Miklós
-7 °C
2 °C

Demszky a Törzsasztalban: Atkári marad

2002.10.30. 13:45
Atkári János gazdasági főpolgármester-helyettesként bevált és marad - mondta az Index Tőrzsasztalának vendégeként Demszky Gábor főpolgármester. A negyedik ciklusát kezdő városvezető szerint az M0-ás híd a következő négy évben, aquincumi híd pedig a következő ciklusban készülhet el.
"Szükség van Atkári Jánosra, hogy a város költségvetése egyensúlyban legyen, amihez szigorú gazdálkodás kell" - válaszolta az Index Törzsasztalának vendége, Demszky Gábor arra a kérdésre, hogy miért ragaszkodik a budapesti SZDSZ a gazdasági főpolgármester-helyetteshez. Demszky szerint helyettesét azért nem kedvelik, mert tud nemet mondani: "Ez hozzá tartozik ahhoz a szerephez, amit nyolc évvel ezelőtt elvállalt. A szocik által felvetett problémákat másképp kell megoldani. Nagyon zavar, hogy az egyeztetés főbb témájává egy személyi kérdés vált. Mindent meg fogok tenni azért, hogy végre érdemi kérdésekről egyeztessünk (BKV, költségvetés, városfejlesztési program)."

Két híd, két ciklus

"Két hidat tervezünk északon megvalósítani - ismertette a városháza terveit Demszky. - Az első az M0-ás híd lesz, amely kormányzati pénzből épül, de ezzel együtt elő kell készíteni az aquincumi hídat, közvetlenül az északi vasúti összekötő híd fölött. Az utóbbi egy városi híd lesz, amely óriási lökést fog adni Óbuda, Békásmegyer fejlesztésének. Az M0-ás híd még ebben a ciklusban elkészülhet, az aquincumi át fog húzódni a következőre."

A 4-es metróról a főpolgármester elmondta, hogy két változtatást terveznek a nyomvonalon, amely így a Bosnyák teret fogja összekötni a Kelenföldi pályaudvarral, és nem fogja veszélyeztetni a Gellért téri hőforrásokat.

Ellenszavazatok

A Schmitt Pálra adott 35%-nyi szavazatról Demszki kifejtette, hogy egy demokratikus rendszerben az ellenszavazatok ugyanolyan fontosak, mint a támogatók, ezért nem hibának vagy hiányosságnak, hanem a demokrácia velejárójának tekinti őket.

Bővítik a hajléktalanszállókat

"Egy liberális szellemű városban nem szokás eltávolítani az embereket, ez egy másik korszakra jellemző" - válaszolta Demszky Gábor arra a kérdésre, hogyan kívánják "eltávolítani" a Normafa környékéről a hajléktalanokat. A főváros több száz új férőhelyet hozott létre csak idén, és csak olyan megoldásot keresnek, ami a fedél nélkül élőknek és a járókelőknek egyaránt jó. A városvezetés elsődleges célja, hogy mindenkinek fedél legyen a feje fölött, és olyan körülmények legyenek a szállókon, hogy a hajléktalanok inkább ott töltsék szívesebben az éjszakáikat, mint az utcákon. Ehhez elsősorban a férőhelyek számát kell fejleszteni, és az utcán élő emberek igényeinek megfelelő szolgáltatást kell nyújtani.

Rakpartszélesítés: engedélyekre várva

A budai alsó rakpart kiszélesítésére már megszülettek a tervek, csak a hatósági engedélyekre van szükség, hogy megkezdhessen az építés. Ez a beruházás szervesen illeszkedik a komplex városfejlesztési programba. "Először a már meglévő út és a Duna között lefektetünk egy óriási szennyvízvezetéket, és ezen alakítnak ki újabb két sávot. Ezzel Budapest összes szennyvízének felét a Csepelen megépülő Központi Szennyvíztisztítóba vezetik, ami Európa legnagyobb környezetvédelmi beruházása lesz. A rakparton pedig jóval nagyobb forgalom bonyolódhat majd, így Budán a lakott területek érintése nélkül végig lehet majd autózni."

Elektronikus táblák a dugók ellen

Egy hozzászóló szerint a jelzőlámpák átállításával csökkenthetők lennének a torlódások. A főpolgármester ennél magyasabb műszaki szintű tervekről számolt be. Az önkormányzat évek óta erőfeszítéseket tesz az elektronikus táblák kihelyezéséért, de először a már meglévő forgalomirányító központokat kell felfejleszteni, hogy képes legyen a beérkező adatokat gyorsan értékelni, és alternatív útvonalat kidolgozni. Csak akkor lesz értelme a táblákat kihelyezni, ha hasznos információkat tudnak megjeleníteni.

Félmilliárdos fejlesztés a forgalomirányítóknál

A városháza tervei szerint mintegy 500 millió forintért 3 év alatt olyan szintre fejlesztik a forgalomirányító központot, hogy kipróbálhassák az elektronikustábla-rendszert. A forgalomirányító központ fejlesztése idén elkezdődött. Jövőre létrehoznak egy internetes oldalt, ahol egy Budapest-térképen bárki megnézheti, hogy a főváros útjai közül, melyik, mennyire telített. A továbbfejlesztéssel egyidőben vitatják majd meg, hogy hol próbálják ki az elektronikus táblákat, és kezdik el megterveztetni a rendszert. 2004-ben már lesz olyan útvonal, ahol próbaüzemben működni fognak a tájékoztató táblák.

Ráckert és reumás turisták

A Ráckert bezárására utalva kérdezte valaki: "Ön szerint fontosabb-e néhány dagadt, reumás német turista Budapestnek, mint egy népszerű és közkedvelt, kulturált szórakozóhely, amely nyáron pozitív színben tűntette fel a várost?"

"Ezt a tabáni fejlesztést először a kerület, aztán a fővárosi bizottságok, a főváros Közgyűlése is jóváhagyta, és nincs kifogásom a 'dagadt, reumás német turisták' Budapestre látogatásával kapcsolatban. A fürdő felújítására a fővárosnak nem volt pénze - hangsúlyozta Demszky Gábor. - Ez a befektető csoport megmenti a fürdőt, és nem veszélyezteti a Tabánt."