Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Európai legénybúcsú

2003.01.17. 14:25
Közel négymillió címre küldött direkt marketing levelekkel veszi kezdetét a lakosság felvilágosítását célzó uniós csatlakozási kampány. Az akciót lebonyolító Európai Unió Kommunikációs Közalapítvány a kormánytól függetlenül, de azzal együttműködve kíván "reális képet" kialakítani a csatlakozás várható következményeitől. Az alapítvány kurátora, Kádár Béla szerint a "turáni átoktól terhelt" magyarság hetven százalék feletti többséggel mond igent a csatlakozásra.
"A turáni átoktól terhelt magyar lakosság most bebizonyíthatja, hogy képes sorsdöntő kérdésekben egységes álláspontot képviselni" - mondta Kádár Béla, az Antall-kormány nemzetközi gazdasági kapcsolatokért felelős minisztere az Európai Unió Kommunikációs Közalapítvány bemutatkozó sajtótájékoztatóján. A közalapítvány a kormánnyal együttműködve, de attól függetlenül kívánja felkészíteni a társadalmat az uniós csatlakozásra - hangsúlyozta Somody Imre, a kuratórium elnökhelyettese.

Hetessel kezdődő végeredmény

"Az alapítvány célja, hogy az április 12-i csatlakozási népszavazáson a lehető legnagyobb részvétel mellett a lehető legjobb eredmény szülessen" - mondta el Somody, aki nem vállalkozott jóslásra a szavazatok megoszlásával kapcsolatban. Kuratóriumi társa, Kádár Béla már bátrabb volt, "gazdasági szakemberként" tett jóslatában "hetessel kezdődő" eredményre számított.

Az egyszemélyes közbeszerzés miatt késtek

Az uniós kommunikáció első lépéseként levél marketing kampányba kezdenek, 3,8 millió háztartásba küldenek kérdőíves tájékoztató levelet. Az akció összköltsége 325 millió forint, ebből 100 millió a postai költség. "Kicsit késtünk is a közbeszerzés miatt" - mondta el az Indexnek Somody. "Szakemberek szerint nem kellett volna közbeszerzés"- jelezte. Később azonban jogászi javaslatra egyszemélyes közbeszerzési pályázatot írtak ki. "Összehasonlítottuk az ajánlatokat a piaci árakkal, nagyon jutányos volt" - tette hozzá a kuratórium elnökhelyettese. Az alapítvány egyébként 2,2 milliárd forintból gazdálkodik, ebből 1,98 milliárdot a kampányra kell fordítania. Az összeg felét költik pályázatokra.

Arra a sajtótájékoztatón elhangzott kérdésre, hogy mennyibe került a Fatér Barna tervezte logó Somody nem tudott válaszolni. "Még nem derült ki, hiszen a munka folyamatban van. Az összeg nem lépheti túl a közbeszerzési értékhatárt" - mondta, hozzátéve, hogy valószínűleg nem éri majd el a 9 milliós értékhatár felét sem.

Európai legénybúcsú

S hogy mi az uniós közalapítvány célja? Kádár Béla szerint tipikus jelenség, hogy "az esküvő előtt elbizonytalanodik az egyik fél. Erre találta ki a magyar nép a legénybúcsút". Az európai legénybúcsú célja, hogy a "pro- és a kontrákat bemutatva" reális képet alakítson ki a csatlakozásról. "Minden magyar állampolgárnak tudnia kell, hogy a helyes válasz generációk sorsát dönti el" - utalt az április 12-i népszavazásra.

Kádár meggyőződése szerint a tapasztalatok azt mutatják, hogy a várható előnyök mellett eltörpülnek az esetleges hátrányok. "A jövőben nem mások döntenek rólunk. Soha még egyszer Trianon vagy Jalta" - mondta az eurooptimista kurátor, aki szerint az uniós csatlakozás nemzetbiztonsági kérdés.