Továbbra is szponzorálhatnak a dohánygyártók

2000.12.13. 18:41
Több, mint egymilliárd forint éves bevételtől esik el a nyomtatott sajtó a dohánytermékek reklámozásának betiltása miatt. A szabadtéri hirdetőtáblák tulajdonosai hasonló összegről lesznek kénytelenek lemondani - tudta meg az Index. A cigarettagyártók a jelek szerint egyedül szponzorálás révén tehetik nevüket ismertebbé, mivel ezt a támogatási formát nem szabályozza, így nem is tiltja a reklámtörvény.
Tavaly egész évben 1 milliárd 160 millió, idén októberig 1 milliárd 37 millió forint bevételt húztak a magyar folyóiratok és napilapok dohányreklámokból, a Médiagnózis médiafigyelő cég adatai szerint. Az összegek listaáron értendők, vagyis a valós érték ennél feltehetőleg valamivel kevesebb, hiszen a hosszabb távon hirdetők mindenhol kedvezményt kapnak. A köztéri reklámhordozókra - óriásplakátok, citylight poszterek - tavaly 1 milliárd 280 millió, az idei első tíz hónapban 1 milliárd 350 millió forintot áldoztak a dohánygyárak, szintén listaáron.

A Dohányipari Szövetség értesülésünk szerint nemrég hasonló adatokról tájékoztatta a Gazdasági Minisztériumot. Eszerint nagyjából 2 milliárdos az éves reklámköltés, amelyből 600 millió forint a szponzorálás, 700 millió megy a szabadtéri, ugyanekkora összeg pedig a sajtóreklámokra.

Reklámmentes nyár

Eltűnnek a dohányreklámok
Bár még szerdán is ezzel ellentétes híradások jelentek meg, például rádiókban, a dohányreklámokat - az Index korábbi cikkeinek megfelelően - jövő év július elsejétől tiltja be a Parlamentben kedden megszavazott módosító indítvány, kivéve a szabadtérieket, melyek fél év haladékot kaptak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy 2001 második félévében minden házfalat ellepnek a cigihirdetések, mivel a gyártók legalább egy évre előre kötik le a reklámhelyeket - közölte az Index érdeklődésére Dávid Péter, a Philip Morris sajtófőnöke.

Szabad a szponzorálás

A reklámtörvény hatálya nem vonatkozik a szponzorálásra - erősítették meg az Index kérdésére a Gazdasági Minisztériumban. A mostani törvénymódosítást előkészítő egyik szakértő szerint ilyen támogatás esetén továbbra is szabad lesz feltűntetni a szponzoráló cég nevét és védjegyét. Ez azonban nem nyugtatja meg a gyártókat. Dávid Péter például attól tart, hogy a módosított törvény szigorú reklámdefiníciója ezt lehetetlenné fogja tenni. Arra a kérdésünkre, hogy a Philip Morris most ,,beleerősít"-e a szponzorálásba, a sajtófőnök azt felelte, hogy ők nem akarnak ,,törvényi kiskapukon átmenni", csak tiszta, egyértelmű helyzetben foglalkoznak a kérdéssel.

Egyetértenek a füstmentesek
Egyetért a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvénynek a dohányáruk reklámozásának tilalmára vonatkozó módosításával az Országos Dohányfüstmentes Egyesület (ODE) - közölte Szigeti László, a szervezet főtitkára szerdán az MTI érdeklődésére. Az ODE helyesnek tartja, hogy a jövőben eltűnnek a cigarettákat reklámozó óriásplakátok, ezek ugyanis a főtitkár szerint elsősorban a fiatalokat motiválják a dohányzás kipróbálására, nem a felnőtteket. Megjegyezte: a kormányzat a költségvetésből háromszor annyi pénzt költ gyógyításra, mint amennyit a dohánygyártóktól beszed.
Kivételezett Forma 1

Korábban megírtuk, hogy a tilalom alól a törvénymódosítás a Forma 1 esetében lehetőséget ad a felmentésre. Dávid Péter elmondta, hogy cége még nem döntött arról, továbbra is támogatja-e a termékükről elnevezett Marlboro Magyar Nagydíjat.

Többekben felmerült a kérdés, hogy a tiltás vonatkozik-e az internetes reklámokra. A Gazdasági Minisztérium egyik szakértője szerint igen, mivel a tilalom általános és csak a külön, tételesen felsorolt esetekben - dohányszakmai sajtótermékek és rendezvények, trafikok és más árusítóhelyek, Forma 1 - létezik felmentés a szabály alól.