Zöld zónát akar Fodor és Demszky

2008.02.14. 15:40
A fővárosi önkormányzat kezdeményezte a KRESZ megváltoztatását, illetve a gépjárművek környezetvédelmi felülvizsgálati rendszerének és a gépjárművek helyi adóztatási szabályainak módosítását, közölte Demszky Gábor főpolgármester. Ezek az előfeltételei annak, hogy a környezetvédelmi tárca támogatásával zöld zóna jöhessen létre Budapest belvárosában.

Zöld zóna kialakítását, a környezetet leginkább szennyező autók belvárosi kitiltását tervezik Budapesten, a szakminiszter támogatja a környezet védelmét, a levegőszennyezettségének csökkentését célzó elképzelést, hangzott el Demszky Gábor és Fodor Gábor csütörtök délutáni közös sajtótájékoztatóján, az V. kerületi Erzsébet téri légszennyezettség-mérőállomás előtt.

Fodor Gábor megerősítette, hogy a környezetvédelmi és az egészségügyi tárcánál már dolgoznak azon a jogszabály-módosításon, amellyel idén bevezetik a szálló por küszöbértékét. Demszky Gábor hozzátette, hogy üdvözlik és támogatják ezt a jogszabály-módosítást, amellyel hatékony intézkedéseket tehet a fővárosi önkormányzat a budapestiek egészsége érdekében.

A főpolgármester közölte, hogy Budapesten jelenleg még messze vannak az egészségre káros határértékektől, az úgynevezett tájékoztatási határértéket viszont egyes káros anyagoknál már időnként megközelítették.

Demszky Gábor rámutatott, hogy a fővárosi önkormányzat által tavaly elfogadott új környezeti program kiemelt figyelmet fordít a szmogveszély megelőzésére. Ennek egyik eleme a zöld zóna, amelynek bevezetése érdekében az önkormányzat már kezdeményezte a KRESZ módosítását. Kezdeményezik továbbá a gépjárművek környezetvédelmi felülvizsgálati rendszernek és a gépjárművek helyi adóztatási szabályainak módosítását is. Eszerint szigorítanák a legkedvezőbb színes matrica megszerzésének lehetőségét, illetve a korszerűbb autók után kevesebb adót kellene fizetni.

Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes felhívta a figyelmet arra, hogy Budapest levegőszennyezettségének 34 százalékát a teherautók okozzák. Januártól ezért megszigorították a nehéz tehergépjárművek belvárosi közlekedését, és év végére az egész városban korlátozzák mozgásukat. Budapesten ma naponta több mint 120 ezer 3,5 tonnánál nehezebb autó közlekedik, tette hozzá.

A környezetvédelmi miniszter egyetértett a főpolgármester-helyettessel abban, hogy a teherautók a felelősek elsősorban a környezetkárosító anyagok kibocsátásért. Az M0-ás út továbbépítésével és a megyeri híd elkészültével ezeket a járműveket még a zöld zónán kívüli területről is ki lehet tiltani, jegyezte meg.