Zalán
6 °C
19 °C

A Fidesz is Werber modelljét alkalmazza

2004.04.15. 11:05
Budapestre nem tervez jelentős kampányt a Fidesz. Az Index értesülése szerint nemrég a párt választókerületi elnökeinek tanácskozásán elhangzott, azért kell tartózkodniuk a fővárosban az intenzív korteskedéstől, mert az mozgósíthatja az ellenfél szavazótáborát is. Az ellenzéki párt lényegében lemásolta a sokat bírált Ron Werber taktikáját, és már majdnem minden szavazókörnek van fideszes felelőse. Az aktivistáknak egyébként legalább hatezer aláírást kell gyüjteniük választókörzetenként a Fidesz petíciójához.
Igyekszik visszafogottan kampányolni Budapesten a Fidesz Magyar Polgári Szövetség, hangoztatták többször a Fidesz stratégiái a párt választókerületi elnökeinek tanácskozásán a közelmúltban. A fideszes kampánytanácskozásokon ezt azzal indokolták, hogy az ellenzéki párt túlzott jelenléte az ellentábor szavazóbázisát is mozgósítaná, márpedig a nagy választási részvétel hagyományosan a baloldalnak kedvez. 1998-ban a Fidesz úgy nyert választásokat, hogy az első fordulóban 56,26, a másodikban 57,01 százaléknyian mentek el szavazni. Az MSZP '94-es győzelmekor ez az arány 68, illetve 55 százalék volt, 2002-ben pedig 70,53, illetve 73,47 százalék.

Körkörös koncentráció

A Fidesz egyébként "lekoppintotta" az MSZP szervezeti struktúráját. A szocialistáknál a Ron Werber kampánytanácsadó ötlete alapján kialakított modellben minden választókerületben külön kampányigazgató irányítja a korteskedést, akinek arról is gondoskodnia kell, hogy szavazókörönként három-három aktivista álljon rendelkezésre egy esetleges mozgosításhoz.

A Fidesz korábban helyi szervezeteire támaszkodott, a szövetséggé alakulással megváltoztatott struktúrában viszont a választó- és szavazókörökre koncentrál. Az MSZP-nél kampányigazgatónak, a Fidesznél választókerületi elnöknek nevezik a kampányért felelős megbízottakat.

176 elnök és felügyelőik

A Fidesz átalakult pártstruktúrájában megszűntek a megyei szervezetek. A nagy számú választókörzetet a megyei szint helyett elnöki megbízottak felügyelik. A megbízottak hivatalosan nincsenek a 176 elnök fölé rendelve, de két kampánymegbeszélés között ők irányítják a választókerületben folyó tevékenységet, és ők ellenőrzik, mi valósult meg a helyi vállalásokból.

A választókerületi elnökök feladata volt az önkéntes szavazóköri megbízottak kiválasztása, a megbízottaknak pedig a két segítőt kellett beszervezniük. A Szentkirályi utcai székházban tartott kampánymegbeszélésekre a választókerületi elnököket és helyetteseiket hívják meg, ők továbbítják megbízottaiknak a feladatokat.

Nem ejtőernyösöket küldenek

Bár az Index több, egymástól független forrásból is úgy értesült, hogy a Fidesz a fővárosban csak "szórványos" kampányra készül, Gyürk András, a Fidesz kampányfőnöke megkeresésünkre - a közelmúltban publikált felmérésekre hivatkozva - azt mondta, pártjának Budapesten és vidéken egyaránt érdeke a nagy részvétel. Részletek említése nélkül közölte, hogy a korteskedés során minden kerületben lesz valamilyen lakossági fórum, illetve a kampányban felvetnek majd Budapesttel kapcsolatos témákat is.

Bővül az igazgatóság
Nem zárultak le a Fidesz technikai vezetésében zajló változások. A Duna Televízió hírigazgatói posztjáról érkezik az ellenzéki pártba Meszleny László, aki kommunikációs igazgatóként várhatóan a frakció és a szövetség kettéválasztott kommunikációját fogja majd össze. Szintén igazgatói kinevezést kap Várhegyi Attila, aki viszont a szervezési ügyek felelőse lesz ebben a beosztásban.
Arra a felvetésre, hogy a Fidesz "lekoppintotta" a sokat bírált szocialista kampánytanácsadó szervezeti struktúráját, Gyürk elmondta, amikor a Fidesz szövetséggé alakult, világossá váltak a szervezeti átalakulások, és nem titok, hogy valamennyi szavazókörben igyekeznek jelen lenni. "A Fidesz azonban nem ejtőernyősöket akar küldeni a szavazókörökbe, hanem helyben lakó 'potentátokat' kíván delegálni a szavazatszámláló bizottságokba" - hangoztatta a kampányfőnök.

Gyürk az utcai jelenlétről azt mondta, hogy az sem tekinthető újdonságnak vagy koppintásnak, hiszen ez az elem minden nyugat-európai kampánynak része. Gyürk azzal utalt ugyanakkor a szocialista kampányfelkészítőre, hogy nem lerohanni akarják az embereket, hanem csupán fórumot kívánnak teremteni a választókkal való beszélgetéshez.

Fejenként hatezer

Az Index úgy tudja, hogy a párt kampányában minden korábbinál jelentősebb szerepet kap a - szintén a szocialistáktól elesett - utcai jelenlét is, ennek főpróbája a nemzeti petíciós aláírásgyűjtés. A Fideszre korábban nem volt jellemző a a "kitelepülés", főleg olyan eszközöket alkalmaztak, mint a fórumok, a naggyűlések, a plakátolás, a médiareklámok. Orbán Viktor a Fidesz első szövetségi gyűlésén meghirdetett akcióban egymillió aláírás összegyűjtését tűzte ki célul.

A párt új struktúrája alapján a feladatból fejenként hatezer aláírás megszerzése hárul a választókerületi elnökökre, hiszen a 176 egyéni körzet mindegyikének arányosan kell hozzájárulnia a gyűjtéséhez. Schmitt Pál Fidesz-alelnök szerdán bejelentette, eddig negyedmillió aláírást gyűlt össze, és több mint háromezer önkéntes segítő jelentkezett.

Tervezi már nyaralását?

Segítünk! Válasszon célpontot nyárra útjaink közül! Tengerparti apartmanok előfoglalási kedvezménnyel!

Belföldi ajánlatok

Rengeteg gyönyörű helyet talál belföldi ajánlataink között.