egzotikus körutazással!

Fedezze fel Madagaszkár, Burma, Peru kincseit, Indiát a kelet csodálatos világát.