A Fidesz is Werber modelljét alkalmazza

2004.04.15. 11:05
Budapestre nem tervez jelentős kampányt a Fidesz. Az Index értesülése szerint nemrég a párt választókerületi elnökeinek tanácskozásán elhangzott, azért kell tartózkodniuk a fővárosban az intenzív korteskedéstől, mert az mozgósíthatja az ellenfél szavazótáborát is. Az ellenzéki párt lényegében lemásolta a sokat bírált Ron Werber taktikáját, és már majdnem minden szavazókörnek van fideszes felelőse. Az aktivistáknak egyébként legalább hatezer aláírást kell gyüjteniük választókörzetenként a Fidesz petíciójához.
Igyekszik visszafogottan kampányolni Budapesten a Fidesz Magyar Polgári Szövetség, hangoztatták többször a Fidesz stratégiái a párt választókerületi elnökeinek tanácskozásán a közelmúltban. A fideszes kampánytanácskozásokon ezt azzal indokolták, hogy az ellenzéki párt túlzott jelenléte az ellentábor szavazóbázisát is mozgósítaná, márpedig a nagy választási részvétel hagyományosan a baloldalnak kedvez. 1998-ban a Fidesz úgy nyert választásokat, hogy az első fordulóban 56,26, a másodikban 57,01 százaléknyian mentek el szavazni. Az MSZP '94-es győzelmekor ez az arány 68, illetve 55 százalék volt, 2002-ben pedig 70,53, illetve 73,47 százalék.

Körkörös koncentráció

A Fidesz egyébként "lekoppintotta" az MSZP szervezeti struktúráját. A szocialistáknál a Ron Werber kampánytanácsadó ötlete alapján kialakított modellben minden választókerületben külön kampányigazgató irányítja a korteskedést, akinek arról is gondoskodnia kell, hogy szavazókörönként három-három aktivista álljon rendelkezésre egy esetleges mozgosításhoz.

A Fidesz korábban helyi szervezeteire támaszkodott, a szövetséggé alakulással megváltoztatott struktúrában viszont a választó- és szavazókörökre koncentrál. Az MSZP-nél kampányigazgatónak, a Fidesznél választókerületi elnöknek nevezik a kampányért felelős megbízottakat.

176 elnök és felügyelőik

A Fidesz átalakult pártstruktúrájában megszűntek a megyei szervezetek. A nagy számú választókörzetet a megyei szint helyett elnöki megbízottak felügyelik. A megbízottak hivatalosan nincsenek a 176 elnök fölé rendelve, de két kampánymegbeszélés között ők irányítják a választókerületben folyó tevékenységet, és ők ellenőrzik, mi valósult meg a helyi vállalásokból.

A választókerületi elnökök feladata volt az önkéntes szavazóköri megbízottak kiválasztása, a megbízottaknak pedig a két segítőt kellett beszervezniük. A Szentkirályi utcai székházban tartott kampánymegbeszélésekre a választókerületi elnököket és helyetteseiket hívják meg, ők továbbítják megbízottaiknak a feladatokat.

Nem ejtőernyösöket küldenek

Bár az Index több, egymástól független forrásból is úgy értesült, hogy a Fidesz a fővárosban csak "szórványos" kampányra készül, Gyürk András, a Fidesz kampányfőnöke megkeresésünkre - a közelmúltban publikált felmérésekre hivatkozva - azt mondta, pártjának Budapesten és vidéken egyaránt érdeke a nagy részvétel. Részletek említése nélkül közölte, hogy a korteskedés során minden kerületben lesz valamilyen lakossági fórum, illetve a kampányban felvetnek majd Budapesttel kapcsolatos témákat is.

Bővül az igazgatóság
Nem zárultak le a Fidesz technikai vezetésében zajló változások. A Duna Televízió hírigazgatói posztjáról érkezik az ellenzéki pártba Meszleny László, aki kommunikációs igazgatóként várhatóan a frakció és a szövetség kettéválasztott kommunikációját fogja majd össze. Szintén igazgatói kinevezést kap Várhegyi Attila, aki viszont a szervezési ügyek felelőse lesz ebben a beosztásban.
Arra a felvetésre, hogy a Fidesz "lekoppintotta" a sokat bírált szocialista kampánytanácsadó szervezeti struktúráját, Gyürk elmondta, amikor a Fidesz szövetséggé alakult, világossá váltak a szervezeti átalakulások, és nem titok, hogy valamennyi szavazókörben igyekeznek jelen lenni. "A Fidesz azonban nem ejtőernyősöket akar küldeni a szavazókörökbe, hanem helyben lakó 'potentátokat' kíván delegálni a szavazatszámláló bizottságokba" - hangoztatta a kampányfőnök.

Gyürk az utcai jelenlétről azt mondta, hogy az sem tekinthető újdonságnak vagy koppintásnak, hiszen ez az elem minden nyugat-európai kampánynak része. Gyürk azzal utalt ugyanakkor a szocialista kampányfelkészítőre, hogy nem lerohanni akarják az embereket, hanem csupán fórumot kívánnak teremteni a választókkal való beszélgetéshez.

Fejenként hatezer

Az Index úgy tudja, hogy a párt kampányában minden korábbinál jelentősebb szerepet kap a - szintén a szocialistáktól elesett - utcai jelenlét is, ennek főpróbája a nemzeti petíciós aláírásgyűjtés. A Fideszre korábban nem volt jellemző a a "kitelepülés", főleg olyan eszközöket alkalmaztak, mint a fórumok, a naggyűlések, a plakátolás, a médiareklámok. Orbán Viktor a Fidesz első szövetségi gyűlésén meghirdetett akcióban egymillió aláírás összegyűjtését tűzte ki célul.

A párt új struktúrája alapján a feladatból fejenként hatezer aláírás megszerzése hárul a választókerületi elnökökre, hiszen a 176 egyéni körzet mindegyikének arányosan kell hozzájárulnia a gyűjtéséhez. Schmitt Pál Fidesz-alelnök szerdán bejelentette, eddig negyedmillió aláírást gyűlt össze, és több mint háromezer önkéntes segítő jelentkezett.